Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
Caspers Strategi OP (PVP)
Hej kärra Anropare!

Jag såg att det fanns intresse för förslag och idéer. Jag startar en ny tråd med ett PVP OP som jag har kluddat ner.

Jag har läge funderat på ett PVP OP som jag personligen tycker skulle vara riktigt roligt att spela. Nu kan jag absolut inget om att skapa OP och jag är nybörjare när det kommer till Arma. Jag hoppas ni kan ha lite översende med det. Jag vet inte om allt det jag skriver är möjligt. Komentera gärna om jag ska ändra något i texten eller om du har förslag som ska läggas till.
Detta PVP OP ska fokusera på poäng och inte strid, det kräver mycket strategi tänk frän högsta befälet. Det är inte omöjligt att det blir strid och att slå ut fiender gör att det kan bli svårare för dem att skaffa mer poäng.

Säg att en rond varar i 5 timmar. Varje timma så kommer det tre - fem st random placerade objekt som man får poäng om man hämtar. Dessa ska vara markerade på kartan så båda lagen ser dem men de ska vara lite gömda och inte vissas exakt. En ring på några hundra meter i radie där objektet ska hittas. Så man får leta lite.
Varannan timma kommer det med falskärm varsitt lagspecifikt objekt. Obs laget får reda på 20min innan var det ska landa. Det är fritt fram att ta det andra lagets objekt, motståndarlaget får inte reda på var det ska landa för än ca 3min innan. Detta får man inga poäng för men det kan vara lite intressant godis i lådan saker som kostar poäng, minor, gratis spawn, eller liknande.

Basen:
Basen placeras ut random på kartan eller på något sätt väljs ut så ingen i det andra laget vet var den är. Basen vaktas utav AI soldater, dessa ska vara inställda så de är Übersoldater.
Varje bas har två vakttorn vid ingången med 40 mm och IR. Ett utkikstorn i mitten, prikskyttesoldat med IR. Det finns en ”befälsbunker” en bärgare, en fältambulans. En artilleripjäs (det går inte skjuta/får inte skjuta på fiende bas och det finns ingen ammunition från start) minst två luftvärn (fri ammunition, flyger man i närheten av basen så skjuts man ner) Soldater med AT AA osv. Om man hittar fiendens bas och markerar den rätt på kartan så får man poäng. Att inta en fiende bas får man ju såklart massa poäng för men det är riskfyllt, det är ju inte det som är tanken.

Högsta befälet:
Han ska bära en huvudbonad så motståndarlaget lätt kan identifiera honom. Han är den enda som kan köpa artillerield, fordon, vapen och utrustning, under en match. Det är också bara han som avgör hur poängen (Mer poäng ju fler spelare vi är) i början ska spenderas. Att döda befälet ska ge mycket högre poäng och om man lyckas tillfångata honom så får man såklart extremt mycket poäng.

Att döda en annan spelare:
Om man skjuter en annan spelare så får man bara lite poäng. En död spelare kan bli hämtad med ambulans, väl tillbaka i basen får man ca 75% av poängen som krävs för att rekrytera/spawna en ny.

Att ta till fånga motspelare:
Detta ska ge en rejäl boost till poängen. Säg att man smyger upp bakom en spelare när man är inom 10m avstånd och siktar på spelaren så ska man kunna få dem att ge upp med interaktmenyn. Då blir spelaren fryst och kan inte röra sig. Om man har två spelare framför sig så ska man först sikta på den ena interakt och välja markera Sedan sikta på den andra interakt capture. nu har man tillfångatagit 2st spelare. Väl tillbaka i basen så ska man få ytterligare poäng. Nu kan bägge befälen sinsemellan förhandla om poäng för att släppa gisslan. Man kan avrätta gisslan men det kostar poäng att göra det. Fritar man sina spelare från fienden så får man rejält med poäng, inte för att det är så troligt att man lyckas.

Lagen:
Lagen blir vad de blir, vi delar jämt på antal spelare. Ett befäl i varje lag röstas fram av respektive lag.

Fordonen:
Fordon kostar poäng, en jeep kanske kostar 2000p en stridsvagn 6000p en helikopter kostar 8000p Om ett fordon blir sprängt så kan man åka dit och bärga den till basen och reparera den till en mindre poängkostnad.

Vapen och utrustning som man startar med:

En AG90 och en rangefinder per lag. Varje fordon som köps ska ha en AA och en AT eller om det finns något som klarar båda. All ammunition (bortsett från artilleri) är fritt från en låda i basen. All sjukvårdsutrustning är fritt. Alla har endast en automatkarbin. All optik kostar poäng. Minor kostar poäng.

Bärgaren och fältambulansen:
För att använda bärgaren eller ambulansen så får man bara ha pistol och om man skjuter en bärgare så får man bara lite poäng. Men om man skjuter en sjukvårdare, blir man av med poäng. Om man spränger ambulansen så får man också minuspoäng. Man får inga poäng om man skjuter själva bergaren men man får såklart lite poäng om personerna satt i. Dessa fordon respawnar i basen efter 10min

Objekten:
Objekten ska vara en låda som krävs två man för att lyft, de ska gå att placera i fordon. Man ska kunna köpa decoys för att göra det svårare för motståndarlaget. Tex hämta ett objekt sedan lämna en decoy som motståndarlaget inte får poäng för när de lämnar i sin bas. Man kan även köpa decoys utrustade med GPS för att hitta fiende basen, Även en decoy som är minerad, en minerad decoy ska kosta lika mycket som laget får för att hämta ett objekt.

AI soldater:
Varje bas vaktas utav AI ca 15 st. Jag tycker vi kan ha två patrullerande AI grupper per lag som bara kör omkring. Dessa kan man kanske få lite poäng för om man eliminerar. Men de ska inte vara för enkla.

Respawn:
Respawn kostar poäng och kan göras obegränsat. Men säg att en respawn kostar 200 poäng sedan kostar det 100 poäng för varje soldat. När man respawnar transporteras man med en trupptransport till basen körd av en AI. Motståndarlaget får reda på var fordonet spawnar (inte innan, antingen i samma sekund eller lite senare) och kan försöka slå ut det om de lyckas hitta det. Vet man var motståndarna har sin bas har man ett gott övertag i den situationen.



Jag håller på med en poäng lista och kommer posta den så fort jag är klar och om det finns intresse. Vad tycker ni? Har ni förslag eller åsikter?
Personligen hade jag gjort vad som helst för att spela.
Låter väldigt roligt. Skulle absolut vilja vara med om det här genomfördes.
Detta låter asfett, Casper!
----------

Det finns bara ett I5 och det är nedlagt.