Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Uppdrag
 Skriv ut ämne
ArmA2 | Joint Op med GOL | Söndag 4/10
Meningen var ju att AT just i det här uppdraget skulle sköta ordergivning, och som i det här fallet så blev det väldigt mycket radio för carlbark med andra plutonen så om han hade hamnat i strid hade det varit skitjobbigt för honom (kan jag tänka mig). Sen hade han Wambo som sin stf och han fick sköta en massa med skyttegrupperna, eftersom Carlbark var ofta upptagen med komunikation med andra plutonen. Sen hade vi då Web och jag, tja. Vi hängde mest med som en svans och då och då fick web göra sitt jobb och prata med ML RL och ET. Men jag däremot hade en väldigt lugn kväll Grin

Man kan förstås inte säga att det alltid ska vara 3 personer i AT, eller 2. Det är ju helt och hållet upp till situationen och spelet. Men i just det här spelet som vi körde igår tyckte jag absolut inte det behövdes mer än 2-3 i AT. Det blir lätt långtråkigt när du inte gör någonting alls, förutom att följa efter ditt befäl Smile

Jag vill inte verka gnällig eller så, men jag tycker det tål att tänkas på i framtiden iaf. Kanske hade varit bättre med en grupp med en eller två spelare mer istället för att ha någon som inte gör någonting alls.

Klart, det kan ju va svårt att veta i förväg, man får väll försöka sätta sig in i situationen.
Förstår precis hur du menar Walkman, det är segt att bara "vänta" ett helt spel.

Nu var det iofs svårt då ingen egentligen visste någonting omd etta uppdraget innan vi drog igång. men absolut bra att ta med sig till framtida spel! =)
Generellt så gick det väl ganska bra men jag håller med om att GOL borde ha testat kartan innan dom hostade ett så stort spel. Att inte ha respawnen fungerande eller serverinställningarna ställda på max 64 spelare är lite dåligt. Sedan var det problem med vapenrespawn. När jag, span grchf, dog så blev vi av med vår enda laserpekare utan möjlighet att få tag i en ny.
Allt detta kan vi väl kalla barnsjukdomar så detta var första gången som GOL eller Anrop körde mer än 64 spelare.
Dock håller jag med om att det var ett ganska litet område att ha så många spelare på. Det kändes nästan som att vi hade ett kraftigt numerärt överläge över fienden hela tiden.

Angående span: jag skulle helst se att span fick kamouflage (gillesuit) då vår roll är att inte ta strid (hur bra ai ser saker: gille:0,6 soldat:1,0 bil:4,0 stridsvagn 8,0) . När jag tänker på span ser jag 2 vandrande buskar med ljuddämpat alt 1psg+1ljuddämpat.
Sedan hade vi kunnat funka som FAC ganska lätt då vi hade laser och tittade på en massa fasta försvarspositioner väldigt mycket. T ex på kullen obj 7 hela södra sidan så låg vi och tittade på varenda sandsäck i 10min eller så.
Om jag inte har fel så kan flyg låsa på lasermål med andra vapen än laserbomber? Jag har så för mig att jag har skjutit hellfire från cobra på lasermål.

Jag kan ta på mig att ta fram lite riktlinjer hur span ska agera om jag får veta hur ni andra tycker span ska funka.
Ska span endast markera?
Ska span var FAC och lasra mål på order av AT eller på eget initiativ styrda av förutbestämda regler?
Ska span bekämpa viktiga mål (t ex AA inf, snipers, fasta vapen) med psg?
Hur detaljstyrda ska span vara när det gäller deras position?
@Ouch
Jag vill minnas att jag låst laser mål med Cobra jag också. Ska dock inte svära på det, men jag har för mig det... Mot fasta poitioner borde det fungera i alla fall.

Låter bra med riktlinjer!
+1 på buske. Jag uppdaterar mallen.


Ska span endast markera?
Det är ju dumt att tappa en spaningsgrupp, så att anfalla ska väl undvikas i så stor utsträckning som möjligt. Om span har psg kan de störa fienden på långa avstånd - vilket är grymt.

Ska span var FAC och lasra mål på order av AT eller på eget initiativ styrda av förutbestämda regler?
Om span agerar FAC bör de överlägga med TL/AT när de lasrar, så att de inte snor åt sig ML när ML behövs till annat.

Ska span bekämpa viktiga mål (t ex AA inf, snipers, fasta vapen) med psg?
Detta beror väl också på situation (se inlägget ovan)

Hur detaljstyrda ska span vara när det gäller deras position?
kommer inte på nått här.

Det var mina snabba tankar kring span.
anrop.se/hosted/pellejones/anropbanner_pelle.jpg
http://www.youtube.com/watch?v=DkEK1t...kEK1tzUxHs

haha vadå skön reaktion när vi kommer upp bakom dom och ställer upp oss i fina formationer med pansar och allting.

"Man look at THAT!"

man ler ju inte lite då Pfft
Redigerat av Mattan den 2009-10-05 15:48
www.anderssonm.se/images/banmattan.jpg
Angående span som FAC och AT osv osv. Tycker vi gör som GOL vad gäller ML och FAC.

ML styrs av FAC, oavsett vem/vilka det är. Sedan får AT/TL ge order till FAC om de vill ha flyg till något speciellt. Föreslår att FAC hanteras i AT/TL som i sin tur kan ta hjälp av span vad gäller att lasra mål "långt in bakom fiendens linjer".

Förslagsvis så har span och ML en bind till varandra för kommunikation när span lasrar. Fördelaktigt kan span rapportera til FAC när de har kontakt med lämpligt mål som behöver bombas, så får FAC kolla med ML och i det läget säga något i stil med: "ML, ni får lasermål norr om Objective B, vidare kommunikation om detta förs med ET." Efter att de kollat att det finns möjligheter att ta ut lasermål från ML's håll då givetvis. Så slipper man belasta plutonnätet med den kommunikationen.

Håller med pelles inlägg ovan med tillägg om FAC/span som jag skrev ovan samt att jag tycker span ska ha fria tyglar att bekämpa mål som de bedömer som hot mot flygsäkerheten eller andra viktiga mål. Men det är samtidigt upp till ledningen varje OP.

Detaljstyrda vad gäller position tycker jag inte, inte jättemycket i alla fall. Kanske snarare "scouta objectiv 1, rör er sedan vidare mot 2, 3 osv" Sen kan det vara så att ledningen vill ha löpande färska rapporter angående ett visst objective, men då kanske de ska säga det vid sådana tillfällen =)

Förslagsvis så märker Span ut allt de ser (fasta positioner i alla fall, samt ungefärligt antal inf, ungefärliga positioner osv osv) på kartan. Dock inte i side channel (blir lätt väldigt rörigt då, utan märker bara ut i group channel i första hand, så ET snabbt kan svara på frågor om en position de redan scoutat. Mer viktiga saker, eller ja, farliga saker såsom pansar, fasta kulsprute positioner, AA osv märks förslagsvis ut direkt i side, men inte infanteri antal.

Eller vad tycker ni andra?
*suck vad rörigt jag gör det*

Citera

Mattan skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=DkEK1t...kEK1tzUxHs

haha vadå skön reaktion när vi kommer upp bakom dom och ställer upp oss i fina formationer med pansar och allting.

"Man look at THAT!"

man ler ju inte lite då Pfft


Hehe, ja det är fan värt lite rak rygg och haka upp Wink

Citera

pellejones skrev:
+1 på buske. Jag uppdaterar mallen.

Ska span endast markera?
Det är ju dumt att tappa en spaningsgrupp, så att anfalla ska väl undvikas i så stor utsträckning som möjligt. Om span har psg kan de störa fienden på långa avstånd - vilket är grymt.

Ska span var FAC och lasra mål på order av AT eller på eget initiativ styrda av förutbestämda regler?
Om span agerar FAC bör de överlägga med TL/AT när de lasrar, så att de inte snor åt sig ML när ML behövs till annat.

Ska span bekämpa viktiga mål (t ex AA inf, [b]snipers, fasta vapen) med psg?[/b]
Detta beror väl också på situation (se inlägget ovan)

Hur detaljstyrda ska span vara när det gäller deras position?
kommer inte på nått här.

Det var mina snabba tankar kring span.


Jag vet att du kommer hata mig för det, men fi (ai i alla fall) upptäcker ju psg skyttar som om de stod brevid en nästan. Det *[i]finns[/i]* ju ljuddämpad sniper addon. Det räcker ju om en person har det, och då skall den användas med realism, så inge turkey shooting bara för att man kan. Man får vara lite RPG när man använder det helt enkelt. Kanske bara i självförsvar/på order av befäl. Sen kan behöver man ju inte få ut tio mag heller, utan man kan ju ha tex rök mm för att markera mål för infanteriet då laser inte hjälper där.

Ett förslag bara.
Redigerat av Ish den 2009-10-05 16:16

Citera

Ishie skrev:


Jag vet att du kommer hata mig för det, men fi (ai i alla fall) upptäcker ju psg skyttar som om de stod brevid en nästan. Det *[i]finns[/i]* ju ljuddämpad sniper addon. Det räcker ju om en person har det, och då skall den användas med realism, så inge turkey shooting bara för att man kan. Man får vara lite RPG när man använder det helt enkelt. Kanske bara i självförsvar/på order av befäl. Sen kan behöver man ju inte få ut tio mag heller, utan man kan ju ha tex rök mm för att markera mål för infanteriet då laser inte hjälper där.

Ett förslag bara.


ai upptäcker faktiskt inte psg skyttar så lätt. Dom märker en ungefärlig pos var ljudet kom ifrån och reagerar på det. Sedan spelar antal skott en VÄLDIGT stor roll också. Om man skjuter ett skott med M24 på kanske 500m och sedan inte rör sig så blir man sällan beskjuten. Däremot kan ai lista ut var skytten är på ett ungefär och börja anfalla positionen.
Lösningen är helt enkelt att skytten måste byta position efter skott.
Jag testade detta i editorn. Jag, som M107 sniper, ligger 600m från en grupp som tittar åt mitt håll. Skott 1 som dödar en fi ger som enda reaktion att fi tar knästående och kollar åt div håll. Ingen kollar på mig dock. Skott 2 ger dock en helt annan reaktion. KSP öppnar eld mot mig och halva gruppen börjar flanka.
Redigerat av Ouchtime den 2009-10-05 16:37

Citera

Mattan skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=DkEK1t...kEK1tzUxHs

haha vadå skön reaktion när vi kommer upp bakom dom och ställer upp oss i fina formationer med pansar och allting.

"Man look at THAT!"

man ler ju inte lite då Pfft


Alltså, jag fick höra mycket från Pelle om hur seriösa dom här killarna var innan vi spelade i söndags Grin Men jag vetifan alltså, av att dömma på deras kommentar "look at that", typ WOW look at that, så var dom väldigt imponerade av oss Grin

Även av Span
Även av Flygvapnet.

Jag tyckte vi alla skötte oss ypperligt i söndags. Eloge till alla.
Angående laser på mål är det som ni säger, finns det laser på ett mål kan man låsa och skjuta med målsökande vapen på väldigt långt håll. Cobra + hellfires funkar mycket bra från hög höjd med laser.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!

Citera

Mattan skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=DkEK1t...kEK1tzUxHs

haha vadå skön reaktion när vi kommer upp bakom dom och ställer upp oss i fina formationer med pansar och allting.

"Man look at THAT!"

man ler ju inte lite då Pfft


Synd att han fuckade upp videon med en massa skitmusik Sad
Imagine how it would be, to be at the top makin' cash money. Go tour all around the world, tell stories about all the young girls.
@Walkman
GOL hade maaassor av nya medlemmar som lirade igår. De gånger jag har spelat med dem är de väldigt seriösa och håller tyst i grupperna Smile sköter formationer osv. De ar varit riktigt jävliga när det kommer till att hålla formationer, de släppte lite igår tror jag Smile och vi i Anrop gjorde ett bra intryck.
anrop.se/hosted/pellejones/anropbanner_pelle.jpg
test
anrop.se/hosted/pellejones/anropbanner_pelle.jpg