Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Operation Daedalus (söndag 26/7) Ej Aktuell
Jodå det var bil + hög hastighet + Kompakt vägg som orsakade explosionen, precis när vi träffade väggen skrek min gubbe att han blödde men ja jag behövde inte bry mig om det då det någon ms senare sa boom...
Se bara till att det inte blir samtidigt som Operation Tactical Shack blir av, jag är gärna med på båda bara det organiseras upp med tiderna.

Citera

REALIN skrev:
Vem pratar du med Robin? ;p


Bravo 2. trodde de prata om de.

Citera

Klawen skrev:
Saker att tänka på till framtiden känner jag kan vara att köra lite mer "militäriskt", alltså följa den hierarkin som råder fullt ut (vilket var på god väg, men kan perfekteras lite till).


Kan börja med att ge all heder till pelle som jobbade på med banan och all dess lagg och till alla som var med och fick logga in gång på gång, kracher till skrivbordet då och då. Inget som hindrade oss inte =)
4½ timme var jag med och körde. Ser fram emot nästa gång.

Nu till Klawens quote:
Sen skulle jag gärna vilja se ngn slags genomgång i hur ni vill att det ska gå till.
(Vi fick en bra genomgång av att säkra upp vid bilen när vi stannade den iaf Grin )

Jag som inte gjort lumpen eller inte spelat taktiska spel förut fattade inte ett jota om vad TL ska göra och inte göra. (Den position jag testade på den kvällen) Vad ska man rapportera, när ska man rapportera, osv. Hur mycket kan vi flöjta iväg på en order, innan min chef (pelle i detta fall) begär avrättning av teamledaren. osv. Wink

Jag är mera än gärna med nästa vända och testar på, men helst inte som TL innan jag vet vad en TL´s uppgift är osv. Både mot egna gruppen och mot ledaren.
Jag kanske kunde bli med i en grupp som spelat detta tidigare och se och lära av, eller något annat.
Eller så kör jag TL igen så kör jag på tills ngn säger ifrån/till osv. Smile

Men skriv gärna upp mig igen till detta uppdrag nästa gång det ska köras. Sen om det blir som TL eller något annat kvittar, vill gärna lära mig mera och spela i större grupper mera. Så man är mera förberedd tills vi kör utan spawn osv.

Citera

Kiptanoi skrev:
Jag är mera än gärna med nästa vända och testar på, men helst inte som TL innan jag vet vad en TL´s uppgift är osv. Både mot egna gruppen och mot ledaren.

Om du läser lite snabbt i dslyxcis guide så skriver han att teamleaderns roll är att vara "spetsen" i striden. Du ska helt enkelt utgöra stommen i ditt fire team, ange mål för dina grunts och leda dom efter situationen. Vart ni ska gå och vad ni ska göra får du veta av din squad leader, som antagligen ger er en fingervisning om hur ordern ska utföras.'

Nu är jag ingen expert, men så är väl tanken antar jag.
@Dansk_skalle
Jag försökte förmedla till HQ att ni också kunde röra er ut efter oss Smile men det kom nog inte fram ordentligt. Och så måste jag uppmana dig att våga! Våga säga till! Våga ge order Smile Var tydlig, var inte rädd Grin du gjorde ett bra jobb, men du måste vara bestämd.

"Alpha sök efter pansar runt staden" istället för "jag tror att... "

Det är feedback! Ta inte illa upp, jag är grymt nöjd med de order jag fick som SL. Smile

Citera

pellejones skrev:
@Dansk_skalle
Och så måste jag uppmana dig att våga! Våga säga till! Våga ge order Smile Var tydlig, var inte rädd Grin du gjorde ett bra jobb, men du måste vara bestämd.

"Alpha sök efter pansar runt staden" istället för "jag tror att... "

Det är feedback! Ta inte illa upp, jag är grymt nöjd med de order jag fick som SL. Smile


Var nog inte så ofta en fråga om att jag inte vågade, utan mer att jag var lite lost. Men jag förstår vad du menar. Framåt slutet då det var mycket lagg och teamkills vart det mycket "öhhh" och "typ" från min sida, var lite förvirrad då. Men det är väl samtidigt i sånna situationer man ska styra upp.

Vill dock minnas en gång då militärinstinkterna satte in, det var en massa krångel med några fordon... "Vad är det som dröjer?! sluta fippla, antingen löser ni problemet eller så får ni gå" Haha Pfft initiativtagande på hög nivå.

Citera

pellejones skrev:
Jag försökte förmedla till HQ att ni också kunde röra er ut efter oss Smile men det kom nog inte fram ordentligt.


Det gick fram att HQ kunde röra sig i väg. Vi valde dock efter överläggning att stanna där vi var.

Det berodde så klart på att vi var nya i våra roller. Jag själv hade aldrig tidigare talat om för andra vad de skulle göra. Nu var vi drygt 30 pers organiserade. Att då hålla koll på folket och även ge oss själva iväg kändes då för mycket. Med mer erfarenhet så kommer jag däremot haka på och lämna bunkern Smile. HQ skulle däremot ha förmedlat tillbaks att vi valde att stanna kvar, miss av mig.

Målet med denna omgång var ju också klart uttalat en övning. Jag hade roligt och gjorde mitt bästa för att sköta det seriöst. Jag har lärt mig massor och ser fram mot nästa gång Smile

Citera

Zordax skrev:
...
Detta var det första större uppdraget och det första någonsin vi körde med en sådan struktur i spel och ts.
Det är självklart att allt inte går smidigt första gången.

Allt detta handlar om att få erfarenhet i hur vi ska spela och vilken roll man har.

Vi behöver inga påhopp på vissa personer, bättre att säga vad som inte gick helt smidigt och vad vi kan testa för att få det att fungera bättre.
...


Instämmer helt!!!
kul se att växer.. någon som varit sen ofp demo dagar är ju jag (frågades efter såna tidigare) och jag är nästan hemma i Sverige igen.. sen jävla Pfft


och pelle, efter läst på forumet så verkar djuren modulen vara bajs sönder, tror typ den spawnar för varje klient istället för varje server, så istället för en kanin får man 50 om man är 50 som kör.. osv.

tips är ta bort den om du använder den, annars vet jag inte.

Vad var krångel med teamspeak? är 100/100 mbit..eller skall vara. Vi får se vad som behövs göras för optimera servrar osv.. men skall nog gå. Bra gjort folk och lika viktigt som spela bra är en bra debriefing, vilket jag nu läst och vet hur folk ligger till. Spännande och bra...
efter ominstallation av ArmA2 mm som kom ju jag in och hjälpte steelrat, fick då befälet över Bravo och Recon.

kan säga att jag spenderade ca 95% av tiden i kartvyn och bara hoppade ur ibland för att kolla vilken tid på dygnet det var...

blev liten "aha" upplevelse när jag märkte att det var ljust Pfft


känns som jag platsar bäst i en kompanistab/motsv.
det var iallafall en roll jag gillade väldigt mycket.

"Recon, sök området runt xxxxxx efter fientligt luftvärn, därefter beredd söka kontakt med gerilla enheterna vid xxxxxx"
"Bravo, framryck till xxxxxx och förberedd anfall mot radiomasten, rapportera när ni är klara"

sånt är jag bra på! (vaddå? signalist? jag? iiiinte då....)
ofrivilligt utsedd till plutonens sambandsansvarige i lumpen bara plus 4 år som signalist i Hemvärnet efter det.

jag funkar givetvis som signalist i en grupp/pluton också (en roll som jag fö tycker skulle finnas så gruppchefen kan leda gruppen och signalisten sköter sambandet uppåt-utåt)

med amerikanska grupper funkar ju det.

*gruppchef + signalist (+sjv)
**TL + 3sold
**TL + 3sold
**TL + 3sold

in alles 12 man

2 grupper = 1 plut

notera att det inte skall finnas sjukvårdare i varje fireteam.
brukar vara SAW + GL + AT + TL

iaf om man skall gå en USMC.

Citera

notera att det inte skall finnas sjukvårdare i varje fireteam.
brukar vara SAW + GL + AT + TL


Jag är fullt medveten om att det inte "ska" finnas sjukvårdare in varje FireTeam. Men vi spelade ju inte ett 100% USMC Mil-sim-spel. Vi spelade ett ARMA2-scenario med Revive där spelare som fått bandage vaknar med 0.8 i skada (där 0.0 = hel, 1.0 = död).

Om man inte har Revive behövs inte lika många medics.

Jag valde att sätta in medics i varje fireteam av just Revive-anledningen.

Kan vi sluta hacka på att det var en miljard medics nu? Smile Och vi ska testa att enbart ha 3 medics i hela plutonen i slutet på veckan på OP: Shack Tack (utan revive och utan respawn). Pfft

EDIT: lite smileys för att inte låta så sur.
Redigerat av pellejones den 2009-07-28 16:07
Hur blir det med andra försöket nu då? Vilken dag? Vilken uppställning? Vilka är med?
Kan någon ta kommandot och spika dag och tid, så vi vet defenitivt?

Jag kör gärna ac denna gång, eller eventuellt som flt i nått team vid behov.
Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt