Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Editering
Totalt antal röster : 0
 Skriv ut ämne
1981 Fallskärmsjägare och kustjägare
Hejsan.

Jag är ny här så jag vet inte hur aktivt det här forumet är eller om det finns någon som kan/är villig på det jag är ute efter. Jag kan absolut ingenting om arma-modding, men det jag är ute efter är någon som är bra på att lägga till nya units, rigga modeller till skelett. Vet inte vad mer som behövs men vad jag menar är nån som är bra på att modda Arma 2 (och nån som är bra på skinning i 3d max såklart =]). Jag är själv bra på 3dmax och kan uvmap:a samt bra på photoshop.

Nu till min ide! Jag vill gör nya kustjägare (bättre modeller än de som finns i nuvarande SFP 1981) samt fallskärmsjägare. Inspirerat utav film klipp från u137 "incidenten" (röd basker och grön basker).

Jag skulle vara jätte glad om någon skulle kunna skicka eller ge mig en link till en arma 2 model som jag kan ha som referens.

Om detta intresserar er och ni är icke kunniga i något jag söker så tar jag gärna bilder på uniformer från 80-talet etc.

Jag har även startat en röstning för att se om någon är intresserad i detta. Hoppas jag inte är den enda som vill ha grymma fallskärmsjägare och kustjägare i Arma 2 Wink

Ledsen för felstavningar eller konstiga ord, har jobbat hela dan och är dö trött ;p

EDIT: Ni får jättegärna kommentera vad ni tycker och tänker!Pfft

//Karlsson
Redigerat av cxi den 2012-06-19 23:40
Hej och välkommen till anrop Smile

Hade du tänkt göra en helt ny gubbe eller ville du bygga på sfp's modell?
Tyvärr när det kommer till skinning har vi inte mycket folk som är duktiga. Arma2 conf kan vi dock ställa upp med.

Dessutom kommer arma3 snart..


Min rekommendation är objekt, fordon, vapen.. Men är det gubbar du vill göra så stöttar vi så klart. Julvort kan skicka ref modeller. Hjulvort, exportera till 3ds, obj..

Citera

hJulvort skrev:
Hej och välkommen till anrop Smile

Hade du tänkt göra en helt ny gubbe eller ville du bygga på sfp's modell?


Tack så mycket =] Jag tänkte göra helt nya gubbar.

Citera

granQ skrev:
Tyvärr när det kommer till skinning har vi inte mycket folk som är duktiga. Arma2 conf kan vi dock ställa upp med.

Dessutom kommer arma3 snart..


Min rekommendation är objekt, fordon, vapen.. Men är det gubbar du vill göra så stöttar vi så klart. Julvort kan skicka ref modeller. Hjulvort, exportera till 3ds, obj..


Okej, är det extra svårt att få in nya gubbar i arma eller?Pfft Jag vet att arma 3 är runt hörnet men har jag en grund modell så kan jag lätt modifiera den.
Redigerat av cxi den 2012-06-20 07:39

Citera

cxi skrev:

Citera

hJulvort skrev:
Hej och välkommen till anrop Smile

Hade du tänkt göra en helt ny gubbe eller ville du bygga på sfp's modell?


Tack så mycket =] Jag tänkte göra helt nya gubbar.

Citera

granQ skrev:
Tyvärr när det kommer till skinning har vi inte mycket folk som är duktiga. Arma2 conf kan vi dock ställa upp med.

Dessutom kommer arma3 snart..


Min rekommendation är objekt, fordon, vapen.. Men är det gubbar du vill göra så stöttar vi så klart. Julvort kan skicka ref modeller. Hjulvort, exportera till 3ds, obj..

Okej, är det extra svårt att få in nya gubbar i arma eller?Pfft Jag vet att arma 3 är runt hörnet men har jag en grund modell så kan jag lätt modifiera den.

Svårt o svårt, de är bökigt och tar otroligt mycket tid. Tyvärr verkar de inte ha nått vettigt sätt att importera skin weights från maya/3dsmax så de man får göra är att sitta o trycka ut vicket ben som skall använda en viss procent av de utvalda vertexerna osv. Bökigt som sagt men inte omöjligt
Redigerat av Granquist den 2012-06-20 13:20
Välkommen cxi Smile

Kul att du vill bidra med nya gubbar!

Jag kan hjälpa till med modelleringen när du fått lod1 klar. Göra klart resterande lodar, geo, skugga mm. under förutsättning att du exporterar den till O2 sedan.

Citera

Ulfen skrev:
Svårt o svårt, de är bökigt och tar otroligt mycket tid. Tyvärr verkar de inte ha nått vettigt sätt att importera skin weights från maya/3dsmax så de man får göra är att sitta o trycka ut vicket ben som skall använda en viss procent av de utvalda vertexerna osv. Bökigt som sagt men inte omöjligt


Okej, är det något speciellt sätt för skinning/rigging för arma, och finns det nå bra tutorials? Måste väll ha ett Arma 2 skelett eller? Sen undrar jag hur många polygoner har en typisk arma 2 gubbe?

Citera

Steel rat skrev:
Välkommen cxi Smile

Kul att du vill bidra med nya gubbar!

Jag kan hjälpa till med modelleringen när du fått lod1 klar. Göra klart resterande lodar, geo, skugga mm. under förutsättning att du exporterar den till O2 sedan.



Låter skitbra =] vad menas med lod1 och O2, jag är bra på 3dmax men har inte gjort något för "spel industrin" förut så att säga, skulle vara jättegrymt om du skulle kunna förklara ;p
Redigerat av cxi den 2012-06-20 19:27
Olika lodar är olika detaljerade modeller beroende på avstånd etc, lod1 är då mest detaljerad. För varje lod tar man bort mer o mer detaljer för att göra den mindre krävande att rendera då du ändå inte ser speciellt mycket av en tank på 10km, räcker med en fyrkantig box typ Wink
LOD = Level Of Detail
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

ZiP skrev:
Olika lodar är olika detaljerade modeller beroende på avstånd etc, lod1 är då mest detaljerad. För varje lod tar man bort mer o mer detaljer för att göra den mindre krävande att rendera då du ändå inte ser speciellt mycket av en tank på 10km, räcker med en fyrkantig box typ Wink


Okej jaja då fattar jag.
Redigerat av cxi den 2012-06-20 22:01
Skulle någon kunna skicka en mesh på en unit från sfp 81 redo för 3d max så jag kan ha den som referens? Skulle vara kul å börja modellera lite =]
Sure jag kan skicka, skulle dock vilja ha tillstånd av skaparen först.
Du kan väl pma din mail eller nåt där jag kan skicka.

Har du några fina bilder på tidigare modeller du gjort?
Redigerat av Vort den 2012-06-21 07:22

Citera

hJulvort skrev:
Sure jag kan skicka, skulle dock vilja ha tillstånd av skaparen först.
Du kan väl pma din mail eller nåt där jag kan skicka.

Har du några fina bilder på tidigare modeller du gjort?


Okej, pm:ar dig min mail adress. Här är mitt gamla moddb account inte gjort så mycket
nu senast http://www.moddb..../charlesxi hoppas det duger Pfft

Citera

ZiP skrev:
Olika lodar är olika detaljerade modeller beroende på avstånd etc, lod1 är då mest detaljerad. För varje lod tar man bort mer o mer detaljer för att göra den mindre krävande att rendera då du ändå inte ser speciellt mycket av en tank på 10km, räcker med en fyrkantig box typ Wink


Grafikkortet väljer lod beroende på vilken fps det orkar med. Principen är att det växlar ner ju fler gubbar som är på samma ställe nära, eller enstaka gubbe på långt håll.

Utöver de "vanliga" lodarna så tillkommer också några andra för en komplett modell:

Shadow = Skugga. 2 olika, en detaljerad och en väldigt enkel
Geometry = Det som tar emot när man går in i något
Fire Geometry = Det som tar emot när man skjuter på gubben
Hit points = Definierar var det gör ont när man blir träffad
Memory = Definitioner av armar och ben mm

Alla de här är inte alls så detaljerade som lod 1 utan går ganska snabbt att skapa. Jag ger dig ett handtag när det är dags som sagt. Underlättar för granQ också när han ska göra configen Pfft
är det inte arma-motorn som bestämmer vilken lod som skall visas?
(bara nyfiken)
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
För vara pettig är det arma motorn, men vad stålis menar är att primärt belastning på grafikkortet som avgör,inte avstånd.

Citera

Steel rat skrev:

Citera

ZiP skrev:
Olika lodar är olika detaljerade modeller beroende på avstånd etc, lod1 är då mest detaljerad. För varje lod tar man bort mer o mer detaljer för att göra den mindre krävande att rendera då du ändå inte ser speciellt mycket av en tank på 10km, räcker med en fyrkantig box typ Wink


Grafikkortet väljer lod beroende på vilken fps det orkar med. Principen är att det växlar ner ju fler gubbar som är på samma ställe nära, eller enstaka gubbe på långt håll.

Utöver de "vanliga" lodarna så tillkommer också några andra för en komplett modell:

Shadow = Skugga. 2 olika, en detaljerad och en väldigt enkel
Geometry = Det som tar emot när man går in i något
Fire Geometry = Det som tar emot när man skjuter på gubben
Hit points = Definierar var det gör ont när man blir träffad
Memory = Definitioner av armar och ben mm

Alla de här är inte alls så detaljerade som lod 1 utan går ganska snabbt att skapa. Jag ger dig ett handtag när det är dags som sagt. Underlättar för granQ också när han ska göra configen Pfft


Okeoke, låter prima. hoppas hJulvort kan fixa några refs åt mig så jag kan börja =]

http://imageshack.us/f/72/mrken.jpg/
Julis skicka gubben now!!
Julis skicka gubben now!!

Citera

granQ skrev:
Julis skicka gubben now!!


HJulvort fixade en ref modell åt mig, har börjat nu. Hur ser baskern ut är den för fet eller är den okej?

http://imageshack.us/photo/my-images/...er02k.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/...ker01.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/...ker03.jpg/

Annars går det rätt så bra, har lite problem med armarna och kragen men det ska nog lösa sig för eller senare Pfft