Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
ACRE support på server/ACRE support i mission
Hej,
Jag sitter och pillar lite med ett uppdrag som skulle kunna vara kul att köra med en mindre grupp Anrop folk (COOP2-4). Jag har tidigare publicerat uppdraget på Steam Workshop (http://steamcommunity.com/sharedfiles...=182323029), men tänkte göra en uppdatering med ACRE stöd för Anrop.



Mina funderingar gäller:
* Hur lägger jag till ACRE på min Arma 3 server? Jag har installerat ACRE(samt CBA_A3 och JayArma3Lib) på servern (samma filer som jag laddat ner från Anrop för klienten). Räcker det?
* Behöver jag konfigurera servern för att spelarna skall kunna använda ACRE/Teamspeak?
* Hur lägger jag till support för ACRE i mitt uppdrag? Är det bara att ge spelarna radioapparater?

I övrigt, vilka krav ställs på uppdrag som spelas på Anrop? Jag vill minnas att jag någonstans sett typ riktlinjer, men kan banne mig inte hitta dom nu när jag letar. Vilka regler gäller för att ansluta ett uppdrag till Anrops teamspeak?

Om allt detta redan finns besvarat på forumet så ber jag om ursäkt. Jag har letat efter bästa förmåga.

Mvh,
RE
Antingen så scriptar du in radio på gubbarna, men default brukar man spawna med en 343 om Hosten har ACRE.

Sen i editorn under empty har du Acre (eller om det är under Ammo) med en ammolåda med alla radios i.


och lägg till detta i din .init så spawnar man med radio har jag för mig. (har bara kopierat från imcrazys description, så säg gärna till om den gör nått annat )

ACRE_Enabled = isClass (configFile >> "CfgPatches" >> "acre_main"Wink;
if (!ACRE_Enabled) exitWith {};

saved_radios = [];
temp_radios = [];

[nil] call acre_api_fnc_setItemRadioReplacement;

if (!isDedicated) then {

[] spawn {

waitUntil {!isNull player};

player addItem "ACRE_PRC343";

player addEventHandler ["Killed", {
saved_radios = temp_radios;
}];

player addEventHandler ["Respawn", {
{
player addItem _x;
} forEach saved_radios;
}];

while {true} do {
if (alive player) then {
temp_radios = [] call acre_api_fnc_getCurrentRadioList;
};
sleep 10;
};
};
};

{
if (side _x == east) then {
_x setSkill ["aimingShake",0.20];
_x setSkill ["aimingAccuracy",0.20];
};
} foreach allunits;


så ska det bara vara att tuta och köra.
---------------------------------------------------------
Bug #351: Can hear dead people.
Tackar! Det där skall jag nog kunna fixa till så det passar mitt uppdrag.
Men hur funkar det med uppkopplingen mellan ACRE och TeamSpeak? Är det något som skall konfigureras på servern/i uppdraget, eller sköter det sig automatiskt baserat på vilken TS klienterna är inloggade på?

/RE

Citera

Resident Emil skrev:

Tackar! Det där skall jag nog kunna fixa till så det passar mitt uppdrag.
Men hur funkar det med uppkopplingen mellan ACRE och TeamSpeak? Är det något som skall konfigureras på servern/i uppdraget, eller sköter det sig automatiskt baserat på vilken TS klienterna är inloggade på?

/RE


Scriptet som ButterflyCar postade behöver du endast om ACRE inte finns på servern, Det enda som ACRE gör hos arma3 servern är att den byter ut item_radio mot en acre_prc343 så om det redan ligger igång hos servern så borde man få en ACRE radio per automatik om gubben redan har en radio by default.

Utöver det så fungerar ACRE självständigt mellan klienter så om du t.ex. hoppar in på en random server utan ACRE så kommer ditt 3d ljud att fungera med andra som har ACRE då det är oberoende av servern men då servern inte har gett dig en ACRE radio så kommer man så klart inte att kunna tala över radio med varandra.

Vad jag försöker säga är att ACRE är autonomnt och det är ingenting som du behöver konfigurera på egen hand för att det ska fungera, Scriptet som postades innan i tråden är bara bra för att ge ut radios till spelare när servern inte har ACRE även om klienten har det vilket kan vara smart om du tänker publicera den på steam workshop.


EDIT:
also, sista biten gör så att opfor blir sämre.. du kanske vill lämna ut den biten om det inte är något som du behöver Cool
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Tack för input, det förtydliagde en del.
Har redan rensat scriptet så jag bara har det jag (trodde) att jag behöver.
Skall göra lite tester. Med denna info så behöver jag inte separera uppdraget i versioner för/utan ACRE.
Satte också upp en egen teamspeak eftersom jag inte riktigt vet vad som gäller för att koppla upp sina uppdrag mot Anrop TS. Det klarnade också lite efter din info.

Mvh
Du kopplar inte ACRE mot någon specifik teamspeak server utan troligtvis så skapar ingame addonet någon form av interprocess kommunikation (named pipe eller dyl.) med pluginet som du har inladdat i teamspeak så den använder sig helt enkelt av den server som du är uppkopplad mot för stunden.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Ja, jag förstod det när jag experimenterade igår. Men hur funkar det i t.ex följande situation:
10 personer är inne på en och samma TS
5 av dessa spelar ett uppdrag på server A
De andra 5 spelare ett uppdrag på server B

Kommer dessa två skilda miljöerna att vara separerade? Dvs kan en TS serva flera spelsessioner?
Ja.

Det är oklart vad som händer om alla sitter i samma kanal men det funkar garanterat om man delar upp kanalerna.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Nu har jag ändrat uppdraget från 2-4 COOP till 2-8 COOP och testat med ACRE (startat uppdraget och tryckt på ACRE PTT och hört R2D2 ljuden).
Jag har också satt upp en server med detta uppdrag. Servern finns på:
residentemil.mine.nu

Lösenordet är samma som använts på Anrop servers så länge jag varit med. För säkerhets skull satte jag upp en Teamspeak server också, men den skall inte behövas om jag förstod allt som xealot skrev korrekt.

På tal om allt detta; Vad är det för regler att skapa operationer på Anrop? Jag funderade på att slänga upp denna så folk kan testa ikväll, men det krockar ju med Friday Short Gaming. Är det ett problem?
Släng upp den till imorgon istället. Smile

Citera

Tomten skrev:

Släng upp den till imorgon istället. :)

Jepp, jag gör så. Servern är uppe och snurrar i detta nu, men jag skapar en operation för morgondagen ifall någon vänlig själ vill förklara hur man gör. Är det bara att skapa en post i multiplayer forumet? Hur lägger jag till "jag kommer/intresserad" slots t.ex?