Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Åldersgräns Arma
Vänta, va? Är denna diskussionen seriös? Såg precis att detta stod under Välkommen.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Oklart. Trodde också att det var troll fram tills jag såg denna tråd.
Får jag skriva det här?
Jag menar, om mitt "icke dresserade barn" inte är välkommen att spela Arma här så får jag väll se till att hitta en annan plats att ha digital-skoj på i framtiden.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Eller så får grabben vänta tills han är 16 för att vara med och spela, PEGI ratingen är ju liksom 16. Så i och med att vi satt 16 års gräns för att vara med och spela ArmA betyder inte att man inte är välkommen att spela andra spel.
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Såvitt jag vet så är PEGI endast en rekommendation om vad dom tycker ska vara en rimlig ålder för att barnet ska klara spelet psykiskt så att dom inte spelar för "läskiga" spel.
Och vilka spel ett barns psyke klarar av tycker jag är upp till föräldrarna och inte en grupp på nätet.

Därav tycker jag att om ni ska ha en åldersgräns ska det vara en gräns som om man är under den åldern inte KLARAR av att spela spelet för att spelet är för svårt, te.x att man inte kan ta order och göra moment som förväntas av en.
Men då bör man inte hänvisa till PEGI då det är två helt olika saker.
Får jag skriva det här?
PEGI-ratingen är ingen lag i Sverige, bara en rekommendation, så det finns inget krav på att följa den, inte ens i butiken (även om många gör det ändå). Men jag tycker att det är rimligt med åldersgräns oavsett detta, inte så mycket för innehållet i spelet som för att man riskerar att förstöra upplevelsen för alla andra om man inte kan bete sig. Därmed inte sagt att det inte finns 15-åringar som är mer mogna än 18-åringar men nånstans måste man ju dra en gräns.

Kanske kan låta under 16 spela i målsmans sällskap? Dvs någon som ansvarar för personen, och som också måste vara med och spela. Behöver inte vara förälder förstås, bara någon över 18 som tar på sig att garantera att personen sköter sig. Typ en fadder. Missköter sig personen trots detta så åker denne ut omedelbums och faddern får aldrig vara fadder för någon igen.
I så fall saknas åldersgränserna för resterande spel som spelas på Anrop. Det är upp till varje familj och förelder att avgöra vad deras unge får spela och se för film, eller lyssna på för musik för den delen. I Sverige är åldersgränser mer rekommendationer för oinsatta föräldrar för att snabbt kunna ge konsumenten information om vad produkten innehåller, sen är det upp till varje familj att avgöra lämlighetsnivån för sina barn.

Att begränsa barn som inte kan sköta sig på internet och i spel håller jag med om att de inte ska få vara med och spela, men det beror mycket mer på individen än åldern. Och vi har haft några såna exempel här på Anrop, även under min korta tid.

Jag förstår om åldersgränsen har förts in för att vissa är trötta på unga gamers kommer in och vill spela ett spel de inte förstår sig på, men snälla håll det borta från diskutionen om vad som är lämpligt för ett barn.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Nu börjar det ju bli larvigt. Och hur ska man styrka åldern på målsman och "barnet?" ska vi behöva skicka in en bild på våra leg till en admin som godkänner oss?

Och varför en fadder och åldersgränser när man istället bara kan förbjuda enskilda personer från att spela då dom missköter sig?
Får jag skriva det här?
.
Man kan orda fram och tillbaka, men det är 16-årsgräns för att spela ARMA med anrop nu, punkt.
OK, dags för mig att "Say my peace" på detta ämne.

ARMA 3 har en 16 års gräns som är satt av några som tycker att personer under 16 års ålder, inte skall bli exponerade för våld, blod, krig osv.
I normala fall så bryr jag mig inte så mycket om åldersgränser på Film, TV och spel. Jag har själv kört spel när jag var yngre som jag inte hade åldern inne för (Och jag är ganska säker på att de flesta här har gjort det samma).

Fast när det gäller VÅRAN nya regel om 16 års gräns på ARMA spelande, så kan jag bara säga att jag håller med fullständigt.
Vi har vissa spelare under 16 som jag absolut tycker kan spela ARMA med oss på ett moget och ansvarsfullt sätt men det finns också fall av unga spelare som har kommit till oss utan den personliga mognad som jag tycker krävs för att spela på ett moget sett.

Slutsats: För att säkra kvalitén på våra ARMA operationer, så är jag för 16 årsgräns.

I have spoken my peace.
Redigerat av Nikke den 2016-03-06 18:00
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton
Det här är anledningen till att jag nästan inte alls spelar med anrop längre.
När det började komma in småfolk med open mic och pipiga röster som inte riktigt greppade läget in-game blev jag inte så sugen längre.

Men svårt att sätta en gräns, för det handlar för det mesta om mental mognad tycker jag.
Regeln är det inget fel på, men att fjanta sig med t.ex Sangos ålder är bara dumheter.

Förslag är att lägga till att regeln gäller alla nya medlemmar, inte de som redan deltar aktivt som råkar vara yngre.
You are unique. Just like everyone else.
Håller med, sluta säg att Sango inte är 16, grabbar.
Sätta en rak 16 årsgräns är jättedumt, vi kommer tappa även duktiga och skötsamma individer som kan bli bra tillgångar i framtiden. Jag föreslår hellre en Tryoutmodell där varje ny medlem måste bevisa att man kan sköta sig. Det finns ju många anropare som har skapat träningsoperationer osv, varför inte göra en hel kurs man skall klara av?

Under 16 = Inga skarpa operationer innan man klarat grundkurs därefter är man tryout fram till man är 16 år därefter tryout under 10 OP innan man blir fullvärdig medlem.

Över 16 = Inga skarpa operationer innan man klarat grundkurs därefterTryout under 10 OP sedan fullvärdig medlem.

För att klara tryouten så skall varje enskild individ klarat grundkursen, det skall heller inte förekomma något tjaffs om slotting/pikén etc. Detta är den bättre modellen då det finns dom som är en bra bit över 16 år som inte kan sköta sig heller.
Playing Diablo 3 is for losers! Boting Diablo 3 is for winners!
+1 Megadeth
Får jag skriva det här?
+1 Megadeth
vet inte om folk inte fattat men anrop admins har bestämt 16, det är ingen fråga, det är ingen diskussion. Nu är regeln bestämd, nu är det upp till admins (läs dahlgren) att reinforca eller att inte göra det.

Är 16 års en lag som att inte gå emot rödgubbe, eller en lag som att inte mörda någon.. vem vet, det lär ge sig med tiden men regeln finns nu. Deal with it.
VARNING: Långt post

@Mega

Ska du ta hand om dem då? Att ha introduktions träningar som krav betyder att de måste hända ofta, och att ny anlända måste tas hand om innan träningen, det ska bestämmas vilket krav vi har på nya spelare, bestämma oss om alla gamla spelare ska behöva göra träningen, ACE, TFAR, fordon, etc etc etc.

Det är en skön ide men det kräver en grupp Anropare som är berräda att lägga ner mycket tid och tålamod. Många av oss som kommit till anrop är här för att det är lite Casual och det inte krävs massa träningar och liknande för att spela. Om vi tränar de nya måste vi se till att alla gamla också är på samma nivå, kan vi nog tappa en del folk om de måste gå igenom träningar.

Jag tycker det är härligt att vi börjat bli mer seriösa på OPs men på samma gång vill jag inte förlora mitt Damprop.
Man kan bygga upp ett e learning system kanske....