Visa ämne
Anrop » Övriga Spel » Övriga spel
 Skriv ut ämne
Graviteam Tactics: OS (GTOS)
JUST NU: REA PÅ STEAM på GTOS och DLC!!!

Då jag sett att det finns en del Wargame-spelare här men ingen tråd om spelet som är för Wargame-serien vad ARMA är gentemot Battlefield... Så känner jag mig såklart manad att i egenskap av självutnämnd skrivbordsgeneral av den mest inrökta sort, skapa en tråd.

Spelet ifråga är Graviteam Tactics: Operation Star (GTOS inom wargaming-kretsar) eller det tidigare namnet Achtung Panzer: OS (ATOS), samt tilläggskampanjer.

Namnbytet stammar från att den pyttelilla Ukrainska utvecklaren Graviteam nu bytt till att själva publicera sin "mil-sim tactical engine" som man beskriver GTOS.

Om man gillar Wargame-serien men tycker att den saknar djup och söker mer realism, så är detta definitivt något man skall testa. Det finns en hel del intressanta tilläggskampanjer också (Angola 1979, Hooper är en favorit). Spelet kan beskrivas som en simulation av operativ krigföring, dels i ett taktiskt läge men också i ett operativt läge. Den operativa delen påminner en del om ex. Wargame, men har betydligt mer djup och en mycket mer långtgående simulation av allt från ballistik till pansaregenskaper och kabelförbindelser... Wargame är snabbt och snyggt och lagom djupt, medan GTOS är stelt, hårt och jävligt osmidigt. Lite av en spelmässig motsvarighet till att krypa naken genom frätande syra, på en yta täckt av krossat glas. Smile

GTOS är också väldigt myckt mer realistiskt vad gäller command chains, dina order kan till exempel ignoreras helt om ett befäl anser det vara ogörbart. Fokus ligger också på den FÖRSTA planen innan striden börjar, då kommunikationer modelleras mycket noga och så gott som alltid fallerar i stridens hetta. Kort sagt, dina order kommer inte slå igenom som tänkt om trupperna är under press, utan tydliga direktiv innan en strid är det enda rätta (spelet har en egen fas för detta).

Men det är också det som ger spelet dess charm. Varje vunnen meter är en framgång. Verklig taktik MÅSTE tillämpas och strategisk planering av resurser och förstärkningspunkter är inte bara en liten grej utan direkt avgörande för om du förlorar inom två turer...

Spelet inkluderar också en statistikdel, dels efter ett avslutat slag (där man kan se projektilbanor och anslagsvinklar etc. för de träffar som slagit ut enheterna) samt som en fristående uppslagsdel där man kan se penetrationsdata för bepansrade fordon kontra olika ammotyper, skalmodeller och mängder av data om alla enheter som modelleras (bara denna är guld för ett militärfreak).

Jag har spelat sedan release och har tidigare jobbat tillsammans med en av utvecklarna i ett annat utvecklingsprojekt, så jag har varit med ett tag med GTOS. Det som är nytt är att fler kan komma i kontakt med det nu när det finns på Steam. Därav den här tråden, för att försöka få fler att få upp ögonen för spelet.

Om någon spelar spelet så hojta!

Denna tråd kan gärna vara en allmän tråd om GTOS och taktiker samt ett ställe att diskutera pågående kampanjer (som kan pågå flera veckor om man spelar 2-3 timmar per dag).

Bidrar med lite skärmbilder från en av mina WW2-kampanjer från ett DLC, där jag får lite smisk av ryssen i ett slag där jag enbart har en enda infanterigrupp på ett antal plutoner, samt en ensam AT mot ryskt pansar och understöd som helt enkelt utflankerat mig totalt. Lyckas ändå få en DRAW som resultat trots stora förluster. Inte bra alls...

Teaserbilder (och skrattmaterial, då jag blir helt överrullad av ryskt pansar):


Överblick innan slaget, i den taktiska delen, notera bristen på förstärkningar (nästa in om 4 turer i tac) -

www.konsultkollektivet.se/gtos/tacmap.jpg


Jag vet att anfallet kommer, så jag gör det bsta jag kan och flyttar in en AT i min ensamma Inf-grupp (skall visa sig föga hjälpsam) -

www.konsultkollektivet.se/gtos/reinforce.jpg


Vi blir nu anfallna och går in i deploy i operativt läge, jag tänker att trädlinjen ger visst skydd och granskar med vektormarkören vilket siktfält AT:n har -

www.konsultkollektivet.se/gtos/deploy.jpg


Initiala order för halva styrkan är att avancera i skydd av träden, för att sedan försöka flankera -

www.konsultkollektivet.se/gtos/plan2.jpg


AT:n får kontakt -

www.konsultkollektivet.se/gtos/at.jpg


Ryskt pansar äntrar scenen och smular sönder min flank -

www.konsultkollektivet.se/gtos/tanks.jpg


Panikreträtt, även på andra flanken, där även andra halvan av min lilla pyttestyrka stött på pansar. Kommunikationen bryts, massdöd, tandagnisslan -

www.konsultkollektivet.se/gtos/death.jpg



Slaget slutar i DRAW, vi använder statistik för att se penetration och anslagsvinklar som vektorer för de träffar som slog ut vår AT (lära sig av sina misstag) -

www.konsultkollektivet.se/gtos/stats.jpg


Vi följer upp detta med att slå upp penetrationsdata i uppslagsdelen -

www.konsultkollektivet.se/gtos/pen.jpg


Bonusbild, väl där hittar vi en söt Mujahedin-vagn som vi läser på lite om -

www.konsultkollektivet.se/gtos/encyc.jpg



Så. Det var den stora och allmänna trådstarten det. Smile
Ser riktigt kul ut! Hur är replayability värdet på spelet? Hur många uppdrag är det i grundpaketet?
Har saknat bra planeringsspel typ första RB6 spelen. Har jag fattat det rätt att det är nån typ av semi-RTS?

Kan nog bli ett köp
ähvafan, slog till i alla fall slängde in en bunt DLC:er med Smile
*shoppaholic*
Nice. I stort sett allt DLC till GTOS är riktigt välgjort. Det är också kul med de moderna kampanjerna Hooper och Shield.

Jag skulle säga att det är en kombination av ett turbaserat krigsspel av den klassiska typen och ett RTS. Det är väldigt uppdelat i just planeringsfaser och genomförandefasen, vilket är lite unikt, men betydligt mer realistiskt.

Sedan är det som sagt ett spel som lägger stor vikt vid taktik och riktiga strategier både kortsiktigt i genomförandefasen och långsiktiga i de strategiska faserna.

Det är väldigt svårt, men samtidigt unikt. Sedan tilltalar ju den närmast fanatiska detaljrikedomen en mil-sim fan... Bara uppslagsdelen är som sagt intressant nog i sig.

Kan vara tufft att lära sig och en genomläsning av manualen är ett måste. Men när man väl kopplat hur allt hänger ihop och hur de olika faserna följer varandra så blir det väldigt kul att spela. Däremot en varning för att det tar tid. Så som det är upplagt gör att man kan få 3-4 strider att genomföra VARJE tur i 20 turer. Om battle time är satt till 2 timmar i options blir det ju en del tid per kampanj Smile

Jag gillar dock mest dynamiken mellan långsiktig plan och genomförandeplan, samt att man inte har DIREKT påverkan på enheterna, bara på order till befälen som a) skall lyckas ta emot dem och Cool vara kompetenta nog att utföra dem.

Kommer uppdatera tråden löpande med lite mer bilder från mina kampanjer.
Fyfan vad roligt spel! tackar för tipset!

gillart skarp, åker på stryk som satan av ryssn men å andra sidan så har jag hittils spelat som jag spelat andra RTS. "mata in mer gubbar i elden ba".

Hade precis i oh shit moment när jag skulle anfalla en by och tänkte göra en innästling via en angränsande skog. skogen var full av ryss så jag tänkte "rundar den på bortsidan istället", där hade AI jäveln ställt massa AT kanoner. 1st inf bataljon åt helvete. Ska nog börja reka lite mer Grin

testade Hooper lite men var ju så jädra platt terräng och medans fi hade nått kompani centurionvagnar så hade jag en vässad kiwifrukt att försvara mig med.
Hehe. Ja, rekgrupperna är bra att ha emellanåt, eftersom de ofta drar på sig eld så man kan försöka utröna var i helvete AI:n valt att ställa sånt jävelskap som AT och framförallt min personliga nemesis nedgrävda mg-nästen...

Vilken kampanj kör du subroc?

Spelets djup gör att man också får ta hänsyn en hel del till saker som förändras under stridens gång.

Bjud gärna på mer rapporter Smile

AI:n är riktigt vass emellanåt, men jag gillar också att AI:n inte kan fuska, utan är programmerad att endast känna till så mycket som den kan utröna av det aktuella läget. Vilket gör att den ibland "rekar" efter dina enheter och fiskar efter var de är.

Körde vidare på min kampanj när jag fick lite tid över förut... Lyckades vända ett läge där jag blev attackerad av vad jag visste var minst en rysk stridsvagnsformation, vilket sedermera visade sig vara två fullstora stridsvagnsgrupper.

Hade enbart infanteri och en helt färsk grupp på tre Marder-vagnar direkt från reservpoolen. När jag upptäckte att jag var utnumrerad 3 mot 11 i pansar och 2 mot 8 i infanteri, trodde jag att skiten var förlorat, men jag lyckades med en desperat plan att dra isär fiendens styrkar och tunna ut dem, samt hålla punkter på ett sådant sätt att jag vann en punkt i slutändan (minor victory). En av mina bästa segrar i denna kampanjen... AI:n valde att avvakta, osäker på hur stora mina styrkor var, vilket skulle visa sig bli min räddning då jag höll två punkter med enbart en inf-pluton och en endaste gruppering kabeltattare och minläggare, medan AI:n förfogade över 8 stridsdugliga pansarvagnar och åtminstone två plutoner inf... Men som sagt, AI:n gick på min bluff att sprida mina styrkor tunt som fan och visade osäkerhet på om jag hade pansar gömt eller ej, så jag svettades igenom tio minuter i battle time på slutet, med mina styrkor gömda i buskaget, medan ryssen valde att avvakta på ett fält i mitten.

Har lite bilder från detta slag att bjuda på:

Kartan innan, jag flyttar fram trupper övre och nedre kant av zonen, för att försöka kringskära ryssen och skära av förnödenheter till vad jag misstänker är huvudstyrkan kring VP i mitten. Slutar med att jag blir överrumplad av pansar.

konsultkollektivet.se/gtos/bmap02.jpg


Den initiala planen är att anfalla en sekundärpunkt med Marder-gruppen samt infanteri. Visar sig att infanteriet är skakat sedan förra turen och har en ny befälhavare vars ineffektivitet gör att de hamnar långt efter pansargruppen då de tar låååång tid på sig att få till rätt slagordning. Pansar ankommer ensamt till fi.

konsultkollektivet.se/gtos/armor02.jpg


Här upptäcker befälet att de är "outnumbered" och rapporterar detta. Mycket riktigt har ryssjäveln AT-infanteri samt två fullstora pansargrupperingar i skogsbrynet. 11 pv mot mina 3. Befälet väljer att bryta min beordrade formation på tre i bredd och antar en linjeformering för att minska träffytan. Men sm synes är det till ingen nytta, Marder-gruppen möter sitt öde på fältet.

konsultkollektivet.se/gtos/armorlost02.jpg


Ett par, tre ryska vagnar får de iaf. med sig över till de sälla jaktmarkerna. Brinn Ivan!

konsultkollektivet.se/gtos/rustank02.jpg


Min snilleblixt... Skickar infanteri att hålla ryssens huvudpunkt på chansning, visar sig att Ivan flyttat ALLT till fältet där de stött på mitt pansar. Punkten är obevakad. Så jag tar över den och skickar en recon-grupp själv till en punkt längst till vänster på slagfältet. Ryssen går på min bluff och tror att anfallet kommer ske där och flyttar sina trupper ditåt. Pansaret rör sig dit. Jag posterar ut en ensam grupp kabelläggare att hålla min egen huvudpunkt och hoppas på att ryssen inte upptäcker att de kan köra över dem på en minut. Beordrar artilleri i linje, som täckeld för att inte förföljas av infanteri och inleder ett skenanfall mot punkt Amber. Målet är att fördröja upptäckten av min ensamma pluton vid ryssarnas huvudpunkt.

konsultkollektivet.se/gtos/rearrange02.jpg


Truppen som leder skenanfallet, lyckas med hjälp av täckrök ta sig igenom linjen och hamnar BAKOM ryssarnas utplacerade pansar. Där gömmer de sig, lätt skärrade. AT-skytt i gräset med en rysk pansarvagn längst upp till höger i bild som är vänd åt fel håll för att se honom... For now Smile

konsultkollektivet.se/gtos/sneaky02.jpg


Ryssen blir osäker och jagar fortfarande min ensamma recon-grupp långt åt helvete bort på slagfältet. Tror fortfarande att jag har en större styrka antagligen. Väntar på att timern sakta tickar ned medan jag spanar på min ensamma kabelgrupp som ligger och trycker utlämnade åt sitt öde vid min huvudstödjepunkt. Hoppas att ryssen inte fattar att recongruppen är en bluff och att mitt skenanfall var en undanmanöver. Långsam timer det där... Till slut blåses striden över. Från ett hopplöst underläge lyckas jag vinna en huvudpunkt. Återstår bara att i nästa tur komma på hur jag skall hålla den nu när ryssjäveln vet mer om mina styrkor, som nu är HELT utan pansartrupper. Endast EN AT-infanteriskytt i hela frontavsnittet och två turer till förstärkning. Men just nu, viss glädje över denna oväntade seger.

konsultkollektivet.se/gtos/minvic02.jpg
För övrigt har Andrey (programmerare på Graviteam) som jag jobbat med tidigare i min karriär, lovat att han skall ta fram några bilder till Anrop på den uppföljare man jobbar på. Hoppas kunna visa något exklusivt i den här tråden så småningom.

Kommer att självpubliceras det med, han menar att de har svårt att hitta en utgivare då spelet är "för smalt" och inte tilltalar massan. Synd, då det tar längre tid att utveckla.

Ytterligare förseningar med konflikten i Ukraina också tyvärr.