Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Dags för ny dator!
Så. Nu har jag bestämt mig.. Jag har bönat och bett, avslutat alla fonder, sålt alla aktier (hade inga såna) krävt in alla skulder, lånat lite pengar och nu har jag hittat datorn.

http://www.komple...emId=10386 Denna tittar jag på. Med ett stycke fetare grafik-kort och ett stycke mindre SSD-Disk (tror jag)

Nu behöver jag lite hjälp här.. För att leveranstiden på den här slynan är fett lång, den skall komma 21:a september. Jag vet inte om jag klarar mig så länge, så om någon har sett en liknande herre på annan sida som är lite snabbare, berätta!

Dessutom undrar jag om det är värt att lägga ut 2700:- Extra på en lite värre processor.. (Förstår inte processorer, eller någon annan del av datorn heller)

Så go ahead and help me!

Tack på förhand, the man, the myth, the guy. Jag. Ni vet.
(Tänkte köra på The Legend, men kanske hade varit för narcissistiskt, speaking of which, vad tyckte ni om I Am Legend? Inte så bra...)
Hade jag varit du hade jag väntat en månad ca eftersom de nya mer budgetorienterade Intel i5 processorerna kommer ut då och även ATi:s nya DX11 grafikkort. Priserna lär droppas lite på de äldre grejorna när de kommer ut och då kan du spara tusenlappar, annars ser det bra ut tycker jag.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!
DX 11 korten kommer 2010, men så länge orkar du kanske inte att vänta.. Personligen tycker jag inte att nu är en bra tidpunkt för att köpa ny dator. Ofta är det dock så att man kan vänta på något nytt, å sen när det har kommit så finns det något nytt att vänta på igen. Dock är dx 11 kort Värt att vänta på imo.

Jag utgår ifrån att du inte är så pigg på att plocka ihop den själv? Det är ju betydligt lättare att få det exakt som man vill ha det tycker jag.

Sen, tips från coachen..
Är du dessutom som jag så kan du ju beroende iofs på vad du har nu, strunta i att köpa nytt chassi, tbort, mus+matta, hårddiskar och nätagg..
Det skulle åtminstone jag kunna göra i dagsläget. Har redan bra grejer där. Då får man mer cash över till bättre hårdvara som spelar en större roll i spel.

Med det sagt så är det ju onödigt att köpa en super duper värstingdator du inte har någon nytta av. Ska du "bara" spela ArmA 2 är det nog slöseri att vänta på dx11, då ArmA2 inte kan utnyttja det, och dessutom är dåligt optimerat till att börja med. Tänk Gothic 3.. Det har så vitt jag vet problem fortfarande. Det har inget med hårdvaran att göra.

Du köper inte arga kockens senaste kastrull set med femtio elva kastruller när du bor i en etta.. Hoppas du fattar vad jag menar Smile
Redigerat av Ish den 2009-08-30 16:41
Tycker det liknar ganska mycket min dator jag köpte i våras.. Smile
då jag tänkte att näe, lika bra att lägga lite pengar på en rejäl dator så man klarar sig ett litet tag iallafall..
plockade ihop mitt paket själv, eller fick hjälp av lite mer kunniga att göra det..

www.ratdd.se/img/computer.jpg

Visst.. FPS i arma är väll inte alltid på topp, men det är nog inte för att datorn är dålig.. Pfft
men alla andra spel jag spelar är riktigt härligt att spela på full grafik och 1920*1080 på 24"..

så absolut.. tycker jag det är värt att lägga ut pengar på en dator.. men då sitter ju jag här ganska ofta oxo, och ser på allt från film/tv, spel till bara dösurfa.. Grin
Du kommer att slösa bort dina pengar på att köpa denna dator.
Du har valt mus+tangentbord för 1200:-
Ett extra stort (riktigt jävla högt alltså) Chassi för 2000:- (!)
Sen en SSD från den gamla skolan när nya snabbare precis kommit ut?
Intel X25-M G2 80GB

Känns lite imo som du slänger ~4k+ ut ur fönstret? Sen känns kanske inte processorval särskilt motiverat för spel, där har du en hel del pengar att spara in om du byter plattform. Du kan få en schysst _BRA_ speldator för runt 10k om du lägger ut pengar på rätt saker. Sen har du pengar till att uppgradera i framtiden.

Citera

Ishie skrev:
DX 11 korten kommer 2010, men så länge orkar du kanske inte att vänta.. Personligen tycker jag inte att nu är en bra tidpunkt för att köpa ny dator. Ofta är det dock så att man kan vänta på något nytt, å sen när det har kommit så finns det något nytt att vänta på igen. Dock är dx 11 kort Värt att vänta på imo.


http://www.sweclockers.com/nyhet/9777...on_hd_5800

Kallar du Oktober för 2010 så är det bara en månad till julafton/nyår. Pfft
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!

Citera

Lambo skrev:

Citera

Ishie skrev:
DX 11 korten kommer 2010, men så länge orkar du kanske inte att vänta.. Personligen tycker jag inte att nu är en bra tidpunkt för att köpa ny dator. Ofta är det dock så att man kan vänta på något nytt, å sen när det har kommit så finns det något nytt att vänta på igen. Dock är dx 11 kort Värt att vänta på imo.


http://www.sweclockers.com/nyhet/9777...on_hd_5800

Kallar du Oktober för 2010 så är det bara en månad till julafton/nyår. Pfft


Senast jag hörde iaf Smile Men okej, Oktober it is Pfft
Sedan så tycker jag att du väntar på windows 7 istället.
@Robinio man får Windows 7 "på köpet" om man köper från komplett nu. Så komplett it is! Utan SSD-disken.
@Snabel det där var inte min setup Wink Länken ger bara basic-kitet. Jag har .. Gjort lite annat. Bland annat slopat SSD-Disken helt och hållet och kissat på både mus & tangentbord.
Carlbark det är uppfattat! kolla här dock, du behöver inte vara låst till komplett: https://www.inet.se/programvara/windo...e/9122265/
Redigerat av Snabel den 2009-08-30 21:38
Njea.. Jag är låst på Komplett pga lite.. Rabatter så att säga.
Nooes! That's just what they want you to be!

Föresten, jag kom på nu.. Det var inte dx11 jag tänkte på utan nya pcie som skulle komma 2010.
Hej (yep jag är ny här)

Jag sitter själv med en sprillans ny dator, är inne på dag två med den.

Första frågan. Vad har du tänkt använda datorn till? Spel kanske eftersom du är på den här sidan? Jag valde själv att köpa ett i7 920 system trots den snara releasen av core i5/i7 eller snarare kanske man ska säga socket 1156. Du lär komma undan med en till två tusen kronor om du satsar på socket 1156. De börjar säljas nu i september och leveranstiden från Inet i mitt fall var en vecka (vilket är snabbare än ditt komplett).

Så tipset är att vänta in den nya socketen, om du trots detta vill ha i7 eller AMD(?) så ska jag lägga in ett alternativ åt dig.
Exempel på det jag skrev innan om att man inte behöver köpa allt nytt..

Skulle jag köpa ny dator NU skulle det kunna se ut ungefär såhär.

Gigabyte GeForce GTX 275 896MB
st.
2 066 kr

Intel Core i7 920 2.66GHz
st.
2 697 kr

Asus P6T6 WS Revolution
st.
3 278 kr

Corsair 6GB (3x2GCool 1600MHz XMS3-12800
st.
1 655 kr

Zalman CNPS-9900 CPU-kylare
st.
610 kr

Det blir... Totalt: 10 365 kr. (varav frakt 59 kr.) (Från Inet.se)

Hade jag läst på lite mer så har jag säkert kunnat pressa priset under 10k med annat moderkort/minnen. Dyrast är inte alltid bäst.
Detta är duger dock även för skaplig överklockning.
Vill man inte överklocka kommer man ju undan billigare också tack vare avsaknad av eftermarknads kylare till CPU'n.
Jag har lite värre grafikkort samt 2x 1TB Diskar.. Barracuda bla bla bla någonting ^^
Jag var ganska relativ i min post. Självklart skulle jag kunna köpa dyrare graffe, men 285 kosta en tusenlapp mer, och ger inte så Värst mycket bättre prestanda, å 295 är för mycket pengar. då köper jag heller 2x 275 om det skulle behövas.

Jag har TRE 1 Tb Wink Psych! ^^

3x WD MyBook 1 Tb, 1x 320Gb, 1x 250gb. Vi kanske borde ha en system tråd där vi kan disskutera/hacka ner på varandras system hähä.
Redigerat av Ish den 2009-09-01 19:37