Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Skagget dedicated server
Efter mycket snack och numera insikt, så behövs ett ramverk och struktur på vad som är bestämt. Det är lättare att säga, så är det och man kan snabbt se hurvida detta gäller eller ej. Själva dokumentet är inte till för att sätta dit eller anklaga eller peka ut; utan mera sätta strukturen på vad som är gällande väl spelande på servern. Nu kan det låta som en massa regler att följa, men i det stora hela; samtliga punkter och saker jag tar upp är sånt vi alla kört med sedan tidigare ändå. Så egentligen inget nytt, men mera på skrift och in i ramverket.
Detta är gällande när jag har igång min server, så andra behöver inte alls hålla samma regelverk eller följa samma ideologi.

Nu är det menat att detta dokument är ett levande dokument, dvs jag kan lägga till och ta bort saker. Men alltid med en changelog så man ser öppet vad jag ändrar.

Namn : Anrop Skagget
Kommer alltid ha det som namn på servern vid OP där jag har hand om spelet.

Lösenord : hejsna
Ibland så kanske det tillkommer en siffra för att jag själv skall kunna på servern bygga iordning saker utan att behöva lagga för andra spelare. Detta sägs då öppet i OP forumstråden att så kommer ske, såväl när spelet närmar sig sägs exakta lösen öppet i TSkanalen.

Svårighetsgrad : Expert
Vi kommer ha svåraste inställningen, så man inte ser vapenkors, 3d eller namn per auto.

MaxCustomFileSize : 0kb
Dvs servern sparkar ut folk som kör cusom ljud tex, detta för att slippa Friday för femtielfte gången på servern. Det är roligt att höra, men inte när man försöker köra seriöst OP.

Sånt som är bra :
* Hjälpa varandra att förstå hur saker fungerar såsom ACRE inställningen 5000 tex, att Ä sitter man med. Enkla saker som man sagt ett antal gånger men ibland nya spelare kanske missat. Detta behöver inget gnäll eller dumma kommentarer om någon undrar över. Annat som är bra, är om man hjälper varandra komma in i spelets immersion och verkligen hjälper till att få känslan av bra militärspel.
* Kom i tid, helst lite innan, men minst iaf en kvart som angivet (oftast) för att se om det är något nytt eller bara visa att du är redo.

Sånt som är obra :
* Gnäll i allmänhet, om en mod inte funkar bra tex; ta det utanför spelet och dra inte in andra i din dåliga dag eller upplevelse.
* Skjuta vapen när du har tråkigt, OP och spel kommer ha tråkiga stunder på ett antal minuter ibland; take it or leave.
* När du märker att det är genomgång; var tyst så går allt så mycket fortare.

Kick/BAN :
Det kan förekomma men helst vill iaf jag slippa sådana lösningar. Detta är när:
* Medvetet förstör för spelare, bomber, skjuter, kör över med fordon eller på annat sätt förstör för både spelet och spelarna.
* Tramsprata på ett medvetet sätt som förstör antingen genomgångar, inför spel, viktig info osv; gäller den tid som är för närvaro ungefär en kvart innan dvs.

Om saker händer :
* Rapportera uppåt, vem är din gruppchef, denne ska ta tag i en plutonchef och därifrån skall ett beslut tas utifrån vad som skede.
- Ja jag vet att jag en gång i tiden sa; skjut dom som kör oseriöst tex med musik osv. Men nu är regeln här; rapportera uppåt.*
Det ska finnas en admin i spel som ska kunna ta beslut och ska kunna säga ifrån, denne skall vara en person som öppet säger hej i början av spel. Det är oftast denne som är inloggad "admin" på OPts lobby/spel. Absolut kan man ta en dialog direkt med Admin för OPt om det kan skötas på ett snyggt sätt.
Oftast behövs inget tas vidare, ibland händer TKs; deal with it. Men är det prat om givna TKs, givna hämdlekar eller allmänt störande beteende; då skall det rapporteras uppåt. Vi ska försöka ta det hela snyggt och bra, inte för att mörka eller ingen vågar ta tag i saker; mer för att inte störa befintligt spel.

Som alltid; tänk på att du inte är ensam när du spelar, oftast är vi runt 20spelare som faktiskt avsatt och förhoppningsvis sett fram emot att få spela ihop. Förstör inte utan uppmuntra och se till att ha förbenat sköj !
CHANGELG:
v.01 La till dokumentet, inte läsredigerat än.