Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Glädjepinnar..
Står i inköp utav en Joystick och då min budget kommer vara begränsad närmsta året så får plånboken sluta glappa som en gäddkäft.

jag väljer mellan dessa två.

Saitek Cyborg X

Logitech Extreme 3D Pro

Nån som har något att säga om dessa två? har letat runt på nätet men som vanligt så är det två kubik skitsnack som man måste filtrera för att defacto få fram något vettigt.
Det beror nog på vad man är van vid sedan tidigare, och vilka krav man har. Jag har en Saitek Cyborg Evo som ser ut att vara snarlik i konstruktionen som X-varianten, och den tycker jag funkar riktigt bra. Jag har dock bara provat på den några fåtal gånger i ArmA2, då jag inte flyger särskillt ofta, men det gick väldigt snabbt att vänja sig vid den och är väldigt bekväm att hålla i. Den känns också väldigt välbyggd av av tjock plast och aluminium-detaljer som håller bra ihop, plus att det finns en del inställnings-möjligheter med skruvar och dylikt för de som har större eller mindre händer/fingrar. Funkar utmärkt med drivrutiner och kallibrering också Smile Har hållt ihop jävligt fint i typ 4 år än så länge.
Då X-modellen ser ut att vara någon modell högre så tror jag knappast att den är sämre på några punkter.

Du skulle ju kunna åka till någon affär som har båda framme så man kan känna på dom, typ något stort varuhus som tex Mediamarkt.
Redigerat av Tobe den 2009-08-16 14:53
Har själv nyligen införskaffat mig en Logitech Extreme 3D Pro eftersom jag gillar att flyga i arma 2, min första joystick. Tycker den är någorlunda bra fast för sitt pris på 300 så var det ett bra köp! Kan inte säga så mycket mer, fast programvaran funkar och inga problem i arma 2 att fixa inställningar heller. Finns ganska många extra knappar också!
Hej där,

En fråga först,,, vad har du för behov,,, dvs till vilken typ av spel tänker du ha stickan till?

/z.
Ptja,
Logitech: Throttle, 12 knappar, twistfunktion

Saitek: Samma som ovan fast kan cyborg du ställa in efter din hands storlek och vinkel, samt knappvinklar som passar dig. Den har också 2 throttles (om man gillar flygsim) och en shift-knapp så du kan ha flera funktioner på samma knapp.

Om _jag_ skulle välja skulle jag ha tagit saiteken
Zebra:

flygspel och ArmA2.

Snabel: den jag lutar åt, ville bara kolla ifall någon hört om kvalitéts problem med någon av dem.

Saitek it is.
Jag kör med Logitechen, jävligt mycket pang för pengarna. Jag är tok nöjd. Har även kört DCS: Black Shark med den, den funkar fint där med.
Det är inte lätt när det är svårt.
Kan generellt rekommendera Saitex,, som ger "value for the money".
Jag tillhör dock de som väljer att köra både sticka och throttle,, så jag kan klart rekommendera X52pro (tror att det är den versionen som är deras flaggskepp för tillfället). Men det blir några 100-lappar till mot den du funderar på. Men då får du en bra sticka för alla typer av flygsim.

/z
Zebra:

Jag med är av den skolan som gillar separata reglage, har haft en cougar HOTAS förut.

Men som jag skrev i mitt första inlägg så är min budget tajt som gibraltarsundet, så nå 1700 spänn på en joystick är tyvärr inte realistiskt.

Men en cyborg x skall beställas, bara nån får in dem i lager igen..
uppföljning på detta<.

Cyborg X är en besvikelse.

Då handtaget går att montera bort från basplattan ger denna konstruktion ett glapp på ca 10 grader som stickan kan röra sig utan att ge input, samt fästet till huvudet är underdimensionerat och flexar när man trycker på knapparna med tummen.

Den är fräck i sin design, men jag skulle tyvärr inte rekommendera den till någon annan i dess nuvarande utförande.

Blir till att skicka tillbaka och köpa sig en logitech.
Redigerat av HookAndLine den 2009-08-18 21:40
Det var trist Edlund, då dröjer det ännu längre då =(

Bra med lite recension i alla fall!
Har aldrig spelat med joystick, blir det så mycket enklare? Jag är inte så bra med tangenter till att börja med Shock

Citera

Ishie skrev:
Har aldrig spelat med joystick, blir det så mycket enklare? Jag är inte så bra med tangenter till att börja med Shock


Inte enklare Ish, coolare....mycket, mycket coolare.
Ja jag säger då det.. Det finns inga genvägar.

Citera

Ishie skrev:
Har aldrig spelat med joystick, blir det så mycket enklare? Jag är inte så bra med tangenter till att börja med Shock


Fördelen jag ser med joystick är ju att man enklare kan göra konstanta vändningar, istället för att dra musen över musmattan så armsvetten forsar ner i en pöl på golvet Pfft Och vanligtvis är det så klart lite enklare att gasa och sånt med analoga reglage, vilket tyvärr inte funkar i ArmA2 fullt ut än.

Jag hade dock jävligt svårt för att vänja mig vid den i Battlefield 1942: DC och i BF2, då mus+tangentbord kändes överlägset för helikoptrar. Men i ArmA2 är styrningen lite segare och reagerar mer synkat efter joysticken på något sätt, så det blir busenkelt att lära sig Smile Särskillt inbromsningar inför landningar och dylikt blir så jäkla mycket lättare.
Redigerat av Tobe den 2009-08-20 01:40
Jag e ju fattiglapp just nu, men om jag kirrar ett job ska jag nog ta och prova Pfft
Redigerat av Ish den 2009-08-20 04:19