Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Arma II Server - Hårdvara
Har funderat lite om att skaffa en egen server som ska stå här hemma. Jag tänkte främst köra upp en ArmA 2 server på den men kommer eventuellt köra igång annat smått och gått.

Vad för hårdvara kräver en ArmA 2 server egentligen? Hur mycket kan det kosta hårdvara mässigt?
Det duger med en quadcore 2,4ghz med ca 4 gig ram, det har jag kört på i några år. men med 30 personer+ så ligger den på ca 7mbit/s så en bra lina är viktigare tycker jag.

Citera

klerkan skrev:
Det duger med en quadcore 2,4ghz med ca 4 gig ram, det har jag kört på i några år. men med 30 personer+ så ligger den på ca 7mbit/s så en bra lina är viktigare tycker jag.


Aha, okej. Tack för svaret. Har hastigheten på minnerna någon betydelse om de ska användas på en server?

Citera

nicke157 skrev:

Citera

klerkan skrev:
Det duger med en quadcore 2,4ghz med ca 4 gig ram, det har jag kört på i några år. men med 30 personer+ så ligger den på ca 7mbit/s så en bra lina är viktigare tycker jag.


Aha, okej. Tack för svaret. Har hastigheten på minnerna någon betydelse om de ska användas på en server?


Minnen har ingen hastighet. De MHz du ser när du köper minnen betyder att minnena klarar att köras upp till den hastigheten. Alltså behöver du bara minnen med många MHz om du ska överklocka dina minnen. Inte så aktuellt i din server kanske?

Min Arma 2 server har en AMD Athlon II X4 2.6 GHz och 4GB DDR 3 RAM. Fungerar bra till vår klan (upp till ca 5 spelare). Men tänk på att AIn är mycket mer krävande i Arma 2 än i Arma 1. Min server går på knäna om man lassar på med massa AI.
Redigerat av bknec den 2010-08-30 23:30
Jag svarade inte på denna tråden för jag visste inte hur bra min server skulle klara av sina uppgifter, men nu efter lite tid så kan jag svara. Smile

Hårdvara/Mjukvara (DELL XPS Gen5):
En gammal sliten och rostig Pentium 4 - 3,2Ghz
2 GB RAM
XP - SP3
Watten på Nätagget vet jag inte, och jag vill inte krypa ner till damm-monstren för att ta reda på det heller. Pfft

Program som körs:
Hamachi
Ventrilo Server
OneSwarm
Minecraft Server
(och så klart) ArmA2 Server

Änså länge så har jag så har jag inte haft några problem alls mer än att ArmA2 Server kraschade en gång, men det berodde nog mer på Otur. Jag har inte fått några större klagomål om lagg eller annat, så jag vill säga att mitt system räcker.

Servern delas på en 10/10 fiber lina med Min speldator och min flickväns bärbara dator.

EDIT:
När jag försökt testa datorns förmåga med AI så har jag inte märkt några svagheter när jag kört CTI (24).
Dock så vill jag gärna proppa servern full med spelare och AI tills den börjar Lagga så jag vet vad den går för, men våra spelkvällar har inte varit så stora än. Pfft
Redigerat av Chris_Acrobat den 2010-09-21 11:37