Visa ämne
 Skriv ut ämne
SFP bloggen..
Tänkte kunde börja skriva lite om hur det går med SFP framöver. Som många vet är jag i Mexico och av någon anledning älskar jag editera när jag är utomlands. Hemlängtan kanske?

Iallafall, SFP fixade till en release precis vid jul och nu är min tanke att fixa in så mycket som möjligt. Oberoende av hur vackert det är. Tanken är att lägga mycket tid på få till en bra "konfig" över allt som fanns i SFP4 +- lite annat.
Varför lägga in massa ofärdigt?

För modeller och texturer tar tid det är sant, men det gör även config så kan komma igång med arbetet och kanske kan uppmuntra folk mer att fixa till olika modeller. En del från SFP4 ser faktiskt helt ok ut.

Så det jobbar jag på och cribban jobbar på ny soldat, daffman med en snuskburk och i övrigt är det rätt tyst.

För hjälpa mig/oss att koncentera oss på rätt saker, så uppmunterar jag folk skriva lite i den här tråden:

http://anrop.se/f...ead_id=546
Wihiii! Lika stor som sfp4!!! Smile
har gjort ett script åt Andreas för giraffen som jag hoppas en dag vi kan få ha i SFP. Radarn (i spelet och på riktigt) kan upptäcka flygplan, helikoptrar och artilleri ( i spelet endast artilleri från BIS Artillery module).

Någon som har fler förslag på hur den skall funka?


sen har jag funderat på motorcykel 409, som är Sveriges nya och ser ut så här:

http://www.sporth...1148310765

kanske kan använda modellen från arma1 för göra om?

http://community....-M1030.jpg

Hyfsat lika va? Lite speglar, vindskydd och andra säkerhetslösningar så är den "svensk" Pfft
Redigerat av Granquist den 2010-01-22 18:09
Grymt! Hoppas på giraffenSmile


Finns det någon plan på amos osv?
Yes, finns en Grkpbv 120 modell hemma i Sverige som ligger och dammar, fick ej med mig den på resan.

Tanken är att med Amos, ra180 soldat och giraffen kommer göra Sverige i ArmA2 kompetent och förberett i t ex warfare lir.

Lite osäker på vilken typ av artilleri (script) kommer köra via ra180. Blir troligen en lite mer användarvänlig version av det Ktotte gjorde. Mindre ändringar så som att kartan automatiskt kommer upp när man skall kalla på artilleri, får återkomma mer på den punkten senare.
Redigerat av Granquist den 2010-01-22 23:17
Berone på hur väl mitt arbete med soldat modelen går så uppgraderar jag gärna 120an i samma veva som cv90B om jag hinner före någon annanSmile
Har fixat över mer från stringtable, dvs där all text är. Finns ändå 960 rader kvar att konventera in. Oj oj, vad mycket Smile

Kanske få ta tillbaka det där om hur omfattande det kommer bli. Men t ex är min tanke att använda ra 145 som den är från OFP. Herrgud, vem orkar bry sig sååå mycket om detaljer Pfft

Så först kopiera in all kod med placeholders och få de funka som de skall och sen in med "senaste" modellerna, i en del fall är det alltså ofp standard som gäller.
Efter det blir det satsa på de som verkar lämpligt, ge dem arma2 features, bumpmaps osv.

men min tanke är att bättre ha lite dåliga uppdaterade enheter, som ändå kanske är roliga, än bara försöka slänga in allt snyggt lull lull.

Cribban skall även börja göra om selection namnen till engelska på Strv 81, strv 104.. hoppas vi kan få fram ett screenshot på den snart. Kodmässigt börjar den bli klar men vi behöver en Ksp39 externt för laddaren till strv 81, strv102, strv104 och ikv91.. så om någon har lust skissa på en sån vore det uppskattat.


Ännu mer från stringtable och lite andra placeholders tillagda. Typ C130 seriöst allt som krävs är ett bra skin till den. Ganska enkelt.

Fick hjälp av Daffman att pröva configen då jag inte har möjlighet själv, så nu går den starta och allt sånt. Bra, förhoppningsvis kan han lägga upp lite screenshots på grejer som jag lagt in. Typ Strv102..

Cribban har jobbat lite mer på soldaten och kommer tydligen bild på det senare i veckan.

Ser verkligen fram emot göra skillnaden mellan modernt och äldre material.

Slänger med ett "screenshot" på mitt sexiga arbete hittils.. vackert va Smile
Granquist bifogade följande bild:bild:
sfp_progress.jpg

Redigerat av Granquist den 2010-02-06 21:31
Vi far val se vad som hander och vad andreas kan dela med sig.. men vi jobbar vidare med script for artilleri spaning.

Kom precis pa att kommer inte bli sa speciellt svart att fixa sa att grkpbv120 automatiskt besvarar eld som artilleri radarn upptacker. Ratt coolt och svettigt att strida mot Smile

Det kan val ocksa sagas att SAM har blivit officiellt vilket officiellt betyder att vi verkligen ar mega fa som jobbar med SFP... men men sant som hander.

Vi ser val som hander, skall ligga pa daffman att prova mer med SFP config sa kan fa lite updates hur ligger till pa den fronten Smile
Får se om jag får lite tid över så kan jag nog hoppa in och hjälpa till.
hojta om ni har nån specifik uppgift/kod/textur som behöver lösas.
yes faktiskt Smile

Har börjat koda in alla soldater som i SFP4.. kommer bli en del versioner som behövs.. cribban håller ju på med custom besättningssoldat, men vi behöver lite vanliga också. Kan ta lite snack i chatten.

Någon som vet ett gratis alternativ till fraps?
Redigerat av Granquist den 2010-02-11 13:43
@subroc: Har du möjlighet att fixa configen till tgb11 så den går att få in i Arma2? Vore kul att se hur den ser ut där och om det går att bygga vidare på den. Nu när det har börjat röra på sig igen på gott och ont så tänkte jag göra ett nytt försök.
Redigerat av Steel rat den 2010-02-11 18:01
jomenvisst, med lite hjälp från granq med model.cfg så ska jag nog kunna skrämma liv i den
god morgon gamle varg, kul fler vaknar till nu Smile

Nog fixar vi in den i arma2, problemet med din tgb har alltid varit (Tror jag) att texturern ar for "omstandig" for mala bra.

Modellen ar ju grym, kodningen fixar vi latt.. men sen ar det alltid det dar med texturen som verkar hanga upp sig :/

Jag ser fyra alternativ dar som kanske kan fixa det..

a) mappa om allt i oxygen (omstandigt, trakigt och fruktansvart)

Cool "gora automatiskt" i typ 3d max.. kraver lite mer tekniskt.

c) mappa old ofp style, en liten 128x128 textur for detaljer osv.. och sen anvanda pantool for att "merga".. dock osaker pa om kommer ga.

d) kora pa nuvarande och forsoka trots allt...

Tror alternativ b vore bast men fragan ar vem som kan mappa den snyggt med 3dmax. Ar ju en del arbete :/

men klart vi skall ha in den, steelrat, tankte aven pa tgb 1111 med flera vapen, typ Rb 56 dar uppe i mitten och ksp58 pa passagerarsatet.. och sa klart en pvpjas1110 version Smile

EDIT.
Malsattning for nasta fredag.
Fa ingame:
* tgb 11 och 13 iallafall.
* M59 soldaten

och inte direkt sfp relaterat annu men kanske pa sikt Wink

* uppdatera radar script pa griaffen
* implementera artilleri radar script till arthur
* oversyn av funktioner, animation.

samt, ligga pa daffman att ta lite screenshots och se om saker funkar som de bor hittils.
Redigerat av Granquist den 2010-02-11 20:39
Gääässp, god morgon Wink

Toppen om ni fixar kodningen!

När det gäller mappningen så kan det kanske räcka med att göra om valda delar i O2? Utsidan går att måla som den är, det gjordes för ArmA1. Karossens insida räcker att göra i en bra grön nyans och de delarna ligger tillsammans i mappningen. Det som är rörigast är undersidan/chassiet och instrumentpanelen och att den som målar behöver kunna orientera sig i vad som är vad bland delarna. Jag ska dra igång O2 och kolla igenom de värsta bitarna. Är det svårt att lära sig mappa i 3d max?

Har kontaktat Tobe i SAM så får jag om de nappar på att göra texturerna. Att kunna se den ingame sporrar arbetet på ett helt annat sätt också Smile
undersidan borde ju egentligen vara typ 256x256, mörk textur. Så mer "yta" kan användas för tex instrumentpanelen göra klar läsbart.

Denna gången SKALL vindrutetorkarna funka också.. klart underskattad funktion Smile

Det som krävs för få tgb:isarna ingame är att du lägger upp dem på svn.. kodningen finns i princip där så behöver bara länka in dem.
Vindrutetorkare. Visst, det regnar ofta! Jag kan mappa om instrumentpanelen och göra delarna större. Det är också de bitarna som är rörigast nu. Har du koll på vad som är lagom texturstorlek i ArmA2, 256x256 låter lite även om det är undersidan.

De har legat på svn hela tiden. Ser du dem inte??? Fast under sfp5 alltså.

Edit: IRC: Allt flyttat till a2dc under sfp_tgb
Redigerat av Steel rat den 2010-02-12 21:30
tror 2048x2048 är standardformat på texturer i a2
eh steelrat, saker pa du la upp och comitade tgbn? sag den inte pa svn..
gjort fint kamera script idag för enkelt kunna göra filmer själv med lite olika vinklar osv. Skall dela med mig det så fort jag får lite feedback från Andreas (så jag vet det funkar).

Även fått ned tgb:n nu (från gamla svn) och skall kolla på den snart stålis hoppas hinna fixa till den innan jag måste dra skolan.