Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
OP Dredge 4 (moar slots)
i.imgur.com/rDQvmpv.jpg

De amerikanska styrkorna har numera stött på sitt svåraste och tyngsta hot sedan de började sina operationer på Altis. Det är då man skickar in Combat Control Team (CCT) med allt vad det innebär. Ett F18 flyg har tillkommit i gruppen såväl en mortarcrew, en grupp artilleri, även en större transportgrupp utöver de markstyrkor som krävs för SIB.

I CCT så ingår
Kompanichef (CO) denne tar hand om alla beslut och rör samtliga enheter via resp. officerare och genom resp. radiosystem.
Joint terminal attack controller (JTAC) har kontakt med flygeldgivningen och översikt på den F18 man har till operationen.
Fire Support Officer (FSO) har hand om all sorts artilleri, samband med mortar crew och även en tilldelad tyngre pansarartillerigrupp.
Command Control Officer (C2) har hand om markstyrkorna och ser till att själva uppdraget följs.
Forward Observer (FO) Tar snabbt plats som spangrupp och söker sig nära gränser för att ge bra målangivelser (även med laser), har CCT som första kontakt och främst då CO.
Därtill så tillkommer en mindre marktrupp, transportgrupp, mortarcrew, F18 m.m

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Detta är alltså lite åt Toktottes håll där vi körde mera supportroller, men nu är tänket att vi blandar in mera rörelse och dynamik än en statisk punkt. Spelet kommer ha flera mål än bara ett, det kommer finnas dynamisk miljö där saker ändras, där saker utvecklas. Men grundplanen är att trycka bort större pansar och låta marktrupper verifiera samt eliminera i SIB.

Hoppas det här kommer bli en rolig blandning av just support och markstrid.

Och snart är det JUL, så får se om det blir bra med antal spelare för OPt, klockan 20.00 drar vi igång, se till att vara där 19.45.
Redigerat av SkaGGet den 2013-12-12 15:33
Bara så att vår pilot är med på noterna, det är en F-18 som flygs, vilket inte finns med i originalspelet. ÖVA.
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg
Japp Hampe är den som övar och faktiskt gör det, så är inte orolig över F18 piloten Smile Om inte så får vi lov att peka finger och skratta när det görs en CSAR Wink
Bra, vi vill ju inte ha fler friendly fire-incidenter Wink
i.imgur.com/6oQGwyi.jpg
Yes box, satt i ett par timmar igår och körde landningar och slipade pricksäkerheten med GBU12, Maverick och Akan. Det börjar ta sig. Ska göra mitt bästa!

Jag tänkte öva lite mer ikväll (ca 20:30, kanske något senare beroende på lolektivtrafiken). Det vore jäkligt fint om JTAC (Vort) och våra Forward Observers har tid och lust att hoppa in oxå. Även gruppcheferna tror jag. Då skulle vi kunna synka lite CAS-rutiner och känna efter vad som funkar bäst.

Om jag förstod Skagget rätt så är det i vårt fall våra FO och GruppC som har laser-prylar, rök och har "eyes on target", medan JTAC har en mer samordnande roll bakom egna linjer? Stämmer detta? I alla lägen är det något vi skulle kunna reda ut och prova oss fram ikväll om ni har tid att komma in.

Ett önskemål till Skagget är att låta anti-air-hot vara minimala eller obefintliga (om det inte visar sig gå oväntat bra för oss). Jag tror att det kommer att vara en tillräcklig och framförallt intressant och kul utmaning att få CAS-kommunikation att fungera (och som sagt, att se till att jag inte skjuter en maverick i nacken på Kapten Kilt!!). Grin

Citera

KaptenKilt skrev:

Bra, vi vill ju inte ha fler friendly fire-incidenter Wink


Äh vafan Grin Jag skjöt ju på det du sa.. eller.. iaf så jag uppfattade det du sa Smile haha
Just ikväll har vi vårt OnsdagsOP, så kanske blir lätt eller jobbigt att få tag på folk.

Min tanke är att:

AIR
Mål identifieras av FO.
FO rapporterar till JTAC.
JTAC tar beslut om CAS eller annat med stamtal med CO.
JTAC kontaktar F18 med målangivelse och mängd.
F18 tar och slår ut mål.
FO rapporterar tillbaka hur det gick.

Arty/mortar
Mål identifieras av FO alt. marktrupper.
FO/Mark kontaktar FSO.
FSO tar beslut om mortarbombning eller annat med stamtal med CO.
FSO kontaktar Mortarcrew med målangivelse och mängd.
Arty/mortarcrew tar och slår ut mål.
FO/mark rapporterar tillbaka hur det gick.

Vid SIB/markuppdrag
C2 tar kontakt med CO om hur läget är för inbryt på uppdragszonen.
C2 tar kontakt med LimaPapa/Oscar och sätter i uppdrag.
C2 har kontakt med FO för nära kontakt om hurvida området är rött eller grönt för inbryt.
C2 tar beslut om inbryt med LimaPapa/Oscar.
LimaPapa/Oscar har kontakt tillbaka med C2 om de behöver mera eld på mål eller om de är klara med uppdraget.

Jag kommer ha en genomgång innan hur jag vill att det går till och hur radiokontakten skall gå till. Sen exakt hur det löses med radios osv; det är upp till er.. vi har ju kört en omgång i den här "stilen" när Toktotte hade ett liknande uppdrag. Så radiokollen kanske är bra som den var då.

Jag vet att JTAC är dom som är mera inpå striden och riktar målangivelser, men ville ha med dom men ändå ha en ytterligare spangrupp, så tog till en FO roll. Hoppas folk har överseende med mitt lilla byte av "fakt"iska roller, det är semi-rätt iaf med hur det är byggt a CCT osv.

Motståndsmässigt är mestandels mjuka gömda mål, en del större artypjäser (dvs inte AA baserade), enklare supportfordon såsom fuel/repair trucks osv..
Nä precis, själva begreppen och så spelar helt klart mindre roll, det viktiga är att det fungerar och känns kul!

Ett modifierat förslag på CAS-förfarande (baserat på ditt):

Mål identifieras av FO.
FO rapporterar till JTAC.
JTAC tar beslut om CAS eller annat med samtal med CO.
JTAC släpper in FO i kanal så denne har snabb direktkontakt med F18
FO kontaktar F18 med målangivelse och annat som kan vara viktigt (målutmärkning, egen pos och sånt beroende på situation)
F18 tar och slår ut mål.
FO rapporterar tillbaka direkt till F18 hur det gick och om en ny strike behövs.
Det jag skrev är en tankekedja så att alla "får vara med" i speldynamiken när väl saker händer. Trevligt med lite radiokommunikationstjatter där man hör hur folk req saker och hur folk jobbar ihop sig..

Kan nog bli bra det här Smile
Som sagt så är det ju OP ikväll, men efter det så kan jag vara med och öva lite CAS-rutiner. Jag spelar som FO på söndag.
Just fan, det är ju OP ikväll ja. Blir nog lite för sen hem för att kunna deltaga själv. Men hänger kvar och hoppas att några orkar CAS-träna lite efteråt. Såg att samtliga andra inblandade (nikke, nilsson, figgehn, vort) oxå är uppsignade för ikväll, så om vi har tur kan några av dem oxå haka på och prova lite. Jag slänger ihop ett litet övningsscenario med FO:s och gruppchefer utplacerade på lite olika ställen ute i bushen i närheten av lite fi-bilar och liknande. Så kan vi testa lite olika varianter av kommunikationskedjor och strategier och se vad som blir roligast. Förhoppningsvis kan Smith vara med då oxå. Han har anmält intresse som WSO/baksits-nisse.
Kan fixa lite med GM verktyget annars så blir det lite randomkänsla och man vet inte vad/vart allt är. Kan allt köra lite efter OPt också.
Låter ju fenomenalt Skägget!
Se till att ha rätt addon nu, vi kör med en uppdaterad Dredge addon. Den finns länkat i signup-modulen.
(ni som körde OP Snake 2, det är samma)

Head Launcher
- Byt ut gamla OP Dredge emot den nya OP Dredge 2 i profilen

ICKE - Head Launcher
- Starta Arma3 och gå in i Configure > Extension
- Se till att förutom är ikryssat och redo.
- Starta om Arma3 om du kryssat i dessa

- Slutkläm = använd en launcher, stöd Head på Anrop och använd hans enkla :)
Moar slots
Jag har lagt till 2st extra skyttesoldater i markgrupperna. Mer blir nog bökigt på serverns ork och Arma orken också. La även till en reservlista, vid avhopp frågar jag från topp och nedåt vem som kan ta över.. så gå utifrån top å ned.
i.imgur.com/c6ZAiy0.gif

Inlägget gav inget positivt för spelet så gjorde en ändring så det reflekterar julglädje istället Smile

/Skägget
Redigerat av SkaGGet den 2013-12-13 18:00
Vem är frivillig GRK-skytt?
Ja Tomten kommer behöva ur Papa eller Oscar en mortar-pangare. Så frivillga kan ingå i hans grupp och följa med som mortargunner. Om ingen dyker upp så blir det tvångsrektrytering per random Wink
Kommer inte rektrytera ifrån folk i andra grupper utan gör en grupp som är mortarcrew, sen får vi fylla den med folk på plats, första att få frågan blir typ Sillburk som är högst på listan av Reserver sen nedåt på den listan..