Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
vad använder ni för joystick?
Du kan omöjligen binda alla system till din joystick, de är hur många som helst. Din joystick bör med fördel ha de funktionerna den riktiga förlagan har. Och nej, det är inte den enda skillnaden.

Citera

Tomten skrev:

Du kan omöjligen binda alla system till din joystick, de är hur många som helst. Din joystick bör med fördel ha de funktionerna den riktiga förlagan har. Och nej, det är inte den enda skillnaden.
som vad mer finns i de ´finare modelerna
Får jag skriva det här?
Typ såhär:

FC3: Det nödvändigaste är simulerat men simplifierat (med det sagt håller dessa moduler ändå väldigt bra kvalité).

DCS: Varenda mutter och datasystem simuleras.

Vi tar uppstarten som prima exempel.

FC3: Tryck på 2-3 knappar för att starta planet och alla system.

DCS: Tryck varenda brytare och knapp som behövs IRL, vilket kan vara 20+ beroende på flygplan
Klart du ska försöka mappa varenda liten switch till din glädjepinne tomten... helst så ska en knapp göra 3 saker i varje läge och lägesomställaren ska gärna också fibbla med något när man kör den... detta för att säkerställa att man alltid avslutar allt i en rykande hög på marken!
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
Beställde ju en x-55 igår men undrar om posten jobbar på röda dagar?
Får jag skriva det här?
Den ska först hämtas in från företaget och sedan köras till terminal, sorteras och sedan köras ut till ditt ombud som sedan ska lägga den på hyllan. allt utom transport mellan terminaler (om företagets lager tex ligger i helsingborg) sker på vardagar.
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?

Citera

Archangel skrev:

Den ska först hämtas in från företaget och sedan köras till terminal, sorteras och sedan köras ut till ditt ombud som sedan ska lägga den på hyllan. allt utom transport mellan terminaler (om företagets lager tex ligger i helsingborg) sker på vardagar.
just nu är den i Örebro och jag bor i Tyresö. Så det kommer alltså inte hända något imorgon
Får jag skriva det här?
eee hända o hända!? Har du tur så kommer den iaf köras från örebro till sthlm natten till onsdag. Från Malmö går all stockholmstrafik inatt och vår trafik mot örebro körs imorgon natt
You're putting points into your delusion skill right now, aren't you?
Får återuppliva tråden.

Blev inte så mycket mer spelande efter mina 4 stycken x55: or......
Eftersom att x55 inte verkar funka så funderar jag på de billigare 3d PRO/ trustmaster x eller vad den heter.
Vet att många här använder dessa men är det någon som använt båda och kunna ge en objektiv bedömningen.
Trustmaster ser plastigare ut medans logitech har en sämre gas.

Trustmaster är just nu 50 kr billigare.
Foxmaner, vad är det som inte funkar med din X55:a/or? Har du installerat drivrutinerna?
Foxmaner har spelat fotboll med sina X55or.

Båda två av de du nämnde är dugliga nybörjarstickor, något avancerat DCS-flygande kan dock bli ganska komplicerat p.g.a. bristen på knappar.

Citera

LoneWalker skrev:

Foxmaner, vad är det som inte funkar med din X55:a/or? Har du installerat drivrutinerna?

Formaterade datorn och allt för att det skulle funka. Sedan var vissa att gasreglaget satt fast m.m. Varje ny ersättnings produkt hade sin egna lilla nya historia med problem....

Citera

Tomten skrev:

Foxmaner har spelat fotboll med sina X55or.

Båda två av de du nämnde är dugliga nybörjarstickor, något avancerat DCS-flygande kan dock bli ganska komplicerat p.g.a. bristen på knappar.

To.m för de fördummade planen?

Och de bättre planen använder man sig ju mestadels utav att trycka på knappar i spelet. Inte de fysiska knapparna på joysticken?
Jodå, WW2 och Flaming Cliffs-planen kommer du inte ha så mycket problem med, bara lite jobbigare att behöva knappa lite på tangentbordet.

De fullständigt simulerade planen har klickbar cockpit ja, men du trycker inte på så mycket knappar efter uppstart, det mesta har de riktiga piloterna på sin HOTAS, vilket är allt ifrån att byta mellan olika visningslägen på displayerna till att fälla ut luftbromsar eller skjuta facklor. Samma princip gäller när man flygsimmar med en HOTAS.
Jag kan stå i god för Thrustmaster Flightstick X ( http://www.thrust...00x600.jpg )

Jag har flygit DCS i snart 3 år med den, och den klarar allt från Flaming Cliffs 3 upp till DCS: A-10C.
Det handlar bara om att assigna alla knappar till modifiers, så att hatten på joysticken gör olika saker beroende på vilken knapp man håller in.

Det är ju inte en Hotas Warthog direkt, men funktion och duglighet per krona är skyhög för priset.

Det mest negativa är att twist-sticken har en ej borttagbar deadzone på ca 2-3 grader, men vissa gillar ju att ha sånt ändå. Blir ett icke-problem ifall man har pedaler.
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos

Citera

Echo skrev:

Jag kan stå i god för Thrustmaster Flightstick X ( http://www.thrust...00x600.jpg )

Jag har flygit DCS i snart 3 år med den, och den klarar allt från Flaming Cliffs 3 upp till DCS: A-10C.
Det handlar bara om att assigna alla knappar till modifiers, så att hatten på joysticken gör olika saker beroende på vilken knapp man håller in.

Det är ju inte en Hotas Warthog direkt, men funktion och duglighet per krona är skyhög för priset.

Det mest negativa är att twist-sticken har en ej borttagbar deadzone på ca 2-3 grader, men vissa gillar ju att ha sånt ändå. Blir ett icke-problem ifall man har pedaler.

Förstår att det är ett mycket prisvärt val. Men hur står den sig mot logitech?
Om allt går som planerat så kommer jag att "testa" med denna och om det är kul så kommer jag att uppgradera med trackir, pedaler, och slutligen köpa en warthog eller något fint.
Jag har inte testat 3D Pro, men jag har hört att den ska vara helt duglig. Ingen av dem kostar nog mycket för att ångra sig ändå Smile
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos

Citera

Echo skrev:

Jag har inte testat 3D Pro, men jag har hört att den ska vara helt duglig. Ingen av dem kostar nog mycket för att ångra sig ändå Smile

Rätta mig om jag har fel. Provade logitech på mediamarkt. Blev överaskad vilken vikt den hade och var stabil plast.

Och tycker att trustmaster ser extremt plastig ut. Därför skulle jag velat att någon testat båda och ge deras tankar.
Skulle gissa på att de är ganska likvärdigt "plastiga". Hur plastigt något är känns rätt subjektivt. Flightstick X är inte så pass plastig att det känns som en barnleksak direkt.
Att döma kvalitet efter vikt är en ganska dålig grej då vissa produkter har vikter i sig, så det är inte sjäva materialet som är tyngre, utan vikterna.

Tror inte man kommer undan "plastigt" förens X-55 och uppåt. Kanske, X-52?

I vilket fall så förstår jag ifall du vill att någon ska komma med feedback på 3D Pro.
Ralfidude, en person med rätt bra inflytande i DCS-communityn, rekommenderar 3D Pro; https://youtu.be/...jY?t=9m48s .

Så jag tror, som sagt, att vad du än köper så kommer du inte bli missnöjd. Ingen idé att grubbla allt för mycket om det Smile
YouTube:
https://www.youtube.com/user/MasterMindEcho/videos

Citera

Echo skrev:

Skulle gissa på att de är ganska likvärdigt "plastiga". Hur plastigt något är känns rätt subjektivt. Flightstick X är inte så pass plastig att det känns som en barnleksak direkt.
Att döma kvalitet efter vikt är en ganska dålig grej då vissa produkter har vikter i sig, så det är inte sjäva materialet som är tyngre, utan vikterna.

Tror inte man kommer undan "plastigt" förens X-55 och uppåt. Kanske, X-52?

I vilket fall så förstår jag ifall du vill att någon ska komma med feedback på 3D Pro.
Ralfidude, en person med rätt bra inflytande i DCS-communityn, rekommenderar 3D Pro; https://youtu.be/...jY?t=9m48s .

Så jag tror, som sagt, att vad du än köper så kommer du inte bli missnöjd. Ingen idé att grubbla allt för mycket om det Smile

Då blir det ett köp av logitech tror jag Smile kollade på videon och han verkade vettig.

Det med att man måste komma upp på x55 för att få bort plastigheten. Den logitechen jag kände på var mycket bättre kvalité vad jag kunde känna. Och det kanske var bara vikter men den flög iallafall inte runt på bordet som min x55 gjorde Smile