Visa ämne
 Skriv ut ämne
Hjälp med rbs15
Hej,jag skulle vilja att folk hjälpte till med hitta bra scripts.

Måste finnas mycket till arma2. Vad jag främst är ute efter är rök för rbs15.
Finns det några bra script för styra mot målet vore det också uppskattat.

ptisidiastima.files.wordpress.com/2012/08/rbs-15mk3.jpg
Går det inte att använda den delen från Mando Missiles, finns väl ett rökskript där. För mig att det finns en del för styrning oxå. Var ett tag sen jag gick igenom de olika delarna dock.

mando_missilesmoke1a.sqf eller mando_missilesmoke1b.sqf är nog det du söker.

Finns även ett par scripts för själva uppskjutnings rökmolnet med.

mando_missilelaunch1a.sqf
mando_missilelaunch1b.sqf
mando_scudlaunch.sqf

Dessa ska gå att lyfta ur själva Mando scriptet utan att behöva ha hela hans script samling.

Alternativt använda hans Missile Control Center för målsökning och avfyrning kopplat till en plats i pråmen som har vapnen Smile
Redigerat av metal den 2013-03-13 15:46
slöben och lite kod knackare Cool
tror mando inte uppskattar om man plockar godbitarna ur hans system utan att använda hela addonet... annars finns det gott om grejer där som sagt.
Är väl bara fråpga han Smile kan inte mer än få ett nej
slöben och lite kod knackare Cool
Har du fått tag på ett rök script? Hur komplicerat behöver det vara?
"De skjuter på oss"
"...men skjut tillbaka då"
nej inget alls, och behöver inte alls vara komplicerat bara stort och rökigt Smile

får väl ta en sak i sänder, först rök och en stor smäll, sen hitta något sätt att få den att träffa där man siktar.
Granquist bifogade följande bild:bild:
norrkoping_1.png
//During two seconds the script creates a smoke cloud behind argument object to simulate exhaust cloud at missile launch. Cloud hangs around for 30 seconds
_object = _this;
_tilt = 0; //Tilt of barrel where 0 = horizontal and 90 = straight up
_Position = [0, -2, 0.5]; //Smoke position relative object
_time = 1; //seconds
_numberOfParticles = 300; //total number
_LifeTime = 30; //Main cloud average liftime

_particleDropRate = (_time/(_numberOfParticles/2));

_particle1 = "#particlesource" createVehicleLocal getPos _object;
_particle2 = "#particlesource" createVehicleLocal getPos _object;


_dir = 180 + (getDir _object);
_tilt = 90 + (_tilt);
_exSpeed1 = 40;
_exSpeed2 = 20;

_vector1 = [ (sin(_dir)*_exSpeed1)*(sin(_tilt)), (cos(_dir)*_exSpeed1)*(sin(_tilt)), (cos(_tilt)*_exSpeed1) ];
_vector2 = [ (sin(_dir)*_exSpeed2)*(sin(_tilt)), (cos(_dir)*_exSpeed2)*(sin(_tilt)), (cos(_tilt)*_exSpeed2) ];

_ShapeName = ["\Ca\Data\ParticleEffects\Universal\Universal", 16, 7, 16, 0];
_AnimationName = "";
_Type = "Billboard";
_TimerPeriod = 1;
_LifeTime = _LifeTime;
_MoveVelocity = _vector1;
_RotationVelocity = 0;
_Weight = 1.283;
_Volume = 1.0;
_Rubbing = 0.15;
_Size = [2, 7, 8, 10, 15, 15, 15, 15, 15];
_Color = [[0.9, 0.9, 0.8, 0.2], [0.9, 0.9, 0.8, 0.5], [0.9, 0.9, 0.8, 0.5], [0.9, 0.9, 0.8, 0.5], [0.9, 0.9, 0.8, 0.0]];
_AnimationPhase = [0.5, 0.1];
_RandomDirectionPeriod = 5;
_RandomDirectionIntensity = 2;
_OnTimer = "";
_BeforeDestroy = "";
_Object = _object;

_rlifeTime = _LifeTime * 0.5;
_rposition = [0.5,0.5,0.5];
_rmoveVelocity = [_exSpeed1/5,_exSpeed1/5,_exSpeed1/10];
_rrotationVelocity = 15;
_rsize = 0.25;
_rcolor = [0.075, 0.0, 0.05, 0.15];
_rrandomDirectionPeriod = _RandomDirectionPeriod*0.5;
_rrandomDirectionIntensity = _RandomDirectionIntensity*0.5;


_particle1 setParticleRandom [_rlifeTime, _rposition, _rmoveVelocity, _rrotationVelocity, _rsize, _rcolor, _rrandomDirectionPeriod, _rrandomDirectionIntensity];
_particle1 setParticleParams [ _ShapeName, _AnimationName, _Type, _TimerPeriod, _LifeTime, _Position, _MoveVelocity, _RotationVelocity, _Weight, _Volume, _Rubbing, _Size, _Color, _AnimationPhase, _RandomDirectionPeriod, _RandomDirectionIntensity, _OnTimer, _BeforeDestroy, _Object];

_MoveVelocity = _vector2;
_Size = [2, 7, 8, 9, 10, 10, 10, 10, 10];
_Weight = 1.284;
_LifeTime = _LifeTime *0.3;
_rlifeTime = _LifeTime * 0.5;
_rmoveVelocity = [ _exSpeed2*1.5, _exSpeed2*1.5, _exSpeed2/10];
_particle2 setParticleParams [ _ShapeName, _AnimationName, _Type, _TimerPeriod, _LifeTime, _Position, _MoveVelocity, _RotationVelocity, _Weight, _Volume, _Rubbing, _Size, _Color, _AnimationPhase, _RandomDirectionPeriod, _RandomDirectionIntensity, _OnTimer, _BeforeDestroy, _Object];
_particle2 setParticleRandom [_rlifeTime, _rposition, _rmoveVelocity, _rrotationVelocity, _rsize, _rcolor, _rrandomDirectionPeriod, _rrandomDirectionIntensity];

_particle1 setDropInterval _particleDropRate;
_particle2 setDropInterval _particleDropRate;
sleep _time;
deleteVehicle _particle1;
deleteVehicle _particle2;

Uppdaterad: 16 mars
Redigerat av Toby den 2013-03-16 06:46
"De skjuter på oss"
"...men skjut tillbaka då"
vem ger jag credits till för den då?
Om det duger så är det lugnt. Hade inte mycket att göra ändå.
"De skjuter på oss"
"...men skjut tillbaka då"
Ah nice toby, tackar Smile

Fast du kör inte arma3? tänker på "\Ca\Data\ParticleEffects\Universal\Universal"..

Ikväll blir det jobb med släppa sfp alpha men senast till helgen skall jag avsätta lite tid för norrköping.
Nepp... men så ligger forum tråden under arma 2 Grin

Har inte sett några kommandon för arma 3 ännu så jag vet inte om eller vilka förändringar de gjort för particle array hanteringen eller om den tagits bort fullständigt.
Redigerat av Toby den 2013-03-14 14:39
"De skjuter på oss"
"...men skjut tillbaka då"
oj ups, men det är nog bara sökvägen som ändrats på partikeln.

Återkommer, så nyfiken nu så lär hitta tid att pröva ikväll efter jobbet Smile
Vackert, riktigt vackert.


tack så mycket, du kanske har lust hjälpa sfp med mer partiklar? Smile


http://steamcommunity.com/sharedfiles...=132410873
Snyggt skott Smile
Uppdaterade koden ovan

Finns lite enkla möjligheter i toppen av scriptet att ändra antalet partiklar som kastas ut samt under hur lång tid.

Det ser väl ok ut så länge objektet som skjuter ut röken roterar runt Z.
Det går även att vinkla röken genom att korrigera _tilt till önskat grad tal.

Men jag får **** inte till den slumpmässiga spridningen så fort objektet börjar vinklas i höjd. Den slumpmässiga spridningen är låst till ett vist intervall som inte korrigeras med höjd vinkelns förändring. Förhoppningsvis är det ingen som ser det ändå....


Vad är det mer som behövs? En hyper enkel sak för att droppa rök partiklar bakom en robot tills dess att roboten "dör"?
Har ju inte arma 3 eller dess universal partikel karta så den måste ju som sagt korrigeras i koden.
Inte heller svårt att lägga med en eldkvast baktill om man bara vet partikelns nummer.

//creates continious smoke trail behind argument object until object is dead
_object = _this;
_lifeOfTrail = 4;
_numberOfParticlesAtOneTime = 100;
_particleDropRate = 1/((_numberOfParticlesAtOneTime)/4);


_particle1 = "#particlesource" createVehicleLocal getPos _object;



_dir=180+(getDir _object);
_tilt=0;
_exSpeed=10;
_vector1=[ sin(_dir)*_exSpeed, cos(_dir)*_exSpeed, sin(_tilt)*_exSpeed ];

_ShapeName = ["\Ca\Data\ParticleEffects\Universal\Universal", 16, 7, 1, 1];
_AnimationName = "";
_Type = "Billboard";
_TimerPeriod = 1;
_LifeTime = _lifeOfTrail;
_Position = [0, -2, 0];
_MoveVelocity = _vector1;
_RotationVelocity = 0;
_Weight = 1.40;
_Volume = 1.1;
_Rubbing = 0.15;
_Size = [1, 15, 12, 16];
_Color = [[0.9, 0.9, 0.8, 0.2], [0.9, 0.9, 0.8, 0.5], [0.9, 0.9, 0.8, 0.5], [0.9, 0.9, 0.8, 0.0]];
_AnimationPhase = [0, 1];
_RandomDirectionPeriod = 1;
_RandomDirectionIntensity = 0;
_OnTimer = "";
_BeforeDestroy = "";
_Object = _object;

_rlifeTime=_LifeTime*0.5;
_rposition=[0.5, 0.5, 0.5];
_rmoveVelocity=[ 1, 1, 1];
_rrotationVelocity=3;
_rsize=0.25;
_rcolor=[0.075, 0, 0.05, 0.1];
_rrandomDirectionPeriod=0.5;
_rrandomDirectionIntensity=0.1;
_rangle=90;

_particle1 setParticleCircle [0, [0, 0, 5]];
_particle1 setParticleRandom [_rlifeTime, _rposition, _rmoveVelocity, _rrotationVelocity, _rsize, _rcolor, _rrandomDirectionPeriod, _rrandomDirectionIntensity,_rangle];
_particle1 setParticleParams [ _ShapeName, _AnimationName, _Type, _TimerPeriod, _LifeTime, _Position, _MoveVelocity, _RotationVelocity, _Weight, _Volume, _Rubbing, _Size, _Color, _AnimationPhase, _RandomDirectionPeriod, _RandomDirectionIntensity, _OnTimer, _BeforeDestroy, _Object];
_particle1 setDropInterval _particleDropRate;


waituntil{!(alive _object)};
deleteVehicle _particle1;
Redigerat av Toby den 2013-03-16 07:22
"De skjuter på oss"
"...men skjut tillbaka då"
kanske inte den snyggaste lösningen jag gjort.. men nu går det skjuta ut en fientlig båt på andra sidan ön och roboten följer terrängen med viss säkerhetsmarginal Smile

Skall dock definera om det hela lite för få mjukare rörelser, sen tänkte jag man kunde göra en radar som ser fartyg om ine är några öar osv i vägen... så får Norrköping lite koll på läget samtidigt som man kan "gömma" sig, speciellt i skärgård.
Head har hoppat in och hjälp SFP nu med RBS15.. börjar ta sig.

Nu är det dock en "mission lösning" men bör under veckan kunna få in det som ett addon stand alone så man kan ta vilken Norrköping som helst, sätta ut i editorn och börja skjuta ned båtar.


Pew pew missiler är balla.
Ser mycket lovande utSmile

Kanske lite offtopic, men tror ni det finns möjlighet till CIWS också med allmålskanonen?
CIWS på Norrköping är kanske inte aktuellt, är ju en Mark 1 bofors om jag möp:ar mig korrekt. Däremot på visby vore det intressant.. något svårt att göra kanske men vore kul försöka sig på.

Just nu försöker jag främst få till så 57 mm kanonen beter sig korrekt (saknar mynningsflamma) och att det ser OK ut (inte outstanding) på övriga platser (förare, robotskytt)...

vad som finns på önskelistan senare är stöd för waypoints på Rbs 15, skjuta torpeder (på ungefär samma sätt)