Visa ämne
Anrop » Flygsimulatorer » Flygsimulatorer
 Skriv ut ämne
Koordinera onlinelir
Verkar som flera verkar dela upp sig på olika servrar när det liras, vore ju kul att ensa lite så vi får fler som lirar samtidigt (med varandra).

ser tre möjliga alternativ

-nån hostar online (Funkar inte för alla, inklusive mig)

-via hamachi (Funkar för de flesta dock lite småstrul med AF men funkade för mig mot odens server)

-via LOI (Verkar vara enklaste alernativet funkar dirkt med både AF och FF5 för mig)

vad är era synpunkter?
Redigerat av subroc den 2009-10-05 20:30
Tycker vi ska koncentrera oss på hamachi/LOI så vi kan få med alla.

Tittat runt lite gällande hamachi och kan summera att många verkar undvika nyare versioner (i.a.f. 1.0.3.0 som vi kör) då många spel inte fungerar fullt ut med den (känner ni igen detta eller hehe).

Föreslår att vi provar med hamachi 1.0.1.1 (den många använder istf nyare versioner) och vill sig inte detta så är jag gärna med på en flytt till LOI (har inte satt mig in i denna produkt alls så det är bara ett namn för mig).

En fungerande hamachi och F4AF hostad via "Internet" tror jag på.

(blir väl mitt uppdrag att slappa derStef på FF5 till att backa till 1.0.1.1 om det fungerar väl för oss).

Edit: Det finns en Hamachi 2 åsså, om ni tycker vi ska prova den först.

Edit2: erhhh.. 1.0.1.1 lyckas inte starta på min Vista64 :/ ska vi prova hamachi 2 istället? Cool
Redigerat av theOden den 2009-10-06 10:56
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
Mitt svar på detta är:

Först och främst, jag spelar allra helst Falcon 4.0 Allied Force, det är stabilt och man kan köra campaign.

Allting funkar skitbra när man kör via internet, endast subroc som inte kan va med Sad Sad Sad

SJÄLVKLART ska alla kunna vara med, men hur löser vi detta?

Vi gjorde en del tester, och lyckades få igån AF server med hamachi och LOI med blandade resultat.

Hamachii: Alla som testade hittade tillslut servern och kom in. Problemet kvarstod dock när bland annat jag endast kunde se oden i gamet.

LOI: Alla som testade hittade servern. Men endast en person kunde vara inne åt gången. Så fort någon annan connectade så sparkade man ut den som redan var online.

Jag fick inget bra intryck av red viper alls, då jag inte ens kunde starta en TE utan att spelet krashade.

Free falcon 5.0 funkar, men blir lätt långtråkigt och enformigt.

Falcon 4.0 Allied Force, hur stabilt som helst, haft 1 krash totalt och det var i menyn när jag ändrade inställningar, annars felfritt. Tycker också att campaign mode är roligare än allt annat vi spelat inom falcon serierna eftersom här kan man välja och vraka, eller skapa egen flight, och campaignen fortlöper tills en sida vinner kriget, även när man inte är online och flyger. Dessutom vet man aldrig vad man stöter på där uppe i luften när man gör takeoff och flyger mot sitt target. Dynamik ftw Grin

Men som sagt, om någon kan hitta en lösning så spelar jag mer än gärna både på Hamachii och LOI. Eller över internet, mycket roligare om alla kan va med ju.
Testresultat F4AF mellan min Vista64 och server på XP:

Hamachi 1.0.1.1 no go

Hamachi 1.0.1.5 fungerar på Vista64 men oavsett -ip switch eller vadhelst jag kan experimentera med så kan jag som bäst se server i lobby men inte vad som hostas (TE eller kampanj).

Hamachi 1.0.3.0 samma som ovan

Hamachi 2.0.1.62 samma som ovan.

Provade FF5 bara för referens och då fungerar allt (!) även en styck flight i kampanjen.

Känns lite som att ska det åkas F4AF med kampanj så är det Internet och öppna portar som gäller och ska det åkas FF5 TE så är det hamachi som gäller?

/fattarIngentingOden
Redigerat av theOden den 2009-10-06 13:35
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
Hamachii verkade vara känsligt med up/down speed inställningar i F40AF. Hade du samma på alla klienter/server?
Jupp, 128/1024 på båda

provat med -ip och -hostidx och -funkaförsatan men ingen framgång.

Provade serva med LAN sidan istället och ser då att den dyker upp i serverlistan med dess lokala 192.168-IP. Provat flytta prio mellan NIC och hamachi men F4AF serverar fortfarande med lokal IP. Tror detta är problemet med YetY's serverförsök på LAN, inte IPX på något sätt.

Andra ideér?
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg