Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Anrop's ArmA 3 uppdrag
Satt funderade lite, insurgency är så jäkla bra på takistan funkar perfekt men vad skall vi lira i arma 3 och vem skall göra det?

Tänkte att man kanske kunde göra på följande sätt..

En funderar på vad missionet skall gå ut på, hur det skall "upplevas".

Sen delar man upp det hela i "moduler" (mappar i missionet)..

OBS.
Bara för visa hur jag tänker vi kunde göra detta, alla namn är påhittade osv.

hjulvort börjar med ta lite design ansvar:

Missionet skall utspelas som motståndsrörelsen, man har en bas dit man kan lägga in vapen man snott, få "heal", och nya uppdrag. Uppdragen skall vara typ ambusha fiendens konvoyer och missionet är över när man gjort x antal uppdrag.

Därefter delar vi upp det hela..

Grip tar att bygga upp friendly basen.
granQ gör sidouppdragen
subroc gör "random ai"
xealot gör ett script för hantera att folk joinar/disconnectar.

Sen försöker man hålla allt i moduler typ:

mission\missions\init.sqf

så kan varje person arbeta med sin modul och uppdatera när man kommer på mer/bättre grejer.

Låter det smart eller "för många kockar?"
jag tycker det låter som en jätte bra idé, då jag haft flera idéer som jag tyckt kan ha varit roligt att pröva, men min kunskap om mission-making sätter stopp för allt. sen är det ju också möjligt att mina uppdrag inte skulle vara roliga iallafall. Pfft
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
låter bra ser framför mig nån typ av MSO med persistent battlefield som kan ligga och rulla så kan man hoppa in och jaga ihop lite vapen under veckan och sen kan man samlas på tex lördagen för lite mera uppstyrt "slå mot fienden" uppdrag, och med den skärningen mellan "modulerna" så låter det som att det inte blir så mycket strul med att integrera allt med varandra.

Några idéer så här direkt ur huvudet:
-wanted level på spelare plocka upp ett vapen och skjut och din nivå höjs för att minska så fort du loggar ur/är fredlig. dvs sköt dig snyggt och AI bryr sig inte om dig. Från max wanted till ej eftersökt säg 4 timmar
-rekrytera friendly AI.
-random AI, flera "garnisoner" på ön slå ut en och den delen av ön kommer att vara befriad och lugn tills AI kan överta den igen.
-AI ska ha en begränsad mängd units, inte bara spawna i all oändlighet, funktion typ som i nya EBS sätt en limit på tex 2000 units på ön
subroc, på sikt låter det skit bra. Tror dock man skall försöka hålla sig till "one session" är stort nog.

Men något liknande MSO vore riktigt coolt (fast tycker inte MSO var så bra när vi prövade)


Det som dock behövs först och främst är spika lite hur saker skall gå till..


Spelaren, vapen och fordon.
Hur funkar respawn, var får man tag i vapen. Rent konkret, fordon (full bas med fordon, plundera fienden?)

Fienden
Om vi anfaller position A, var kommer fienden ifrån..
* spawnar fler som kommer dit (domination style)
* inga fienden spawnar, däremot kommer soldater från andra håll.
* random fiende kanske kommer från huvudbasen? (finns någon sådan)
* spawnar inga alls

Uppdraget
Insurgency har ammolådor, vad har detta missionet?
Förslag är ett antal camps som måste förstöras, men dessa är hårtbevakade och man bör därför gå på mindre camps och bygga upp sina styrkor.
för er som nyfikna har jag, grip och börjat köra igång på ett design dokument nu (via google docs)

Vi behöver primärt folk som är script kunniga men kommer senare behöva folk som kan bygga baser/sätta ut spännande saker i editorn.

Jag har ikväll även lyckats få ihop ett spelbart demo av vårt koncept på en basic nivå på Utes. Kanske inte blir så omöjligt det här Wink