Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Editering
 Skriv ut ämne
SFP + ACM module
Om jag vill att modulen ACM ska spawna ut SFP trupper, vad skriver jag då?

Koden för att spawna ut RU soldater och OA US soldater ser ut så här:
Kod Källa  

[["BIS_US", "RU"], BIS_ACM] call BIS_ACM_setFactionsFunc;


Men vad kan man skriva om man vill få ut svenska trupper?
Kan det vara så enkelt som SFP?
borde för Takistan t ex bli:


Kod Källa  

[["SFP_SWE", "BIS_TK_GUE"], BIS_ACM] call BIS_ACM_setFactionsFunc;


och för 1981 scenarion:

Kod Källa  

[["SFP_SWE_1981", "sfp_soviet_marine"], BIS_ACM] call BIS_ACM_setFactionsFunc;


Ser fram emot ett demo mission, hinner inte leka själv med modullerna men alltid kul veta om funka. ALICE, civila modullen håller vi på få funka på Sturkö.. just nu funkar bara lite av västra delarna.
Tackar.
Jag testade detta lite snabbt nyss.
Kod Källa  

 [["SFP_SWE"], BIS_ACM] call BIS_ACM_setFactionsFunc;


Och det verkar inte fungera, det spawnade ut allt möjligt, precis som om den raden som väljer vilken typ av factions som ska spawna inte fanns med.

Modulfunktionen läser av detta i min init fil
Kod Källa  


waitUntil {!isNil {BIS_ACM getVariable "initDone"}};
waitUntil {BIS_ACM getVariable "initDone"};

//ACM module parameters
[1, BIS_ACM] call BIS_ACM_setIntensityFunc; 
[BIS_ACM, 100, 150] call BIS_ACM_setSpawnDistanceFunc;
[["SFP_SWE"], BIS_ACM] call BIS_ACM_setFactionsFunc;
[0.3, 0.6, BIS_ACM] call BIS_ACM_setSkillFunc;
[0.2, 0.5, BIS_ACM] call BIS_ACM_setAmmoFunc;
["ground_patrol", 1, BIS_ACM] call BIS_ACM_setTypeChanceFunc;
["air_patrol", 1, BIS_ACM] call BIS_ACM_setTypeChanceFunc;
//  hint "ACM Module #1: Running.";
ah vet du vad, det är nog för vi inte har några grupper definerade.
Aha =)

Är det ngt som man lätt kan göra själv, eller be er att definera lite lätt? =)

Redigering:
Jag har visst inte tankat hem den nya releasen (SFP 21 Januari)
Så jag tankar hem den nu och testar med den, återkommer med resultat =)
Redigerat av Kiptanoi den 2011-01-21 13:23
Så där, nu är det nertankat, installerat och testat.
Kod Källa  

[["SFP_SWE"], BIS_ACM] call BIS_ACM_setFactionsFunc;


Denna kod fungerade inte.
Hur kan man definera grupperna? =)
något jag måste göra.. skall försöka fixa till nästa release.
Aha, inget man kan in och pilla på själv med att lägga dit ngn rad kod i det man har tankat ner? Typ öppna med ArmAUnPBO och öppna rätt fil och slänga in en definering och spara? hehe =)
Kanske inte är så enkelt men ändå, måste ju fråga =)
ah jo.. i princip så enkelt är det och fixar du det får du gärna skicka till mig, egentligen är det inget svårt, men allt tar tid så vad skall man lägga tid på? Smile
Exemple på kod..
Kod Källa  

class CfgGroups
{
   class West
   {
   name = "$STR_WEST";
   class sfp_swedish_groups_2015
   {
      name = "SFP - 2015";
      class sfp_groups_armored
      {
         name = $STR_DN_SFP_GROUPS_ARMORED;
         faction = "SFP_SWE";
         rarityGroup = 0.5;
         class sfp_strv122_platoon
         {
            name = $STR_SFP_GROUPS_STRV122;
            class Unit0
            {
               side = SFP_SWE_SIDE;
               vehicle = "sfp_strv122";
               rank = "Captain";
               position[] = {0, +5, 0};
            };
            class Unit1
            {
               side = SFP_SWE_SIDE;
               vehicle = "sfp_strv122";
               rank = "Lieutnant";
               position[] = {15, 0, 0};
            };
            class Unit2
            {
               side = SFP_SWE_SIDE;
               vehicle = "sfp_strv122";
               rank = "Lieutnant";
               position[] = {5,0,0};
            };
         };
      };
      class sfp_groups_mech
      {
         name = $STR_DN_SFP_GROUPS_MECH;
         faction = "SFP_SWE";
         rarityGroup = 0.5;
         class sfp_strf9040_squad
         {
            name = $STR_SFP_GROUPS_STRF90SQUAD;
            class Unit0
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_teamleader_ak5_m203";
               rank = "Lieutnant";
               position[] = {0, +5, 0};
            };
            class Unit1
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_rifleman_pskott";
               rank = "Corporal";
               position[] = {15, 0, 0};
            };
            class Unit2
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_rifleman_ak5";
               rank = "Private";
               position[] = {5,0,0};
            };
            class Unit3
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_medic_ak5";
               rank = "Private";
               position[] = {7,0,0};
            };
            class Unit4
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_mg_ksp58";
               rank = "Private";
               position[] = {9,0,0};
            };
            class Unit5
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_at_grg";
               rank = "Private";
               position[] = {11,0,0};
            };
            class Unit6
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_assist_grg";
               rank = "Private";
               position[] = {13,0,0};
            };
            class Unit7
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_strf9040c";
               rank = "Sergeant";
               position[] = {-5,0,0};
            };
         };
         class sfp_patgb203_squad
         {
            name = $STR_SFP_GROUPS_PATGB203SQUAD;
            class Unit0
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_teamleader_ak5_m203";
               rank = "Lieutnant";
               position[] = {0, +5, 0};
            };
            class Unit1
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_rifleman_pskott";
               rank = "Corporal";
               position[] = {15, 0, 0};
            };
            class Unit2
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_rifleman_ak5";
               rank = "Private";
               position[] = {5,0,0};
            };
            class Unit3
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_medic_ak5";
               rank = "Private";
               position[] = {7,0,0};
            };
            class Unit4
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_mg_ksp58";
               rank = "Private";
               position[] = {9,0,0};
            };
            class Unit5
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_at_grg";
               rank = "Private";
               position[] = {11,0,0};
            };
            class Unit6
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_m90w_assist_grg";
               rank = "Private";
               position[] = {13,0,0};
            };
            class Unit7
            {
               side = 2;
               vehicle = "sfp_patgb203";
               rank = "Sergeant";
               position[] = {-5,0,0};
            };
         };
      };
   };
   class sfp_swedish_groups_1981
   {
      name = "SFP - 1981";

   };
};


Måste göra fler men som du ser finns "rarityGroup = 0.5;".. som säger sannolikheten att de kommer, men hur definerar man att det rör sig om flygplan osv vet jag inte.
Haha, okej, med enkelt menade jag ngt som man kunde fixa på typ 60 sekunder. hehe

Detta är enkelt :D
Kod Källa  

faction = "SFP_SWE";


Men om jag frågar så här:
Vart ngnstans bland mina filer i steam kan jag finna en fil som definerar trupperna på tex ace? (Så att jag vet vad jag ska leta efter och kan se efter hur det kan se ut.)

Eller om du vet vart och vilken fil som definerar US eller US Army (Inte ACE) så går det med bra =)

Så vad letar jag efter för fil? =)
Så kan jag glo lite och försöka förstå vad och varför man måste definera med en förhoppning om att jag kan ev. försöka att göra det själv till SFP_SWE.

Tid har jag, men inte kunnandet =)
Redigerat av Kiptanoi den 2011-01-22 14:00
oj steam är ett äventyr, skall med bussen får återkomma, men chatten brukar funka för sånt här Smile