Visa ämne
 Skriv ut ämne
Första "intryck" av ArmA Full Versionen!! *SPOILER*
Ja, jag tänkte att vi kunde samla alla våra ”första” intryck av ArmA (EU) Full Versionen i typ en tråd, den här Wink

Tänkte börja med att säga (efter som jag typ är ny på forumet) att jag inte har förstört mig själv med något halvtaskigt demo!
Tankade hem demot men installerade det aldrig, av flera orsaker, en är den typ abstinens man kan få i väntan på full-releasen, en annan var tidsbristen, + att det blir mycket mycket roligare när man är ”oskuld” på den färdiga produkten så att säga...!

Har varit en inbiten fan av Flashpoint tills för ungefär två år sen då intresset började svalna… men OFP är definitivt det spel jag lirat ”längst” på pc, typ i 5 år efter releasen.
Så ArmA var givet och defintivt slängde mig i bilen efter jobbet ner till Sumpan för att hämta det då Webbhallen släppte det två dagar för tidigt.. Tjing!!!

Nåväl, till saken..

Det första som slår en är den halvpinkiga ljudkvaliteten på installationsmusiken (installationssplashen är förövrigt den första OFP flashbacken)! Men misstänker att det kanske ska simulera en risig öststats-am radio och det lyckats den bra med!

Men installationen går snabbt och utan probs (tänk på att fylla i produktnyckeln med STORA bokstäver dock, har inte fått det bekräftat men små bokstäver i prodnyckeln kan ställa till problem i multiplayer läge tydligen?!)
Måste säga att efter att ha lirat BF2 ett tag känns laddningstiderna i ArmA som rena våta-drömmen.. Inte många sekunder onödig väntan här inte.. Vare sig i editing eller i mission-läge!

Började (naturligtvis) i editor läge för att spana in grafik och fysik! Körde först ”normal” på alla grafik-options och 1024* - Default.
Typ jaha.. Har jag hamnat på Nogova igen? Nu vet jag inte hur demot såg ut men likheten med Flashpoint är slående.. Mer än vad skärmdumpar och filmer kunnat visa! Samma kåkar, samma träd, fordon, buskar och detaljer.. Fast naturligtvis mycket snyggare!

Med AA och PE (Anti-Aliasing, Postprocess effect)på känns bilden lite blurrig, dock så vänjer man sig ganska fort och det blir ju helt klart snyggare med än utan!
Känslan i fordonen och i rörelserna är också 100% OFP upp i dagen, inkl den irriterande featuren att inte kunna röra sig och ladda om samtidigt! Snälla Bi, fixa!!

Att köra mark-fordon är lika knepigt som i OFP, men blir lite lättare om man har ratt och pedaler, att flyga är inte lätttare.. nånstans! Den som klarar att landa (utan att förvandlas till aska) efter premiärturen i en helikopter är värd en t-shirt typ… Efter tag fick man dock lite kläm på det hela, men flygplan.. Ja kom inte ens upp från marken.. Får återkomma på den punkten!

Att se sin gubbe springa i 3:e vy är dock lite smått skrattretande, ser ut ungefär som Stig-Helmer på LSD, speciellt uniten som heter Camelpilot, och dom gröna gele-hallon hjälmarna på OPFOR, dom var lika gele-hallon aktiga som på skärmdumparna, men ok då..!
Meckar lite med grafiken, och får inget direkt lagg, däremot det kända problemet med typ mousesmoothing, och ju högre detaljer dessto mer segt blir det att röra på siktet men får inte bort det helt heller.. Väldigt irriterande, ska se om jag kan få till det ikväll!
ArmA är defintivt snyggt totalt sätt, och utvecklarna har fått till ljuset på ett bra sätt och som jag inte sett i nåt annat lir (kanske möjligen i FSX). Vädereffekter och allt sånt håller vad rescensionerna lovar.

Editorn då… har inte hunnit kolla på den så mycket.. Men, den enda skillnaden vad jag kunde se direkt är att man flyttat menyerna från ovankant till höger sidan annars Operation Flashback.. Och så kartan naturligtvis! Den är stor.. ja, hur stor det vet jag inte men det kommer nog att ta tid om skulle knalla från norr till söder! 400 km2 tror jag det var… Större städer, större berg, ja allting är större… men kalla det för subtropiskt klimat är nog lite att ta i som dom gör på hemsidan tror jag… På större delen av ön känns det mer som typ mellan- norr- Sverige klimat…

Så efter ”bara” 4 timmar är väl det jag kommit fram till så långt.. Finns mycket att utforska och testa men det första intrycket är totalt sett mycket bra… Är väldigt likt OPF, vilket var ett av dom bättre spel jag nånsin spelat och det är inte dåligt! Visst det finns lite smågrejor som är irreterande, men fördelen är, hoppas och tror jag att Bi är lite mer intresserade av sina produkter än dom andra stora drakarna, att man satsar på mer uppdatering och t ex som till 1.05 lite extra units osv, och kanske är lyssnar mer på forum osv.
Och bara för att jag sa det här så kommer jag att komma hem och hitta bronto buggen men men.. Sen om nån vill testa det på Vista så är jag nyfiken på hur det funkar!!!
Som sagt, har bara snuddat på ytan än så länge men ett gott första intryck fick det i alla fall… och fyll på vad ni själva tycker!!!!

PS: Lider med er som får vänta tills imorrn, men som sagt, den finns på webhallen i Sundbyberg öppet för försäljning för alla så… det hänger på dig hur angelägen du är och hur långt du vill åka! Sen en annan fördel att inte skaffa det igår är att populäritets faktorn i ett förhållande att låsa fast sig framför datorn på alla hjärtans dag är väl inte direkt skyhög… Inte ens den senaste säsongen av den bästa doku-såpan i DVD format funkar…

Jajuste jag har en Intel 3.0 GHz HT, 1 GB RAM, GW 6800 GT-GS 256mb på XP-Pro SP2+.

\Cpt Wulfman (Fan, vad med text det blev Shock...)
Tack för mycket text...
Lite stressigt just nu, får nog läsa ditt inlägg igen lite senare.
Men tack iaf.
Imorrn drar man till GAME och köper, har de det inte blir man arg. Wink
Här kommer mina erfarenheter.

Singelplayer uppdragen är ganska lätt och enformiga, det enda som imponerande var det "ryska" anfallet på amerikaner. Där man kunde hoppa mellan spec op för spränga AA fordon (så piloten kunde flyga in), till piloten, t72 vagnchef eller 2 olika skyttar.
Fungerade väldigt bra och gillad det uppdragets upplägg, med anfalla från flera håll.
Samordnat med flera objectives. Hade förvånandsvärt bra FPS också genom hela uppdraget.

Dom övriga uppdragen är rätt tråkiga och av typen "du är en ensam man och skall slå ut en konvoy." till sin hjälp har man x bomber och minor.
Helikopter delen gillar jag mer än i flashpoint, säger inte den är bra, men tycker är bättre. Dock är det stört svårt flyga ka50 och försöka göra någon nytta.

Annan rolig grej med singelplayer missionen är att man får låsa upp efterhand.

Mission editor:
object fungerar inte längre, den som gjorde livet så lätt innan har blivit ersätt med en fullösning av typen nearest object.. jobbigt.

Addwaypoint via script verkar inte funka som det skall.

Att göra addons har blivit krångligare men lättare göra snyggt, väntar på armas verktyg för ö skapande men principen är likadan och tex fungerar midjestyrning av fordon rätt så nice. Flakmoppe nästa?

Brovagnar, "mechs", och framförallt landningshjulen på flygplan kommer ha nytta av dom nya animeringarna, för inte tala om "torn i torn"..spännande Smile
Har faktiskt inte kört nåt singlemission ännu men ok det låter lite tråkigt, men körde ett coop igår med polarn igår och ja.. haha det kändes som man skulle behöva packa upp missionet och slutföra det för det kändes väldigt halvfärdigt.. kommer inte ihåg vad det hette men man skulle lägga sig i bakhåll för en konvoy, problemet var att dom troligtvis lagt nån wp:n fel för convoy:en gick 100 meter ovanför vägen.. snopet!
Låter ju inte så bra.
Kan man sammanfatta det till motor BRA, missions SKRÄP? editor EJ KLAR?
Redigerat av WolfAss den 2007-02-16 12:07
Motor, helt OK.
Missions, går göra utmärkt. Vänta på communityn och framförallt multiplayer.

Editor, jodå den är klar.. allt funkar men en del blev mindre bra.

Kan säga som så.
ArmA == jätte bästigaste spelet..
men har man kört OFP så mycke man tröttnade på det kan man tröttna på ArmA rätt snabbt (arma singelplayer, multiplayer utan custom uppdrag).

Men om man tittar vad som hände med OFP innan arma släpptes, tänker på SLX moden där ai drar skadade i skydd för ge första hjälpen, barrikerar sig inomhus osv.. så kan jag säga att jag köper arma för editing och om något år köra riktigt avancerade uppdrag. Nu går det ju att skriva "egen" ai.. kommer hända mycke spännande.