Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Operation Daedalus Second Wave (ny briefing!) SÖNDAG 9/8 18.00
Angående flyget så har jag en öppen fråga: Hur fungerade flygtransporterna?

Personligen tyckte jag att det fungerade bra, tror inte vi missade någon transport (att leverera trupp till rätt position). De missöden vi hade vid transport var antingen påväg tillbaka eller med eskorten.

Jag vet att jag vid ett tillfälle då jag agerade eskort med cobran "offrade" mig själv och cobran för att BH skulle få tid att släppa folk. Min plan var dock att sticka undan innan jag blev nerskjuten, men en Igla (eller liknande) hade andra planer... Dock är det så jag anser att en eskort ska fungera. Eskorterar man någon så ska man göra allt för att de eskorterade ska nå sitt mål. Rätt eller fel vettefasen, men ja =)

Som sagt, kommentarer/tankar om hur transportflyget fungerade?

Citera

Cobran attackerade aldrig radiostationen, cobran flög escort åt taxiflyg vid radiostationen pga aa varning, och blev nedskjuten av tunguska och slängde då ur sig ca 8 hellfires mot denna tunguska innan den slog i backen. Vi var väldigt restriktiva, men jag kan hålla med om att flyg (attack) samt pansar kunde haft en limited revive igår, jag personligen dog två gånger igår då mitt arma krasha men hela flyg hade kunnat köra revive och tycker att så skall göras inför nästa vilket gör flyg mer "rädda om livhanken"


Ahaaaaa jag förstår Smile Ang. straff, det är lätt fixat. Man kan antingen ta bort respawn helt på helis, eller så kan man göra längre respawntid (se carlbarks post). Och om vi kör 7 liv kan piloter också ha revive, det är inga problem. Det innebär att folk måste hitta er och reviva er heh Smile

@Klawen
Flygtransport funkade finfint tycker jag. När ni flyttade Echo Alpha och Golf Alpha inför sista striden var faktiskt en riktigt härlig känsla Smile
Redigerat av pellejones den 2009-08-10 10:53
Från TL (kompanichefen)

1. Hur i h-vete jag fick flest kills kan jag inte svara på, sköt inte ett enda skott mot en fiende soldat. Pga. lite felnavigering var kompanifordonet mitt inne i fientlig stad, helt ensam. Det löste mina fantastiska kollegor på ett ypperligt sätt genom att nedkämpa skyttarna och 2st UAZ med vår AKAN. Utöver det pangade vi ytterst lite. 95% av tiden hade jag kartan uppe.

2. Flyget (ML) fick 2-3 mål att bomba. Annars var uppgiften UNDERSTÖD/TRANSPORT. Flyget gjorde ett jävligt bra jobb. De snodde inte en enda jävla kill. Så lägg ner det snacket omgående.

3. Pansar (RL) gjorde även de ett jävligt bra jobb. De fick order att understödja AT samt ta rensa någon liten by.

4. På kompaninätet var det inte särskilt mycket kommunikation. Jag var långt ifrån chokad. Jag tyckte det funkade bra.
Man skulle kunna separera ML och RL från kompaninätet och köra direkt till dessa enheter. Det är mest upp till cheferna i respektive omgång.

5. Att det blev rörigt, och lite att göra för vissa grupper beror på att Tobe fick problem. Men efter jag inte fick någon att vilja bli chef för BT och jag inte fick kontakt på 20min så bestämde jag att AT skulle förstärkas med två grupper.
Efter jag orienterade AT1 om det gick det jävligt bra.

6. AT1 (carlbark) gjorde ett inihelvete bra jobb. Först med två grupper, sen med 4 grupper. Hur kommunikationen inom plutonen lät kan jag inte svara på. Men kommunikationen mellan mig och AT gick bra.

Förslag: Nästa gång kan jag vara plutch så jag kan få bilda mig en uppfattning om hur grpch beter sig. Det skall inte vara ett dagis.
Det är inte lätt när det är svårt.

Citera

pellejones skrev:
Ahaaaaa jag förstår Smile Ang. straff, det är lätt fixat. Man kan antingen ta bort respawn helt på helis, eller så kan man göra längre respawntid (se carlbarks post). Och om vi kör 7 liv kan piloter också ha revive, det är inga problem. Det innebär att folk måste hitta er och reviva er heh Smile


@Pelle, låter som en bra idé, flyg kommer inte beviljas av flyg grpC om det finns aktivt AA i området då, kör på det nästa gång=) Kan även bli roligt för grupper som inte har så mycket att göra då det kan få sidemissions, save the pilot=)

@Dejjvid, om du hoppar ner till PltC kan jag tänka mig hoppa upp till ledning, fungerade bra under op shacktacelious, om ingen annan är grymt sugen förstås=)
Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt
Jag var gruppledare för Romeo Lima (pansar).

Vi var ganska få i våran grupp, 3st inklusive mig. Så för oss tyckte jag att det flöt på ganska bra. Men det är klaustrofobiskt att vara i en stridsvagn! Fördelen (som commander) är att man ändå såg rätt bra iom att den har fina sikten. Men tyvärr funkade inte det för någon annan i stridsvagnen. Så det var synd om Zordax.

Tyckte vi uppfyllde våra order bra, vilket var att understödja Alpha Tango större delen av tiden.

För att summera, jag personligen hade skitroligt hela tiden. Smile

@Dejjvid: Du fick nog kills för du satt som commander i eran LAV. Jag hade samma "syndrom" som commander i tanken, fick alla "kills".
Redigerat av Trracer den 2009-08-10 12:24
Jag måste bara poängtera att antalet "kills" så klart inte är det intressanta (för mig i alla fall), men jag tyckte att det var nämnvärt att HQ hade top tre Smile
Fan att jag inte kunde deltaga igår, verkar ha haft mycket skoj som vanligt. Någon som vet om det blir något "mitt i veckan" uppdrag denna veckan?
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
Lambo, jag lär ju speltesta ett uppdrag i veckan med 20 spelare typ, så då blir det ju spel. .. vilken dag vet jag ej. Tisdag eller Torsdag troligtvis.
Samma som lambo, sen när jag väl kunde joina så åska det som fan här kring luleå, har haft ett modem som gick sönder för nått årsen så vill inte ta risken att datorn går sönder!

Citera

pellejones skrev:
Jag måste bara poängtera att antalet "kills" så klart inte är det intressanta (för mig i alla fall), men jag tyckte att det var nämnvärt att HQ hade top tre Smile


Pelle jag tror inte/ hoppas inte "killsen" var det viktiga för någon jag tror det mer handlade om att vissa skulle fått mer action än andra vilket det nu inte värkar som någon fick eftersom "kills listan" inte fungerade riktigt ordentligt. "Killsen" är obetydliga för mig också bara man får lite action ibland och känner att man gör någon nytta! (och har kul så klart)

Citera

Zky skrev:

Citera

pellejones skrev:
Jag måste bara poängtera att antalet "kills" så klart inte är det intressanta (för mig i alla fall), men jag tyckte att det var nämnvärt att HQ hade top tre Smile


Pelle jag tror inte/ hoppas inte "killsen" var det viktiga för någon jag tror det mer handlade om att vissa skulle fått mer action än andra vilket det nu inte värkar som någon fick eftersom "kills listan" inte fungerade riktigt ordentligt. "Killsen" är obetydliga för mig också bara man får lite action ibland och känner att man gör någon nytta! (och har kul så klart)


Höga poäng är ju lätt gjort, men som sagt, kul med rambo när man gör den här typen av strukturerade uppdrag, med ledning och allt..? Nej..
Är man några stycken på domi, tycker jag inte det är hela världen, kör en del rambo själv där ^^ Är väll domination skadad eller något kanske Wink


Fråga: När är nästa uppdrag? Kanske jag kan vara med från start den här gången. Mitt arma hade flippat ur trodde jag, men sen kom jag på att jag raderat alla filer i arma/addons när jag skulle ta bort en annan Angry Menyerna såg ut som en plastikkirurgs hämndaktion.

Citera

pellejones skrev:
Jag måste bara poängtera att antalet "kills" så klart inte är det intressanta (för mig i alla fall), men jag tyckte att det var nämnvärt att HQ hade top tre Smile



Det viktiga är att hålla förlusterna nere och att vi klarade uppdraget tycker jag! Sen fick faktiskt skyttegrupperna skjuta CASP. Freekill... !

Citera

Carlbark skrev:
Sen fick faktiskt skyttegrupperna skjuta CASP. Freekill... !

What!!? fast med tanke på att ingen gjorde det så borde vi nog se över stridsmoralen på anrop, man vill ju inte att de ska fega ur i stridens hetta.
host host....foxtrot alpha pratade om att desetera innan strid

Ang kills som vissa verkar bry sig om, jag var atsoldat och fick vid något tillfälle be om extra ammo, tömde 6 30 skotts mag och sprängde två fordon. nog såg iaf vi i foxtrot alpha en hel del fiender, fast jag tycker att ljudet från våran kspskytt var lite lågt Smile sen misstänker jag att pelle hade satt ut en hel del partuller, kan väl finnas risk att vi missat något, vi var inte direkt så mycket åt öst o sökte. eller har jag missuppfattat det?
Redigerat av CASP den 2009-08-10 19:13
Jag hade sikte på CASP under heeela dansen men sen sprängdes du ju i bitar Sad

Citera

pellejones skrev:

Ahaaaaa jag förstår Smile Ang. straff, det är lätt fixat. Man kan antingen ta bort respawn helt på helis, eller så kan man göra längre respawntid (se carlbarks post). Och om vi kör 7 liv kan piloter också ha revive, det är inga problem. Det innebär att folk måste hitta er och reviva er heh Smile


Jag tycker inte vi ska ta bort respawn på helis (alternativt att man måste hämta dem med vrakhelikopter). Dock så skulle man kunna öka på tiden litegranna. Hörde nåt om att det skulle vara 15 min nu, det kändes i alla fall mer som 5, kanske såg fel. Lång respawn på helikoptrar, kanske runt 15 verkliga minuter, eller tom 20 känns som en vettig grej. Och givetvis respawn även för piloter, blir mer utmaning då, kanske inte skicka iväg hela gruppen till samma position, så att någon kan komma och rädda sedan... Jag tycker det låter riktigt bra så i alla fall =)

Tack för uppmuntrande ord om flyget!

Citera

CASP skrev:

Citera

Carlbark skrev:
Sen fick faktiskt skyttegrupperna skjuta CASP. Freekill... !

What!!? fast med tanke på att ingen gjorde det så borde vi nog se över stridsmoralen på anrop, man vill ju inte att de ska fega ur i stridens hetta.
host host....foxtrot alpha pratade om att desetera innan strid

Ang kills som vissa verkar bry sig om, jag var atsoldat och fick vid något tillfälle be om extra ammo, tömde 6 30 skotts mag och sprängde två fordon. nog såg iaf vi i foxtrot alpha en hel del fiender, fast jag tycker att ljudet från våran kspskytt var lite lågt Smile sen misstänker jag att pelle hade satt ut en hel del partuller, kan väl finnas risk att vi missat något, vi var inte direkt så mycket åt öst o sökte. eller har jag missuppfattat det?


När jag är KSP-skytt brukar jag skjuta hela tiden, vare sig jag ser nåt eller ej, huvudsaken är ju faktiskt att man låter tycker jag ;D
Kom på en till sak här, precis innan uppstignings dags för somliga, (sova för andra).


Det vore bra om någon mer i plutonledningen kunde vara beredd att ta över för Plutonchefen snabbt och smidigt ifall att denne skulle krascha.

Till att börja med kan han vara med och "övervaka" Channel-Commander nätet, bara lyssna men inte prata, så han får lite pejl på vad som sker hela tiden så han är beredd om Plutonchefen försvinner.

Tankar kring detta?
Det tycker jag låter som en bra idé! Stf pl chef ska alltid vara beredd, i mitt tycke i alla fall. Sen vet jaginte om det med nytt upplägg av TS finns något behov av att vara Channel commander, men ändå =)

Citera

Klawen skrev:
Det tycker jag låter som en bra idé! Stf pl chef ska alltid vara beredd, i mitt tycke i alla fall. Sen vet jaginte om det med nytt upplägg av TS finns något behov av att vara Channel commander, men ändå =)


Insåg det också... Men man kanske kan, som Plutonchef, "tvinga" Stf. att prata lite med flygvapnet och pansaret emellanåt, bara så Stf. får lite "feel for it"
Absolut, det kan vara en bra idé att t.ex plutonchefen sköter övergripande planering och ordergivning, vilka objectives osv och stf sköter logistiken, förflytta plutonsledningen begära in transport osv.

Både för att avlasta plutonschefen och för att den som är med plutonschefen ska få något att göra =)