Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
vad använder ni för joystick?
Köp en Hotas Warthog bara för fan...Det gjorde jag i din ålder och det sved i plånboken men det känns bra nästa månad när man har pengar igen...
Seriöst...

Citera

Foxmaner skrev:

Citera

Echo skrev:

Skulle gissa på att de är ganska likvärdigt "plastiga". Hur plastigt något är känns rätt subjektivt. Flightstick X är inte så pass plastig att det känns som en barnleksak direkt.
Att döma kvalitet efter vikt är en ganska dålig grej då vissa produkter har vikter i sig, så det är inte sjäva materialet som är tyngre, utan vikterna.

Tror inte man kommer undan "plastigt" förens X-55 och uppåt. Kanske, X-52?

I vilket fall så förstår jag ifall du vill att någon ska komma med feedback på 3D Pro.
Ralfidude, en person med rätt bra inflytande i DCS-communityn, rekommenderar 3D Pro; https://youtu.be/...jY?t=9m48s .

Så jag tror, som sagt, att vad du än köper så kommer du inte bli missnöjd. Ingen idé att grubbla allt för mycket om det Smile

Då blir det ett köp av logitech tror jag Smile kollade på videon och han verkade vettig.

Det med att man måste komma upp på x55 för att få bort plastigheten. Den logitechen jag kände på var mycket bättre kvalité vad jag kunde känna. Och det kanske var bara vikter men den flög iallafall inte runt på bordet som min x55 gjorde Smile


Inte konstigt att din x-55a gick sönder om du lyckas slänga runt den på bordet... rubbar inte ens min när jag dogfightar!
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
Jag hade (har) en Logitech Wingman Force 3D, jag gillade den inte. Jag upplevde den som väldigt slapp och oprecis. Tycker att Extream 3D Pro är bättre på alla sätt bortsett ifrån att den saknar gimmicken Forcefeedback. Och jag har inte ångrat byter en enda gång! Där emot så saknar jag Spola-toalett-simuleringen, den var rolig. Cool

Siden note: jag rekommenderar att koppla ur Force 3D när den inte används, för den kan börja skaka för att den får signaler ifrån andra spel (till exempel skjuta med handeldvapen i Arma) och börja skaka fast du inte håller i den. Och om du ställer in den på högsta effekt så kan den stå och börja skaka utan anledning, för den försöker centrera sig men gör det så snabbt att den kastar den för långt och måste centrera igen.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Jag har en Microsoft Sidewinder Force Feedback 2 Joystick som Du kan få helt gratis Foxmaner Wink
Muppet: förstår vad du menar men vet inte ens om flygning är min grej och vill därför prova på. Har tänkt mig att om det är kul så ska jag köpa till trackir > roderpedaler > och tillsist en ny joystick (warthog)
Men det kan ju förändras då jag får lönen från mitt sommarjobb Wink

Archangel: jag kunde inte ge fullt utslag åt sidorna utan att den höll på att ramla Sad

Chris: men ett riktigt plan så sköts väll alla styrningen digitalt? Alltså så krävs inge force?

Nibbles: haha tack men nejtack. Tror jag kör med en 3d PRO istället.

Citera

Foxmaner skrev:Chris: men ett riktigt plan så sköts väll alla styrningen digitalt? Alltså så krävs inge force?


offtopic men..Ja- typ.
Om planet har ett FBW eller Fly By Wire system så sitter det en dator som hjälper till så pilotens input går till datorn som i sin tur kontrollerar kontrollytorna.
Om planet inte har FBW så får du mer respons i stickan då den är mekaniskt kopplad till kontrollytorna.

AFAIK så har typ alla moderna iterationer av stridsflygplan som används idag en form av FBW så svaret är väl Ja för moderna plan, jag låter det gå osagt för kommersiella flygplan.
The enemy cannot predict your actions if you have no idea what you're doing.
Om du lät den första fjädern som satt i sitta kvar så är svaret att du måste isf förankra din sticka i bordet. finns fyra hål för skruvar om man så vill... personligen tycker jag bättre om den lättaste fjädern då man kan styra utan ansträngning. lite som modern servo. En volvolastbil idag kan du tex styra med pekfingret
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?

Citera

Archangel skrev:

Om du lät den första fjädern som satt i sitta kvar så är svaret att du måste isf förankra din sticka i bordet. finns fyra hål för skruvar om man så vill... personligen tycker jag bättre om den lättaste fjädern då man kan styra utan ansträngning. lite som modern servo. En volvolastbil idag kan du tex styra med pekfingret


Även vid lättaste fjädern så var det problem med hastiga rörelser. Tyckte att den var för avlång och för kort på bredden.
Foxmaner....ska du börja ge dig på mekanik nu också? Att du har EMP fingrar är välkänt men ska bli spännande att följa denna resa då du tar tag i en skruvmejsel och slägga också Smile Be din bön pöjk Wink
[img]http://forgifs.com/gallery/v/Funny/George-Bush-dancing.gif.html[/img]
Mea Culpa, Mea Maxima
Jag är, som sagts tidigare, nöjd med min enklare Thrustmaster T Flight Hotas X (https://www.netonnet.se/art/dator/gam...Au9y8P8HAQ).
Tycker den är prisvärd för funktionerna och känns ändå lite "rejäl".
Jag använder sällan fulla utslag, vilket man inte bör göra om man flyger "rätt", och då står den stadigt. Men det finns möjlighet att skruva fast den också och justera till trögare motstånd på spaken.
Knapparna räcker till de viktigaste funktionerna som man vill kunna göra utan att släppa händerna från spakarna och resten har jag på tangentbordet.
Headtracking känns som ett måste med joystick då man annars inte har tillräcklig koll. Det finns ju alternativ till TrackIR om man tycker det är för dyrt.

Man måste dock tänka på att man blir inte en bättre pilot för att man har "bättre" utrustning, det är övning som gör att man blir bra. Det finns superduktiga piloter som "bara" använder mus och tangentbord.

Citera

trajanus skrev:

Foxmaner....ska du börja ge dig på mekanik nu också? Att du har EMP fingrar är välkänt men ska bli spännande att följa denna resa då du tar tag i en skruvmejsel och slägga också Smile Be din bön pöjk Wink


Är rädd att något ska gå fel..... Har fått hem grejer 2 gånger nu som har funkat men tredje gången gäller det såattsäga Sad

Citera

Vargen skrev:

Jag är, som sagts tidigare, nöjd med min enklare Thrustmaster T Flight Hotas X (https://www.netonnet.se/art/dator/gam...Au9y8P8HAQ).
Tycker den är prisvärd för funktionerna och känns ändå lite "rejäl".
Jag använder sällan fulla utslag, vilket man inte bör göra om man flyger "rätt", och då står den stadigt. Men det finns möjlighet att skruva fast den också och justera till trögare motstånd på spaken.
Knapparna räcker till de viktigaste funktionerna som man vill kunna göra utan att släppa händerna från spakarna och resten har jag på tangentbordet.
Headtracking känns som ett måste med joystick då man annars inte har tillräcklig koll. Det finns ju alternativ till TrackIR om man tycker det är för dyrt.

Man måste dock tänka på att man blir inte en bättre pilot för att man har "bättre" utrustning, det är övning som gör att man blir bra. Det finns superduktiga piloter som "bara" använder mus och tangentbord.


Förstår att man inte blir en bättre pilot om man köper dyrare tyvärr Sad
Men börjar nästan bli sugen att strunta i budgeten och gå på en warthog på direkt då det är dcs a-10c som intresserar mig mest.
Men sen så måste pengarna räcka också.....

Citera

Foxmaner skrev:

Citera

Vargen skrev:

Jag är, som sagts tidigare, nöjd med min enklare Thrustmaster T Flight Hotas X (https://www.netonnet.se/art/dator/gam...Au9y8P8HAQ).
Tycker den är prisvärd för funktionerna och känns ändå lite "rejäl".
Jag använder sällan fulla utslag, vilket man inte bör göra om man flyger "rätt", och då står den stadigt. Men det finns möjlighet att skruva fast den också och justera till trögare motstånd på spaken.
Knapparna räcker till de viktigaste funktionerna som man vill kunna göra utan att släppa händerna från spakarna och resten har jag på tangentbordet.
Headtracking känns som ett måste med joystick då man annars inte har tillräcklig koll. Det finns ju alternativ till TrackIR om man tycker det är för dyrt.

Man måste dock tänka på att man blir inte en bättre pilot för att man har "bättre" utrustning, det är övning som gör att man blir bra. Det finns superduktiga piloter som "bara" använder mus och tangentbord.


Förstår att man inte blir en bättre pilot om man köper dyrare tyvärr Sad
Men börjar nästan bli sugen att strunta i budgeten och gå på en warthog på direkt då det är dcs a-10c som intresserar mig mest.
Men sen så måste pengarna räcka också.....


då skall du utan tvekan köpa warthog spaken, själv kör jag med x-55 den funkar kanon inga problem men jag ångrar att jag inte köpte warthog.

Citera

RevolverHarry skrev:

Citera

Foxmaner skrev:

Citera

Vargen skrev:

Jag är, som sagts tidigare, nöjd med min enklare Thrustmaster T Flight Hotas X (https://www.netonnet.se/art/dator/gam...Au9y8P8HAQ).
Tycker den är prisvärd för funktionerna och känns ändå lite "rejäl".
Jag använder sällan fulla utslag, vilket man inte bör göra om man flyger "rätt", och då står den stadigt. Men det finns möjlighet att skruva fast den också och justera till trögare motstånd på spaken.
Knapparna räcker till de viktigaste funktionerna som man vill kunna göra utan att släppa händerna från spakarna och resten har jag på tangentbordet.
Headtracking känns som ett måste med joystick då man annars inte har tillräcklig koll. Det finns ju alternativ till TrackIR om man tycker det är för dyrt.

Man måste dock tänka på att man blir inte en bättre pilot för att man har "bättre" utrustning, det är övning som gör att man blir bra. Det finns superduktiga piloter som "bara" använder mus och tangentbord.


Förstår att man inte blir en bättre pilot om man köper dyrare tyvärr Sad
Men börjar nästan bli sugen att strunta i budgeten och gå på en warthog på direkt då det är dcs a-10c som intresserar mig mest.
Men sen så måste pengarna räcka också.....


då skall du utan tvekan köpa warthog spaken, själv kör jag med x-55 den funkar kanon inga problem men jag ångrar att jag inte köpte warthog.

Jag hade pengar nog för att exakt kunna köpa warthog,trackir, roderpedaler. Men sen så tänkte jag på att man kanske ska prova på och kolla att detta verkligen är kul och så vill man ju ha lite pengar kvar också Smile så jag gick på en thrustmaster hotas x och är skitnöjd!

än så länge har jag bara kört fsx men det funkar kanon. Och den är inte allt för plastig.
Den är to.m mer stabil, stadigare än x55 Grin 10/10
Skall man flyga helikopter då är definitivt en bra spak ett måste. Vad gäller fulla spakutslag, så är det helt nödvändigt att lära sig bemästra om man flyger i stridssimuleringar. Menar jag då, det finns ju olika åsikter om allt.

Om ni vill ha ett tips på en väldigt bra drivrutin för DCS A-10 så testa den här, https://play.goog...ualcockpit

Det är en app till Android eller ipad och den gör att man kan ha flera plattor inkopplade. Man får då en mängd olika instrument som fungerar att peka på, suveränt bra att ha de båda MFCD:erna på .
Dcs har sale nu. vet ni något roligt plan? har förstått att min joysitck är i det tunnaste laget för en a-10.
så dom som finns kvar är väl MiG-15bis, och F-86F Sabre Men jag vet inte vilken ;( vad är skillnaderna?
Om du väljer bland de två är det väl hugget som stucket, men akan är ju klart mycket effektivare än kulsprutor, vilket USA kom fram till jävligt sent. Köp F15 (eller hela flaming cliffs paketet) också, det är ett kul lekplan även om systemen inte är fullt simulerade så är åtminstone flygmodellen det. Black shark är en väldigt kewl helikopter som är relativt simpel att hålla i luften när man väl lärt sig hur en Rysk hjärna tänker, men som allt annat svår att bemästra. MiG-21 är annars det manligaste planet som finns nu, men komplicerad att framföra för en nybörjare.
Säker på att det inte är säkrast med en drake till att börja med Foxmaner? Jag menar en sådan i tyg som sitter fast i ena änden av ett snöre (tror att två snöres varianten är för svår att börja med) Pfft
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?

Citera

Tomten skrev:

Om du väljer bland de två är det väl hugget som stucket, men akan är ju klart mycket effektivare än kulsprutor, vilket USA kom fram till jävligt sent. Köp F15 (eller hela flaming cliffs paketet) också, det är ett kul lekplan även om systemen inte är fullt simulerade så är åtminstone flygmodellen det. Black shark är en väldigt kewl helikopter som är relativt simpel att hålla i luften när man väl lärt sig hur en Rysk hjärna tänker, men som allt annat svår att bemästra. MiG-21 är annars det manligaste planet som finns nu, men komplicerad att framföra för en nybörjare.


Läste på lite extra och ska nog ha en f-86f. Läste och hörde att den kunde både jakt och attack Smile
Du får rätta mig nu om jag har fel men är inte så sugen på fc3 då jag kört lite pmdg och har börjat älska att när man ser en knapp kan man trycka på den Smile och att det är lite mer "tänkande"

och ja tycker också att mig-21 är en av de coolaste men den är inte på rean ;( och eftersom att jag nyss plöjt ner 600 kr i ett annat flygplan är jag inte så sugen men att lägga ner mer Smile

Vet inte vem det var nu men det var någon här på anrop med samma joystick som flyger a-10. Vilka kompromisser får man göra? är den ens flygbar med såpass få knappar på stickan?


Citera

Archangel skrev:

Säker på att det inte är säkrast med en drake till att börja med Foxmaner? Jag menar en sådan i tyg som sitter fast i ena änden av ett snöre (tror att två snöres varianten är för svår att börja med) Pfft

seriöst har redan lagt ner tillräckligt mycket på min älskade drake <3 ps, den är tvålinad Wink

Citera

Foxmaner skrev:

Citera

Tomten skrev:

Om du väljer bland de två är det väl hugget som stucket, men akan är ju klart mycket effektivare än kulsprutor, vilket USA kom fram till jävligt sent. Köp F15 (eller hela flaming cliffs paketet) också, det är ett kul lekplan även om systemen inte är fullt simulerade så är åtminstone flygmodellen det. Black shark är en väldigt kewl helikopter som är relativt simpel att hålla i luften när man väl lärt sig hur en Rysk hjärna tänker, men som allt annat svår att bemästra. MiG-21 är annars det manligaste planet som finns nu, men komplicerad att framföra för en nybörjare.


Läste på lite extra och ska nog ha en f-86f. Läste och hörde att den kunde både jakt och attack Smile
Du får rätta mig nu om jag har fel men är inte så sugen på fc3 då jag kört lite pmdg och har börjat älska att när man ser en knapp kan man trycka på den Smile och att det är lite mer "tänkande"

och ja tycker också att mig-21 är en av de coolaste men den är inte på rean ;( och eftersom att jag nyss plöjt ner 600 kr i ett annat flygplan är jag inte så sugen men att lägga ner mer Smile

Vet inte vem det var nu men det var någon här på anrop med samma joystick som flyger a-10. Vilka kompromisser får man göra? är den ens flygbar med såpass få knappar på stickan?


MiG-15 kan också utföra attackuppdrag..
Du gör som du vill, F-15 är väldigt lätt att komma igång med och är ett förlåtande plan dessutom.
Det går såklart att flyga A-10:an utan HOTAS men du går miste om vissa funktioner som snabbar upp processerna man utför och det blir mycket krångligare att hålla på att klicka i cockpitten när man är i en hot zone. Om du vill ha det lite lättare så finns ju A-10 A i Flaming Cliffs, den är på samma nivå som F-15 typ.