Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Editing
 Skriv ut ämne
Grundläggande mission-tutorial
Tänkte bara ta grunderna för att göra uppdrag i A3. Inte så mycket scripts, triggers, inits osv. Utan mera grunderna för att komma igång med tasks osv. Detta är väl medelsvårt om du aldrig gjort ett mission tidigare i BiS spelen, OPF, Arma osv. För att göra det lätt så kopiera BiS egna exempelmapp med alla filer.
http://anrop.se/forum/viewthread.php?...ad_id=1530

Försök att hålla saker i mappar och struktur. Lättare då att hitta vad du behöver eller vill ha, än att allt ligger blandat i samma mapp.
Så ha en bildmapp och en scriptmapp om du nu använder det.

De vanligaste filerna du kommer arbeta med på olika sätt är:

briefing.html
- Är mera en debrief än brief inför ett uppdrag.

description.ext
- Förhållningsfiler för MP uppdrag och variabler för spelet.

init.sqf
- Uppstartskommandon läggs in här.

mission.sqm
- Hela ditt mission i kodtext, men innehåller allt du gör i editorn.

overview.html
- Ger en bild till uppdraget, gör det snyggt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Här går jag in på lite mer varje fil i sig.

Briefing.html
Kod Källa  






Heading home




That was some heavy shit.









Operation over




You are all dead.










Som du ser så är det ren htmlkodning, och väldigt enkel sådan. Du har som början och slut. Däri har du sedan
som är radbrytning

som är rubrik och

som är ren text.
Notera att A3 använder då en koppling till dessa genom End1 och End2 eller Loser. Du kan ha fler om du vill ha olika texter i slutet, mer om det lite längre ned. I exemplet här ovan så är det olika varianter där antingen så räddar man gisslan eller så dör dom av någon anledning. Allt beroende på vad triggern i editorn säger; är det End1 för att lyckats med uppdraget eller är det Loser när alla dör.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

description.ext
Här kan du ställa in många olika värden.
Här finns länken till deras egna wiki, finns fler värden att hämta.
http://community.bistudio.com/wiki/De...iption.ext

Vanliga värden:

Laddande text:

Kod Källa  

respawn = 3;
respawnDelay = 120;

Där respawn 3 betyder Base, som också betyder att man spawnas på sin marker. Läs på om markers via BiS sida. Samt man måste vänta i 120sekunder innan respawn.
Kod Källa  

onLoadMission = "CO20; Two soldiers are being kept hostages. We need to go in, clean up, and bring them home. Lets get this quick.";

Texten som finns med i laddningen av spelet
Kod Källa  

loadScreen =  "pics\host.paa";

En bild som man kan ha med när missionet startas. Bilder måste vara i .paa som man kan konvertera ifrån jpg till paa genom TexViewer2 som är en BIS egen produkt.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

init.sqf
Här är värden som startas upp och används i spel. Men i A3 har man nu lätt fått in tasks här, om man nu inte vill via moduler och syncs i editorn. Här är ett exempel på det:

Kod Källa  

[player, "objEscape", [format ["Escape from Stratis by any means possible.%1%1Your best chances are the airfield and Kamino firing range.", "
"], "Escape from the island", ""], objNull, TRUE] call BIS_fnc_taskCreate;


Där "player" är då adresserat alla spelare som startar upp missionet, alltså en "player".
"objEscape" är sedan vad tasket heter om du vill kalla på det i spelet. Tex:
Kod Källa  

["objEscape", "Succeeded"] call BIS_fnc_taskSetState;

Vi ser att %1%1 är som
och %1 är ett vanligt radbryt och %1%1 blir då ett nytt stycke.
Viktigt i denna kod är tex "Escape from the island" som är namnet på uppdraget/tasks.
Resterande är bara att kopiera och inget som behövs förklaras så här nu.

Vill du ha en Intel eller Briefing text i spelet så kan du använda detta tex:
Kod Källa  

_null = player createDiaryRecord ["Diary", ["Briefing", format ["Attack observation posts to arm yourself properly.%1%1Try to stay together.%1%1Steal as many vehicles as you can.%1%1If your whole team is dead, the mission ends.%1%1It takes 2 minutes to respawn.", "
"]]];


Där spelaren(player) skapar ett eget inlägg kallad Briefing. Diary är en förklaring vad för sorts inlägg det är, men Briefing är det som står. Resten är ganska självförklarande även där.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

overview.html
Som tidigare så är detta enkel htmlkod, där det enda som egentligen tas med är bilden i sig. Man skulle kunna lägga paa filen i en egen bildmapp istället för att ha den i samma mapp som allt annat.

Kod Källa  





Overview











Redigerat av SkaGGet den 2013-03-19 18:13

"Arma 3 introduces new debriefing screen style. It completely replaces old Briefing.html, which is no longer supported."

http://community.bistudio.com/wiki/De...Debriefing
Får ändra om den där uppe sen då, först kommer dom ut med ett example-MP mission och sen ändrar dom Smile
Men det ser riktigt snyggt ut, så blir till att rixa in och fixa med.