Visa ämne
 Skriv ut ämne
Texturer from hell!
Okej!
Jag vet att man kan applicera texturer via UV editorn, jag vet också att man kan anv oldschool (med ett par texturfiler istället för en stooor) sättet vilket jag tycker är lättare, men inte funkar så bra i ARMA, tror jag? men nu läser jag på forumet om hur ni andra gör texturer och fattar att jag missat hälften. Så om någon med hjälp av bilder och text skulle vilja vara vänlig och göra en kort manual för applicering av texturer så skulle jag bli glad!

Ex, vad menas med Keyframe osv?
"Snart sitter det Moskoviter på gasledningarna i Östersjön" General Lundgren - 2006
http://sfp5.anrop.se/index.php/Mapping

Ursäkta de stora bilderna, där är lite basic info
Hugg mig i chatten när jag inte tentapluggar om du har flera frågor
Redigerat av Granquist den 2008-10-14 11:12
Kan ju snabb skriva lite om keyframes

Varifrån keyframes kommer ifrån och vad dess egentliga syfte är har jag ingen aning om. Däremot så vet jag att det är smidigt att använda när man mappar texturer. Med keyframes kan man skapa en temporal ordning, eller parallell existens av dina LODs. Om man ska dra paralleller till verkligheten så kan man säga att keyframes blir som exakta kopior som du kan göra vad du vill med. Ex. säg att vi gör en två keyframes av ditt hus. Keyframe 0.000 och 0.100. I keyframe 0.100 häller jag 100 liter disel över ditt hus och slänger in 500 kg trotyl genom fönstret och sätter sedan fyr på skiten. Resultatet blir en stor fin krater. Men jag kan då gå tillbaka till keyframe 0.000 och du har fortfarande ett intakt hus men alla väggar etc är sönderbrända etc.
I den faktiska modelleringskontexten så betyder det att man i keyframe 0.100 kan riva sönder modellen och lägga alla delar snygg och prydligt på ett håll så att man får en snyggt upplagt textur. Man kan också använda analogin att man "flår" modellen och att man sedan har en stor fin fäll från ex. en stridsvagn liggandes på marken. Då kan man applicera texturen på sin stridsvagnsfäll och då helt undvika vad som i OFP var "stretched textures". Arma är väldigt gnällig vad gäller sådana saker (om du kör "check faces" så får du ibland en selection som heter "Cannot generate ST coordinates"Wink och kommer inte binarisera en modell med strechande texturer. OFP var avsevärt tåligare i den aspekten.
I varje fall när du sedan applicerat texturen på din stridsvagnsfäll i keyframe 0.100 så går du tillbaka till keyframe 0.000 så kommer stridsvagnen att ha kvar sin gamla form men kommer nu att ha texturen "snyggt" applicerad (beror ju självklart på hur "bra" den mappats etc.) textur. Däremot så bör man "städa" i keyframes efter att man applicerat klart texturen. Det är nämligen så att när man "Splittar" och kör "Unwrap structure" så cuttar o2 upp modellen. När du går tillbaka till keyframe 0.000 så kommer modellen förefalla som "intakt", men många av de delar som du splittat av är enskilda faces och sitter inte ihop. Man kan få rätt så allvarliga problem med lightning om man inte åtgärdar det här. Det jag brukar göra är att förstora modellen 5 ggr och sedan använda "Merge near" med ungefär men 0.00000001 nogranhet. Då brukar saker sitta ihop igen. Sen är det bara att minska ner med faktor 0.2 så har du modellen i dess ursprungliga storlek igen. Om du nu går in och tittar i keyframe 0.1 igen så kommer allting se fuckat ut... så det kan vara en bra idé att förlägga all mapping till ett "Edit" lod och sedan kopiera keyframe 0.000 till ett vanligt lod innan du "klistrar ihop" modellen igen. För det kan vara en bra idé att ha kvar keyframes som referens för "vad som är mappat var osv.".

Det var nog allt som jag kunde spotta ur mig på rak arm. Ska merga in det i artikeln sen också.
Urk dubbelpost.
Varfan är "DELETE" knappen!
Redigerat av ugga den 2008-10-14 15:07
Utmärkt!
Hur göra med själv texturen? Alltså den målade filen, skapar du en stor fil och skapar via UV editorn?
"Snart sitter det Moskoviter på gasledningarna i Östersjön" General Lundgren - 2006
Nej, när du "flått" allting så lägger du upp det snyggt o prydligt (glöm inte effektivt, kolla på lite BIS texturer så förstår du ungefär hur)
Sen bajsar du inte det i uw-editorn och exporterar till det första formatet, öppnar i windows standardbajs program och sparar om till PNG som du sedan öppnar i photoshop lägger till bakgrund och sparar om till psd/tga
Ugga, du är fan en Gud.
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg