Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Editering
 Skriv ut ämne
Uppdragsidé inför OA
Har suttit och klurat lite på ett uppdrag jag gärna skulle se i OA med afghan temat och skulle gärna ha lite feedback på om det kan vara intressant:

AfghanCTI var nog ett av de roligaste PvP uppdragen jag spelat i ofp och det vore kul om man kunde få till något liknande nu när vi får alla affe units och kartor straight out of the box.
Min tanke var att det kanske skulle funka att utgå från standard Warfare för att slippa bygga allt från grunden dock med ett par förändringar.

- Båda sidor startar med en MHQ och tex. 16 units (playable) som i std. WF
-ISAF mhq typ stryker motsv.
-Talibaner mhq typ civil lastbil
-ISAF har basbyggande i princip som i std. WF
-Talibanerna har också basbyggade typ std. men istället för stora vräkiga
hus/bunkrar/hanger har de tält modell mindre (lätta att gömma i terrängen
eller städerna) möjligtvis större bunker för mer kvalificerade vapen typ t-62.

-Units som går att köpa från baserna ska skilja sig mellan ISAF och talibanerna.
-ISAF typ vanliga grejer men tunga vapen (typ tanks ska kosta så att man får
kämpa lite för att köpa dem).
-Talibanerna har bara lätta grejer (Soldater/pickuper med
mg/suicidesnubbe eller bil) eventuellt äldre tank typ t34/t55/t62

-Städerna ska vara befolkade med civila som gör everyday business (åka bil, gå
runt) varje stad ska ha en "respect variabel" om de gillar ISAF eller talibaner
(typ -100 fullt stöd för talle eller +100 fullt stöd för isaf) denna variabel
påverkas av om nån sida har dödat civila i staden och denna variabel styr också
nästa steg som är hur man tar och håller städer.

-Ta och hålla städer. Här skiljer sig ISAF och talibanerna lite
-ISAF: om en stad är civil dvs inte hålls av motståndaren måste de köpa ett
särskilt fordon från basen typ fob-buildingtruck och åka till staden med det
fordonet, när de är inom en viss radie från staden (500m?) kan de bygga en
FOB (Forward Operation Base) den bemannas då med en AI grupp (9-18 man)
Staden är då tagen, för att hålla staden måste de skicka supplykonvojer till FOB
för att upprätthålla den, om det gått 10min? eller vad som är gameplaymässigt
passande utan att FOB har nåtts av en supplykonvoj försvinner FOB:en och staden blir civil igen

edit: fortsätter

-taliban: om en stad är civil dvs om ISAF inte har en bas i staden så kan tb köpa en särskild recruitmentgubbe från basen och placera denna gubbe i staden staden får då 3 grupper med 9-18 man som försvarar staden, tb måste åka in med en ny recruitmentgubbe var 10:e minut (eller vad som är gameplaymässigt bra)innan den gamla försvinner (tröttnar på krigarlivet och skaffar villa, volvo och vovve) för att behålla staden, staden generar income till talibanerna.

-respectvariabeln styr med vilket intervall man måste skicka in konvoj till FOB/skicka in recruitgubbe i staden dvs om en stad hålls av ISAF men har respect -50 måste man skicka in konvoj var 5:e minut för att få behålla FOB i staden och vice versa med tallisarna

-för att ISAF ska vinna en stad från tallisarna måste de döda recruitmentgubben i staden som då blir civil och sen skicka ett FOB-byggarfordon
- för att tallisarna ska ta en stad från isaf måste de slå ut ISAF AI (och spelare) runt staden och FOB och sen hålla staden tills FOB försvinner.

-för att bättra på sin respect i en stad kan ISAF eller talli skicka en särskild lastbil fylld med glass och ballonger (motsv.) till staden som då ökar sin respect ett steg för den sida som skickade
lastbilen.

-Income:
-ISAF får sin income genom en heli som flyger in var 10:e? minut och landar i mainbase detta generarar en summa som ökar för ju fler städer som de håller, helin bör flyga en ganska lång väg över kartan så talli får en chans att slå ut den med en sam

-talli får sin income från att hålla städer (alternativt att städerna de håller genererar en gubbe var 10:e minut som måste springa med stadens income till tallis mainbase) en fast summa för varje stad.

-slutmålet i spelet är som i std. WF att slå ut motståndarens MHQ och hela bas

tror inte jag råddar detta uppdrag själv men har gått och klurat ett tag nu så tänkte att det var lika bra att skriva av sig om nån annan känner sig manad

men tar gärna emot synpunkter och idéer på mitt upplägg
Redigerat av subroc den 2010-05-10 20:47
ah också ett av mina favorit missions ever...

Det finns en del saknar från Afghan cti (den var ju helt byggd på att ISAF anföll och talibanerna försvarade) vilket gjorde blev kamp om varje stad och på slutet bitter och lång.. istället för vanliga Warfare där "oj vi förlorar denna staden, skit i försvara, ta 2 nya istället)...

men om vi skiter i gamla missions.. gillar upplägget MEN.. konvoyer och gubbar som springer från städerna funkar oftast väldigt dåligt. Räknar inte på att OA skall fixat mycket på den fronten, en 10 minuter lång körning kan ta 30 minuter för ai.. :/
Vet inte om några av er spelat Project Reality till BF2?

I det spelet har de iaf en speltyp där man spelar som Insurgent vs USMC/Britter.

Grymt assymmetrisk strid, tex har britterna tillgång till Warriors, Challenger 2's osv och Insurgents har som tyngst... RPG.

Hur funkar det då att spela så? Framförallt kan det tilläggas att det är *skitkul*. Som USMC/britt är du skitnojjig att det skall stå RPG-skyttar och insurgents bakom varje hörn när du avancerar. Som Insurgent är det en otroligt mäktig känsla när en ensam Challenger 2 rullar i närheten och man vet att den är sågott som odödlig utan ett koordinerat anfall. Genom pure sneaky sneaky taktiker lyckas den slås ut med RPG och självmordsbilar. (Insurgents har bilar med sprängmedel och en stor lastbil med en gammal bomb på flaket)

Speltypen går ut på att Insurgents har en mängd "weapon caches" gömda på random i staden. USMC/britterna måste slå ut dessa. USMC/britterna har begränsad mängd respawns, insurgents har oändligt. USMC/britter vinner när alla caches är utslagna och insurgents vinner när USMC/britter har slut på respawns. Alt den som "leder" efter en viss tid har gått ut.

Iochmed att OA kommer ha en "ö" som är en hel stad (Targarabad något?) så kan denna spelstil kanske vara något att kopiera? Project Reality för A2 kommer garanterat ha detta iaf.

Edit: Nyckeln tror jag är att knyta in striden i staden. Där behöver inte pansar vara insta-win som det är ute i öppna öknen.
Redigerat av engen den 2010-05-11 20:17
toppen engen.. fast helt annat upplagg an forsta missionet subroc pratar om...

ar dock intresserad av att lira bada.
True. Sorry för kapningen Sub! Smile
lugnt, denna tråd får bli allmän idébank för uppdragsskaparna
Tanke.. för warfare.

Göra lite som i SFP4 och ra180.

Tänk du kör warfare grejen, du kan köpa en Rb 57, ett grg eller pskott. Men du kan även köpa en Ra180. Sen väldigt dyrt men så köper man olika "magasin" som innebär olika grejer t ex:

* 14 HE (MRSI), simulerat artilleri från grkpbv120. Extremt kraftfullt men kan bara användas relativt nära basen.
* Rök från artilleri.
* JAS 39 Support.. CAS från JAS39
* UAV support.. En ai uav flyger och rapporterar allt den ser (går gömma sig i hus osv, samma som från KP CTI)
* Case evac.. En hkp14 kommer och landar sen flyger tillbaka till basen. Perfekt om man hamnat långt bort.

För "terroristerna/frihetskämparna" finns liknande men i form av en gammal motorola (Gjorde en modell och texture så i princip klar.. skall användas i sfp kampanjen ändå).. Vad de kan "ringa" in.

* 60/81 mm granatkastare, inte så säker, långsam men bra för skrämma svenskar.
* Lys möjligen (om man nu kör nattuppdrag)
* "Organized riot", om man är i en större by, stad så kan man fixa så blir en stor grupp civila som demonstrerar, kasta sten på svenskar. Kanske användbart för smyga sig ur staden eller smyga sig på svenskarna med en bomb.

några jag/rpgprayer funderat på..

* Jihad call, samma som riot men folk beväpnade med ak47, någon rpg motsvarande. Mängd ai soldater helt enkelt.
* Pickup, samma som svenskarnas men en jeep (dock funkar ai så dåligt så kanske inte)
* "The intel call", man ringer och får reda på alla svenskars position inom 3 km från där man befinner sig.. med cirka 50 meters fel tolerans. Mer för veta om finns i närheten.


förövrigt.. "tunnel teleporten" från orginal afghanistan missionet måste finnas med..
oh, tanke med teleporten, köpa spade med dyr "gräv ammo"
hmm, föredrar nog som tidigare.. att de är fasta och går användas tills de sprängs. Blandning mellan "respawn points", "fast travel".

Med en spade och ammo kan man (utgår jag ifrån) teleporta när som.. blir lite knas.

EDIT. Gjorde min "tunnel" modell.. tack till julvort för screenshot.

http://images.nightcrawler.se/496470t...tunnel.png

Tanken är att den skall vara svår/omöjlig att se från luften då sanden förhoppningsvis smälter in bra. Den skall även vara hyfsat svår att se från "felhåll".. men enkel hitta från rätt håll. (Dvs om man "bygger" en bör man ha öppningen bort från fronten)

Jag är grymt nöjd iallafall Smile
Redigerat av Granquist den 2010-05-20 17:06