Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
WIP - Anrop anordnar TvT
Jag tycker det är dags att vi drar ihop ett TvT som vi bjuder in andra communities till. Stora TvT är kul och en helt annan upplevelse än att spela mot AI:n.

Förslagsvis börjar vi med ca 30v30 dvs pluton mot pluton.

Jag började bygga på några TvT-missions, ganska enkelt upplägg och med fokus på infanteri.
1. Britter mot ryssar, ökencamo, på Bozcaada. Infanteri och lastbilar. Britterna anfaller och ska ta en HQ-plats.
2. CDF mot NAPA, Bystrica (chernarus), infanteri, uaz med ksp. NAPA anfaller och ska spränga 1 eller 2 saker.
3. USMC mot ryssar, Utes, infanteri, terrängbilar, 1 st APC med ksp per sida. Meeting engagement där den som håller mittpunkten i X minuter vinner.

Preliminärt modset:
@bozcaada
@cba_a3
@cup_terrains_core/maps/units/vehicles/weapons
@task_force_radio
@tf47_launchers
@ace3 MINUS medical, adv fatigue, ev ngt mer?

Behövs alltså att vi fixar en egen customversion av ace3 med vissa pbo:er borttagna, typ som den obsoleta @anrop_event. Den kan vi sedan tillhandahålla som zipfil. Allt annat är vanliga workshopversionerna.




Att fixa missions är dock inte det svåra, utan det är att lyckas organisera ihop det tillsammans med andra communities. Förutom SSG så finns det väl några ytterligare svenska grupper. Skulle vilja komma i kontakt med dessa.
Låter bra! Kul intiativ, kanske med test innan så båda lagen kan se att det fungerar bara?
Kan säga här som i finnkampentråden: överväg att tillhandahålla allt per steam-collection.

Och definitivt antingen "test-mission" innan gameon, för att säkerställa att det funkar för alla, eller en testdag separat från eventet.

Verkar ju dessutom som @CptHellholm har kontakt med typ alla större arma-communities som finns i norden.

Jag har som jag tidigare nämnt i nån sån här tråd viss vana av pvp-event från min tid som Battlefield-admin, så vissa förfaranden innan spelstart ska vi nog kunna ärva därifrån.
Problemet är att man inte vill ha saker som ace medical i pvp, men däremot en rad andra ace-funktioner som advanced throwing. Det går inte att stänga av medical genom moduler i editorn så enda alternativen är att skippa ace helt eller köra en custom-version.
Det går ju att använda serverconfig också. Det är en .hpp och en .pbo som bara behöver finnas på servern. Osäker på om man kan stänga av ace medical helt, men det går i alla fall att tweaka minst lika mycket som med moduler. https://ace3mod.com/wiki/framework/se...ver-config
Mjo, som jag skrev (och som vi diskuterade kort igårkväll) så vore ju ett alternativ att klippa ace helt, men det kan ju vara dåligt med så w/e. Går att tillhandahålla allt som är "off the shelf" per steam också.

Men all in all: klart skoj upplägg, har definitivt potential att bli något vettigare.

En grej jag kom på från igår: ställ krav på motsvarande "GL HF" innan, och "GG" efter match, Finnkampen confirmed for worst esport, inte en jävel (mig inräknat) som skrev det.
Snabb lista på communities vi har kontakt med eller har haft,

Arma3Kronor (Svenskar)
SSG (Svenskar)
Arma Sweden (Svenskar)
JTF16 (Svenskar)
Gruppe Adler (Tyskar)
Varför vill man inte ha ACE_medical i PVP?
Därför att ACE medical förstör hela grejen iom att man kan tuppa av osv. då är basic bättre.
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
Förstör hela grejen?
Hela grejen är ju att man ska ha en "medical chain" och ta hand om soldater som stupar. Sätt en kortare bleedout och använd sjukvårdarna till det som de är till för.

Vill man ha rena shooter regler så kan man ju lika gärna spela BF.
hur har andra pvp-klaner löst det. tex nu senast under finnkampen?

Citera

nibbles skrev:

Förstör hela grejen?
Hela grejen är ju att man ska ha en "medical chain" och ta hand om soldater som stupar. Sätt en kortare bleedout och använd sjukvårdarna till det som de är till för.

Vill man ha rena shooter regler så kan man ju lika gärna spela BF.


TvT är i första hand tävling. Inte samma fokus på immersion och simulering som vid PvE. Bättre då att eliminera sådant som kan orsaka strul och som inte tillför så mycket.

Ur ett realismperspektiv är Ace medical med revive igång mer orealistiskt än vanliga vanilla-systemet. Du kan inte få en RPG i nyllet och sedan bli bandagerad av en medic och få lite morfin och sen upp och springa igen. Om du öht överlever så är du på sjukhus i veckor. Poängen med det är att låta spelare i PvE-scenarier få en andra chans, eftersom det är trist att inte få spela, och samtidigt introducera lite mer spelmoment kring det än att bara trycka "revive". Men det är inte ett dugg realistiskt.

Citera

paecmaker skrev:

hur har andra pvp-klaner löst det. tex nu senast under finnkampen?


AFI har en egen ACE-version som de distribuerar genom sin egen sync-klient. Inte så jättefunkis när man ska spela flera communities tillsammans.

Citera

Alekanderu skrev:
Du kan inte få en RPG i nyllet och sedan bli bandagerad av en medic och få lite morfin och sen upp och springa igen.

Källa på det? Wink

Det går ju att konfa ACE så att man dör direkt om man tar för mycket skada (tex RPG i nyllet) men ändå får hantera "skador" där man inte svimmar av osv.
Dvs en mer "realistisk" inställning än den man har som regel när Anrop krigar loss i coop.
Igen, PvP är klart mer gångbart om man slipper skapa lösningar för specialfall. Edge cases är generellt jobbigare där än i pve-spel.
@Trubb Vet ej om jag har så mycke kontakter, men en kollar runt för att lära sig mer och få nya synvinklar på saker.
Vet ialla fall att det finns ett intresse som sagt hos Arma Sweden, håller på att kolla hur många som kan och det.
Men en sak som måste börja tänkas på redan nu är vilken datum ska vi köra på? Tror det skulle ge mer intresse för att folk kan planera för det och mindre chans att det rinner ut i sanden.
The only easy day was Yesterday.
För ditt land, Din hembygd, Ditt regemente

Citera

CptHellholm skrev:

@Trubb Vet ej om jag har så mycke kontakter, men en kollar runt för att lära sig mer och få nya synvinklar på saker.
Vet ialla fall att det finns ett intresse som sagt hos Arma Sweden, håller på att kolla hur många som kan och det.
Men en sak som måste börja tänkas på redan nu är vilken datum ska vi köra på? Tror det skulle ge mer intresse för att folk kan planera för det och mindre chans att det rinner ut i sanden.


Preliminärt skulle vi väl kunna säga 21:a eller 22:a april, beroende på om lördag eller söndag passar bäst.

Jag har svängt lite vad gäller moddar, tror det är bäst att köra på Workshop-versionen av ACE3 för enkelhetens skull, iaf nu när vi inte direkt har rutin på att anordna sånt här. Skulle föredra att köra utan Ace medical men förhoppningsvis är det ingen dealbreaker för någon. Framöver kan vi fixa en mer skräddarsydd uppsättning moduler.
Gäller ju i princip att fixa en väldigt "basic" och snävt definierad Ace-config. Men går ju att få med en ordentligt fungerande rök-mod då också tex via ace_particles.
Jag håller på att snickra på ett PvP som går ut på att två symmetriska lag ska landsätta och slåss om en ö. Båtar, fordon och eventuellt transport helikoptrar. Funderar på om det ska vara respawn eller ej, för finns risk för jätte slakt vid landsättningsfasen. Skriver här för att kolla om jag ska slå på den stora trumman eller om jag ska hålla det till ett internuppdrag.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
wave system ifall respawn så Commandern kan kalla in en grupp eller pluton beroende på storlek av pvp:et
I might not have a soul.. But in my ginger hair the magic is stored