Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Karmasystem?
Vad skulle ni tycka om ett karmasystem på Operations Modulen?

Dyka upp på OP +5
Höra av sig till någon och säga att man inte kommer (1-2 timmar inann) -1
Varken höra av sig eller dyka upp -3

Operationsskaparen kan då välja att t.ex Gruppchefer, Piloter, Snipers och andra specialroller så måste man ha "plus karma"
Har du minus-karma så kan du ändå vara med, men bara välja mindre attraktiva roller.
Systemet gör att att alla kan komma på plus, rätt enkelt genom att faktiskt vara med på det man skriver upp sig på.

OPskaparen får i eftrhand checka av om personer dök upp eller inte, gör inte OP skaparen detta så hamnar alla på +-0
Ja, hej hej!
Eller så gör man så att folk som inte dyker upp utan att höra av sig får missa nästa OP. Samma med folk som inte kan sköta sig när vi spelar. Enkelt och bra.
då blir vi så få kvar.. och ibland kan man inte vara säker.
Fast jag tycker inte det är för mycket begärt av folk att säga om de inte kan komma, för inte fan tackar du ja till en fest och får en plats reserverad vid matbordet för att sedan inte dyka upp utan att lämna återbud?
Tror ni får aceptera att de finns folk som gör så, precis som att hälfen av spelarna inte kan passa tiderna. Sen finns de ju de som faktiskt har viktigare saker att göra en att spela spel eller får plötsligt förhinder som dom inte kunde förutse.

Så länge dom som dyker upp gör sitt bästa för att de ska bli ett bra spel får man vara nöjd faktiskt.
De som inte dyker upp bryr sig väll ändå inte om något karmasystem?

Men en wall-of-shame så man lätt kan se vilka som ofta inte dyker upp kan ju vara bra.
Jag tycker tomten är inne på det.. man måste kunna jämföra sitt "anrop liv" med hänga med vanliga kompisar.

Ringer en het tjej (dvs min flickvän, for the record) så klart man drar dit.. eller om man sitter jour och arbetsgivaren ringer.

Men då kanske man skall undvika att ta pilot/chef/prickskytt slots osv eftersom det skapar alltid frågetecken för alla andra som måste fylla upp.

Jag tycker karma kan funka bra..

Signa upp sig, och spela = 1 poäng.
Signa upp sig utan att komma = -2 poäng
Inte signa upp sig men komma iallafall = ingen karma, och får vara med i mån av plats.


Svårare än så behöver det inte vara, han som skapar OP:et får även ansvaret att redigera folks karma (dvs klicka ned på de som inte kom, annars default +1).

På sikt kan man då även lägga in att man måste ha minst säg 3 karma poäng för få ta en hkp slot på anrop, då vet man att inte kommer någon som registerar sig samma dag och "HEJ JAG ÄR NY PÅ ANROP OCH FATTAR INTE ACRE MEN ÄLSKAR FLYGA HELIKOPTER; GÖR ALLTID DET I BATTLEFIELD SÅ JAG ÄR NOG BÄST!".. .. utan att vi för den sakens skull bryter mot "anrop koden" om öppenhet, antagningar osv.

sen är frågan om zip vill göra det eller ej.

La upp en wall of shame från dagens landskamp mot finnarna.. hade inte så många droppat hade det blivit betydligt jämnare och kanske vi hade vunnit.

Hoppas min lista stämmer, en del kör med olika namn på ts/ingame och är rätt nya så ber om ursäkt om jag shamat någon nu.
Granquist bifogade följande bild:bild:
wall_of_shame.png
Jyrgas hade dock skickat MSG till mig om att han inte skulle komma, dock skulle det behövas något system för att meddela att man inte kommer.

Skype - alla har inte varandra på skype
Klotterplank - spammas det så dränks msgt
Forumpost - Bästa alternativet, kan man inte komma, så postar man 1-2 timmar innan OP helt enkelt i den post kopplat till OP.
Är även upp till OPskapare att styra en tråd...
Ja, hej hej!
Nu ska vi se taget ur minnet.

Woop hoppade av efter som han fick FPS drop och gav upp innan spelstart.

Någon sa något om Daffman innan typ att han skulle bli sen/osäker på om han skulle hinna alls.

Så då hade 3 av dom sex som inte dök upp hört av sig till någon innan sen kom de budskapet inte fram hela vägen till spelstart...

Som mission skapare får man kanske börja bli hårdare, sparka ut folk ur viktiga slots om dom har visat sig opålitliga vad gäller att dyka upp. Alltid starta på utsatt tid, och annonserad tid kanske alltid ska va den riktiga start tiden. Så är man sen så missar man.
(är ju oftast samma personer som är sena inte kommer)
Redigerat av Grip den 2013-09-23 00:18
Om man skall posta på forumet så kan man väl lika gärna bocka av sig också?
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Grip skrev:
. Alltid starta på utsatt tid, och annonserad tid kanske alltid ska va den riktiga start tiden. Så är man sen så missar man.
(är ju oftast samma personer som är sena inte kommer)


Så länge jag har varit med (sen i typ April / maj) så har utanonserad tid varit att man kommer in, testar sina addons och värmer upp PVP Pfft
Även om det varit så så är det oftast ändå folk som kommer in en timma senare... och inte har allti ordning, vilket gör att starttiden är oftast en timma och 30 min senare än utsatt tid...
Ja, hej hej!
Oj oj Figgehn, du ska veta hur det var förr när vi spelade arma 2, spelstart klockan 19 alla skulle vara på plats en kvart innan. Vi kom aldrig igång innan klockan 20 ändå. Wink
20? Det måste varit de bra dagarna. Grin
Plus, att nya-spelare-kvoten var i genomsnitt under 1 till varje spel. Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Menade tidigast 20. Pfft
FYI
Nadde är Andreas och var närvarande.

Also helt OT till tråden men det här med att lägga ut tider på OP där starttiden är inklusive pvp/warmup/whatever är något nytt påhitt som vissa börjar köra med bara nu på senaste - jag tycker att starttiden borde vara när OPet börjar och då kör man och sedan kan man skriva att det är warmup / whatever i beskrivningen.


Annars har jag inte så mycket att säga om något karma system även om jag inte ser poängen med det, så om man deltar i många spel så är det okej att missa ett för man har gott om karma över? Sad
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Fast jag menar att det seriöst börjar 19.00, visst matchen är 20.00 men om alla är klara och redo 19,00 kan man planera, öva på saker.. Snacka sig samman. Det är mer än bara att testa addons.

Det funkar enligt mig bättre och jag hatar när folk ( va, kör vi inte igång 19.00.. Fuck it då jag kommer in 19.58) ,och drar, den första timmen är del av eventet.

Söndags Op så brukar jag vilja köra pvp så vi får lite av varje och inte bara Coop.
Skulle även kunna "öva" lite, typ skjuta rb57 med tmr modden osv.

När det är externa matcher är timmen innan riktig viktig.

Så lite off-topic men jag vill att folk dyker upp 19.00 sharp när jag skriver 19.00, jag ser det inte som en timme drop in om man känner för det.

Citera




Annars har jag inte så mycket att säga om något karma system även om jag inte ser poängen med det, så om man deltar i många spel så är det okej att missa ett för man har gott om karma över? Sad


Ja det är väl själva poängen, sköter man sig dubbelt så mycket som man missköter sig har man noll i karma. Missköter man sig mer har man negativt och sköter man sig har man positivt. Jag tror inte att folk skiter i det bara för man har så mycket plus..

Tycker även att ens karma behöver inte stå någonstans. Jag tycker faktiskt inte alls är dumt system just för undvika folk som sätter i system att ta "Helikopter pilot" varje gång ett OP annonseras men aldrig bemödar sig om att dyka upp. För 99% kommer det bli "as usual", förhoppningsvis dock med lite högre kvaltet.. men tror alla argument för/emot har kommit så zip du kan väl säga vad det blir?
Redigerat av Granquist den 2013-09-23 07:09
Kanske fixa en mail-påminelse om att man signat sig för lir.. Det har alltid iaf vart mitt största problem, komma ihåg att det är lir
Karmasystem eller attend/system där man öppet eller dolt skapar poäng efter hur pass aktiv man är; tror jag stagnerar mer än gynnar Anrops utveckling. När sådana system har sats i verk så har det oftast blivit att spelare antingen hoppat av eller inte vågat sig in i gruppen. Just för att; dels blir det en press att spela mera och aktivt för att få bra poängnärvaro men också för nya en sorts utanförskap där man inte har samma poäng eller räknas lika högt.

Förstår tänket men svårt att råda bot på.

Tror att som några är inne på; starta i tid som OP makare, var hårdare med att allt skall vara fixat, ta bort folk som inte lyckats få in ACRE osv tex..vara noga med "den här tiden finns vid behov av test och hjälp" kontra "den här tiden är spel och inget annat".

Men karmasystem låter inte för mig personligen som rätt väg att gå.

Citera

wambo skrev:

Kanske fixa en mail-påminelse om att man signat sig för lir.. Det har alltid iaf vart mitt största problem, komma ihåg att det är lir


Detta är ett fullständigt ickeproblem, var person har idag en mobiltelefon och jag lovar att på varenda jävel finns det en kalender/alarmsystem, det får man helt enkelt själv ta och använda sig av för att komma ihåg. Det gör jag, skulle ofta glömma bort tiden annars.

Citera

SkaGGet skrev:Tror att som några är inne på; starta i tid som OP makare, var hårdare med att allt skall vara fixat, ta bort folk som inte lyckats få in ACRE osv tex..vara noga med "den här tiden finns vid behov av test och hjälp" kontra "den här tiden är spel och inget annat"..


Detta är den effektivaste och minst krångliga lösningen.

*Klockan 19: Tid att testa att allt funkar och spela casual, har man problem får man hjälp.

*Klockan 20: Spelet drar igång på minuten. Är det folk som är sena eller inte är inne på servern får dessa inte vara med, såvida det inte varit överenskommet sedan tidigare. Förutom detta så gäller ingen JIP, då de som då de som kommit i tid och spelar måste invänta att denna sena person kommer till sin grupp vilket innebär extra dötid.

Skitsimpelt, jag (och flera andra) har sagt detta tidigare, men ingen har velat införa det av någon anledning.