Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Allmänt
 Skriv ut ämne
Förslag på övningar inför eventuellt tränings OP.
Hej kära Anropare. Jag hade en liten tanke om att försöka styra upp någon form utav tränings OP där vi helt enkelt går igenom olika övningar och vad som kan vara bra att tänka på ute i fält. Det hade varit kul att köra en träningsdel, där man först går igenom övningarna för att sedan testa det vi lärt oss i praktiken (Mot AI:s).
Här kommer en liten lista på vad jag gärna hade velat öva mer på. Ni får jättegärna komma med egna förslag!


1. Strid i bebyggelse. Vad man skall tänka på när man korsar t.ex en väg, civilas roll, taktiker och framförallt hur man går tillväga när man rensar hus.
2. Enklare sjukvårdsutbildning, epinefrin, morfin, torniquet, HLR, etc. Vad det gör, och vad man använder det till.
3. Radion, lite kort om hur den fungerar och vad som kan vara bra att tänka på när man pratar i radio. TTT (Tänk, Tryck, Tala.)
4. Enkla kommandon och försvarsställningar. T.ex led, linje, igelkottsförsvar, etc.
5. Hur man framför fordon. Avstånd, agerande vid eventuell stridskontakt, etc.
6. Hur man hanterar tunga vapen så som grg, p-skott, etc.
7. Öva i olika terränger (Öken, skog, stad, natt, dag), söka skydd vid eventuellt överfall, lära sig lokalisera fienden och hur man utnyttjar terrängen till sitt övertag t.ex.


Som sagt, detta är vad jag gärna hade velat veta mer om eller öva på. Kom gärna med egna förslag på vad ni tycker hade kunnat vara intressant och roligt att lära sig, jag sätter mig gärna ner och bollar idéer och tankar med folk om hur vi kan samordna ett bra träningsprogram.

MvH R8TeD!
Två länkar för den som vill lära sig mer:

1. Battle Drills - ArmyStudyGuide. "Hur du gör a/b/c 101", från dokument som ungefär motsvarande de svenska MarkStridsReglementena (MSR x) och SoldF.

2. Dslyecxi's Tactics, Techniques, & Procedures for Arma 3. En enormt detaljerad och Arma-fokuserad guide som täcker det mesta du kan tänkas behöva kunna.

3. Googla fram digitala kopior av de svenska Markstridsreglementena och SoldF, de innehåller enorma mängder information.
Även om Arma är väldigt realistiskt på många sätt och man kan hämta mycket nyttigt från militär verksamhet irl så är det fortfarande ett spel med en massa begränsningar och konstigheter jämfört med hur det funkar irl. Så jag rekommenderar inte att lägga ner så mycket tid på att läsa riktiga reglementen annat än som inspiration. Dslyecxis guide är dock jättebra och väl anpassad till hur arma faktiskt funkar, även om man kan skippa vissa delar t ex om organisation.
Redigerat av Alekanderu den 2018-03-12 17:24
Absolut! Självklart är steg 1: spela spelet, och först därefter blir det rimligt att applicera de relevanta grejer som står att läsa i diverse handböcker, men det hoppas jag gemene spelare har pejl på.
Mycket intressant läsning, tack!

Citera

R8TeD skrev:

Hej kära Anropare. Jag hade en liten tanke om att försöka styra upp någon form utav tränings OP där vi helt enkelt går igenom olika övningar och vad som kan vara bra att tänka på ute i fält. Det hade varit kul att köra en träningsdel, där man först går igenom övningarna för att sedan testa det vi lärt oss i praktiken (Mot AI:s).
Här kommer en liten lista på vad jag gärna hade velat öva mer på. Ni får jättegärna komma med egna förslag!


1. Strid i bebyggelse. Vad man skall tänka på när man korsar t.ex en väg, civilas roll, taktiker och framförallt hur man går tillväga när man rensar hus.
2. Enklare sjukvårdsutbildning, epinefrin, morfin, torniquet, HLR, etc. Vad det gör, och vad man använder det till.
3. Radion, lite kort om hur den fungerar och vad som kan vara bra att tänka på när man pratar i radio. TTT (Tänk, Tryck, Tala.)
4. Enkla kommandon och försvarsställningar. T.ex led, linje, igelkottsförsvar, etc.
5. Hur man framför fordon. Avstånd, agerande vid eventuell stridskontakt, etc.
6. Hur man hanterar tunga vapen så som grg, p-skott, etc.
7. Öva i olika terränger (Öken, skog, stad, natt, dag), söka skydd vid eventuellt överfall, lära sig lokalisera fienden och hur man utnyttjar terrängen till sitt övertag t.ex.


Som sagt, detta är vad jag gärna hade velat veta mer om eller öva på. Kom gärna med egna förslag på vad ni tycker hade kunnat vara intressant och roligt att lära sig, jag sätter mig gärna ner och bollar idéer och tankar med folk om hur vi kan samordna ett bra träningsprogram.

MvH R8TeD!


Är syftet att bli bättre på att efterlikna verkliga metoder (bättre milsim) eller på att bli bättre på att vinna spelet (ffa bättre PvP)? Svaret avgör till stor del vad man ska fokusera på i träningen, även om det finns överlappning mellan de två.
Något som jag tycker har stort förbättringsutrymme är kommunikationen. Både hur det pratas över radio och hur vi förmedlar information och order i allmänhet. Det är också något som gäller oavsett hur scenariot ser ut eller vad man spelar mot. Jag skulle gärna se mer träning på detta område.
Kanske man också kan öva lite med ledarskap och att kunna ta befälet i mer eller mindre kaotiska situationer.
En annan sak som skulle vara lite nice är också att träna på att överleva bakhåll.
@Bakhåll: Det är ganska knepigt att i PvE-situation träna det, speciellt som ett väl utfört eldöverfall inte lämnar några överlevande.
Däremot har jag (och säkert nån annan) övervägt asymmetriska PvP-uppdrag som bla tränar just det.
I så fall lite mer åt att efterlikna verkliga metoder @Alekanderu, hur mycket det nu går att göra i Arma. Men mitt syfte med det hela var ju egentligen bara att förbättra hur vi spelar och utbilda folk i det stora hela så man får en bred och täckande kunskap. Ta t.ex igår när min gruppchef rensade hus, så gick han in själv. Och jag fick liksom skrika till ''in efter honom, vad håller ni på med'' (spelade som sjukvårdare). Det händer ju lite titt som tätt att hela grupper blir utslagna pga att gruppchef går ner, och att folk inte vet hur de ska agera, mig själv inkluderat.
Och jag tänker att om vi kanske tränar lite emellanåt ökar det seriositeten hos spelarna och vi får ett bättre koordinerat spel.

Citera

R8TeD skrev:

Ta t.ex igår när min gruppchef rensade hus, så gick han in själv. Och jag fick liksom skrika till ''in efter honom, vad håller ni på med'' (spelade som sjukvårdare). Det händer ju lite titt som tätt att hela grupper blir utslagna pga att gruppchef går ner, och att folk inte vet hur de ska agera, mig själv inkluderat.


Va? litar du inte på min förmåga som KSP-gruppchef att rensa hus!?

Men ja, jag tror att det kan vara bra om personer över lag fick möjlighet att lära sig ta befälet i svåra/kaotiska situationer, t.ex. när halva plutonen dör i en GRK attack eller när gruppchefen blir bedömt jävligt nedkämpad av en stridsvagn.
Välkommen till Operation Snöfall 2018-03-18 för övning av att ta över ledning av gruppen. Cool