Visa ämne
Anrop » Anrop » Multiplayer
 Skriv ut ämne
Stora Bloggen om vinsten 2018 mot finnarna
Det är dags att skärpa till oss på team vs team och målet är glasklart.

Vi skall innan året är slut dominerat en match mot finnarna. Inom Anrop skall vi bygga förmåga att vinna i man mot man och att agera intern för vinna grupp mot grupp. Tillsammans med andra svenska grupper skall vi få styrka i leden och lära oss koordinera och agera som en enhet. Stärka av likheter men även att skillnaderna blir till styrkor och inte sprickor.
Agera, leda och egna initiativ.

Jag har kört många timmar i ArmA som soldat, gruppchef upp till chef hela styrkan i tex Rolling Thunder och det jag har lärt mig är att det finns en sak som är det bästa och värsta, egna initiativ.

Som chef över fyra (soldater, grupper, plutoner) är det inte önskvärt att detaljstyra varje detalj, redan på fyra är det omöjligt för en gruppchef att alltid genoreer när folk skall skjuta eller springa i skydd. Ibland måste den enskilda soldaten blixtsnabbt avgöra om det är bättre skjuta direkt eller om finns tid gör gruppen.

Det är samtidigt väldigt frustrerande att se sina soldater ta eld och order att dra sig i skydd men soldaten svarar med skall bara ta den här snubben.

Det viktigaste är att agera i chefens anda, är det övergripande det viktigaste att vi ger eld kl 15.37 för dra på oss uppmärksamhet när andra gruppen går in eller det viktigare att vi öppnar eld senare men från en bättre position? Chefen kan och skall inte förklara allt varje gång utan här är uppgiften, kontexten och momentet i striden avgörande.

Det är en svår balans och i COOP tenderar det löna sig att bli lite mer passiva och inte göra något eller ta intiativ som gör cheferna arga. I Team VS Team tenderar en brist på intiativ direkt leda till en förlust.

Detta är något vi egentligen skall vara väldigt duktiga på via vårt svenska kulturarv och som lite inspiration rekommenderar jag följande läsning.


https://thestrate...-in-bosnia
Kul att du tänkt dyka upp på PvP framöver! Bra initiativ,men kanske ska dela med dig utav "ledarrollen" till de som vart med senaste gångerna. Smile
illunctus stamus, illunctus declinemus!
"United we stand, United we fall"
självklart måste vi hjälpas åt. Kommer behövas chefer ingame, ledare som synkar i discord med finnarna. Folk som AAR och hittar finnarnas svagheter osv.

För inte tala om alla ledarna som ger feedback så vi alla lär oss och blir bättre.
Inför kvällens TVT.

Det blir 3 st "omgångar" på två missions.

Först ut blir "advance & secure", La Pessagne . Uppdraget går ut på att det anfallande laget skall säkra 4 områden inom 30 minuter. Försvarande lag kan inte ta tillbaka något utan behöver omgruppera och falla tillbaka.

Efter första omgången byter vi sida och ser vem som lyckas bäst.

Uppdraget är designat för ge mycket eldstrid, intensivt utan att vara en "CS shooter".

Vinnande laget får bestämma om de vill anfalla eller försvara på det sista,
Operation Birdsnest

Andra missionet är mer likt det som spelas mot finnarna, här är inte kampen så mycket mot klockan men med längre respawn osv. Anfallarna skall spränga en helikopter och försvara skall så klart hindra det. Tid 1 h.

Så siktar på totalt ungefär 2 h + mellansnack.
Blir det kommentatorer denna gången också?
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!
Dagens tankar:

Fönster: stå inte så att man syns som en stor silhuett.
Håll avståndet.
Lokal överlägsenhet och kraftsamling är det enda som gäller för att bryta igenom försvar.
...om inte försvarande har koll på öppna områden och kan skjuta flankerande eld.
Tålamod kommer man långt med.

Fyll på.
För den som vill ha ett färdigconfat uppdrag med safe start och respawn att bygga vidare på finns:

Ett dubbelsidigt anfall mellan BLUFOR och REDFOR med 1:1 styrkeförhållanden.
Respawn är @Zlusken's finfina system, i grupper om 4, totalt 7 vågor för varje sida.
Uppdraget tar slut när ena sidan inte har några tickets kvar, går väldigt enkelt att bygga vidare på existerande endtriggers för att lägga till fler conditions.
Tankar efter kvällens 3 PvP uppdrag

Snabb start kan ge ett stort övertag i terräng, ha en plan redo ifrån början och agera direkt de fungerar inte att börja i planera när omgången börjar då har fienden tagit sina mål innan du har lämnat spawn.

Under rörelse och i försvarsställningar undvika att klumpa ihop sig samt se till så man inte står på raka led då fienden lätt kan skjuta ner en om dom kommer i en flankerande position.
Är man flera som samarbetar täck olika vinklar så inte alla tittar i samma riktning.

En bra position är inte en uppenbar position. (Tittar på dig vattentorns Adam) En bra position ger dig skydd ifrån fiendens eld men hindrar dig inte ifrån att skjuta tillbaka. Men ingen position gör dig oövervinnerlig va redo att överge den om de behövs.

Försök att byta eldställning om du blir upptäckt, känns som man ofta fastnar och fortsätter att sticka upp huvudet på samma plats trots att man vet att man är upptäckt.

Ställer ner volymen på TFR så inte fienden hör vad du säger, annars ger ni bort information till fienden.

Stå inte långt fram i fönster då sticker du ut och syns tydligt för fienden. Håll dig långt in i rummet och använd skuggor.
dl.dropboxusercontent.com/u/40357100/I31_Ros%C3%B6_liten.png
Trubb skrev:

Dagens tankar:

Fönster: stå inte så att man syns som en stor silhuett.
Håll avståndet.
Lokal överlägsenhet och kraftsamling är det enda som gäller för att bryta igenom försvar.
...om inte försvarande har koll på öppna områden och kan skjuta flankerande eld.
Tålamod kommer man långt med.

Fyll på.


Var försiktig med höjder, man ser väldigt bra från dem men syns också väldigt bra.

Flanka, flanka, flanka.

Omvänt, se till att ha någon som kollar flanken. Få inte tunnelseende.

Skjut mycket! Nedhållande eld funkar utmärkt i PvP.

Om du skjutit på någon, byt position om möjligt, även om du är säker på att du dödade fienden. Hans kompis kanske har fått pejl på var du ligger.
YouTube video

Vart tyvärr inget ljud men bilder i alla fall.
En summering av lärdomarna från söndagen TvT-sessioner, en hel del uppenbara saker som på förekommen anledning ändå bör sättas på pränt.

1. Find Fix Finish - Hitta fienden. Bind fienden genom att ta fighten eller tex. indirekt eld. Följ upp med ett anfall, men glöm inte att samordna inom den egna och med andra enheter.
Hos finnarna ser vi detta genom deras bruk av spaningsenheter och gruppvis stridsspaning som hittar fienden och om möjligt binder dem i strid, så att andra enheter kan manövrera runt eller gruppera för att slå mot den upptäckta fiendeenheten.

2. Lokal överlägsenhet vinner slag. - Samtidigt koordinerat eldöppnande krävs för att med säkerhet slå ut en fiende. Annars riskerar man att bli nedkämpad en i taget när fienden upptäcker enskilda soldater. Ett snabbt koordinerat anfall är hur finnarna har slagit oss gång efter annan, skyttegrupperna anfaller normalt aldrig i mindre enheter än just gruppen.
Samma förfarande såg vi senaste WW2-eventet vi spelade med dem. Varje anfallsmål togs genom koordinerade anfall med eldunderstöd och anfall i grupp.

3. Anpassa avstånd, formation och hastighet efter situation - Ett anfall över en öppen yta genomförs inte i gångfart på led, och man infiltrerar inte osedd i ett område genom att springa fram och skjuta vilt mot alla misstänkta punkter.
Den berömda "Formation Anrop" är fullt acceptabel förutsatt att den används på lämpligt sätt: Anfall genomförs generellt sett bäst i bredd mot fienden för att få så stor eldkraft som möjligt.
Framryckning sker i för situationen lämplig formation, här är det viktigare att hålla lagom avstånd och nyttja terrängen till sin fördel.

4. Kommunicera: "Talk to me Goose" - En soldat som inte kommunicerar går inte att leda, och är därmed att likställa med en nedkämpad.
För plutonchefen blir det omöjligt att koordinera grupperna, eller att veta om de stött på problem eller lyckats över förväntan.
För gruppchefen blir det omöjligt att veta position och status på soldaten, och om soldaten vet något som gruppchefen bör informera överordnad chef om.

5. Alltid indelade stridspar! - Ingen springer iväg ensam. Spelare i par följer också #3.
En ensam soldat är en död soldat. Två soldater - ett stridspar - är den minsta effektiva enheten, det gäller särskilt i TvT-spel.
Stridsparskamraterna kan understödja varandra, utföra kamratvård och tillkalla hjälp. Blir ena soldaten nedkämpad kan kamraten fortfarande meddela det till högre chef, försök att över radio postumt meddela din egen död så märker du problematiken.
Se SoldF s. 206-213

6. Debriefing är viktigt - Se till att snacka igenom vad som funkade och inte funkade, eller hur något upplevdes, på alla plan efter alla sessioner.
Det är här vi kommer fram till vad som fungerar, hur det vi gör påverkar andra, och vad vi bör ta med oss vidare.

7. Ha tålamod - TvT i Arma är ofta inte av skjuta-springa-slaget, om det förekommer så föregås det ofta av en lång väntan på att något ska hända, och när det väl smäller så är det över fort.
Hög hastighet kan lika gärna som överraskningsmoment leda till misslyckande om man inte har koll på var fienden är, bästa sättet att hamna i efterhand är att springa in i fienden, se #1.
Ränner du iväg på eget bevåg utan att din chef gett kommando "Gå på marsch!" så gör du det väldigt svårt för chefen att leda gruppen, speciellt om det är enskilda spelare som sprungit bort, och inte stridspar, än värre blir det om du/ni inte kontinuerligt kommunicerar med chefen.
Bra skrivet Trubb, instämmer till fullo med allt utom punkt 7.

I det militära finns bara en hastighet och det är den högsta. Hastighet låter oss ta initiativet från fienden.
Tar vi initiativet tvingar vi fienden att omvärdera sin stridsplan och börja REagera på vad vi gör i stället för att själv agera.

Genom att ta initiativet slår vi sönder fiendens förmåga att uppträda koordinerat och lyckas man med det kan man vinna även i numerärt underläge.

Soldaterna måste fungera som blodhundar som sliter i chefens koppel. Vi måste vara agressiva och bara stanna om fienden tvingar oss att göra det genom koncentrerad eldgivning.
Gruppchefen måste ta varje tillfälle som ges att sätta press på fienden

Se sidan 198, 200 och 250-251 i SoldF för en bra sammanfattning

För att tala klarspråk:

Bromsa inte soldaterna som springer före, deras ansträngnigar syftar åtminstone till att uppnå målet.

Fokusera i stället på att hetsa på den halvan av gruppen som leker kurragömma runt en sten i bräsket med en(1) fiende som inte ens står i vägen för anfallsmålet.