Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
En bro för lite
Jag tänkte försöka få till en operation där vi kör en hel del combined arms. Pansar, infanteri, understöd och flyg i samverkan, med strid på djupet och hög rörlighet. Tänk en miniatyrversion av hur NATO tänkte utkämpa kriget mot WP under sent 80-tal.




Information

Karta: Celle 2

80-talet går mot sitt slut. Berlinmuren faller, men Sovjetunionen ingriper militärt i Östtyskland för att förhindra en tysk återförening. Snart rullar pansarkolonnerna vidare västerut över gränsen till Västtyskland, och tredje världskriget är ett faktum.

Ni är en ihoprafsad amerikansk stridsgrupp. Fienden framrycker i ert område för att ta broarna över floden. Er uppgift är att fördröja fiendens framryckning, och att spränga broarna när ni måste dra er ur.




Er styrka består av:

Warlord - ledning - stridsgruppens chef, stf chef/FAC, förare/närskydd

Thunder - 1x M1A1 (strv) - vagnchef, skytt, laddare

Lightning - 2x HMMV TOW (pvtgb) - 2x skytt, 2x förare

Fireball - 1x M113 (pbv) - skytt, förare
- Knight - 1x pansarskyttegrupp - 11x skyttesoldater

Viper - 1x M163A1 VADS (lvkv) - skytt, förare

Saint - 1x M113 ambulance (sjvpbv) - 2x sjukvårdare

Littlebird - 1x MH-6 Littlebird (spaningshkp) - pilot, andrepilot/observatör

Det finns förberedda eldställningar i tätorterna längs floden, samt mindre ammunitionsupplag. Utöver ovan uppräknade fordon disponerar styrkan ett par Humvees och en lastbil. Notera att det går att åka ovanpå stridsvagnen, får plats 8 passagerare.

Stridsgruppen har följande understöd tillgängligt:

Flyg
1x A-10 Thunderbolt - anropssignal GATOR 2-1

1x Hawker Harrier - anropssignal REFLEX 1-1

Ansvarig för samverkan med flyg är stridsgruppens stf chef tillika FAC.

Artilleri
Bataljonsartilleri i form av grk. Stridsgruppens chef eldleder. Kan eventuellt tillföras understöd av raketartilleri.





Fienden består av tätförband ur 47:e gardespansardivisionen, med stridsvagnar av modell T-72, pansarskyttefordon BMP-1 och BTR-70 samt pansarspaningsfordon BRDM. Fienden kan understödjas av attackhelikopter, attackflyg samt artilleri.
Redigerat av Alekanderu den 2017-01-16 23:44
Tog bort Stinger-teamet, kommer att ligga en Stinger i M113 istället som skyttegruppen kan använda vid behov.

Istället lade jag till en spaningshelikopter, en obeväpnad Littlebird med pilot och observatör. Kommer troligen vara mycket användbar för att ge information till stridsgruppens chef, men kräver att piloten är skicklig och försiktig eftersom fienden har en hel del luftvärn.
Jag kommer högst troligen att köra med Zluskens respawn script.

Folk kommer att spawna i fireteams, dvs 4 pers åt gången. Det representerar att förstärkningar tillförs efterhand de blir tillgängliga.

De som dör och respawnar kommer att få agera vanligt infanteri oavsett vilken roll de hade innan. Spawnpunkten kommer att vara i bakre område, där det kommer finnas ett gäng enkla fordon (typ Humvees och lastbilar) samt viss extra utrustning i lådor - inget fancy, bara några extra ksp och pansarskott.

När en grupp spawnar kommer någon i gruppen att bli gruppchef och få en radio. Er uppgift efter att ni spawnat är att kvickt samla ihop utrustning så att ni blir ett fullgott fireteam, ta sedan ett fordon och åk mot stridsområdet (följ bara floden österut tills ni hör smällarna). Försök få kontakt med ledningen på radio.

OBS alltså att när man dör, försvinner också den ursprungliga rollen! Om t ex stridsgruppens chef stupar och respawnar, är han alltså inte chef längre, utan då tar nästföljande fortfarande levande befäl över styrkan. Detta för att förluster ska ge verkliga effekter på organisationen, även om spelaren själv får komma tillbaka in i spelet i en annan roll.

Ingen avancerad utrustning kommer att ersättas eller finnas i reserv, utöver enklare infanterivapen (pskott, ksp, minor) samt fordon (terrängbilar, lastbilar). Det vill säga, om ni förlorar en stridsvagn så är den borta. Enda undantaget är om ett fordon förloras pga en bugg eller annat tekniskt fel.
Gillar de där upplägget starkt Alexanderu synd att man inte är hemma när du ska ha opet. Väldigt viktigt att alla chefer pratar både med sina egna och uppåt så alla vet vem som är var. Blir väldigt svårt för en ny chef att kliva in annars.
Från Gator 2-1; Finns det möjlighet för skyttet att markera FI med Rök frågas kom?
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Bör finnas möjlighet till invisning med laser. Helikoptern har iaf laserpekare, vet inte om den lirar men både den och A-10:an är CUP-grejer så det borde ju funka.
Alekanderu: Osäker på hur CUP's littlebirds lirar med målangivning mm. men RHS har käkat upp standalone-modden Mission Enhanced Little Bird (@MELCool, som mig veterligen har fett med stöd för allt vad sånt heter. Dock väldigt mycket coolare teknologi i den än vad kalla kriget hade att erbjuda.
Vet att Cup har en soflam FAC:en kan använda för att måla FI
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Till de som rattar TOW-bilar:

Ni kommer behöva agera smart och sneaky för att ha en chans att överleva, framför allt mot T-72or. Har testat att köra lite själv mot AIn och kommit fram till en del tips.

* Exponera er så lite som möjligt. Ställer ni er på krönet av en kulle så ser ni jättelångt men ni kommer dö innan första roboten hunnit fram. Använd skydd och skyl.

* Placera er så att ni efter robotskott omedelbart kan köra i skydd bakom t ex hus eller tjock skog. Ni hinner med ETT skott, sen måste ni köra i skydd och söka ny eldställning.

* Bäst är att skjuta när fienden kanaliseras så att bara ett mål åt gången kan skjuta tillbaka. Detta uppnås lättast i bebyggelse och i tät skog. Att skjuta mot en av tre strv som rycker fram i bredd över ett öppet fält är dåligt eftersom alla tre kommer skjuta tillbaka.

* Tänk på att roboten tar flera sekunder på sig att nå fram. Målet kanske hinner köra förbi och in bakom hinder. Det måste finnas ett tillräckligt brett fönster för er att skjuta inom.

* Roboten är SACLOS, dvs skytten måste hålla siktet på målet fram till träff. Om målet rör sig snabbt i sidled är det bäst att sikta på framdelen eller t om framför målet.

* Ju kortare skjutavstånd, desto kortare tid innan träff och ju fortare kan ni komma i skydd.

* Verkar vara ~50% chans att döda CUP:s T-72 med en TOW-träff. Försök därför att koordinera så ni skjuter varsin robot mot samma mål. Bättre att garanterat slå ut en stridsvagn än att kanske slå ut två.

Avslutningsvis så är det sjukt spännande att jaga stridsvagnar med en TOW-bil, känns verkligen som David mot Goliat.
Uppdraget kommer att inledas med att ni behöver rensa bebyggelsen kring den första bron från resterna av en sovjetisk luftburen pluton. Ni är utgångsgrupperade ca 500m norr om målet.
Samtidigt skall ni också stoppa en fientlig spaningsstyrka innan den kan förena sig med fienden i byn.
Därefter skall ni fördröja fiendens huvudstyrka, som kommer framrycka från öster mot väster längs flodens norra strand.

Ni skall fördröja fienden så länge som möjligt, men minst en bro måste finnas intakt fram till klockan 18:00 in game (scenariot börjar ca 16:00 in game). När ni inte längre kan hålla en bro ska den sprängas. Laddningarna är förapterade (sprängkistor) och detoneras från en särskild kontrollbunker i anslutning till bron, markerad med en tysk flagga.

Uppdraget misslyckas om:
* Alla broar är förstörda innan klockan 18:00 (in game-tid)
* Fienden kontrollerar någon intakt bro vid klockan 18:00

Notera att om fienden får behärska området kring en kontrollbunker ostört i ca 2 minuter kommer han att lyckas oskadliggöra sprängladdningarna. Broarna kan dock fortfarande förstöras med tillräckligt kraftfull vapenverkan, t ex flygbombning.

Era två första uppgifter (rensa byn, stoppa spaningsstyrka) kommer ni behöva utföra samtidigt. Därför bör ni dela upp styrkan. Förslagsvis avdelas Thunder, Lightning och Littlebird till att bekämpa spaningsstyrkan medan övriga rensar byn.

Ni kommer hur som helst att behöva sätta igång omedelbart vid mission start. Det kommer alltså inte finnas möjlighet till briefing in game.

Flygunderstödet kommer att finnas tillgängligt från 15 min. Med andra ord får flygplanen lyfta efter att 15 min passerat.
Obs att flygbasen avgränsas i söder av en långsträckt no fly zone. Flyger man in där försvinner all ammunition från planet och man behöver då landa och lasta på igen. Detta för att tvinga fram en längre anflygning för att simulera att flygbasen inte ligger typ 3 km norr om stridsområdet.

Piloterna bör lyfta västerut. Ta sedan vänteläge över västra delen av kartan och anropa FAC. Obs att fienden har mycket starkt luftvärn längst i öster.
FI har jaktplan korrekt? Vi kommer inte vara ensamma i luften om jag tolkar rätt?
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"

Citera

Soodis skrev:

FI har jaktplan korrekt? Vi kommer inte vara ensamma i luften om jag tolkar rätt?


Attackhelikopter och attackflyg, vad som står på OP sidan iaf ;)
Då står du för jagandet utav helikopetrarna och flyget så sköter jag "the groundpounding" Wink
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Troligt flyghot utgörs av attackflyg Su-25 samt attackhelikopter Mi-24. Men bli inte förvånade om fienden också leder in jakt mot er. AWACS kommer kunna ge förvarning om fientligt flyg närmar sig.

A-10:an har bomber, Mavericks, ett par Sidewinders samt en gigantisk kanon.
Harriern har Sidewinders, AMRAAM (otidsenligt men Skyflash finns ju inte...) samt raketkapslar. Så det låter som en vettig arbetsfördelning, även om A-10 i nödfall kan skjuta på luftmål och Harriern på markmål.
Behövs bara ett par BRRRRRRRRRRRT så löser det sig.
Hur är det tänkt att heliflopptern ska spana btw? Finns mig veterligen inte stöd för att sitta med kikare som copilot, och Wescam-ball dök upp hos specialförband först framåt gwot. (OH-58ans mastsikte i ungefär samma veva)
Ni ska flyga runt och se vart ni blir beskjutna och rapportera in därefter! Så kommer BRRRRT och räddar er
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"

Citera

Trubb skrev:

Behövs bara ett par BRRRRRRRRRRRT så löser det sig.
Hur är det tänkt att heliflopptern ska spana btw? Finns mig veterligen inte stöd för att sitta med kikare som copilot, och Wescam-ball dök upp hos specialförband först framåt gwot. (OH-58ans mastsikte i ungefär samma veva)


Kommer köra med CUPs littlebird. Copiloten har spaningsutrustning med rejäl zoom, IR etc. Lite ohistoriskt men mer tidsenliga spaningsgrejer finns ju inte.
Mjo, den har Wescam ball [wikipedia] monterad, så sjukt effektivt men inte så "korrekt", kanske sparkar ut copiloten på högerbänken med kikare i näven istället Pfft
OH-58ans mastsikte introducerades med D-Versionen som var Arméns arbetshäst för spaning under sena 80-talet. Prestandan motsvaras ganska bra av wescam-bollen (FLIR+Laser). I Arma är den faktiskt lite sämre eftersom du måste visa mer av heliflopptern för att använda den effektivt.
Jag tänker att om viss modern utrustning förekommer så får den sägas representera tidskorrekt utrustning som inte finns modellerad i spelet.

Inte den enda anakronismen heller, ryssarna borde ha T-80 t ex, men jag vill hålla mig till CUP.