Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
För framtida PvP
Här är min feedback på pvp mission delen för göra roligare och kanske lira ett seriöst och ha tid med ett mission efteråt.

Sikta på kortare missions med timelimit, säg 30 minuter. Dör man efter 15 vet man att man bara behöver hämta en öl, sträcka på benen och sen bli det lir igen.

Ta bort revive, kör 1 liv, 1 död. Minskat krångel, processor belastning och kortar ner tiderna.


Framförallt det skulle göra mig mer sugen... alternativet är mer som field battle, dvs att båda slåss, har oändligt med respawn och kör på timelimit. Går ändå ha seriöst.
Nja jag är positiv mot timelimit men då betydligt mycket längre såsom 1.5-2h per omgång för det tar tid att sätta upp allt osv och det bygger på stämningen i spelet. Så är det iaf för mig, jag är allt för realism och i verkligheten tar det lång tid och ofta händer det inte ett skit.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
jag vet inte varför, men jag verkar alltid ha enorma prestanda problem på Asylm servern..
idag pendlade det mellan 5 och 20 fps med ett generellt snitt på runt 10-12.
och det var hackigt och ryckigt som saatan..

vet inte varför men har aldrig haft nåt bekymmer med det på anrop servrarna.

dessutom verkar det ju ofta vara så att många kraschar ur från asylm servern efter en stunds spelande.
så kort sagt verkar den servern vara ganska ostabil och ooptimerad..

kanske testa på någon av Anrop servrarna nästa gång?

fast nu vet inte jag när jag får lust att lira nästa gång.. kanske tar en månad eller två.

Citera

Lambo skrev:
Nja jag är positiv mot timelimit men då betydligt mycket längre såsom 1.5-2h per omgång för det tar tid att sätta upp allt osv och det bygger på stämningen i spelet. Så är det iaf för mig, jag är allt för realism och i verkligheten tar det lång tid och ofta händer det inte ett skit.

Jag upplevde också det som en ganska viktig grej, i alla fall i detta uppdraget. Att man har tid att fixa saker och ting.
Dessutom är det som du säger, man kan inte räkna med non-stop action. Men det är ganska nervigt, stod flera gånger idag och trodde mig se snipers i varje buske Wink Synd att dom aldrig kom, men sånt får man räkna med. Att spela Arma på det här sättet är för mig en enormt djupare upplevelse än att sitta och frag:a folk på nån annan random shooter... Man sysslar enormt med teamwork, stämning och taktik. Det är sånt jag värderar.

Sen minns jag inte riktigt om det var du som var min GrpC idag Lambo, men vad som var tråkigt var att vi hade väldigt kort om folk... 3 pers + chef är på tok för lite för att försvara en by. Man måste ju sitta post åtminstone stridsparsvis för att det ska fungera ordentligt. I det här fallet fick vi ta vad vi hade och vi löste uppgiften bra ändå, även om vårat upplägg inte fick något praktiskt syfte.

(Nu kanske jag gick OT :S)
2 h timelimit funkar för mig, men då med respawn på något sätt, kanske som nuvarande lösning fast utan buggar Smile
Yes håller med, det är fan inte lätt att få alla scripten att lira tillsammans bara trots att det är über gurun Pelle som står för uppdragen.

Det är rätt Dansk_Skalle du var med mig och höll Gorka, visst var det lite ont om folk men tyvärr kom det inte in fler till detta uppdraget ikväll. Frown
Redigerat av Lambo den 2009-08-23 22:44
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
Någon hade en ide på TS igår efter spelet som lät kul, minns inte vem. Det gick ut på att ha några anfallsmål som ska tas i tur och ordning. När det första är taget så gäller nr två osv.

Alla anfallsmål tagna = A-styrkan vinner
Tidsgränsen löper ut utan att alla anfallsmål är tagna = B-styrkan vinner

Jag är också för en en lång tidsgräns så man hinner lägga upp taktik mm. utan att stressa. A-styrkan ska också ha tid för spaning och för att kunna göra längre rörelser i terrängen för att ha möjlighet att anfalla från valfri/oväntad riktning.

Respawn är bäst att ha i basen. Revive är inte bra PvP då det är för lätt att "punktmarkera" ett lik och vänta ut den som ska väcka honom.

Citera

Steel rat skrev:
Någon hade en ide på TS igår efter spelet som lät kul, minns inte vem. Det gick ut på att ha några anfallsmål som ska tas i tur och ordning. När det första är taget så gäller nr två osv.

Alla anfallsmål tagna = A-styrkan vinner
Tidsgränsen löper ut utan att alla anfallsmål är tagna = B-styrkan vinner


Låter enormt tråkigt för den som sitter och vaktar det 5:e målet, då möjligheten finns att han får stå där i 2 timmar utan att fi ens når fram till honom. Annars vet jag inte vad du menar, att B-styrkan också ska dra från mål till mål? Det känns inte som att det kommer funka i PvP.

Citera

Steel rat skrev:
Respawn är bäst att ha i basen. Revive är inte bra PvP då det är för lätt att "punktmarkera" ett lik och vänta ut den som ska väcka honom.


Jo, men är inte meningen att man ska avsluta striden eller försöka dra iväg ett lik/trycka ned fienden och sen återuppliva? Det är ju lite av ett taktiskt moment.

Sen har jag en allmän idé för ett PvP-upplägg. Lite träningsliknande. B-styrkan vaktar en punkt, A-styrkan spawnar på ett random ställe inom någon kilometers radie och har typ tillgång till en APC eller liknande. Sen är det upp till dom att göra en snabb anfallsplan medan B-styrkan gör en snabb försvarsplan och sen gör A-styrkan ett anfall.
Tanken är att respawn ska vara väldigt begränsat. Medic ska kunna reviva och heala, men oftast dör personen direkt.
Fördelar med detta upplägg är:

* Man övar kort och gott strid, infanteri mot infanteri
* Gruppen blir allmänt vassare på gruppvis/växelvis framryckning och liknande
* Man kan lätt upptäcka brister, t.ex. förhållandet mellan A -och B-styrkan eller stridsrelaterade saker
* Intensivt, och framförallt kul förhoppningsvis

Sen kan man kanske ändra lite på lagen så att man får prova olika roller, machinegunner/AT, A/B osv.
Sen kan man alltid ha att A och B har lika förutsättningar, att de ska inta samma mål eller liknande.. Inget riktigt försvar/anfall utan båda börjar SÅ långt ifrån målet och båda ska hålla målet SÅ länge.
@Dansk_skalle

Min tanke från första början med de små PvP-grejerna jag gjorde var att använda som övningsuppdrag Smile

Citera

Låter enormt tråkigt för den som sitter och vaktar det 5:e målet, då möjligheten finns att han får stå där i 2 timmar utan att fi ens når fram till honom.

Det finns inget som stoppar B-styrkan från att lägga hema styrkan på mål 1, sen respawna och dra till mål 2 etc.
anrop.se/hosted/pellejones/anropbanner_pelle.jpg
Först och främst: Jag kan verka vara en negativ flame'ande gnäll spik nu, men jag menar det i konstruktivt syfte. Är född pessimist med få undantag. Ni är varande!

I söndags när vi körde PvP så var jag förare i Romeo Lima. Jag fick ingen kompass, ingen GPS som förare. Det var första gången jag spelade som fordonsbesättning i ett "Söndags lir" men efter lite snack med övrig besättning (Dejjvid och hokka) så upplevde Jag att vi var hyffsat överens om en sak.

Det vore jättebra om föraren kunde få GPS eller Åtminstone en kompass. Det var nästan omöjligt att navigera LAV-25'an i rätt riktning enbart på röstkommandon (som tar 1-2 sek från mic till hörlur) som Dejjvid (commandern) ville. Vi försökte med höger, vänster, fram, bak, "kör till vägen" etc. Men det blev bara till stor förvirring för samtliga i besättningen. Commandern KAN ju titta åt ett annat håll, jag vet inte om Dejjvid gjorde det eller ej. Men när jag fick order om att svänga vänster, och gjorde det så vart det fel håll etc. Vi (iaf jag) spenderade nog mer tid med att försöka köra rätt än att koncentrera mig på vad jag såg på skärmen.

När vi tog en BMP3, trodde jag att problemen var lösta men åter igen, ingen GPS/kompass, och ett litet titthål, där jag knappt såg vägarna för att gräset/små sluttningar var ivägen.

Kommunikation var kanske inte den bästa, men det vart första gången jag ens spelade med Dejjvid å hokka, så vi hade nog lite olika sätt att göra saker rent generellt också.

Vi försökte i alla fall så gott det gick med dem medlen vi hade. Dessvärre hade tristessen i vagnen knappt börjat då vi vart utskjutna knappa minuten vi körde in i målområdet både med LAV'en och BMP3'an samt en hummer med granatslunga på.

Med hummern hann vi i alla fall att skjuta på någonting..

.. Och ärligt talat vet jag inte om förare helt enkelt inte var min grej, om det var dålig kommunikation, eller whatever. Jag kan väll inte klaga på något jag knappt gjort, men det kändes definitivt som att jag saknade GPS. Om jag inte vet vart jag är, kan jag ju inte ta några initiativ som förare vid en hastig tillbakadragning som vi försökte med ett par gånger.

Det finns väll några faktorer.. Det är (tycker jag iaf) sjukt lätt att skjuta ut pansarfordon. Ljudet är ju en sak, det kan vi inte göra värst mycket åt. En annan är sektor kontroll, jag vet inte vad de andra i vagnen såg, ingen i vagnen utom skytten visste vart kanonen vart riktat utom skytten, då LAV'en saknar den indikatorn.

Ex. Bandade fordon är bättre i terrängen. En BMP3 kan vrida hela vagnen istället/samtidigt som skytten vrider, för snabbare målbekämpning. Har ingen exakt bild av det i huvudet hur snabbt LAV kanonen vrider dock. Men det är definitivt sant om stridsvagnar.

Vi såg ju målen, men det kändes som att alla tittade åt olika håll, vilket är bra om man Vet vart dem andra kollat.

Ex. När jag skrek "skyttar kl 12 i micken" och skytten säger "vart är det?" Utan någon indikator på hur tornet är riktat i förhållande till vagnen färdriktning är det nog så svårt. Jag vet inte om det finns något datorprogram i verkligheten med en display på det, annars är det väll realistiskt att inte ha någon kanske.

Men GPS har väll för skjutton vart enda fordon idag, bortsett kanske från transportlastbilar etc. Så GPS hade ju underlättat något enorm, då jag kan förlita mig på den om jag tex inte ser vägen som är 30m framför vagnen.

*andas ut* Och det var nog allt. Kommentera gärna, men kom ihåg att det vart första gången som crew, så ni behöver inte dumförklara mig Wink

// Ish
Redigerat av Ish den 2009-08-24 23:21
läste inte hela inlägget ish, men ni har GPS, den funkar inte i LAV bara. Så ditt "gnäll" är lite obefogat Smile jag kan inte göra nått åt saken, säg till BIS.

Samma med LAVs indikator på var tornet är, den saknas av nån anledning. Den finns dock i BMP3
Redigerat av pellejones den 2009-08-25 03:40
anrop.se/hosted/pellejones/anropbanner_pelle.jpg
dansk_skalle, om du läser så är det mål man har i en kedja.

Tex:

Slå ut radarn
Ladda ned filer från datorn
Rensa staden.

Tid till förfogande 3 h... sen kör man respawn på båda sidor.

Lite som IC kampanjen, där man slåss över hela kartan men varje vecka väljer en stad... skulle kunna vara kul köra något sånt. I will look into it
@Dansk_skalle: Som några redan påpekat så meningen att målen ska tas i TUR OCH ORDNING. Då behöver inte B-styrkan bevaka alla mål samtidigt och blir inte så statiska.

B-styrkans uppgift är att försvara målen och fördröja A-styrkan så mycket det går. Kalla det fördröjningsstrid. Sedan kan också delar av B-styrkan smyga runt i terrängen runt målen och vara allmänt jäkliga mot A-styrkan och störa dem så mycket som möjligt under deras framryckning mot målen. Spaning blir viktigt för båda sidor Smile

@Ishie: Jag hade samma problem som du som förare vid ett av de första spelen och instämmer. Såg inte ett dugg och körde fel hela tiden. Det är hopplöst att köra en LAV-25.
Redigerat av Steel rat den 2009-08-25 06:59

Citera

pellejones skrev:
läste inte hela inlägget ish, men ni har GPS, den funkar inte i LAV bara. Så ditt "gnäll" är lite obefogat Smile jag kan inte göra nått åt saken, säg till BIS.

Samma med LAVs indikator på var tornet är, den saknas av nån anledning. Den finns dock i BMP3


Jo, men det är det jag menar. Visst har vi GPS, men det funkar ju inte i fordon av nån anledning. Jag kan noll om editing, jag utgick bara ifrån att det gick att fixa på något sett. Men men

Steel Rat@ Hehe mjo, det blev lite av en frustrations post. Efter lite eftertanke så har jag dock kommit fram till att för att fixa gps'en så lär man förmodligen gräva djupt i ArmA's data filer och möblera om. Så jag håller mig nog, liksom majoriteten av köttet på backen i fortsättningen Wink
Redigerat av Ish den 2009-08-25 07:12
@ishie: Det finns väl en kompass längst upp på skärmen i LAV 25?? Med grader så man kan målange samt kompassriktning?

Ska inte svära på detta, men är ganska så säker på att det finns.
Underlättar väl mest vid målangivelse, samt att man kan säga som commander "kör fram, 120 grader, 200meter."

Mer som ett tips =)
Hmm.. Kanske det, jag har inget minne av det i varje fall.

Det jobbigaste var väll själva körningen tyckte jag.. Om Dejjvid sa "kör fram till vägen där framme" och jag inte såg någon väg.. Sådana saker Pfft Hade jag haft en GPS kunde jag kört efter den. Aja, vi har i alla fall fastställt att det inte är något som "fixas" i en handvändning, så jag kommer nog springa bar mark som vanligt i fortsättningen =)
Det är commanderns uppgift att leda föraren rätt. I de omgångar jag har varit commander över pansar så har inte jag upplevt att det varit problem för föraren att orientera sig. Då har vi kört med hjälp av kompassriktning som Klawen sa, typ "förare, 220 grader framåt, tills jag säger stopp" eller "skytt, uppsikt 140 till 150 grader" tillexempel.
Fanns ju ingen kompass vad jag såg.
Hjulfordon är ett allmänt härke att ha och göra med. Oavsett om man har mänskliga eller datorkontrollerade dudes i den.

Förslaget är att inte använda dem annat än i nödfall Smile