Visa ämne
Anrop » Flygsimulatorer » Flygsimulatorer
 Skriv ut ämne
Var starta?
Tjena!
Jag har länge gått och velat skaffa mig en bra flightsim där jag kan flyga runt lite - men inte kommit längre än så. Googlat runt, kikat på forum men alrig riktigt hittat rätt. Här känns det som att det finns några själar som sitter inne med kunskap - så jag hoppas man kan få lite hjälp längs vägen!

Jag har nyligen skaffat en skaplig dator (i7 930, 6gb ram, ATI 5870 grafik med SSD disk) så det lär förhoppningsvis inte vara några problem. Min tanke är att om man trivs väl med att flyga sim köpa in ett gäng skärmar till för att realisera det ännu något - men det får vi ta senare.

Frågan är nu: Var ska man börja och hur ska man komma igång? Har laddat hem både FreeFalcon 5 och 5.5. Vilket ska man satsa på?
Vad ska jag tänka på för att "komma igång"?
Flygerfarenhet har jag sedan 7-8 år sedan när man satt ett gäng timmar i MSFlightsim och flög.

Skoj forum! Hoppas jag får lite hjälp att komma igång så är jag lätt med och flyger lite framöver!
///Niklas Johansson
Hej,

Jag ska till och ladda hem FF 5.5 nu efter MaxPowers framfart här på forumet så då kan vi ta några enkla flygrundor så kan jag instruera allteftersom till vi kraschar nånstans Smile

För MP behöver du öppna port 2934 och 2934 till din flygmaskin (haha vad jag är kungen på ordlekar).

/världensBästaOden
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg

Citera

theOden skrev:
Hej,

Jag ska till och ladda hem FF 5.5 nu efter MaxPowers framfart här på forumet så då kan vi ta några enkla flygrundor så kan jag instruera allteftersom till vi kraschar nånstans Smile

För MP behöver du öppna port 2934 och 2934 till din flygmaskin (haha vad jag är kungen på ordlekar).

/världensBästaOden



Haha okej Smile
Jag sitter just nu och installerar 5.5an så får vi se om jag får igång det. Några kända problem med Win7 64-bit annars?
///Niklas Johansson

Citera

NiKeMaN skrev:

Citera

theOden skrev:
Hej,

Jag ska till och ladda hem FF 5.5 nu efter MaxPowers framfart här på forumet så då kan vi ta några enkla flygrundor så kan jag instruera allteftersom till vi kraschar nånstans Smile

För MP behöver du öppna port 2934 och 2934 till din flygmaskin (haha vad jag är kungen på ordlekar).

/världensBästaOden



Haha okej Smile
Jag sitter just nu och installerar 5.5an så får vi se om jag får igång det. Några kända problem med Win7 64-bit annars?


Ja startade gjorde det iaf. Logitech kontrollen confad också. Men spelt hängde sig efter 3 minuter :S
///Niklas Johansson
Jag kör Vista x64 och 5.3 fungerade ganska bra så win7 x64 "borde" ju hantera detta antika spel den med - kolla på FF forum, tror RAM22 kan hjälpa till. Om inte annat är det nog bara att börja testa olika versioner av drivrutinen.

Om du kan ösa in en Dual Boot så är winXP 32 det som rekommenderas varmast.
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
nu har jag inte lirat FF sen 5.1 men vad jag vill minnas så är det väldigt känsligt in terms of hårdvara, andra program som snurrar samtidigt, vilka menyknappar man klickar på, antal röster i melodifestivalen, månfasen, promillenivån, the list goes on and on and on and on......... och då har vi inte ens börjat på multiplayerdelen Smile
annars är väl hetaste flygsimmen nu Lockon:FC2
Tjena Nikeman ja det är lite problem med freefalcon jag har hört att BMS kommer släppa ett uppdaterat falcon spel med directx 9, sen får ni inte glömma att DCS snart släpper A10C Warthog det kommer vara hur bra som helst Grin

Jag sitter själv och lirar Lockon FC2 och dcs black shark med några vänner...
Redigerat av supramk3killen den 2010-06-14 21:13
Supramk3killen: Var hittar jag Lockon FC2? Sökt både på torrentsidor och på CDON.com bland annat efter att tanka hem eller att köpa.

Har fått igång Falcon 5.5 nu iallafall men får soppatorsk efter ett tags flygande i "dogfight" mode utan hitta några fiender :S
///Niklas Johansson
Att få personlig handledning är guld värt, jag har inte kört FF5.5 men tycker mig höra att den är rätt så stabil. Risken med Falcon är att man blir överväldigad av komplexiteten och lägger av. Jag brukar därför rekomendera Flaming Cliff i första hand som är bra mycket lättare att lära sig och lättaste ac i FC2 är väl A10.
Redigerat av robert lind den 2010-06-14 23:44
Det som funkar bäst med FreeFalcon5 är windows xp och något ATi-kort om man läser mellan raderna på forumet, han jag flyger med har xp och nvidia och det funkar för honom.
Grafikkortstillverkarna lägger ingen energi på att göra driuvrutiner som funkar bra till ett så gammalt spel så lösningen för många nvidia-användare är att hitta äldre drivrutiner, det finns ingen gyllene lösning om man har problem, för vissa funkar det och för andra så strular det helt enkelt.

De håller på med en hotfix som kommer att släppas när som helst nu som jag fattat det, det löser en del problem.

Rykten säger att BMS ska släppa en version som supramk3killen säger men då är det bara F-16 som man kan flyga.

Och när det gäller MP så kan man som oden säger öppna portar eller så använder man ett program som heter hamachi så slipper man det.

Det går alltid knåpa ihop ett träningsuppdrag där vi kör lite starter och landningar, testar lite formationsflygning mm.
Redigerat av MaxPower den 2010-06-14 23:49
Niklas du kan köpa och ladda ner lockon FC2 på www.lockon.co.uk men det är inte klickbar cockpit funkar dock jävligt fint med tangentbord och en hotas sticka...

Fan har Maxpower hittat hit oxå Grin va det inte du och en vän till dig som vi försökte få över till open fucklon förut?
Redigerat av supramk3killen den 2010-06-15 19:21
Japp, det stämmer fint, men vi gillade viggen för mycket.Grin
Jo vem gillar inte viggen men man kan inte få allt så jag sitter och kör Su33 i FC2 Grin