Visa ämne
Anrop » ArmA 3 » Editing
 Skriv ut ämne
Headless klienter med ACEX 101
Hur DU gör för att få huvudlösa klienter i DITT uppdrag på bästa sätt!

Du behöver:
@ACE3
@ACEX_A3
@CBA_A3

1. I editorn placerar du ut 1 eller 3 Headless Client-objekt. De hittar du under Game Logic/Virtual Entities.
Du kan ha exakt en eller exakt 3 headless-klienter, att ha jämnt antal kan ge upphov till problem med lastbalansering, fler än tre är inte nödvändigt.
i.imgur.com/SZyetw9.jpg

2a. Konfigurera varje modul som på bilden. De måste vara spelbara, du bör också ge dem variabelnamn och beskrivning för att kunna se att de ansluter korrekt i lobbyn.
Jag föredrar att kalla dem headless_0, headless_1, headless_2, med beskrivningarna Headless 0, Headless 1, Headless 2.
i.imgur.com/9MuxBFv.jpg

2b. Anrops CBA-settings som körs på servern har headless på per default, det behöver du alltså inte slå på själv, men det se till att du inte skriver över CBAsettings för uppdraget med headless avstängt.
Vill du pilla något med det så ser det ut såhär i 3DEN:
i.imgur.com/I48uFdj.jpg

3. I serveradmininterfacet öppnar du settings och scrollar ner till Headless Clients, där väljer du motsvarande antal som du lagt in i ditt uppdrag.
Se också till att antal spelare är tänkt spelarantal + antal headlessklienter, då en headlessklient tar upp en anslutning på servern.
i.imgur.com/ACWJiOv.png

4. Om du har enheter som är kritiska för en trigger, eller något kodstycke, bör du stoppa in följande i enhetens init-fält:
Källa  Kod
this setVariable ["acex_headless_blacklist", true];

OBS att spelarkaraktärer EJ kan handskas av en headless-klient, spelarna körs på spelarnas egna datorer.
Enheter som är editerbara av Zeus körs på dennes dator, vilket också är skäl till att det ibland går väldigt tungt för servern.


5. När du startar servern och har anslutit samt loggat in som serveradmin så bör du nu se 1 eller 3 klienter som anslutit och tagit de platser du skapat för huvudlösa klienter.
De är osynliga för alla anslutna förutom serveradmin, och räknas mot det anslutna antalet klienter i lobbyn.

Säkerställ även att dina triggers och din kod körs med rätt lokalitet. Om du har serverkod som kollar local, eller som kräver argument från local, så kan du få problem.
Vill du interagera med enheten från servern så bör du nyttja koden ovan.