Visa ämne
 Skriv ut ämne
HV, lite om organisation osv
Finns det fler som är med i HV här och som hittar något fel (eller om jag missar något som är tveksamt om det borde stå i ett öppet forum) så hojta på. Ställ gärna frågor om ni undrar så försöker jag svara Smile

Jag är numera alltså gruppchef/Sergeant, än så länge bara vinkelsergeant.

Jag börjar med lite kort info och så får jag väl bygga på allteftersom/beroende på intresse.
Hemvärnet består utav 40 bataljoner, 10 till 49. Tionde bataljonen är Lapplandsjägarbataljonen och sedan går det söderut ner till 49 som är Norra Skånska bataljonen.

En Hemvärnsbataljon består i regel utav 2 insatskompanier + 1 bevakningskompani + ledningspluton.
Skillnad i stort på ett insatskompani och ett bevakningskompani är uppgifter samt att ett bevakningskompani helt saknar egen förmåga för transport.
I hemvärnets utbildningsorganisation finns också, granatkastarplutoner, militärpolisplutoner, trafikledningsplutoner, transportledningsplutoner, NBRCplutoner och pionjärplutoner.
Det är en vanlig missuppfattning att dessa hör till Hemvärnet, så är det inte utan dessa ligger (liksom frivilliga flygkåren) under Militärregionen.
Det är även lite missvisande med bataljoner och kompanier då en pluton kan underställas i princip vilket annat kompani som helst och ett kompani kan förflyttas XX antal mil per dygn men bataljonsledningarna oftast är regionala/lokala.

En insatspluton i södra Sverige (bandvagnsburet och hjulburet ser ungefär likadant ut och mellan norra och södra Sverige skiljer väldigt lite)
Ser ut så här: (plutonchef/stf är OF1, gruppchef/stf är OR4, soldater är OR2)
Chefsgrupp:
Chef
STF Chef
Soldat/signalist
Soldat/Signalist/Förarare
Hundförare
Hundförare

Understödsgrupp:
Chef
STF Chef
Soldat/GRGskytt
Soldat/GRGskytt
Soldat/GRGladdare
Soldat/stridssjukvårade
Soldat/reservförare
Soldat/förare

Tre stycken Skyttegrupp
Chef
STF chef
Soldat
Soldat/skarpskytt
Soldat/skarpskytteobservatör
Soldat
Soldat/reservförare
Soldat/Förare

Vapen som finns tilldelat på en pluton är
AK4B/AK4C/AK4 med kikarsikte
40mm granattillsats
KSP58B
PSG90
Pskott86
Granatgevär/M48
försvarsladdningar
minor
handgranater

ra180 används för kompaninät
ra1183 för plutonsnät
ra1031 för gruppnät
rakel (osäker på vad den heter i FM och hur många som finns tilldelade)
det finns andra modeller på radio som används mer eller mindre sällan

Det var det, jag kommer återkomma med annat stuff.. Och fråga gärna Smile
Framåt! Mot ära och äventyr
Tack för den infon. Kan komma till användning nästa gång jag bygger ett Hemvärns OP.
The objekt of war is not to die for your country, but making the other bastard die for his.
Gen. George .S Patton