Visa ämne
 Skriv ut ämne
Ledningsmodul
Satt kollade streamen igår när Finvars flög runt skägget i en Nh90 för vara ledning, fick en idé.

Borde göra en ledningsmodul som man länkar till fordon (Tgb 1112, Strf90 eller Saab 340 t ex)
och då måste man så klart anpassa efter hur mycket verktyg de bör ha.

C3I (command, control, communications, and intelligence)
C3ISTAR (command, control, communications, intelligence, surveillance, target acquisition, reconnaissance)

Kan ju fundera lite på vad dessa script skall innehålla men på C3ISTAR kanske ett script som automatiskt håller koll på alla friendlies, radar som ser allt luftburet och fordon inom 4 km? (Fast bara fordon i rörelse?).

Funderar även på om skall finnas andra funktioner, få se vad som finns i arma3 också men kanske går länka upp "headcams" från soldater till en skärm osv, skulle kunna vara coolt,no?

Så vilka verktyg hade gjort det roligare/lättare/ och bättre att ha som ledare.
FYI så har man implementerat en blufor tracker i ACE i form av markers som uppdateras på kartan.. Wink

Men visst - om du gör ett bra jobb och inte halvtaskigt implementerar det så kanske det kan vara skoj att ha men du får nog göra en tänkare först så det inte blir något magiskt verktyg som är totalt overpowered.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Håller med xealot i tänket; så länge den inte blir för mäktig.

Kanske mera en kamera som kan få överblick på läget. För mycket markers och sånt blir ju inget roligt. Men att man kanske kan ha nån kamera som man kan följa bilarna, se lite före och ha bra koll på sina soldater. Det är ju intressant. Det jag saknade som LC var ju att se striderna eller följa det som hände på marken. Jag ville inte sitta i en bil mitt i striden då det skulle bli lite för nära, men samtidigt i helikoptern såg jag knappt något.. och taxitjänsten gjorde att man missade en hel del.

Så kanske en kameraöverblick och där man kan klicka på bilden och det görs en marker på kartan; alltså "här ser jag något, markeraklick" sen kan man säga det i radion "jag har sett att här rör det sig mycket FI ser det ut som". Men inte ha total kontroll eller översyn. Så FLIR eller nått där man ser konturer men sen är det lite gissalek ibland.

BTW

Moar shameless ACE promotion men ni känner väl till att det finns HuntIR implementerat i ACE?

Den är ganska tuff och är helt klart underskattad att använda om man vill snabb-reka en stad innan man anfaller.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Tgb 1112 kopplat till UndE 23 för flygradar och sen lösa friendly positioner med markers eller dylikt.

Kanske även någon typ av optisk övervakning? Eller fi-fordon i rörelse som du sa.

Sen måste man ha en elverkskärra för att kunna starta allt!
Sen om det står en Arthur i närheten så kan man ju även övervaka fi-artilleri, ja ja markradars!
bluforce tracker finns ju färdigt i military "markers modulen". det jag skulle vilja se är en färdigställd unde23, dvs att den bara presenterar markers för den som vill se, i dags läget ser hela side markers för fiflyg, jag skulle vilja ha typ visa bara för alla som är syncronized till objekter. samt en realistisk presentation dvs bara presenterar det man den har LOS på både flyg och artyshells
och ska man göra markradar så ser jag helst att man har los och doppler effekt och då från luftburen plattform typ ballong kan ju även ha en kamerafunktion i ballongen.
hjulvort och subroc är något på spåren.. men ja und e23 är tyvärr lite "förlorat barn" som skulle behöva lite kärlek igen (och helst ett fordon att basera den på).

Tänkte även om man kunde få verktyg som kunde underlätta. Typ läsa/skriva anteckningar/rapporter.

Skulle kunna ha nytta av på längre op där flera grupper är ute och letar efter ledtrådar till något.

Där även meddelanden kunde "pushas" på andra, få objectives/notes att dyka upp. Inte alla seriösa op eller mission som kunde vara bra för men t ex för A-mob.

mm, får fundera vidare..
finns såna funktioner i MSO med rapporter etc, men tror inte det är något jättebehov i 4 tim ops, tycker det är lite synd att det inte liras SMO mission mer, tror min ide hade varit najs med en MSO som rullar "man kan hoppa in och köra lite rek med AI" under veckan för de som hinner sammanställa rapporter och designated SL går igenom veckans rapporter och planerar ett anfall som en lör/sön OP.

men en rapport/order grej som skulle vara do:able är ju Dart180/PC-dart thingie, borde även gå att få nån typ av funktion ihop med ACRE. dock är jag osäker på om det tillför något (annat än ballhetsfaktor) jämfört med att tala ut ordern/rapporten i radio
Apropå UndE23, ska inte den vara "containertyp" så den ska kunna flyttas med lastbil typ TGB30 och liknande?
Sen är väl tanken som nämnts att den ska kunna kopplas till underrättelse/stabsfordon.
Därifrån är ju steget inte långt att gå till att säga att har du inte tillgång till sådant fordon så ser du inte heller fi-flyg på kartan.
Kan jämföras med ACE där det finns artilleridator i en viss humvee där du då måste vara I det fordonet för att kunna använda den, därefter relatera uppgifter till dom som ska ha den. Tror det t o m går att skicka en order till dom som sitter i artilleri/spotters med skjutuppgifter.
Jag har klurat lite på denna idé och har ett projekt någorlunda formulerat i skallen:

Övervakningskamera modul

Ingående objekt och deras funktioner:

Objektmodell 1
Ett stycke modul, har egentligen inte användning för den annat än setvariable lite värden till modulobjektet så att man inte är beroande av skriva saker i initfield på objekt vid skapandet.

Objektmodell2
Ett stycke bärbart föremål typ "tripodbag" som när den placeras på marken får man action att deploya kamera (samt en för att disassemble camera). vid deploy cam action skapas och setpos:as kameraobjektet samt setdir:as framför spelaren i samma riktning som spelaren tittar, ett script körs för att lägga till kamerain i en publicarray typ Cam_Module_W = [cam1,cam2,osv...], tripodbagen tas bort.
kör man action disassemble tar kameraobj bort och det skapen en tripodbagobjekt på marken script körs för att plocka bort kameran ut publicarray

Objektmodell3
Ett stycke bärbart föremål typ "tripodbag" som när den placeras på marken får man action att deploya kameraterminal.
när kameraterminalen är skapad tas tripodbagen bort och man får en action att disassemble terminalen samt en att starta terminalen.
Tar man action starta terminalen skapas ett dialogfönster typ "arty computer" liknande med knappar för att bläddra mellan kameror man vill välja(typ pil höger/pil vänster), vald kamera visas som en marker på en karta i dialogfönstret(ev. med man på kameran), en knapp för "connect to camera" trycker man på den kopplas bilden upp på vald kamera(startar ett camera.sqf script kopplat till kameraobjektet). camera.sqf bör ha en overlay för att få det se lite kameralikt ut, knappar för att vrida kamerabilden hö/vä/upp/ned bör finnas i dialogfönstret, även zoom level samt möjlighet att välja mellan daylight,night och flir. en disconnect camera för att koppla ned kamerabilden).

Helmetcam
Möjlighet till att koppla upp bild till helmetcams bör finnas, har inte klurat hur dessa bör assignas, antingen genom en publik Hcam_W array som sätts i nått initfield eller via att synca units till modulobjektet. I övrigt samma funktion som kameraobjekts scriptet fast utan möjlighet att vrida kameran och kanske bara daylight/night.
helmetcams funkar bara så länge gubben de är kopplade till är vid liv, de statiska kamerorna bör det också vara möjligt att slå ut genom att skjuta/spränga kameraobjektet.

Hur lösa när flera sidor har kamera/terminaler?
Har inte klurat på detta än men enklast borde väl vara att ska tre typer av varje objekt (east/west/gue) som bara är kompatibla med egen sida. vill man vara skitball scriptar man nån typ av "kanalsystem" typ 000-9999 som man får sätta kamerorna och terminalerna till (ger ju möjlighet att pejla in motståndarens kamera och tjuvkika) men kanske är overkill.

Problemområden:
-dialogfönster
-Svårt göra dialoger som funkar!
-Går det att presentera bilden från en camera.sqf från ett dialogfönster?
-Går det att styra en camera.sqf från knappar i ett dialogfönster?
-Hur lösa vilka terminaler som kan se vilka kameror, Side beroende eller kanal beroende?

Jag tar inget ansvar för vettigheten i meningsbyggnad och eller genomförbarhet av projektet, hela projektplanen rafsades ihop efter en sen kväll på "The Fox & Anchor" Smile
Redigerat av subroc den 2013-02-13 21:18
-Går det att presentera bilden från en camera.sqf från ett dialogfönster?

Det går presentera bilden och ha en dialog över som styr den, japp..

-Går det att styra en camera.sqf från knappar i ett dialogfönster?
Ja, se ovan

-Hur lösa vilka terminaler som kan se vilka kameror, Side beroende eller kanal beroende?
side isåfall.. kanal och lyssna av känns lite knas.

Förövrigt, headcams borde inte sluta för någon dör.. den går väl på batteri, inte blod?
nä helt rätt, vore iofs tufft att presenter nån typ av healthstatus överlagrad i headcambilden
Jag tänker mig om bilden inte rör sig, ligger på sidan (går det) och marknivå så är det signal nog.

Sen undrar jag om man sätter upp så mycket kameror, låter mer som en bas övervakning modul?