Visa ämne
Anrop » ArmA 2 » Editering
 Skriv ut ämne
Nytt sound till vagnarna!?
Har möjlighet att spela orginal motor ljud till SFP om intresse finns. Vissa stridsfordon som pbv 302, strv 102, 103 och 121! Brobv 941 & 971 ,Har ikväll lagt i nya batterier i 121an och startade utan problem! Finns fler vagnar! Har jobbat lite med sounds i operation flashpoint! Vill någon vägleda mig lite lätt via mail eller msn vore det ytterst tacksamt! Vill teamet komma ner och spela in själva så ska nog det också gå att lösa. Wink. Mvh ohlsson
Hejsan, ledsen inte svarade på mailet "tillräckligt fort" Wink
Iallafall, helt klart skall det vara rätt ljud på vagnarna.. halva upplevelsen och vi har en kille som heter Anders som dessutom har rätta utrustningen, eller bra mycket bättre än vad vi vanliga dödliga har. Han spelade in ksp58 och ak5:an åt oss tidigare i höst så jag tror han är sugen på detta.

Vi kan ju höras mer på mailen, och kom gärna in på chatten jag är alltid där förutom när jag spelar Smile
Efter efter batteribyte gick hon runt 21 tiden igång!!
Lyssna och njut...

Http://www.youtube.com/watch?v=1K9rD0...K9rD0VTSoU
funkar inte för mig, står att ej är tillgängligt..
http://www.youtube.com/watch?v=lK9rD0...ata_player

Prova här!
Nice Smile
oh, ja vi är påväg för inspeling var så säker :)

Sköna i arma2 är att går göra så mycket med ljuden också, bara för ge kort bild av det (även om kan vara lite svårt förstå) så är här från m1a1 configen :)
Ser speciellt fram emot ett riktigt ljud på vrida tornet på pbv 302 :)
Kod Källa  

      soundGear[] = {"", 5.62341e-005, 1};
      soundGetIn[] = {"ca\SOUNDS\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1-door-1", 0.562341, 1};
      soundGetOut[] = {"ca\SOUNDS\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1-door-1", 0.562341, 1, 50};
      soundEngineOnInt[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-engine_on", 0.316228, 1.0};
      soundEngineOnExt[] = {"ca\SOUNDS\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-engine_on", 0.562341, 1.0, 400};
      soundEngineOffInt[] = {"ca\sounds\vehicles\Tracked\M1A1\int\int-engine_off", 0.316228, 1.0};
      soundEngineOffExt[] = {"ca\sounds\vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-engine_off", 0.562341, 1.0, 400};
      buildCrash0[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_building_01", 0.707946, 1, 150};
      buildCrash1[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_building_02", 0.707946, 1, 150};
      buildCrash2[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_building_03", 0.707946, 1, 150};
      buildCrash3[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_building_04", 0.707946, 1, 150};
      soundBuildingCrash[] = {"buildCrash0", 0.25, "buildCrash1", 0.25, "buildCrash2", 0.25, "buildCrash3", 0.25};
      WoodCrash0[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_wood_01", 0.707946, 1, 150};
      WoodCrash1[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_wood_02", 0.707946, 1, 150};
      WoodCrash2[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_wood_03", 0.707946, 1, 150};
      WoodCrash3[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_wood_04", 0.707946, 1, 150};
      soundWoodCrash[] = {"woodCrash0", 0.25, "woodCrash1", 0.25, "woodCrash2", 0.25, "woodCrash3", 0.25};
      ArmorCrash0[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_vehicle_01", 0.707946, 1, 150};
      ArmorCrash1[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_vehicle_02", 0.707946, 1, 150};
      ArmorCrash2[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_vehicle_03", 0.707946, 1, 150};
      ArmorCrash3[] = {"Ca\sounds\Vehicles\Crash\tank_vehicle_04", 0.707946, 1, 150};
      soundArmorCrash[] = {"ArmorCrash0", 0.25, "ArmorCrash1", 0.25, "ArmorCrash2", 0.25, "ArmorCrash3", 0.25};
      
      class SoundEvents {
         class AccelerationIn {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1acceleration-03", 0.562341, 1.0};
            limit = 0.15;
            expression = "engineOn*(1-camPos)*2*gmeterZ*((speed factor[1.5, 5]) min (speed factor[5, 1.5]))";
         };
         
         class AccelerationOut {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1acceleration-03", 0.562341, 1.0, 500};
            limit = 0.15;
            expression = "engineOn*camPos*2*gmeterZ*((speed factor[1.5, 5]) min (speed factor[5, 1.5]))";
         };
      };
      
      class Sounds{
         class Engine {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1engine-04a", db0, 1.0, 900};
            frequency = "0.975+(0.05*thrust)";
            volume = "engineOn*camPos*(speed factor[4, 20])";
            cone[] = {1.2, 2.8, 1.8, 1.3};
         };
         
         class IdleOut {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1idle-02", 0.630957, 1.0, 400};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*(speed factor[10, 0])";
            cone[] = {1.2, 2.8, 1.8, 1.3};
         };
         
         class NoiseOut {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\noise2", db0, 1.0, 120};
            frequency = "1";
            volume = "camPos*(angVelocity max 0.04)*(speed factor[4, 15])";
         };
         
         class ThreadsOutH0 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-hard-01", db5, 1.0, 300};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*(1-grass)*((rpm factor[0.3, 0.6]) min (rpm factor[0.6, 0.3]))";
         };
         
         class ThreadsOutH1 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-hard-02", db5, 1.0, 300};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*(1-grass)*((rpm factor[0.5, 0.8]) min (rpm factor[0.8, 0.5]))";
         };
         
         class ThreadsOutH2 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-hard-03", db5, 1.0, 300};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*(1-grass)*((rpm factor[0.65, 0.9]) min (rpm factor[0.9, 0.65]))";
         };
         
         class ThreadsOutH3 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-hard-04", db5, 1.0, 300};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*(1-grass)*((rpm factor[0.8, 1.2]) min (rpm factor[1.2, 0.8]))";
         };
         
         class ThreadsOutH4 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-hard-05", db5, 1.0, 300};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*(1-grass)*((rpm factor[1, 1.8]) min (rpm factor[1.8, 1]))";
         };
         
         class ThreadsOutS0 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-soft-01", db5, 1.0, 250};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*grass*((rpm factor[0.3, 0.6]) min (rpm factor[0.6, 0.3]))";
         };
         
         class ThreadsOutS1 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-soft-02", db5, 1.0, 250};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*grass*((rpm factor[0.5, 0.8]) min (rpm factor[0.8, 0.5]))";
         };
         
         class ThreadsOutS2 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-soft-03", db5, 1.0, 250};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*grass*((rpm factor[0.65, 0.9]) min (rpm factor[0.9, 0.65]))";
         };
         
         class ThreadsOutS3 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-soft-04", db5, 1.0, 250};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*grass*((rpm factor[0.8, 1.2]) min (rpm factor[1.2, 0.8]))";
         };
         
         class ThreadsOutS4 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\ext\ext-m1treads-soft-05", db5, 1.0, 250};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*camPos*grass*((rpm factor[1, 1.8]) min (rpm factor[1.8, 1]))";
         };
         
         class Movement{
            sound[] = {"", db0, 1.0};
            frequency = "0";
            volume = "0";
         };
         
         class EngineIn {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1engine-04a", db0, 1.0};
            frequency = "0.975+(0.05*thrust)";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*(rpm factor[0.3, 1])";
         };
         
         class IdleIn {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1idle-02", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*(rpm factor[0.6, 0.15])";
         };
         
         class NoiseIn {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\noise2", db-12, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "(1-camPos)*(angVelocity max 0.04)*(speed factor[4, 15])";
         };
         
         class ThreadsInH0 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-hard-01", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*(1-grass)*((rpm factor[0.3, 0.6]) min (rpm factor[0.6, 0.3]))";
         };
         
         class ThreadsInH1 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-hard-02", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*(1-grass)*((rpm factor[0.5, 0.8]) min (rpm factor[0.8, 0.5]))";
         };
         
         class ThreadsInH2 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-hard-03", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*(1-grass)*((rpm factor[0.65, 0.9]) min (rpm factor[0.9, 0.65]))";
         };
         
         class ThreadsInH3 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-hard-04", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*(1-grass)*((rpm factor[0.8, 1.2]) min (rpm factor[1.2, 0.8]))";
         };
         
         class ThreadsInH4 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-hard-05", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*(1-grass)*((rpm factor[1, 1.8]) min (rpm factor[1.8, 1]))";
         };
         
         class ThreadsInS0 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-soft-01", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*grass*((rpm factor[0.3, 0.6]) min (rpm factor[0.6, 0.3]))";
         };
         
         class ThreadsInS1 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-soft-02", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*grass*((rpm factor[0.5, 0.8]) min (rpm factor[0.8, 0.5]))";
         };
         
         class ThreadsInS2 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-soft-03", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*grass*((rpm factor[0.65, 0.9]) min (rpm factor[0.9, 0.65]))";
         };
         
         class ThreadsInS3 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-soft-04", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*grass*((rpm factor[0.8, 1.2]) min (rpm factor[1.2, 0.8]))";
         };
         
         class ThreadsInS4 {
            sound[] = {"ca\sounds\Vehicles\Tracked\M1A1\int\int-m1treads-soft-05", db0, 1.0};
            frequency = "1";
            volume = "engineOn*(1-camPos)*grass*((rpm factor[1, 1.8]) min (rpm factor[1.8, 1]))";
         };
      };

Sköna ljud Smile
....okej.. det går att göra så mycket med ljud, men det går inte att placera ljudet bättre på vindrutetorkarna på TGBn? Pfft
Pansar, vi får väl se när vi kan träffas, du få gärna lägga till mig på msn (Samma som mail adressen) så blir det lite lättare snacka.

Har fått tag i Anders också, våran sound kille, han är ofta upptagen på helger, så mitt i veckan kanske passar bättre. Jag skall försöka komma ned, anders är ju den som kan spela in ljud men jag är config killen (och intresserad så klart Smile

Det där med medlemskap löser vi också, inga problem.

Citera

Pansar_skytte skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=lK9rD0...ata_player

Prova här!

Fan ba, så där låter min V50 när jag går på lite extra med pedalen!
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg
kan nog stämma, med dig i bilen så är det väl ungefär lika många ton som skall i rörelse...
Vi har armens fältbageri parkerat på museet. och en lastbil blockerar, stridsvagnarna 121, 103 och 102:an. Samt pbv 302. Ska begära flytt av deras lastbil, sen kommer man nog ut med det mesta.

Lite off-topic

Testar att jobba lite med ljudet.
Har öppnat upp sounds.pbo
Letat upp ext-engine_on.wss

Har en wav-fil redo att byta ut den men nu till det unknown.
Programmet jag använder (wavepad Sound Editor) låter mig att välja format och attributes.
Format:
PCM uncompressed, IMA ADPC med flera alternativ. Fråna är vilket alternativ funkar i ARMA?

Attributes:
Får man välja Hz, Bits och stereo/mono. Än en gång, vilket funkar i ARMA?

Ledsen för offtopic, men går väl lite hand i hand med nytt sound till vagnarna! Wink

Citera

granQ skrev:
kan nog stämma, med dig i bilen så är det väl ungefär lika många ton som skall i rörelse...


i like (Y)
[img]http://forgifs.com/gallery/v/Funny/George-Bush-dancing.gif.html[/img]
Mea Culpa, Mea Maxima

Citera

Pansar_skytte skrev:
Vi har armens fältbageri parkerat på museet. och en lastbil blockerar, stridsvagnarna 121, 103 och 102:an. Samt pbv 302. Ska begära flytt av deras lastbil, sen kommer man nog ut med det mesta.

Lite off-topic

Testar att jobba lite med ljudet.
Har öppnat upp sounds.pbo
Letat upp ext-engine_on.wss

Har en wav-fil redo att byta ut den men nu till det unknown.
Programmet jag använder (wavepad Sound Editor) låter mig att välja format och attributes.
Format:
PCM uncompressed, IMA ADPC med flera alternativ. Fråna är vilket alternativ funkar i ARMA?

Attributes:
Får man välja Hz, Bits och stereo/mono. Än en gång, vilket funkar i ARMA?

Ledsen för offtopic, men går väl lite hand i hand med nytt sound till vagnarna! Wink


vanligen kör man med .ogg, även om det "officialla" ljudformat är .wss.

ArmA stödjer bara mono när gäller musik, annars är det mono som gäller. Tidigare var den väldigt noga med bitz och hz men tror funkar med de mesta nu faktiskt.
Håller på med Custom sounds. Har ogg filer och hittat class Cfgsound på internet. Dock får jag meddelande "Sound eng1 not found"

class CfgSounds
{
// List of sounds (.ogg files without the .ogg extension)
sounds[] = {eng1};

// Definition for each sound
eng1
{
name = "eng1"; // Name for mission editor
sound[] = {"\sound\eng1.ogg, db + 0, 1.0};
titles[] = {0, ""};
};
};

och i On Act rutan skriver jag: playsound "eng1".

Någon som ser problemet?
Du har missat ett " efter eng1.ogg
Tänka sig!!! Smile
Hör och häpna, det fungerar ändå inte.

Läst på fler forum om andra som haft problemet. Men inget svar.
Har också läst att kan vara problematist att hitta ogg filen om namnen är för invecklade. Mitt mission heter "test av motorljud".
Men själva mappen heter liknande "Test@av@motorljud".
Ska prova korta ner namnet på missionet. Återkommer med resultat.
det skall inte göra någon skillnad vad missionet heter, om du inte menar att du tar "save to singleplayer" och sen startar missionet från den menyn.

detta är kopierat och modiferat från ett av mina missions.
Kod Källa  

class CfgSounds
{
  class eng1
  {
   name = "";
   sound[] = {"\sound\eng1.ogg", 1, 1};
   titles[] = {};
  };
};

Tack för hjälp granq! Men funkar fort inte! Samma symptom.