Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
VENTRILO / MUMBLE ?

Citera

klerkan skrev:
Jag har en ventrilo server med 50-75 slots


är de senaste versionen? vad vore ifall vi prövar den? lägg ut informationen här så joinar jag genast Smile

varför jag anser att vi borde använda ventrilo är för att ventrilo passar alla. TS är hopplöst att få att funka så som man vill. jag har pillat en massa men inte lyckats få min mic att höras bra i TS, men i ventrilo hörs jag utmärkt och klart och de är inte svårt att justera heller.

Klerkan, lägg upp din ventrilo server ifall de är OK att vi använder den, så joinar jag där och hjälper alla som vill ge ventrilo ett försök.
tack klerkan Smile
Men Milka, skall alla andra byta för att du inte får ordning på TS? Googla lite på problemet istället, uppdatera drivisar, tanka hem senaste TS osv.
Det är inte lätt när det är svårt.
Dagen då ventrilo fixar Commander Channel, då kan man byta, i arma måste man använda sig av fuktionen så att alla lagledare kan kommunicera, speciellt i 50player coop
Slänger in en mening jag med.

Första gången jag använde TS var ngn vecka innan jag joinade anrop.se
Och jag fick panik. Vart är alla inställningar? Om 10 personer är inne så är det 10 olika ljudvolymer på dessa 10 som pratar. Och kvalliten. Pratar alla ur en plåtlåda eller? <--- min första tanke.

Men så illa är det inte nu några veckor efter det, man hör vad alla säger, annars får man säga till den personen att höja eller sänka sin volle.

Men så förstår jag nu varför TS används om det nu är det enda programmet som har Commander Channel osv.
För det var ju rätt smidigt att ha så när vi var i grupper osv.

Men efter några veckor nu så har jag vant mig vid TS, Även om jag saknar ljudkvalliten och de personliga inställnigar man kan göra i Vent.

Klart om nu ventrilo har möjligheten att köra som TS med Commander Channel så ligger min röst helt klart på venrilo med.
Hursomhelst ska vi absolut inte köra både TS och Ventrilo. Det fungerar inte helt enkelt, går inte samarbeta om man inte kan kommunicera.
Antingen eller helt enkelt.

Passar inte det som anrop.se kör med behöver man ju faktiskt inte vara med Wink Sen tycker jag att visst kan man diskutera det, men såsom det är nu så känns det inte särskilt mycket som en diskussion.

Citera

Dejjvid skrev:
Men Milka, skall alla andra byta för att du inte får ordning på TS? Googla lite på problemet istället, uppdatera drivisar, tanka hem senaste TS osv.


handlar inte om att jag inte får TS att funka som jag vill. utan de handlar mer om varför ni använder TS, när ventrilo erbjuder både bättre ljud och fina möjligheter för alla att individuell ställa in så att man både hör och hörs bra.
I teamspeak finns endast ett alternativ att dra på när de gäller volymen, och sedan en värdelös funktion för att bedömma mikrofonens sensitivity (whisper till shout). Visst commander funktionen är fin men de går att fixa liknande inom ventrilo. som "phantom" som jag förklarade förut. ifall commanders har varsin phantom i "commanders kanalen" så kan dom prata med varandra utan att höra den andra gruppens prat.

ifall de är en piece of cake att fixa mitt TS bekymmer, guida mig Dejjvid.

Jag tänker iaf joina Klerkans ventrilo och dom som vill ge ventrilo ett försök är välkommna att pröva, jag hjälper er mer än gärna så att ni får ordning på både mic och hörsel.
Redigerat av milka den 2009-08-01 09:45
Nej men sluta vara så barnslig tycker mer det verkar på dig att du helt enkelt inte ens vill få TS att fungera och att du vill att alla ska göra som du vill.... Kom igen nu...
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
Som tidigare människor säger Channel Commander funktionen i TS är guld värd i just vårat endamål, även om TS har sina brister.

Något som jag undrar om det är TS fel eller om alla på anrop bara är döva är varför alla på TS har sån otroligt hög volym på sina micar.
När jag sitter på ventrilo har jag min mic på normal full volym och man hör alla ord jag och andra säger lungt å fint.
På TS däremot har alla sån hög volym så ljudet skär igenom man hör typ inte va folk säger för dom har sån hög volym... sprakar å smackar och klickar man blir verkligen helt öronbedövad.
Och det går inte att göra något åt för TS inte har någon Input volume funktion.
Och när man kommer från en helt normal chat session i ventrilo så går man in på anrop ts så säger alla man inte hörs, så jag måste trycka på +30db boost sen när man återkommer till ventrilo spränger man folks högtalare Pfft

Jag väljer Ventrilo alla dagar, utom dagen man ska spela arma med massa folk i olika squads.
Redigerat av Mattan den 2009-08-01 12:18
Matte ställ ner output volume i sound settings.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
TS hur funkar bra som helst för dom flesta av oss, men sen igen. Om vi hade Vent hade det säkert vart folk som haft problem med det också.. ganska mycket erfarenhet av det från WoW.

Jag hör alla väldigt tydligt på TS, channel commander funktionerna är utmärkta så ser ingen anledning att byta.. sen har väll Vent inte ens en lika bra motsvarighet?

Onödig diskussion för att om man har lirat arma 2 med oss så vet man hur fenomenalt TS funkar för oss. För mig är det inte heller nån märkvärdig delay.
Redigerat av REALIN den 2009-08-01 12:26

Citera

milka skrev:
handlar inte om att jag inte får TS att funka som jag vill. utan de handlar mer om varför ni använder TS, när ventrilo erbjuder både bättre ljud och fina möjligheter för alla att individuell ställa in så att man både hör och hörs bra.

TS har flera olika codecs att välja på, du kanske har haft otur och hamnat på TS-servrar där dom kör kassa codecs? Det finns inget objektivt sätt att bedöma att Ventrilo har bättre ljudkvalitét än TS, så sluta använda det som argument.

Citera

I teamspeak finns endast ett alternativ att dra på när de gäller volymen, och sedan en värdelös funktion för att bedömma mikrofonens sensitivity (whisper till shout).

Mikrofonens sensitivity? Använd Push-To-Talk annars får du inte spela med oss, det är inte förhandlingsbart.

Citera

Visst commander funktionen är fin men de går att fixa liknande inom ventrilo. som "phantom" som jag förklarade förut. ifall commanders har varsin phantom i "commanders kanalen" så kan dom prata med varandra utan att höra den andra gruppens prat.

I TS så behöver man tilldela en knapp för "whisper to channel commanders" och en knapp för "toggle channel commander" och så fungerar systemet felfritt. Om min squad-leader dör under ett uppdrag och jag måste ta över hans roll så trycker jag altgr+ctrl+insert och voilá, jag är channel commander och kan kommunicera med alla andra som är det. Kan man åstadkomma samma sak med Ventrilos phantom-funktion?

Citera

Jag tänker iaf joina Klerkans ventrilo och dom som vill ge ventrilo ett försök är välkommna att pröva, jag hjälper er mer än gärna så att ni får ordning på både mic och hörsel.

Bra sätt att övertala oss du.

Citera

Lambo skrev:
du helt enkelt inte ens vill få TS att fungera

jag skulle inte ens lägga fram förslag om ventrilo/mumble ifall TS var problem fritt.

Citera

kungtotte skrev:
Kan man åstadkomma samma sak med Ventrilos phantom-funktion?

vad phantoms gör är att du kan befinna dig i 1 kanal och placera 1 (eller flera) phantoms i andra kanaler för att höra vad som sker där. vilket innebär då för att fixa commander funktionen räcker de med att commanders lägger var sin phantom i en commander kanal. så kan dom snacka med varandra utan att de andra kan lägga sig i. du kan även skapa binds så att du byter kanal.

Citera

Bra sätt att övertala oss du.

yesbox, i ventrilo vet jag hur man ställer in bra ljud och får allt att fungera. passar de inte så strunta i de Smile

de var nå värst vad folk går ut med stridsyxan här inne, tråden var inte ment att skapa irritation eller dumheter, den blev skapad för att jag ville framföra ett förslag angående ventrilo/mumble och det eldar visst vissa individer upp sig på så oerhört. Shock
Redigerat av milka den 2009-08-01 13:37
Jo men nu är det ju så att vi fortfarande ska köra med TS framöver så det är bra om alla är på TS servern när vi spelar. Sen kan du gärna fortsätta hålla diskussioner här men alla ska vara med på TS servern iaf och lyssna när vi lirar. Sen om vi byter över till Vent/Mumble i framtiden det är en annan femma.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!

Citera

Lambo skrev:
Jo men nu är det ju så att vi fortfarande ska köra med TS framöver så det är bra om alla är på TS servern när vi spelar. Sen kan du gärna fortsätta hålla diskussioner här men alla ska vara med på TS servern iaf och lyssna när vi lirar. Sen om vi byter över till Vent/Mumble i framtiden det är en annan femma.


exakt! komihåg att jag bara gjort ett förslag, tvingar inte någon att byta till något och jag argumenterar för ventrilo/mumble efter egna erfarenheter och för att jag tror på do
förstår därför inte varför folk blir irriterade. man kan framföra sin åsikt utan att skriva på ett barnsligt och dumt sätt.
Redigerat av milka den 2009-08-01 13:36
Jo men jag har fortfarande inte sett dig på TS servern när vi lirat och då har det varit gnäll om att TS suger och att du inte vill vara på den. Igår blev det dessutom en del missförstånd som ledde till TK:s just pga att folk inte ville vara på TS. Men som jag förstått det så är TS ett måste om man vill lira på Anrop servern, om man inte vill prata så går det bra att endast lyssna.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
finns en väldigt bra förklaring varför Teamspeak och inte vent..

hänga på venten gör wow spelare medans simulator fans har användt teamspeak sen Roger Wilco blev osexigt.

Det finns olika kvaliteter: ljudkvalitet, "buggfritt", inställningar osv..

men finns även en kvalitet av att vara standard. Om man tittar på F19 (sveriges största il2 squad?), Nosig, anrop osv osv så är det teamspeak som gäller.

De flesta människor vill inte ha 3-4 program för en funktion, ett ritprogram, ett voice. Om vi går över till WOW, förlåt, Vent.. så hjälper det säkert en del men hardcore anrop:are typ Kungtotte,redkid tvingas ändå ha teamspeak eftersom det är standard i shacktactial osv.

Teamspeak 2 stannar... och skall mycket till för att vi skall byta.
Redigerat av Granquist den 2009-08-01 13:39
utöver commander funktionen som är fin (och som går att fixa till själv i ventrilo), vad talar för TS? ifall dem båda är lika bra i kvalité, delay å alla kvaliteter som finns i ett voice program.
bara nyfiken å höra Smile
Redigerat av milka den 2009-08-01 13:45
Vad spelar det för roll eftersom commander funktionen är hela grejen!
se min post ovan. Standard is the shit.

Citera

milka skrev:

Citera

kungtotte skrev:
Kan man åstadkomma samma sak med Ventrilos phantom-funktion?

vad phantoms gör är att du kan befinna dig i 1 kanal och placera 1 (eller flera) phantoms i andra kanaler för att höra vad som sker där. vilket innebär då för att fixa commander funktionen räcker de med att commanders lägger var sin phantom i en commander kanal. så kan dom snacka med varandra utan att de andra kan lägga sig i. du kan även skapa binds så att du byter kanal.

OK, vi tar ett konkret exempel.

Jag spelar som FTL för Alpha 1, det betyder att jag inte har någon commander/phantom-funktion aktiverad. Alphas Squadleader kolar mitt i uppdraget, och då är det mitt ansvar att kliva upp och ta befälet över Alpha. Dom här stegen tar jag ifall jag använder TS:

1) Trycker på min PTT-knapp för att prata med resten av Alpha och säger att jag tar över befälet, och säger åt näste man i mitt FT att ta över befälet över Alpha 1.

2) Trycker på altgr+ctrl+insert för att aktivera channel commander-funktionen, och trycker sedan på PTT-knappen för att prata med channel commanders (H i mitt fall) och rapporterar att Alphas föregående SL är död och att det nu är jag som har befälet.

Det är allt jag behöver göra. Jag behöver inte göra några inställningar före spelet förutom att mappa dom två funktionerna (toggle chan. commander och whisper to chan. commanders) och dom ligger sedan inlagda i TS för all framtid eller tills jag tar bort dom.

Vilka steg följer jag, under pågående uppdrag, för att uppnå samma sak med ventrilo?