Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Another "köpa ny dator" topic :)
Vissa av er har kanske hört att jag står och tippar fram och tillbaka. Men jag la ut korten på bordet och insåg att spelen som jag spelar kräver mer än det jag har. Så jag är nu ca 80% säker på att det blir en ny dator någon gång den närmaste månaden (mer om det senare)

Just nu ser det ut såhär..

www.inet.se/bilder/thumb/5309915/intel-core-i7-920-2-66ghz.jpgIntel Core i7 920 2.66GHz
https://www.inet.se/datorkomponenter/...z/5309915/

www.inet.se/bilder/thumb/5305449/corsair-6gb--3x2gb--1600mhz-xms3-12800.jpgCorsair 6GB (3x2GCool 1600MHz XMS3-12800
https://www.inet.se/datorkomponenter/...0/5305449/

www.inet.se/bilder/thumb/1901707/asus-p6t-deluxe-v2.jpgAsus P6T Deluxe V2
https://www.inet.se/artikel/1901707

www.inet.se/bilder/thumb/5321161/thermalright-ifx-14-intel-bp.jpgThermalright IFX-14
https://www.inet.se/datorkomponenter/...p/5321161/

www.inet.se/bilder/thumb/5321359/thermalright-ifx-14-lga1366-bolt-thru-kit.jpgThermalright IFX-14 LGA1366 Bolt-Thru-Kit
https://www.inet.se/datorkomponenter/...t/5321359/


www.inet.se/bilder/thumb/6308619/fractal-design-140mm-silent-series.jpg 2 x Fractal Design 140mm Silent Series (till ovan nämnde CPU kylare)
[url]https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/fractal-design-140mm-silent-series/6308619/
[/url]

Samt 5870 Wink

Det enda jag inte kan så bra är RAM- Minnen. Har jag vält rätt? Som kylningen intygar så står det överklockning på programmet.
Det finns en liten finess som heter XMP, så att jag inte kan så mycket om timings etc. spelar inte så stor roll Wink
Redigerat av Ish den 2009-09-18 06:07
Beställt! Nu är det bara ett 5870 som fattas ^^
Bra skit det där. När du ändå bränner pengar så kan jag väl rekommendera en SSD disk som systemdisk. Det gillar garanterat ArmA2! Och glöm inte ett kraftfullt nätagg till det där monstret, typ 700-800w iaf, Zalman eller Corsair!

Sen återstår det väl att se hur kylningen är på grafikkortet. Men troligtvis suger den och borde bytas ut om du vill få lugn och ro och kunna klocka det. Hoppas att Accelero passar!
Redigerat av Tobe den 2009-09-18 23:46
Mjo, jag tänkte köpa en Intel XM25 när den sjunkit lite.. 80 gig räcker inte långt å jag vill inte ge 4,5k för en 160 gigare heller.
Mja, behöver du verkligen så mycket minne för OS och spel? Man behöver ju inte direkt installera alla spel på den disken heller, utan bara dom mest krävande som verkligen behöver dom där extra fps'en, vilket inte borde vara allt för många spel Wink Mitt win7 tar tex bara dryga 7gb efter 2 månaders användande, så man får väl räkna med att reservera typ 15gb för det, och sen resten (Typ 60gb ) för spel. Iof så har jag personligen ytterst sällan mer än typ 3 större spel installerade samtidigt Pfft Men ändå! Det borde väl täcka de spelen som spelar roll liksom.

Fan jag är så jävla sugen på en ssd också. Men jag har prioriterat att få käften på mitt 4870x2 med en ny kylare och bordsfäste för dubbla skärmar denna månaden, grrr typ, men vilken befrielse!
Redigerat av Tobe den 2009-09-19 03:36
Det är tri-channel minnen så det är antingen 3gb eller 6 Pfft Inte för att det finns 1gb stickor i tri-channel, men ändå. Du fattar Smile

Jag tror inte att hastigheten på hårddisken ökar FPS. Det är typ när man laddar saker man tjänar på att ha en snabb disk. Tex ladda kartan.

Jag behöver 30 Gb minst för OS+program som jag använder. Spelen jag kör ligger ju på typ ~10Gb styck. Vet inte om en sådan disk vill ha/behöver en page file heller.. Det blir liksom nätt och jämn att allt får plats.

Men visst, det är likt förbannat rejäl vill-ha faktor på SSD..

Dock.. Så köpte jag en dator för nästan 12k utan att ha en inkomst, så bara det tyckte jag var modigt gjort Wink
också fruktansvärt sugen på ssd. tänker mig nått i 64-80 gigs sizen. det blir väl som förr när jag bara hade en 80 gigare inget annat, man får hålla igen helt enkelt Pfft.

tänker på att alla program som inte är 100% viktiga såsom winrar, mediaspelare och sånt kan man ju faktiskt slänga in på en annan disk medans antivirus får ligga på ssdn.
Jo iofs. Sen så är ju förmodligen det man packar upp på en större lagringsdisk. Det skulle bli fallet för mig i alla fall, så då spelar det ju ingen roll om winrar ligger på en snabb disk.

Citera

Ishie skrev:
Det är tri-channel minnen så det är antingen 3gb eller 6 Pfft Inte för att det finns 1gb stickor i tri-channel, men ändå. Du fattar Smile

Jag tror inte att hastigheten på hårddisken ökar FPS. Det är typ när man laddar saker man tjänar på att ha en snabb disk. Tex ladda kartan.

Jag behöver 30 Gb minst för OS+program som jag använder. Spelen jag kör ligger ju på typ ~10Gb styck. Vet inte om en sådan disk vill ha/behöver en page file heller.. Det blir liksom nätt och jämn att allt får plats.

Men visst, det är likt förbannat rejäl vill-ha faktor på SSD..

Dock.. Så köpte jag en dator för nästan 12k utan att ha en inkomst, så bara det tyckte jag var modigt gjort Wink


Aa närå jag menade inte ditt RAM-minne, där är det ju så klart 3x2GB som gäller Wink Snackade bara om disken. Men ja, du kanske behöver lite mer minne för program och dylikt än mig Pfft Tråkigt att verkligen behöva punga ut för en stor systemdisk då.
En SSD-disk skulle så klart inte öka din fps i sig, utan det handlar mer om tillfällen då spelet läser mycket från disken, vilket inte bara gäller vid tex laddning av banor. I ett kasst optimerat spel som ArmA2 så har jag hört att det tex är anledningen till varför objekt och texturer kan få det segt att komma fram ibland i spelet, typ om man nyss spawnat, färdas väldigt fort eller använder optik. Helt värdelöst är det på att använda RAM/VRAM iaf, även om man har mängder tillgängligt. För mig gäller samma sak också i tex Oblivion, som jag än lirar väldigt mycket, där saker har en tendens att ploppa fram framför dig och hackar till en aning i spelet, samtidgt som man hör disken kruppar loss. Skitirriterande!
Jag har en SSD-disk där jag lagt operativet, Win XP, och Arma2.

Spelet flyter jäkligt bra även fast fps:n inte blir bättre än runt 30. Jag får aldrig texturlag mm som Tobe beskrev ovan så där gör disken stor skillnad. Sedan blir Windows mycket snabbare också. Har provat att ha växlingsfilen både på SSD-disken och den vanliga disken. Märkte ingen direkt skillnad konstigt nog. I teorin så borde det vara bättre att ha den på SSD-disken.

Det är en dyr leksak dock, 3500:- för 80 MB när jag köpte i somras.
Redigerat av Steel rat den 2009-09-20 12:41
Självklart fick jag problem direkt Smile Starta upp datorn, började installera drivrutiner.. Startar om lite.. Sen när jag kommer till mobo drivrutinernas auto-install så frös datorn på sista. Nu kan jag inte göra någonting alls.. Kommer bara till felsäkert läge, senaste stabila inställningar, starta normalt etc.. Spelar ingen roll vad jag väljer där.

Jag har försökt installera om, men jag får inte ens upp menyn, Jag använde den DVD'n för två dagar sedan, och den har inte en enda repa i sig.. Någon som vet varför windows 7 vägrar starta? Får bara upp det här om startalternativ, å sen hamnar jag vid "windows förbereder inför första uppstarten" eller nått sånt..

Blir fan galen. Har suttit i 6 timmar nu å försökt lista ut vad det kan vara...

Lyckades att få en installation nu.. Hoppas bara det funkar den här gången (formaterade EJ) då jag inte gärna laddar ner tio gig Aion igen på en 2mbit lina Pfft (Köpt via steam, så har ingen box)..

Funkar inte den här installen så har ajg väll inget val annat än å formatera.
Redigerat av Ish den 2009-09-21 21:50