Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
AFI-SSG TVT EVENT - 2017-03-26
Arma3Sync precis som vanligt!
Bra med samling 17.30, i will be there och pröva så allt funkar. Längesen lirade nu men taggad Smile
Har det blivit något spikat angående stream? Tänkte om man kunde få en länk att dela med sig. Smile
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Fanns ett bra antal med spectator slots på uppdraget vi prövade igår iaf. så det bör nog inte vara något problem vad jag ser iaf
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Yes det blir stream från studio. Fanns 10slots så vi kör förmodligen 2st till vår stream. Länk blir nog min twitch för enkelhetens skull och då dyker den även upp här på sidan. https://www.twitch.tv/loffa16
Två saker.
Nu vinner ni Finnkampen ^^
Och finns det möjlighet att ni som sitter vid sidan kan live kommentera i text så jag kan ta del av när min surf är slut =}
Edit: jag bestämde mig för att besvara min egen fråga:
Jag har utgått från denna körning: http://aar.anrop.se/missions/1453

BLUFOR: bild på fordon
4st M113A3 (M2) - Skulle tro att SSG åker METAL BAWKSES!
5st M1078A1P2 - Anrop åker 3st såna, 1st ytterligare står grupperad i "vår" pluton, och en annan står istället brevid konservburkarna - oklart vem som ska vara passagerare i dem.
3st M1025A2 - Anrops plutonsledning har 1st sådan till förfogande, 1 annan verkar utgöra plutonsledning för konservburkarna, den sista står avsides tillsammans med den sista lastbilen.
1st M1123 - Gissningsvis KompC's bil

REDFOR: bild på fordon
4st BTR 80 - Avart på konservburkar, glöm inte fälla ner frontpansaret, annars får du en kula i plytet.
3st GAZ 233011 TIGR - Fett mycket bättre pansrade bilar än skrotet BLUFOR fått för ledning.
3st GAZ 66 - Generic rysk lastbil, on par med BLUFOR.
3st Quadbike - Spaningstrupp? Startar mitt på kartan?
Redigerat av Trubb den 2017-03-26 14:10
Eftersom det finns exakt 85 slots per sida i missionet, dvs det finns inga extra slots, så är det troligen så att vi får en SSG-grupp i vår pluton, det är alltså den fjärde lastbilen + gruppen.
Nån idé om vad den 5:e lastbilen kan utgöra? Ser ut att vara motsvarande en skyttegrupp, men inte grupperad med övriga i motoriserade plutonen.

Citera

loffa skrev:

Yes det blir stream från studio. Fanns 10slots så vi kör förmodligen 2st till vår stream. Länk blir nog min twitch för enkelhetens skull och då dyker den även upp här på sidan. https://www.twitch.tv/loffa16

Om ni tänker lägga streamen på Youtube så glöm inte att länka!
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Det blev mycket gnäll på samband etc som del av debriefen, här är ett klipp som visar vad som händer om man:
1. väljer en väg som går genom egna stridslinjer framifrån och inte kommunicerar det.
2. inte tittar en extra gång på vad det är som kommer emot en (Anrop-gruppen är extremt mycket i förhand men identifierar inte målet)

Med andra ord så agerar bägge grupper fel.

Jag tar på mig att vi öppnade eld, Paecmaker rapporterade in att han såg infanteri åt väst. Jag konstaterade snabbt att vi var i förhand, och vi bekämpade målet på min order med en eldstöt följt av urdragning åt öst då vi hade sett så gott som alla OPFOR-fordon köra förbi på väg RÖD CHARLIE.

Jag vet inte om den grupp som vandrade in i vår linje hade sökt samband, men i mina ögon hade det varit mer logiskt för dem att dra sig rakt öst från sin tidigare position, inte försöka söderut mot kända vänliga positioner.
Frånsett att det blev blue on blue så är jag i stort nöjd med sammanstöten; vi var i förhand, öppnade eld och drog oss därefter ur och grupperade om.

Vad gäller omgång 1 i stort så känner jag personligen att det var ett dåligt upplägg, och för omgång 2 så släppte vi initiativet, och kommunikationen fallerade så fort >1 gruppchef gick ner.
Jag känner mig inte i stånd att kommentera vår spelmässiga prestation, men informationen verkade inte gå fram till de individuella skyttegrupperna, vilket mängden blue on blue bekräftar.
I fredags så rekade vi som var chefer kartan på första missionet, och kom då fram till att det absolut sämsta vi kunde göra var att försöka försvara en utdragen linje. Detta eftersom finnarna skulle kunna kraftsamla mot en punkt och enkelt slå sig igenom till anfallsmålet. Det var också exakt det som faktiskt skedde under matchen, även om finnarna var ännu snabbare än jag tror vi hade förväntat oss.

Vår egen idé, efter rekandet, var att ha en tunn linje med spanare ute en bit framför byn och sedan samla resten av styrkan till att hålla skogsområdet omkring byn. Men det var inte vi som bestämde taktiken, så det blev som det blev. Nu tror jag iofs att finnarna hade vunnit ändå nästan oavsett vilket iom att de hade sånt pass stort numerärt övertag, samt hade bättre eldkraft än vi, men det hade antagligen blivit en jämnare match.

Andra matchen gick efter omständigheterna ganska bra ändå. Synd att det blev så pass mycket blue on blue. Men just situationen där SSG sköt på vår kapade lastbil var inte så märklig egentligen, sånt får man räkna med, det var mer en desperat gamble från vår sida iom att fiendens QRF stod ett par hundra meter ifrån oss. Alternativet var att springa till fots över fältet och då hade vi dött nånstans halvvägs.

Däremot var det andra incidenter av vilka man kan dra lärdomen att vi (dvs svenskarna i allmänhet) måste bli bättre på att hålla koll på vilka områden där egna styrkor befinner sig. Både vi och SSG satt vid flera tillfällen och gav eld in i områden där egna styrkor befann sig.

Över huvud taget så kan man dra slutsatsen att vi borde spela mycket mer TvT.
Redigerat av Alekanderu den 2017-03-26 23:35
Här är klippet från min synvinkel, det som följer är INTE riktat mot den som först rapporterade in kontakten, utan är mina tankar kring vad vi i Anrop generellt behöver bli bättre på vid sammanstöt.

Situation: delar av ERIK CESAR har någon minut tidigare blivit påskjuten av fienden under ett spaningsföretag. Gruppen saknar samband med GUSTAV CESAR som befaras UTSLAGEN av FIENTLIG TRUPP.
Gruppen ligger och spanar VÄSTERUT där FIENDEN setts framrycka knappa minuter tidigare. Precis när klippet börjar har två-tre st BTR-80 passerat söder om gruppen, längs MSR CHARLIE RÖD.
En soldat rapporterar in infanteri som rör sig MOT gruppen från VÄST, den riktning fienden setts i, och varifrån gruppen tagit eld. Målet identifieras inte, utan eldöppnande sker i största hast, då gruppen befarar att det är fiendens förpatrull som dykt upp mitt i siktet.
Det hela visar sig vara en egen grupp från den pluton som bevakat området norr om CESAR SIGURD som bestämt sig för att framrycka SÖDERUT från sin ursprungliga position istället för att framrycka i rak ÖSTLIG riktning.
Två man ur den gruppen nedkämpas, varefter ERIK CESAR kastar rök och drar sig ur åt ÖST.

Det som sägs inbördes i gruppen:
Kod Källa  


CHEF: jag tänker mig att vi bedriver störstrid, det känns som att de rullat förbi oss, men vi håller dem ett tag till
STFC: det är alltså två BTR:er som passerat på vägen.. ..så dom är definitivt förbi. Förslagsvis så backar vi till vårt skogsbryn öster om blå linje och sen börjar göra saker.
CHEF: gör så.. vi tar oss ner mot.. ..rakt SÖDERUT härifrån för att se om vi kan få någon observation på VÄGEN
STFC: okej, ta och skicka fram spaningsstridsparet då
CHEF[IGR]: *SOLDAT1* kan vi få ner dig mot sydväst?
SOLDAT2[IGR]: (bryter in på CHEFs sändning) rörelse mot nordväst rörelse mot nordväst
STFC[IGR]: vem är det som ser det?
SOLDAT2[IGR]: *SOLDAT2*
STFC[IGR]: check, vad för skit är det där?
SOLDAT2[IGR]: 300 grader
STFC[IGR]: 300, vad för typ av mål ser du?
STFC[IGR]: *ser kontakten själv* vi kan bekämpa skiten, vi är i förhand, kör, rakt väst
SOLDAT1[IGR]: var kontakt?
SOLDAT2[IGR]: 300 grader.. ..infanteri
CHEF[IGR]: KOM IGEN, ELD I LUFTEN! Fortsätt skjut, fortsätt skjut!
Vilket följs av urdragning


Det är sjukt lätt att vara efterklok, så här är några grejer vi kan bli bättre på:
> att ge klara rapporter i ett stycke, "Kontakt 300 grader, infanteri", "Pansar, 200" etc.
> att stanna upp och identifiera det vi är på väg att skjuta på, speciellt om vi är i förhand.
> att rapportera uppåt ordentligt, positiv rapportering är enormt viktigt i såna här situationer, nu föll ju tyvärr sambandet rätt ordentligt, men det är något vi måste bli bättre på.



Redigerat av Trubb den 2017-03-27 10:36
Tog lite bilder i studion igår som hittas här: https://imgur.com/a/NQKhc

Uppdaterar senare med länk till stream och lite klippt video.

Citera

Alekanderu skrev:

Andra matchen gick efter omständigheterna ganska bra ändå. Synd att det blev så pass mycket blue on blue. Men just situationen där SSG sköt på vår kapade lastbil var inte så märklig egentligen, sånt får man räkna med, det var mer en desperat gamble från vår sida iom att fiendens QRF stod ett par hundra meter ifrån oss. Alternativet var att springa till fots över fältet och då hade vi dött nånstans halvvägs.

Jag kan bara tillägga att jag sprang och bokstavligen skrek åt killarna som sköt lastbilen sönder och samman att det var egna, så pass högt att en granne undrade om jag hade låst in mig själv på toaletten. Seriöst, radiokontakt när gruppchefer och steffar går ned är bland det viktigaste, och att sen i SSGs fall gnälla på mig att jag skällde ut dom är fånigt, speciellt när man använder argumentet att "du borde lära dig hur Armasync fungerar innan du säger något". Grin

Tyckte att andra missionet var fett roligt, och hoppas det blir en Finnkamp igen, helst innan ett år Wink
Världens bästa förhandlare och läkare

Anrops värdegrundsutbildare
På mod-sidan kan jag tycka att det var jävligt fånigt att använda en massa icke-publika grejer som enbart är hemmahörande hos ett av de gäng som deltar. Bland annat så knasade det med magasin, vapen och sikten i andra omgången, och det verkade närmast som att alla i EC var astmatiker med tanke på hur fort vi började flåsa (lätt jogging 20m fick mig som sjukvårdare med 18kg utrustning att väsa som en trasig ventil).

Publika mods, och helst enbart @CBA, @TFAR, och möjligen kartor (eventuellt @ACE, nu var det ju asknasig inhouse-version) är i mina ögon vettigt, främst för att de är publikt tillgänliga, inte fuckar upp medical chain etc.
Dessutom är RHS ökänt knasigt, testa skjuta NLAW framifrån på BMD-4 och se hur mycket skada vagnen tar...

Ska jag vara helt krass så: upp med skiten i en collection på Steam så alla får samma förutsättningar, punkt slut. Angry
Som jag skrev på klotterplanket:

Hjältarna i försvaret av gottland: http://imgur.com/...
Ligger högvis med finnar staplade på varandra.

Rena medal of honor fasoner där alltså till skillnad från er andra som bara accepterade att avlivas.

Edit: Eller skjuter på sina egna Wink
Redigerat av Megadeth den 2017-03-27 13:55
Playing Diablo 3 is for losers! Boting Diablo 3 is for winners!

Citera

Megadeth skrev:

Som jag skrev på klotterplanket:

Hjältarna i försvaret av gottland: http://imgur.com/...
Ligger högvis med finnar staplade på varandra.

Rena medal of honor fasoner där alltså till skillnad från er andra som bara accepterade att avlivas.

Edit: Eller skjuter på sina egna Wink


Om man fortfarande var vid liv då?

Citera

Trubb skrev:

Ska jag vara helt krass så: upp med skiten i en collection på Steam så alla får samma förutsättningar, punkt slut. Angry

Även om jag inte vill klaga, så ja. Detta håller jag absolut med om. Nu när Arma har ett bra officiellt system för att dela med sig moddar så tycker det skall användas. Speciellt med tanke på hur många vi var. Även om vi kanske inte kan kräva det av finnarna mer än att säga att vi bojkottar deras inbjudan, vilket vi alla vet är väldigt få här som faktiskt skulle göra, så kan vi absolut gemensamt bjuda in till ett större och bättre TvT. 9000 deltagare!!
Nej, men ändå. Vi kan alltid be dem nästa gång, men då tror jag fortfarande mer på att bjuda in dem och visa att Steam Workshop är bättre, smidigare och säkrare sätt.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!

Citera

Adams skrev:

Citera

Megadeth skrev:

Som jag skrev på klotterplanket:

Hjältarna i försvaret av gottland: http://imgur.com/...
Ligger högvis med finnar staplade på varandra.

Rena medal of honor fasoner där alltså till skillnad från er andra som bara accepterade att avlivas.

Edit: Eller skjuter på sina egna Wink


Om man fortfarande var vid liv då?


Jag såg streamen, du bara sprang runt och gömde dig Smile
Playing Diablo 3 is for losers! Boting Diablo 3 is for winners!