Visa ämne
 Skriv ut ämne
Editing.. en första titt på möjligheterna i ArmA.
En del bilder släpps på ur snygga grejer, en del grupper som säger "vi kan inget göra förens verktygen".. vad är sanningen, vad går göra. Vad är begräsningarna.

Jag har gått på djupet, tja tagit ett andetag och prövat simma vore nog bättre beskrivning här är mina slutsatser.

Att få in en 3d modell är inga problem.
Följande begräsningar finns dock, bara mlod format inte odol. (Mlod är det öppna som fungerar i o2 medans odol är det efter man optimerat det. Var min minnesramsa i början när man skulle lära sig tjeckiska, model och optimerad)

Memory lod funkar fint, exempel är tex ljuskällorna dyker, avgasröken, mynningsröken.

Firelod fungerar även den utan problem och så även geolod.

Skuggan syns men inte selfshading vad jag kunnat få fram.

Texturer funkar nästan felfritt. Haft lite problem med transparenta texturer på speciella "faces", tex mynningsflammor, lampor osv.


Kodningen, config måste delvis göras om. tidigare la man in magasin i cfgweapons medans dom nu fått en egen definer, cfgmagazines.
En del mindre saker skiljer också men beroende på hur ens config ser ut är det lite till lite mer jobb. Inget allvarligt med andra ord.

Att ärva från andra klasser verkar lite mer.. osäkert. Inte pillat tillräckligt mycke för slå fast något annat än fick oväntat resultat några gånger. Tex att hade hasCommander=0; vilket funkade medans på nästa fordon som ärvde från det hade en commander.

Vad kan göras för ArmA i dagsläget?
Med all säkerhet kan man bygga up alla kodning, vilket inte är någon större grej för enskilda saker men för modifikationer som FDF, WGL finns det hel del att göra och som går att göra. Vapen funkar väldigt bra så länge dom inte skall ha någon speciell selection (läs mynningsflamma).

Det enda att tänka på är att vanliga automatvapen behöver endast en grej för få funka fint, en point "eye" i memory lod om man vill använda 3d modellen som sikte. Så som tex m240 funkar ingame. Annars kan man göra som i OFP och länka till en fil. Dock får det bli vapen man klarar sig utan mynningsflamma.

"på ryggen" vapen, radio, granatgevär och liknande är sjukt snea på ryggen, men kan man korigera upp det (kräver lite jobb) så är dom klara och funkar utan problem.. eftersom dom bara kräver några få punkter och inte speciella selections. Dock inte prövat själv att styra upp så vet inte hur svårt det är.

Fordon, flyg osv.. går koda in, kolla beteende för flyg osv.. men selections funkar inte, därför funkar tex inte torn på stridsvagnar eller rotorblad på helikoptrar.

Får väl uppdatera när jag snappar upp något mer..
Redigerat av Granquist den 2007-01-16 20:56
At vapen. Här kommer guiden.

Det enda som krävs är att markera hela vapnet på en valfri lod i O2.
I menyn där uppe, tryck på Points sen, "3d transform" och välj "rotate".

Under Y value, skriv: -90

Glöm inte markera "apply on all lods" så du slipper göra om det på samtliga lods. Tryck på apply och du är klar.
Uppdatering, uppenbarligen var det inga problem med fixa selectiosn, bara granQ som varit lod och inte prövat med ordentlig cfgmodels.

Kom på vad vad nästa fråga på omröstningen skall bli förövrigt.