Visa ämne
Anrop » Övriga Spel » Övriga spel
Kommer du spela OFP 2: Dragon Rising?
Ja, vid release Ja, vid release 12%[6 Röster]
Kanske/Vill spela demot först Kanske/Vill spela demot först 52%[27 Röster]
Nej, det är inget för mig Nej, det är inget för mig 37%[19 Röster]
Annat (Skriv gärna motivering) Annat (Skriv gärna motivering) 0%[0 Röster]
Totalt antal röster : 52
 Skriv ut ämne
Kommer du spela OFP2?
Förvånansvärt lite info här. Vi kör en poll.

För er som inte orkar kolla videos av någon anledning..

* Stor vikt har lagts på Uppdragseditorn
* GFX-Motorn gör att man kan vrida upp grafiken rejält utan att få dålig FPS (Typ som ArmA 2 fast tvärt om alltså)
* AI'n viskar, pratar normalt och skriker beroende på situationen
* Fullt multi-core stöd (CPU+GPU)


Lite videos:
Random Gameplay/Intervju med några utvecklare
Fordon
Redigerat av Ish den 2009-10-03 22:16
Joo, fast det beror på , ska kolla recension innan det blir köp Smile
img27.imageshack.us/img27/8088/gqcq.jpg
img405.imageshack.us/img405/144/8052.png
Ishie, vad du missade att säga var:

Arma2 är mer simulator än OFP2.
OFP2 är mer som Battlefield 2 och simulerar inte strider på samma sätt.
anrop.se/hosted/pellejones/anropbanner_pelle.jpg

Citera

Arma2 är mer simulator än OFP2.
OFP2 är mer som Battlefield 2 och simulerar inte strider på samma sätt.
Där är en nackdel tycker jag, jag fortsätter med ArmA2 då...
img27.imageshack.us/img27/8088/gqcq.jpg
img405.imageshack.us/img405/144/8052.png
Det som jag ser som mest intressant med OFP2 är att det är det närmaste vad jag vet som är en direkt konkurrent till ArmA 2. Bohemia är i behov av en ordentlig spark i röven, speciellt angående deras "quality assurance" och optimering av motorn. Jag påstår inte att OFP2 är något mirakel inom dessa områden, men det kanske öppnar ögonen för Bohemia som inser att de inte sitter ohotade i sin position.

Ingen form av spelgenre gynnas utav att det endast finns en större aktör som utvecklar spelen!
Redigerat av engen den 2009-10-03 17:12
Nix, kommer inte ens besvära mig med demot. Spelet har löjligt många brister och begränsningar för att vara ett modernt spel. Det enda som har imponerat en aning är väl animationerna för hur vapnen hanteras, typ i stil med Far Cry 2 nästan.

Vad gäller arcad-krig så ser jag mycket mer fram emot Bad Company 2 (PC-versionen så klart) Grin BF-serien är kung på vad det gör och försöker inte vara något det inte är *Host* simulator *host*, även om det troligtvis har det absolut bästa och verklighetstrogna ljudet genom tiderna och sinnessjuk fysik/förstörelse-system.

Citera

pellejones skrev:
Ishie, vad du missade att säga var:

Arma2 är mer simulator än OFP2.
OFP2 är mer som Battlefield 2 och simulerar inte strider på samma sätt.


Det vet vi inte säkert än. Till en början var det prat om att det var BF 2-stil på det.. Men kartorna är enorma.
No offense, men ArmA 2 laggar oproportionerligt med grafikkvalitén för min del. Visst det flyter, men då får jag slå av kantutjämningen helt =rubbish även med resten på very high =/

OFP har ju ordentlig drawdistance på typ 3 mil också. Men jag skall inte smutskasta ArmA 2, det ÄR jävligt kul, men det är så satans opolerat.

Sen vet jag inte .. Simulator.. Det finns en hel del felaktigheter som motsäger hela simulator konceptet.
Jag väljer att inte lägga något av spelen i ett fack.

Har precis förbokat det, så vi får väll se.


Citera

Tobe skrev:
Nix, kommer inte ens besvära mig med demot. Spelet har löjligt många brister och begränsningar för att vara ett modernt spel. Det enda som har imponerat en aning är väl animationerna för hur vapnen hanteras, typ i stil med Far Cry 2 nästan.

Vad gäller arcad-krig så ser jag mycket mer fram emot Bad Company 2 (PC-versionen så klart) Grin BF-serien är kung på vad det gör och försöker inte vara något det inte är *Host* simulator *host*, även om det troligtvis har det absolut bästa och verklighetstrogna ljudet genom tiderna och sinnessjuk fysik/förstörelse-system.


Hur kan du veta att det har brister när du inte ens spelat det? Och hur kan du ens säga det när du sitter och lirar ArmA 2.. Det blir ju ironiskt om något Smile

Jag menar vad har inte ArmA 2 i så fall? Stela animationer, felaktigt fungerande vapen system, orealistiska röster, kass fysikmotor.. Kan du se förbi dem bristerna kan du nog se förbi ev. brister i OFP2 Wink
MEN jag tycker det är ett Roligt spel, ArmA 2.

.. Utan att vi blir allt för hostila om vem som har rätt och fel, kan vi nog alla hålla med om att huvudsaken är att spelen man spelar är något som passar en. Sen vad man blir att klassa det som är ju en annan sak imho.
Redigerat av Ish den 2009-10-03 17:37
Ska nog prova demot, kan vara en rätt bra taktiskt shooter, dock är det inte riktigt samma genre som arma 2 som är en simulator. Så det är inte allt för lätt att jämföra spelen trots allt, enligt mig.

Citera

tomten skrev:
Ska nog prova demot, kan vara en rätt bra taktiskt shooter, dock är det inte riktigt samma genre som arma 2 som är en simulator. Så det är inte allt för lätt att jämföra spelen trots allt, enligt mig.

Nej, exakt. Man borde inte jämnföra dem.. Jag undrar bara varför det är det man gör :s (även jag)
Förmodligen är det väll pga av OFP 1 (codemasters+bohemia) --> ArmA(2)(bohemia) vs OFP2(codemasters)
Lite fult att sno OFP namnet sådär, när det inte är samma typ av spel.
Redigerat av Ish den 2009-10-03 17:47
Jag tycker det ser riktigt nice ut från dem videos som finns nu men som sagt är det svårt å säga då man inte provat det än.

Det verkar ju som dem har lagt ner lite mer energi på ljud, omladningsanimationer och animationer med vapen i allmänhet vilket känns lite stelt atm i arma2.
MP, som är det mest intressanta i mina ögon, verkar bli otroligt begränsat då det är max 32 spelare som gäller. Men vi får se, SP verkar vara bättre än ArmA2 i de förhandstittar man sett, så det kanske är någon nöjesgrej där... Beror helt på hur billigt det blir...

Citera

Redibo skrev:
MP, som är det mest intressanta i mina ögon, verkar bli otroligt begränsat då det är max 32 spelare som gäller. Men vi får se, SP verkar vara bättre än ArmA2 i de förhandstittar man sett, så det kanske är någon nöjesgrej där... Beror helt på hur billigt det blir...


ArmA2 är ju max 64 spelare enligt boxen, men det finns ju ingen egentligt hinder för 1000 pers. Får hoppas att OFP2 blir likadant.
Blir säkert okej singelplayer mässigt, att konkurera med Call of Duty Modern warfare.. men konkurera med arma 2 pff.

Sen finns det en väldigt bra anledning också att det inte kommer bli särskilt intressant.. för det görs till typ sjuttitvå olika konsoler, sen portas till det PC, så kommer vara "konsolifierat" och gjort för en 3 åring med adhd och synfel som alla "konsol/pc-shooters" till 90% chans Pfft
www.anderssonm.se/images/banmattan.jpg

Citera

Ishie skrev:
Hur kan du veta att det har brister när du inte ens spelat det? Och hur kan du ens säga det när du sitter och lirar ArmA 2.. Det blir ju ironiskt om något Smile

Jag menar vad har inte ArmA 2 i så fall? Stela animationer, felaktigt fungerande vapen system, orealistiska röster, kass fysikmotor.. Kan du se förbi dem bristerna kan du nog se förbi ev. brister i OFP2 Wink
MEN jag tycker det är ett Roligt spel, ArmA 2.

.. Utan att vi blir allt för hostila om vem som har rätt och fel, kan vi nog alla hålla med om att huvudsaken är att spelen man spelar är något som passar en. Sen vad man blir att klassa det som är ju en annan sak imho.


Det finns gott om fakta att läsa om spelet som skvallrar om hur begränsat och bakåtsträvande det är. Men istället för att sitta och gnälla i detalj över allt negativt jag ser i det så kan jag väl säga som så att det finns helt enkelt ingenting som lockar mig i spelet. Allt är redan gjort förr, grafiken är uråldrig, där finns inga nämnvärda mod-möjligheter, antalet spelare/AI är minimalt, och uppenbarligen siktar dom in sig mer på casual-scenen. Been there done that liksom. Jag vill ha något som sticker ut ur mängden!

ArmA2 tillhör däremot en helt annan genre. Det går liksom inte ens att jämföra dessa spelen, då man spelar dom för helt olika upplevelser. Jag har aldrig sagt att ArmA2 är ett perfekt spel, men det har en otrolig potential att bli något väldigt stort och långlivat, precis som dess föregångare, som jag tyvärr inte lirade när dom var som störst. Det nöje jag får i detta spelet, alltså en härlig blandning av realism och löjligt seriöst spelande med ett stort gäng andra likasinnade, har jag aldrig fått i något annat spel förr. Dessutom finns det oändligt med grejer att roa sig med utöver själva spelandet. Det är en fräsch och kreativ spelupplevelse i min värld, jämfört med ännu en sliten BF-kopia, även om den inte är 100% polerad Wink Att alla animationer inte funkar som dom ska, eller att där inte finns någon mer omfattande och bättre fysikmotor, osv, är liksom inget som stör den upplevelsen jag är ute efter i detta fallet. Vad ska man med det till när 90% av spelandet går ut på rek från säkert avstånd, sektor-kontroller, smått förvirrande anrop över radion, och att marschera genom förhoppningsvis tomma skogar? Pfft

Men ja, det är så jag personligen ser på saken iaf. Om andra gillar det dom ser och läser om OPF2 så tänker inte jag hindra dom från att köpa det. Det börjar bara bli ganska tröttsamt hur folk drar paralleller mellan det och ArmA2 hela tiden. Vad utvecklarna än säger så försöker inte OPF2 ens vara någon form av simulator, utan det är bara ett pr-trick. Den som inte ser det i gameplay-filmerna måste ju ha en väldigt sned verklighets-uppfattning.
Redigerat av Tobe den 2009-10-04 04:15
Wow vilket inlägg Tobe, exakt så känner jag själv om OFP.
Bevakningssoldat Marinbas Syd 2002
Arma2: Flyger högt upp i det blå!

Citera

Tobe skrev:
Vad utvecklarna än säger så försöker inte OPF2 ens vara någon form av simulator, utan det är bara ett pr-trick. Den som inte ser det i gameplay-filmerna måste ju ha en väldigt sned verklighets-uppfattning.


Stora ord för ett spel som inte ens släppts? Att OFP2 har potential skall inte stickas under stolen. Om OFP2 lyckas ordentligt bra och varenda kotte börjar köra det, ja då innebär det stora $$$ för Codemasters och stora chanser för OFP3. Tänk då om det hade varit Bohemia som suttit i motsvarande sits, vilka möjligheter hade det då inte funnits för ArmA 3? Jag personligen tror inte detta hade varit en omöjlighet med bättre marketing och framförallt bättre quality assurance ifrån Bohemia. Givetvis skall man samtidigt ha i åtanke att Bohemia är ett relativt litet spelföretag med begränsade resurser.

Mig personligen så både älskar och hatar jag A2. Hatar det för att det åtta år senare fortfarande i grund och botten har samma opolerade, otestade grova yta som förhindrar spelet att nå de riktigt stora höjderna. Älskar det för att jag har spelat serien sedan 2001 och det finns inget spel där ute som liknar dem i dess omfattning eller skala.

För det är ju just det. Det finns inga andra liknande spel i samma omfattning. OFP2 försöker nå upp till det, att ta sig in på marknaden. Att konkurrensutsätta Bohemia är bra.

Hur hade till exempel fps genren sett ut om det endast funnits ett företag som gjort den typen av spel?

Citera

engen skrev:
Mig personligen så både älskar och hatar jag A2. Hatar det för att det åtta år senare fortfarande i grund och botten har samma opolerade, otestade grova yta som förhindrar spelet att nå de riktigt stora höjderna. Älskar det för att jag har spelat serien sedan 2001 och det finns inget spel där ute som liknar dem i dess omfattning eller skala.


Detta =) Hade jag sett polaren spela ArmA 2 idag, och aldrig haft och göra med dem tidigare spelet hade jag nog vart snabb att kritiserat det.
Blir nog att pröva demo, men kommer nog endå hålla mig till arma 2

Citera

engen skrev:
Stora ord för ett spel som inte ens släppts? Att OFP2 har potential skall inte stickas under stolen. Om OFP2 lyckas ordentligt bra och varenda kotte börjar köra det, ja då innebär det stora $$$ för Codemasters och stora chanser för OFP3. Tänk då om det hade varit Bohemia som suttit i motsvarande sits, vilka möjligheter hade det då inte funnits för ArmA 3? Jag personligen tror inte detta hade varit en omöjlighet med bättre marketing och framförallt bättre quality assurance ifrån Bohemia. Givetvis skall man samtidigt ha i åtanke att Bohemia är ett relativt litet spelföretag med begränsade resurser.


Jag förstår inte var potentialen ligger. Rabblar man upp bristerna så ser man direkt att det inte finns något som direkt kommer gynnar dess framtid eller tillväxt. Det är säkert kul de första dagarna/veckorna med coop, men det kommer dö ut ganska snabbt då det kommer bli enformigt och tjatigt i längden. Nu sist så har det ju tex blivit ett jäkla fuzz om att OPF2 inte ens kommer få något stöd för "Dedicated Server", iaf inte till en början. Hur kan man utesluta en sådan grej liksom? Med tanke på konkurransen på denna arcad-krig marknaden med bla jättarna Dice och Infinity Ward, som kommer släppa både BC2 och CoD5 inom det närmaste halvåret, så skulle jag säga att Codemasters inte en chans med sitt första spel i denna genren.

I Bohemias fall så har dom ju helt klart förstorat sin community ytterligare med ArmA2, och en fristående expansion med flera efterlängtade nyheter och fixar är på G. Det återstår att se hur dom lyckas bugg-mässigt denna gången, men trots att dom väljer en gropig väg så går det iaf frammåt för dom. Ett "ArmA3" kommer det garanterat förr eller senare.


Citera

engen skrev:
Det finns inga andra liknande spel i samma omfattning. OFP2 försöker nå upp till det, att ta sig in på marknaden. Att konkurrensutsätta Bohemia är bra.

Hur hade till exempel fps genren sett ut om det endast funnits ett företag som gjort den typen av spel?


Icke då. Vart ligger likheterna mellan OPF2 och ArmA2/ArmA1/OPF1 mer än att det handlar om ett USA som sparkar röv? Dom försöker marknadsföra spelet som en "simulator", och därmed fånga intresset från OPF/ArmA-folk. Men jag är säker på att de som verkligen är ute efter ett sådant spel kommer syna detta väldigt snabbt. Det kommer absolut inte att konkurrera med ArmA2, iom att det inte har något av det som gör ArmA2 så bra!

Jag har dock verkligen inget emot att få se något företag konkurrera med Bohemia i denna genren, men arcad-mästarna Codemasters har helt enkelt inget att sätta emot. Dom har uppenbarligen inte insett vad som har gjort serien så stor från början. Om du nu har varit med så länge så tycker jag att du borde förstå vad jag menar Wink
Du missar min poäng lite.

Det jag försöker förklara är konceptet av att ett annat företag "försöker" göra något som direkt konkurrerar med ArmA, which is a good thing - oavsett hur pass bra spelet sedan faktiskt är. OFP2 har ju en tydlig marknadsföring till en lite större publik än vad A2 har till exempel. A2:s publik har absolut ökat, men hur pass mycket större hade spelet kunna bli om det INTE hade en stämpel av att vara förskräckligt buggigt och med en väldigt tveksam quality assurance? Då hade verkligen OFP2 inte haft en minsta suck att kunna sno över spelare ifrån A2, hade inte det varit något vackert?

Istället har vi idag en situation där A2 har prövats av många, älskats av flera, men många ser endast alla buggar och blickar därifrån bort från spelet mot andra; OFP2. Sedan om OFP2 är bra eller inte det återstår att se. Visst det är ytligt att endast se till buggar i A2 när det är så mycket djupare, men det faktumet betyder inte ett skvatt när det gäller det som är absolut viktigast i speltillverkning, nämligen intäkterna ifrån sålda spel. Word of mouth kan stoppa många spel.

De spelare som OFP2 eventuellt "snor" ifrån A2 kommer aldrig vara de mest hardcore. Det har jag aldrig heller påstått. Det jag menar är att ett bättre testat och mindre buggigt A2 hade kunnat behålla stora delar av de spelare som nu istället blickar mot OFP2. Jag ser fortfarande en potential för OFP2 att generera större mängder spelare, beroende på hur editorn fungerar och multiplayer-aspekterna fixas. Självfallet kommer det därigenom direkt konkurrera med A2. Inte om de få hardcore spelare som finns men med den definitivt större "semi-casual" gruppen av spelare som inte har engagemang nog att se förbi A2:s buggiga yttre. Detta kan ju givetvis diskuteras om det är positivt eller inte.