Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Operation Irene :: Tisdag 4/8 18.00 (bra övning!)
Ge spaningsplatsen till shadow då, dumt att bråka med en skugga, så svårt att träffa Pfft hehe

Släng in mig som förare/skarpskytt i alpha tango istället så blir det nåt nytt ändå =)
Vi behöver en Gruppchef i Hotel Alpha
Det är viktigare med GRGskyttar än KSPskyttar kan jag säga redan nu.
Smile

Så här då?
Förslag:

Alpha Tango: <<<< hänger med ut och slåss så klart!
X: Steel rat
+: Redkid
O: Klawen
O: Trracer

Hotel Alpha:
/ :
O :
->:Lambo
->:Snabel

Echo Alpha:
EA1 /: Pellejones
EA2 stf/: Bad Ash
->: Stiltman
+: Eltomten
>>: Dansk_skalle
>>: Nordin
->: Robinio
O: Geist

Echo Tango:
/: Edlund
+: Webdisciple
O: The_Shadow
O: keivlech
Redigerat av pellejones den 2009-08-04 17:31
EA
>> FN87 (Nordin)
Jag tänkte vara med idag och prova sjukvården om den platsen är ledig.
Nemas Problemas som man inte säger i spanien.
Släng in mig någonstans. Helst inte i en ledande roll. =)
fan detta missade jag, dumt att sova på dagarna Sad
Först och främst, tack för alla som var med! Jag hade grymt kul!

Följande skulle jag vilja veta från alla som spelade!

* Hur var uppdraget?
t.ex.
+ Bra nivå
+ Bra tid
- För få fiender
- För få objektiv

* Hur fungerade NATO-grejen (Echo Alpha, Alpha Tango etc.)?

* Hur fungerade det med REVIVE? (Tanken var att man skulle komma tillbaka med 5 liv inte 1).

* OCH! En kort Debrief från ALLA gruppchefer.

Smile
Op Irene var en stor succe.
kul också att Recon visade sig vara de som dödade mest och dog minst Pfft

Keivlich hade väl 22 kills och jag hade 18 tror jag..
1a och 2a platsen totalt Wink

Taktiskt sett så funkade det skitbra även om Edlund droppade ur halvvägs.

Grupperna funkade skitbra, synd bara att inte alla gruppchefer hade whisper to channel commander och direct speak på samma knapp så alla i gruppen hade hört vad chefen rapporterade uppåt.

revive funkar bra, kanske lite mycket med 5st då vissa verkade vara lite dumdristiga i sina framryckningar vad jag såg från recon.

uppdraget var välkonstruerat, inte buggfritt men väldigt nära.
skulle finnas något mer patruller ute kanske (som då inte patrullerar i direkt anslutning till objectives utan lite längre ut)

totalt sett så tyckte jag det var riktigt riktigt skoj.
samma nivå som när jag lirade med CWW i OFP (CWW= coop world wide)

riktigt bra att vi inte körde med USMC grupper också utan lite mer svenskt stuk.
signaleringen tycker jag skall vara engelska precis som den är i försvaret numera (ja, tom Hemvärnet signalerar med engelsk bokstavering sedan årsskiftet)
sånahär infantry smyga uppdrag är skitskoj och precis det ArmA/OFP är designat för!
Redigerat av the_shadow den 2009-08-04 22:29
Skoj uppdrag!
Såg lite kritiskt ut ett tag när Vodnikarna tog ut nästa alla, men vi lyckades styra upp det till sist. Grin

En eller några patrullerande Helikoptrar brukar vara rätt skoj att ha med på ett mission. Inget måste men blir lite mer spänning när alla får ta skydd när tex en Mi-24 kommer flygandes ovanför.

Nato systemet funkade bra tycker jag lätt att komma in i.

Dåliga med uppdraget var att folk som DC:ade började på start-ön när de kom tillbaka och hittade där ingen båt att ta sig till oss andra med. Annars ett välbalanserat uppdrag med lagom mycket action kontra transport/överläggningstid.

Ses på söndag!
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
Jisse amalia,

först vill jag be om ursäkt om jag droppade. Min Sambo skadade sig rätt illa och jag blev tvungen att släppa allt och stoppa en blödning.

Sålångt jag var med tycker jag det funkade guld (förutom en viss Vodnik, samt nån ska gå kursen " jag och mitt AT-vapen: kapitel ett hur man siktar" Wink ), visst tar det tid när man skall rapportera uppåt i en ledningsstruktur. Vad jag saknar är återrapportering från skyttegruppen, vad de ämnar göra så att det sprids till andra grupper. Samt jag saknar även en enklare order iform utav "beslut i stort" från plutonchefen samt ett fiendeläge, och detta måste han ju få ifrån uppdragsskaparen. Dvs. väldigt grovt: vad vi ska göra, hur ska vi göra det, och med vem. Fiendeläget är väl mera vad vi kommer möta, behöver vi ( som i detta fallet) mera AT spridda över grupperna osv. Detta skulle kommit innan vi lämnade ön.

En guide i radiokommunikation kan jag slänga ihop så vi får lite mera flyt i samtalen, och att de kortas ner.

Vidare, bra jobbat inom ET, positiv återrapportering, egna initiativ, förslag, allt strömmade in. Enkelt o vara gruppchef när man har driftiga soldater Wink

om ET eller annan grpC har feedback på ET:s uppgiftslösande så skriv ner.

Tack till alla som närvarade, förbannat kul. synd bara på det hastiga avbrottet från min sida.
Underbart och riktigt skojj!
Nato strukturen fungerade bra, var lite svårt att hänga med i kommunikationen som grp ledare, echo hit och alpha alpha echo dit, blandade ihop er en del tror jag. Lagom med fi och några surprisesSmile

Debriefing Echo Tango.

Edlund vart tog du vägen??

(Läste din post edlund)

Efter att ha vart den enda gruppen som överlevde landsättningen, tog vi oss upp på vår kulle där vi låg ett bra tag med bra översikt, vi blev dock överraskade av två inf ca 20m från vår position vilket gjorde att vi fick öppna eld och delvis avslöjade vår position för "säkra alfa".
Vid bravo blev vi återigen beskjutna och var tvungna att bekämpa en del inf, vi tog sen reträtt vilket var tur då vodniken tog ut både at och ea, et ryckte in som en skänk från ovan med sina medpacks=) En bit nord om position "säkra charlie" stötte vi på en patrull på nära håll och fick eldtillstånd, dock resulterade detta i en fullständing invasion av vår position, ea gjorde ett tapert försök att rädda oss men vi stupade. Tack EA för att ni kom.
Efter detta var det mest förflyttning för vår del. Att tänka på för span nästa gång är att INTE involvera sig så mycket som vi gjorde, speciellt på ställen det finns mycket fi, de hör er och kommer i horderGrin

Bra spel av alla i ET, Bra ledning av Edlund första halvan.

Grymt kul och tack Pelle för välbalanserat uppdrag

/Web 50% grpchf Echo Tango
Redigerat av Webdisciple den 2009-08-04 23:00
Rock N´Roll is a way of life!
Spotify - StagHunt
Jag kör väl mina blygsamma +/- i egenskap av icke-chef.

+ Alla gillar landsättning (kanske inte ledningsgruppen)
+ Seriöst beteende, alla höll sina "sectors" vid stillastående
- Jag missade Vodniken under båda mina lägen. Jag tror det kostade ungefär halva plutonen i mansstyrka
- Jag missade allt jag sköt på

Allt som allt: Pelle, forsätt ge oss bra scenarios och ledarskap, Dansk_skalle, lär dig träffa
spontant bara, låter konstigt att spaningsgruppen fick flest kills.. borde ni inte agera mer dolt och rapportera?


låter spontant, från en som inte var med, att spaningsgruppen körde lone wolf fast i grupp. Men kanske så orders var.. i don't know, men kanske att tänka på.
Jag tycker att teamet utvecklades ganska mycket under tiden vi spelade, det gick smidigare och smidigare. Vi gick ifrån att använda namn till att använda callsigns och ett "kom" beteende även fast vi trodde att vi inte skulle köra på det.

+Bra svårighetsgrad
+Bra med stegraket (Landstigning - Säkra område - fortsatt attack)
+Bra ledning
+Bra med svensk struktur

+- Uppdraget var roligt, men kunde kanske blivit mer nervpirrande med helikoptrar eller bilar utan monterad kanon som patrullerar.

-koncentrerade fiendestyrkor, hade gärna sett lite mindre patruller i skogen (med dålig AI för man ska ha någon chans).
-För lite fi. infanteri i vikt till den mängd optik vi har.
-Kanske skulle finnas någon armortruck i stab/tross/sjkvårdsgrupp, eller vi kanske skulle laddat båtarna med ammo innan vi gled iväg.
-Om man behöver reconnecta av någon anledning tappar man alla sina liv 5->1
-Secondary objectives? Var lite för fläskiga objectives, kanske ha 2-3 paralella objectives? Då får kanske spaningsgruppen lite att göra så att dem inte har tid att sitta och snipa ner varenda kotte.. Smile


Vad jag ska tänka på till nästa gång:
-Jag glömde bort callsigns ibland, skriva ner en lathund nästa gång.
-Det var ett hinder att kommunicera i samma TS kanal när EA splittade, kunde ha använt den inbyggda VoIP'n.
-Informera mina soldater om vad som händer för tillfället.


Om vi ska köra med NATO kommunikation vilket man kör med i försvaret idag så bör också t.ex. "over" "this is.." "Roger" "Wilco" "End, over", jag tror inte att svenska och engelska blandas.

Sen tänkte jag lite över namnstrukturen och om man skulle ha den mer som "på riktigt".

Ex:
SH (Kompaniet)
SH01 (Kompanichef) (Svarar på "SH"Wink (Om han/hon har en egen grupp (närskydd å stabsbiträden) så adresseras gruppen i helhet SH10)

SH02 (stf. kompanichef) (Svarar på "SH" när Kompanichef ej kan svara) (SH20 Ev. Grupp)
SH30, gruppch SH03 (Eldledning, span)
SH40, Tross

AS (1.plut)
AS01 (1.plutchef, svarar på AS, om han inte kan svara svarar nästa gruppchef)
AS10 (1:a Grupp)
AS20 (2:a Grupp)
AS30 (3:e Grupp)

BS (2.plut)
CS (3.plut)
DS (4.plut)
ES (5.plut)

Fördelen med ett sådant här system är att det är lättare att lära sig callsignsen och förstå orderledet.
Och t.ex. att SH01 kan ropa "All Sierra" så svarar alla plutoner i bokstavsordning "This is Alpha Sierra, over" "This is Bravo sierra, over". "All sierra framryck blablabla, end over" "Alphasierra roger, out" "Bravosierra roger, out", Användbart för ordergivning över radio.

Likaså kan plutchef ropa t.ex. All Alpha om han vill adressera alla samtidigt.


"Over" - Sändningsföljd klar, väntar på svar. (Kom)
"End, over" - Sändningsföljd slut, väntar på svar. (Slut kom)
"Out" - Slut på sändningsföljd. (Klart slut)

"Message" - Meddelande, skriv ned.
"Send" - Jag är redo, skicka meddelande.
"Read back" - Upprepa mottaget meddelande
"I Read back" - Jag upprepar mottaget meddelande

"Say again" - Upprepa
"I say again" - Jag upprepar
"I spell" - Jag bokstaverar (I spell, Echo Lima Delta)

"Roger so far?" - Har du uppfattat sändningsföljden så här långt?
"Roger (Recieved)" - Meddelande mottaget

"Affirmative" - Ja, rätt.
"Negative" - Nej, fel.

"Acknowledge" - Bekräfta att du har uppfattat meddelandet och att du kommer att lyda.
"Wilco (Will Comply)" - Meddelande mottaget, uppfattat och jag kommer att lyda.

Kort exempel
-"AS"
-"This is AS, over"
-"This is SH01, blabla, over"
-"blabla, over"
-"blabla, end over"
-"blabla, out"

Glöm filmatiska "Roger Wilco" och "Over and Out" för dem är felaktiga och används ej av logiska anledningar.
Vänta nu, pratar man engelska i svenska försvaret? Kan förstå att man använder engelsk bokstavering men liksom "This is AS, over" och "Roger so far?" känns lite... ologiskt, då gemene svensk soldat verkar till 95% med andra svenska soldater.
Det är logiskt, det finns ingen anledning att köra NATO på bara callsign, du måste kunna samarbeta med andra styrkor över radio också, då måste jargongen stämma också..
Snabel:

Jag vet inte vart du plockat upp din enhetsstruktur, men jag kan lova dig att det inte är så "på riktigt"
Dina 10/20 osv nummer fel. FAL-A har utgått och ersätta av RAK där desa nummer numera följer G och J funktionen. så 20 är tex UND, eldledning ligger då på 50 och chefen blir 51. men sånt skiter vi i här, detta är ett spel Wink


Det är helt korrekt att Engelsk signalering används utomlands, dock används svensk signalering sålångt det går inom den svenska enheten. Dvs. engelsk bokstavering, men svensk signalering.


Och varför det då? Jo för att engelsk signalering tar längre tid, och svenska är vårat modersmål.
Att signalera på engelska ligger oftast på plutonsledningsnivå eller högre, dvs inget som en normalskyttegrupp gör såvida de inte är enabler på bataljonsnivå. tex. ett OMLT team.

vi gör ett exempel:

skyttekompaniet Quebec Lima

Har anrops signalen QL, ropar man på den så svarar oftast kompaniets signalist. Vill jag ha tag på chefen eller hans ställis himself är det QL1 respektive QL2
QL10/20 är mobila stabsplatser.

Sedans finns en jävla massa personer under QLxx tex helikopter koordinatorer, undbefäl. G2 koordinatorer osv (G2 är underättelser på bataljonsnivå, är det brigad heter det J2. ) helt ointressant för spelet.

Ledningsgruppen i sig heter Echo quebec.
Då de är en enablergrupp under kompaniet får de grupps anropssignal, med kompaniets ändelse

kom ihåg:
kompanier kallas Q,R,S,T
Plutoner kallas: A,B,C,D
Grupper kallas: E,F,G,H

TACP och spaningsgrupper är också enablers , de är en resurs för kompaniet.

så även de får grupps anropssignal med kompanis ändelse.

ex: FQ, GQ


Plutoner finns det tre i svenska struktur. Har funnits 4 under tex: bosnien missionerna, normalt är 3

AQ, BQ, CQ
varje pluton har en chef och en ställis. Benämns A/B/CQ1/2 respektive

I varje pluton finns 3-4 grupper.

benämns EA, FA, GA, HA
Varje grupp har en chef och en ställis. Benämns anropssignalen och 1/2 respektive.

I hotelgruppen brukar hotelchef, plutonssjukvårdare, plutonssignalist ingå, dvs. de är ingen skyttegrupp utan en grupp med plutonsledningsförmågor. Det är denna grupp som sköter plåster, mat, reparation för mtrl osv.

Det finns viss variation i detta, men detta upplägget är såsom sverige bygger sina kompanier på, hemmavid, och utomlands. Hemvärnet kan ha annan struktur då de envisas med att vara speciella och inte lyssna på storebror, men det vet jag inget om då jag inte sysslar med dylikt.
Redigerat av HookAndLine den 2009-08-05 10:51
Rapport från Alpha Tango.

Uppdraget:

+ Välgjort

+ Bra nivå. Det var svårt men genomförbart. Vi fick ett antal gånger tänka till om bästa sätt att lösa problemen som dök upp. Gillade att det var ett rent infanteriuppdrag. Bra träning i att röra sig till fots i terrängen.

+ Överraskningar i skogen med patruller och annat löst folk.

- För att vara ett övningsuppdrag så tycker jag att det var för omfattande. Det tog runt 4 timmar att bli klara.

- Genomgången inför uppdraget behöver förbättras. Instämmer i Edlunds synpunkter där.

Nato-grejen:

Funkar ok. Jag hade anteckningar bredvid mig för att kunna hålla isär grupperna så det funkade efter viss tillvänjning. Råkade dock svara fel några gånger när gruppcheferna anropade varandra. Tycker att det räcker med bokstavering på engelska och att ta strukturen. Tveksam till att ytterligare använda engelska i sambandet. Vi får också tänka på att inte göra för hög tröskel till nya spelare.

Revive:

Fungerade bra. Skapar sammanhållning och samarbete. Sjukvårdarna får en viktig roll.

Diverse:

Att tänka på inför kommande uppdrag är att fastställa befälsordning eller vad det heter. Vem tar befälet när x dör. Det måste också gå att enkelt kunna komma in i spelet igen efter en eventuell krasch/DC. Trist när spelare lägger av för att de inte orkar vänta.
+ET. Kom med genomtänkta förslag. Edlund trygg och stabil Smile
+EA. Lyhörda och initiativrika. Träning i användande av PV-vapen behövs Pfft
+Till övriga i AT. Kom med idéer och förslag, vi hade en bra dialog.

Kort redogörelse av händelserna:

Vid landstigningen råkade vi direkt ut för beskjutning. AT:s båt slogs ut samt AE, ET räddade situationen och fick liv i oss igen. Sedan säkrades området.

Första objektet, Alpha togs utan större problem. En och annan fiende som rörde sig runt området slogs ut. Därefter gjorde AE1 och element ur AT inbrytning, övervakade av AE2 och ET.

Objekt Bravo gick sämre. Objektet låg i en dalgång som en väg löpte igenom. Grupperna rörde sig mot objektet utspridda på linje längs med dalgången med AE2 på vänstra flanken, AT i mitten och AE1 & ET på högra flanken. ET hade rapporterat 1 Vodnik som patrullerade vägen samt infanteri runt objekt Bravo. AE1 fick order om att slå ut Vodniken vilket misslyckades varpå Vodniken slog ut stora delar av AE1, även AT fick sin beskärda del och slogs ut. AE2 fick en släng av sleven med. Efter reträtt av ET och omplåstring av samtliga så slogs till sist den förbannade Vodniken ut och objekt Bravo kunde avslutas.

Objekt Charlie. ET rörde sig norrut i skogen som låg väster om Charlie för att hitta en bra spaningsposition. Där stötte de på en patrull som bekämpades men eldgivningen lockade till sig AI. Det fick till följd att ET slogs ut. EA skickades fram för stöd och råkade i sin tur illa ut och höll på att slås ut men lyckades lösgöra sig. AT:s sjukvårdare sökte upp AE och kunde lappa i hop dem igen. Starkt att ni lyckades överleva och lösgöra er för omplåstring Smile Den slutliga upprensningen flöt på smidigt och enda bakslaget var en försåtsminerad lastbil. Avslutningsvis ställde vi upp oss för gruppfoto.

När vi var klara så kändes det riktigt skönt! Efter alla motgångar så hade vi lyckats fullfölja Grin

Till sist ett stort tack till Pelle för uppdraget. Det var kanonkul!
Redigerat av Steel rat den 2009-08-05 10:45
Granq:

Jag vill inte påstå att vi körde lonewolf. och du säger inte det heller, men för att klara ut Wink

Sålänga jag var chef över gruppen så var vi restriktiva och besvarade bara elden. Enda gången vi var offensiva var när jag bad mina skyttar att sikta in sig på mål som var på väg mot skyttegruppen. Öppnade gubben eld mot våra så sköt de ut dem ( en gång hann vi inte med och nån strök med i EA 1:a omgång )

Så att vi var tillbakalutade med grässtrån i mungipan på våran kulle och mös..Smile