Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Uppgradera datorn
Tänkte uppgradera min "speldator".
Nuvarande spec: amd x2 6000+, 4GB ram, Geforce 9600GT, geforce 8600GT, XP 32bit.

Tänkte uppgradera till följande:
gigabyte ga-p55m-ud4
core i5 750
corsair 4GB 1600Mhz XMS3 (2x 2GCool
gigabyte geforce gtx 260+ OC 896MB
corsair tx 650W 80+...
runt 7300kr totalt.
Sen win7 rc/gratis

Tänkte flytta med mitt 9600GT som sekundärt grafikkort (jag kör 3 skärmar). Tänkte också återanvända min låda, Antec P182.
Lägger ev till en SATA disk och en SATA brännare för att ersätta de gamla jag kör nu. Kikade på en Intel 80GB SSD men dom verkar vara slut överallt.

Borde väl få lite fart på Arma2? Åsikter?
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Har inte jättekoll men lite mer grafikminne vore väl inte fel. Speciellt med den upplösningen du kör =)

Kanske mer RAM-minne också? Om du inte tänkte köpa 4gb och ha nuvarande minnen extra också? Beror ju på vad du kör på för system också, 32bit är det väl rätt onödigt med mer än 4gb misstänker jag.

Tyckte det verkade bra ändå måste sägas =)
Såg att om man kör 2 grafikkort så drar den ner båda PCIe-slottarna till 8x (från 16x om man kör ett), så jag kanske biter i det sura äpplet och går ner från 3 skärmar till 2. Borde klara mig med 2 skärmar...

@Klawen: Tänkte köra 64bit OS. Hitills i de jag kört på min 32bit winXP så har jag aldrig maxat minnet faktiskt (hållt mellan 2-3GB som max när jag roddat med stora bilder i photoshop). Så jag tror jag börjar med 4. Alternativet skulle vara ett sämre grafikkort med mer minne (vill inte att det ska dra iväg på allt för mycket pengar), men det tror jag inte är så bra ide. Jag kör 1920x1200 och det borde 896MB räcka för.
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Ok ok =)

Hmm... ja sämre grafikkort för mer minne kändes inte som en bra idé =)
Kan ju vid senare tillfälle köpa ett likadant och köra SLI om behovet uppkommer =)

Borde bli bättre i vilket fall som helst, men det vettefasen om du kan maxxa arma2 ändå.. då måste man nog ha en dator värdig NSA Pfft
Med tanke på att jag får köra allt på lågt för att få 20-25fps så blir det nog ett stort steg upp. Grin
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Mer minne på ett grafikkort innebär inte att grafikkortet är bättre. Tänk för sjutton på det så du inte köper ett grafikkort bara för att där är mycket minne. Det ska va snabbt minne, det som är grejjen Grin
Nja, båda är viktiga, har 512mb gddr5 och är helt klart begränsad av det. Minst ett steg upp i minnesmängd för arma2 lir skulle jag rekommendera (896MB/1GCool.
Redigerat av Snabel den 2009-09-07 14:41
Jag sitter på;

CPU: Intel i7 920 @ 2,66ghz
Minne: 1600mhz Patriot 6gb RAM
GPU: Nvidia GTX 295

Man kan tänka sig att A2 borde flyta riktigt smutt då både Crysis och GTA IV flyter på ordentligt bra med väldigt höga inställningar.

Så är dock inte fallet, och detta är ett resultat av fulla tjecker som kodat A2.

Middle-ranged datorer kör spelet bättre än vad high-end gör i dagsläget. Problemen är ett flertal men de revolverarbland annat kring outnyttjande av 64-bitars OS, tung användning av hårddisken istället för minnet, samt om du har "för mycket" RAM så buggar sig spelet och så vidare. Dålig fps + massor med CTD är vad jag har dagligen när jag spelar med normal settings ingame. Jag har prövat varenda fullösning som postats utan att lyckas. För en liten insikt om vad jag pratar om så ta en titt på Troubleshooting-forumet på BIS officiella forum.

Givetvis har inte alla dessa problem, för vissa funkar det "bra", det är väldigt varierande, jag vet dock många som har liknande specs som mig och har samma problematik.
Kan säga att så som jag kör nu så funkar spelet väldigt stabilt, sen jag slutade med addons har jag knappt nån krasch alls, de gånger det kraschat är när jag haft burken på nån vecka startat/stängt arma2 flertalet ggr.
Men som sagt, 20fps med allt low (eller lägre) känns inte så skoj.
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
3x2gb minnen skulle jag ta, annars ser det bra ut!
Redigerat av Ish den 2009-09-07 21:53

Citera

Ishie skrev:
3x2gb minnen skulle jag ta, annars ser det bra ut!


Okej, men det är bara 4 minnesplatser på moderkortet...
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Snart kommer nya grafik kort med dx11, och i5 har vanligt dubbel kanals minne.

Citera

Trracer skrev:

Citera

Ishie skrev:
3x2gb minnen skulle jag ta, annars ser det bra ut!


Okej, men det är bara 4 minnesplatser på moderkortet...


Okej, kollade inte Pfft 4Gb känns så lite på 64bit bara..
Så, då var de beställt iaf.. vart ett GTX 275 fabriksöverklockat istället..
Allt som allt vart det 7720kr... hoppas grejjerna kommer innan helgen Grin
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Men trracer, läste du inte "min" GTX 260 "artikel" ? Pfft
2x 260 = i princip 2x 285 Pfft

Citera

Ishie skrev:
Men trracer, läste du inte "min" GTX 260 "artikel" ? Pfft
2x 260 = i princip 2x 285 Pfft


Jo, det gjorde jag Smile
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
Fabriksöverklockat? Det fixar du ju själv med typ 3 knapptryckningar Pfft
Nu är ju mina klockade från fabrik.. Men jag skulle då inte klocka utan extra kylare på "vanliga" grafikkort.. Med det sagt så sitter det ju knappast en bättre kylare på dem jag har.

Det bästa är ju korten som har en kylare och inget mer.. De flesta har ju stora jävla plastbitar som omsluter kortet, det hjälper ju knappast!
Ishie, klart det kan/skall hjälpa. Lite "förenklat", tänk dig du har håller fingret i ett fönster som är helt öppet. Kyler "bra".

Nu stänger du nästan hela fönstret och skapar "drag", lägger fingret där, visst kyler det bättre?
Dvs man "offra" en del områden för punktkyla mer på något annat ställe..

iallafall är det tanken med plastbitarna, alternativit att bara se "maffigare/större/bättre" ut för sälja mer.

Citera

granQ skrev:
Ishie, klart det kan/skall hjälpa. Lite "förenklat", tänk dig du har håller fingret i ett fönster som är helt öppet. Kyler "bra".

Nu stänger du nästan hela fönstret och skapar "drag", lägger fingret där, visst kyler det bättre?
Dvs man "offra" en del områden för punktkyla mer på något annat ställe..

iallafall är det tanken med plastbitarna, alternativt att bara se "maffigare/större/bättre" ut för sälja mer.


Det är nog så jag ser det. Men visst, du har nog en poäng. Sist jag kollade så var en aluminium cpu kylare den bästa i7 kylaren. Detta trots att koppar leder värme bättre rent kemiskt. Så design spelar ju faktiskt en ganska stor roll, helt klart.

IGF-14 eller nått sånt heter kylaren förresten.. När jag satt i köp tankar var det den jag skulle ha köpt. Presterat bra i tester, och fått bra kritik av konsumenter.