Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Editering
 Skriv ut ämne
Idé till ny typ av PvP?
Hej alla,

Jag har en idé till någonting som kanske är en ny typ av spelmodell i Arma (?)
Man kan utforma spelet så att man kan kontinuerligt generera nya "unika" matcher..

Scenario / Pitch:
En grupp terrorister har för länge sedan kommit över en "tactical nuke".
Då terroristerna vid den tidpunkten inte hade ett egentligt mål tyckte de att det bästa just då var att bryta ner vapnet i mindre beståndsdelar och sprida runt delarna runt om i landet, dels för att den inte skulle hamna i fel händer genom att en enskild "fotsoldat" skulle veta dess placering. Risk för tillfångatagande/utpressning eller svek var allt för stor.

Efter att fiendestyrkor invaderat landet, har man hittat ett perfekt mål. En militärbas med massor av personal och utrustning.

Under de senaste veckorna har oberoende terrorister fått i uppdrag att flytta delarna närmare varandra, och framförallt närmare militärbasen som helhet... Delarna är nu placerade i olika byggnader och inom några kilometer från själva militärbasen.

Nu är det dags att agera blixtsnabbt. Under en dag eller natt, får en liten grupp högst trovärdiga terrorister reda på hela planen.
De får en karta med alla delarna (4-5?) utplacerade. Målet är att åka till alla dessa platser i ordning och montera ihop bomben. Själva monteringen kan ta flera minuter per ställe. Det sista som monteras på är själva kärnvapenladdningen.
Det finns även en liten helikopter gömd någonstans, som är det primära sättet att flyga med kärnvapenladdningen in till militärbasen. Men det går lika bra med bil,
Detta är ett självmordsuppdrag.

För att underlätta för terroristerna har man även placerat vapenförråd med användbara medel mot fienden vid i eller nära dessa byggnader för att kunna förstöra fiendens pansar.
Men, det absolut bästa är att helt enkelt inte synas. Enbart vid ett perfekt bakhåll är det värt att frivilligt ge ifrån sig sin position...

Fienden har ett spaningsplan i luften, så det gäller att röra sig lika lugnt som lokalbefolkningen för att inte bli upptäckt, och sköta sig i trafiken..

Terroristerna vinner om de tar den färdiga bomben till basen.
Fienden vinner om de dödar alla terrorister eller får tag i bomben.

Spelplan:
* Chernarus
* En röd zon som täcker flera byar och där alla delarna finns
* En militärbas en bit utanför röda zonen som Fienden startar från och som är målet för Terroristena.
* Det ska finnas en hel del lokalbefolkning i röda zonen, samt lite biltrafik.

Regler:
* Om en Terrorist dör, så dör man
- Man kan tänka sig, om möjligt, att man kan respawna efter några minuter som "civil spion" åt terroristerna.. dvs, kan inte bära vapen, men kan bli dödad om Fienden tycker att det är en spion (kör efter en).

* Om Fienden dör, så blir man respawnad som en ny soldat från basen
* Fienden har en del pansar som inte respawnas.
* Cargo-heli.
* Spaningsflyg


Balanseringsregler som går att smacka på för att...ja, balansera åt ett eller annat håll:
OBS: Det är inte meningen att det ska vara 50/50. Meningen vara SVÅRT för Fienden, men att Terroristerna måste använda sina hjärnor lite.

* Man kör nattetid, Fi har nightvision och kan se skumma rörelser i natten..
* Man kör dagtid, Fi har svårare att se nåt speciellt..
* Terroristena får börja bygga om sin bomb om bombinnehavaren dör så länge man inte har lagt på kärnladdningen, för man har lärt sig bygga kopior av resten av delarna.. (men terroristen är fortsatt död).
* Fi förlorar om de dödar (för många?) civila
* Terroristerna förlorar o mde dörar (för många?) civila
* Fi får information om när bomben är färdig från civila
* Fi får information om när bomben är färdig från civila om Terroristerna har dödat civila
* Fi tappar ovanstående information om de dödar civila

Implementation:
Enklast variant är en fixerad röd zon,
20-30 platser för bombdelarna, varav 4-5 väljs random
20-30 platser för helikoptern, väljs random.
Lokalbefolkning i röda zonen som går omkring. Lite bilar som kör mellan byarna och lite inne i byarna.
En timer startas vid varje zon som är mellan x och y minuter (random?), om man kommer dit i rätt ordning och råkar ha på sig någon item som är "bomben". Springer man därifrån mitt i börjar den kanske om?
Efter sista timern är det bara att nå en zon där basen är om man har bomben på sig.


Någon som är sugen att implementera? Smile
Jag kan kanske hjälpa till på nåt vis.
jag gillar definitivt iden.
Har inte testat editera Arma (eller nåt annat spel, för den delen) förut, men började titta på det lite igår...

Fick till en briefingskärm med objectives on notes, och det går att springa till ett hus för att hämta själva "höljet" till bomben. Uppdraget avslutas efter att man har stått där i ett tiotal sekunder och får då ordern att springa till vid ett annat hus för att hämta elektroniken... väl där ska det ta någon minut att få det gjort.
Tanken är att man ska använda den tiden till att spana / bajsa på sig och diskutera med sina medterrorister var bakhåll / minering / väg till nästa mål / ska ske..

Nästa grej blir väl att se hur man hackar ihop en randomisering av var dessa objectives ska vara. Jag antar att man lägger in alla ~ 30 triggers på kartan, och låter triggern enbart anropa nåt i stil med executeTrigger( och låter funktionen avgöra ifall denna trigger ska göra nåt i just det här spelet...

Eller finns det bättre sätt?

Hursom är mitt mål, om jag har tid, att få till en enkel mekanik för spelmodellen (att dessa platser väljs godtyckligt varje gång man kör, och att man vinner om man tar bomben till ett specifikt ställe).

Sen får någon annan roa sig med trupper & utrustning och annat pill... Smile
Redigerat av Vrazalica den 2012-05-23 12:16
Låter ju riktigt roligt Smile
Den taktiska nuken är för tung att släpa på. Den måste transporteras med bil. Detta kan visa sig vara mycket knepigt för terroristerna... Man vill inte möta pansar runt hörnet..
En uppdatering..

Nu randomiseras placeringen på objectives ("Get casing", "Get Electronics", "Get nuclear charge" ) i godtyckliga byggnader [i samma by]. Det går även att släpa på runt på nuken (man måste promenera) samt ladda in den i en bil.
Funderar på att senare kanske se till att man inte kan släpa den heller mer än några meter innan man blir trött en stund.

Tanken är att randomisera en objective per by, så att varje gång man spelar, får man en helt ny utmaning (och att Fi inte vet vad som är planen, eller var mineringen/bakhåll finns..) och det är där jag börjar behöva lite hjälp:

Är någon sugen på att reka efter roliga områden i Chernarus?
Det jag behöver är ett område med en samling byar (6-7 kanske?) med ett vägnät som är tillräckligt bra så att det finns byar man kan åka mellan "obemärkt" (dvs inte en enda korsning som nav mellan alla byar).

Andra saker jag behöver hjälp med:
* Skapa en bas för svenska trupper inkl. utrusning
* Skapa roliga ammolådor för terroristerna (minor/IED, RPG, AK, Sniper..??).
* Allmänna multiplayer-grejer.. revive, eventuellt respawnande.. osv


Några som är sugna och har tid?
Redigerat av Vrazalica den 2012-06-01 10:13

Citera

* Skapa roliga ammolådor för terroristerna (minor/IED, RPG, AK, Sniper..??)


Placera ut lådan i editorn och i fältet "Initialization" anger du vilket innehåll den ska ha. T.ex. this addweapon "sfp_ak4"; this addmagazine "sfp_20Rnd_762x51_ak4";

Bara att rada upp innehållet, avskilj varje ny grej med semikolon och avsluta med semokolon också. Du behöver veta class names för sakerna. Sfp:s namn står i pdf som följer med. Övriga Arma-prylar här: http://community.bistudio.com/wiki/Ar...2:_Weapons

Om du tar en färdig ammolåda och behöver tömma den på originalinnehåll så skriv removeAllWeapons this;

Citera

Steel rat skrev:

Citera

* Skapa roliga ammolådor för terroristerna (minor/IED, RPG, AK, Sniper..??)


Placera ut lådan i editorn och i fältet "Initialization" anger du vilket innehåll den ska ha. T.ex. this addweapon "sfp_ak4"; this addmagazine "sfp_20Rnd_762x51_ak4";

Bara att rada upp innehållet, avskilj varje ny grej med semikolon och avsluta med semokolon också. Du behöver veta class names för sakerna. Sfp:s namn står i pdf som följer med. Övriga Arma-prylar här: http://community.bistudio.com/wiki/Ar...2:_Weapons

Om du tar en färdig ammolåda och behöver tömma den på originalinnehåll så skriv removeAllWeapons this;


Nu tänkte jag i just det fallet snarare att man var med och bestämde / funderade ut vad som skulle finnas, var de skulle finnas osv, men tack för hjälpen ändå! Slipper jag kolla upp det i alla fall när det väl är dags. Smile