Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Fråga om mumble (positional audio)
Läste lite om mumble, positional audio.

Hur fungerar den i praktiken?
Vad hände om du står 500 meter bortanför min gubbe och pratar till mig, eller rakt ut, hör jag det då eller vad? Frown

Jag har ej haft tillfället att testa det själv, så kanske någon av er som testat på det hela?

Citera

Kiptanoi skrev:
Läste lite om mumble, positional audio.

Hur fungerar den i praktiken?
Vad hände om du står 500 meter bortanför min gubbe och pratar till mig, eller rakt ut, hör jag det då eller vad? Frown

Jag har ej haft tillfället att testa det själv, så kanske någon av er som testat på det hela?


Ja du kommer höra.
vad bra =)

Men är det någon som har erfarenhet av mumble?

När jag och en kompis kör, och vi båda har push to talk.
Men vi hör igenom varandra, om jag pratar utan att trycka på min knapp, så hör han mig, inte kanon bra, utan lite mummlandes, likaså jag hör honom när han pratar utan att han klickar på sin push to talk knapp.

Vad kommer det sig, och finns det något sätt att fixa till det, för så ska det ju inte vara. Någon inställning eller vad?
Konstigt att bägge har så =/

Citera

Kiptanoi skrev:
vad bra =)

Men är det någon som har erfarenhet av mumble?

När jag och en kompis kör, och vi båda har push to talk.
Men vi hör igenom varandra, om jag pratar utan att trycka på min knapp, så hör han mig, inte kanon bra, utan lite mummlandes, likaså jag hör honom när han pratar utan att han klickar på sin push to talk knapp.

Vad kommer det sig, och finns det något sätt att fixa till det, för så ska det ju inte vara. Någon inställning eller vad?
Konstigt att bägge har så =/


Oj det låter som ett så kallat mongo-fel. Lyser dina "läppar" i mumble när detta fenomen uppstår? Alltså förstår mumble att du håller på att prata? Om det inte gör det, alltså att dina "läppar" är gråa så borde ju inte mumble skicka iväg nått ljud till din kompis. Om dina läppar är röda fastän att du inte trycker på din knapp så är något fel.

Citera

bknec skrev:

Citera

Kiptanoi skrev:
vad bra =)

Men är det någon som har erfarenhet av mumble?

När jag och en kompis kör, och vi båda har push to talk.
Men vi hör igenom varandra, om jag pratar utan att trycka på min knapp, så hör han mig, inte kanon bra, utan lite mummlandes, likaså jag hör honom när han pratar utan att han klickar på sin push to talk knapp.

Vad kommer det sig, och finns det något sätt att fixa till det, för så ska det ju inte vara. Någon inställning eller vad?
Konstigt att bägge har så =/


Oj det låter som ett så kallat mongo-fel. Lyser dina "läppar" i mumble när detta fenomen uppstår? Alltså förstår mumble att du håller på att prata? Om det inte gör det, alltså att dina "läppar" är gråa så borde ju inte mumble skicka iväg nått ljud till din kompis. Om dina läppar är röda fastän att du inte trycker på din knapp så är något fel.


Varken han eller jag ser att vi sänder när detta händer.... Utan vi hör att vi pratar.
Han kunde säga hela meningar tidigare idag och jag hörde vad han sa, dock inte klart, lät som att han pratade genom en kudde, likaså jag, jag hörs med även när jag ej klickat på sänd knappen, även det låter som jag pratar genom en kudde. Men det går att höra vad jag säger.

Och ingen markering i mumble om att vi sänder, läpparna är gråa.. Det som är så spooky och knäppt ju. Sad

Första gången som både han och jag avnänder oss av mumble, så vi vet inte riktigt vad alla inställningar gör, men jag hittade en film via youtube som visade hur man satte upp en server samt mumble med diverse inställningar. Så allt ska vara rätt, men vettetusan vad som får våra röster igenom nätet utan att vi klickar på sändknappen.... okej om en av oss hade så, men när båda har det så.... mysko.
Ni har inga andra röst program igång samtidigt typ MSN Messenger, TS, Skype, som ni inte har tänkt på? Annars vet jag inte vad som kan vara fel. Är verkligen ingen expert på mumble. Så jag antar att du får googla dina problem. För mig har det fungerat sådär med mumble. Har bara testat lite lätt med positional audio i Arma 2 med mina kompisar. Tyckte det buggade lite för mycket för att kännas trovädigt. Men ljudkvaliten var mycke bättre än i TS2.
Idag gick vi igenom vad det kunde vara, och det visade sig vara ett lättare fel än vi anade.

Det som jag skrivit sker inte i andra spel, eller när vi bara är, utan det sker endast i sammband med hamachi + Resident Evil 5. + teknogods Sad

Vi har testat andra spel idag som Rainbow Six Vegas 2 via steam, och andra spel, då fungerar det som det ska.

Fortfarande skumt hur våra röster kan komma igenom när vi ej klickar på push to talk knappen.

Men nu vet vi att mumble fungerar som det ska. Smile
Kanske någon form av "Voice activasion" som inte stängts av som funnits på hela tiden som default inställning?
Vi har testat med enbart hamachi igång, vi har testat med enbart Resident Evil 5 igång, och vi har testat enbart andra spel, och då fungerar allt som det ska.

Men så fort vi slår igång teknogods + hamachi och Resident Evil 5, och är i samma session och spelar co-op, så går ljudet igenom.
Hur detta kan bli så är ju helt galet.

Så den kombinationen var det som gjorde att ljudet går igenom och att man hör varandra ändå utan att klicka på push to talk knappen.

Ljudet är inte bra, utan låter som man pratar genom en kudde, men man hör vad den andra säger iaf. Helt galet.

Så felet är ur världen... det är alltså kombinationen ovan som gör att det blir så.

Tråd löst.