Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Editering
 Skriv ut ämne
Editor
Är helt besatt av editorn nu, har upptäckt 3d editorn med och sitter och leker med den, gör små saker, försöker lära mig allt eftersom.

Men iaf, om man använder vanliga editorn, och vill spawna in mera gubbar vid ett steciellt ställe och tid, så kan man ju sköta det med en trigger och att man hämtar data från en fil (.sqf) fil.

I den filen så har man sina gubbar.
(Har precis lärt mig att kunna spawna gubbar/bilar med mera och ge dom waypoints osv.)

Så tänkte jag: När jag kör 3d editorn så gör den ju en .sqf fil.
Om jag då gör ett helt uppdrag med 3d editorn, låt säga att jag ska flyga till en plats och sedan spränga nått, och lite fiender osv... Så vi kallar det för task1.

Nu öppnar jag en tom karta i 3d editorn och gör ett annat uppdrag, som börjar där mitt första uppdrag slutade. Och att jag därifrån ska ta mig till ett ställe och göra nått. och jag sätter ut fiender på det nya stället osv och gör klart allt. Vi kallar det för task2.

Nu har 3d editorn sparat 2st filer (mission.sqf) i varsin mapp.

jag döper om dom till task1.sqf och task2.sqf.

Öppnar en karta i vanliga 2d editorn, sätter in en gubbe som spelare, och sparar banan.

I min init fil så ser jag till att task1.sqf laddas.
och när jag har sprängt klart osv så ser jag till att task2.sqf laddas.


Nu till frågan:
Är det ett bra sätt att göra på, eller blir det segare/sämre att göra så.
För ingen data förutom en spelare som är player finns ju med i mission.sqm filen nu.
Det finns fördelar och nackdelar med hur du gör. Ett problem med det du gör är att om du spawnar grejer via script är det viktigt at det är servern som gör det (för MP) så att det syncas rätt med klienter.. ett till problem med spawn är att det blir ofta ett hack i spelet när den ska köra scriptet, om det är ett tungt script.

Fördelen är att du inte belastar datorerna så värst under spelets gång efterom det inte finns nån AI på kartan etc. när man spelar spelet.

Citera

pellejones skrev:
Det finns fördelar och nackdelar med hur du gör. Ett problem med det du gör är att om du spawnar grejer via script är det viktigt at det är servern som gör det (för MP) så att det syncas rätt med klienter.. ett till problem med spawn är att det blir ofta ett hack i spelet när den ska köra scriptet, om det är ett tungt script.

Fördelen är att du inte belastar datorerna så värst under spelets gång efterom det inte finns nån AI på kartan etc. när man spelar spelet.


Än så länge så är det bara jag som ska köra, gör singleplayer saker, och tänker att det är väl bättre med ett hack i spelet där saker spawnar än att ha det segt hela tiden pga att det är så många AI ute på kartan om jag väljer att placera ut allt på en gång =)
fördelen är väl att du enkelt kan göra små tasks som spawnar (får undersökas hur funkar i MP.. men bör vara enkelt att bara köra på servern så spawnas det för alla).

Isåfall kan man ju göra hel del fina uppdrag.


en tanke jag varit tänd på många gånger är att man i princip gör olika tasks, olika personer, sen merga man ihop dem till ett stort uppdrag.