Visa ämne
 Skriv ut ämne
1981 Nattkikare
Jag spelade med 1981 tillsammans med ett par människor för några dagar sedan då vi körde banan där man ska attackera ryssen.

Det som saknades dock var Bildförstärkare och nattkikare.

Jag har läst igenom mycket matrial gällande vad SFP har i utrustning men jag ser inget för 1981 gubbarna.

När jag var med FBU-nissarna så fick vi under nattövningar alltid hemvärnets bildförstärkare som är som en lång kikare.

Den borde ha funnits med 1981 med tanke på att den är ganska kass idag.

Nu efter att jag har googlat en massa hittar jag inte den modell jag använde, men Span4 och Körning borde fungera.

Sen hade det varit fett om man kunde få den grafiska effekten från bildförstärkare så att det inte bara bli Arma 2 NVG Generation 3 HDR med zoom.
tror inte det var vanligt alls med bildförstärkare 1981, kanske att enstaka enheter använde sånt men inte standardsoldaten. fanns ju ir-detektor som kunde ange om nån använde aktiv ir dock. vet inte om detta är möjligt. kan på min höjd tänka mig en BF med samma funktion som en kikare dvs funkar inte att kuta/åka runt med men plocka fram och spana. effektmässigt bör det inte vara nått problem att få till en gen1 rör
kommer ficklampa och signalpistol i patchen på fredag.. bildförstärkare och gruppradio kommer icke. Knappt förarna i stridsvagnar hade något sånt.

Ikv91 som ändå är rätt modern för sin tid kom ju med lyskastare på taket..
GranQ såg din film på utube häromdan, speciell känsla med SFP på natten!!!
Mörker och ACRE Wink

Närlys anyone? Hur fungerade/ar det i verkligheten? Kom ihåg att man skjöt upp närlys på olika sätt, nån som varit med kanske kan berätta. Finns det i SFP? Går det att införa enkelt? Jag har bara erfarenhet från plutonsnärlys (en liten raketskjutare typ).
Minnet är kort men Wikipedia bätttre.
Bild på närlys
[img]http://commons.wikimedia.org/wiki/File:N%C3%A4rlys.jpg?uselang=sv[/img]
Tjena!
Bildförstärkare 1010 var allmänt förekommande på skytteplutonerna. RU var väl en/ plut.
i189.photobucket.com/albums/z220/Tonnerheim/bf1010.gif
"Snart sitter det Moskoviter på gasledningarna i Östersjön" General Lundgren - 2006
i form av kikare? kan jag ju göra isåfall för plutonchefen?

Tycker ju var kul när var tok mörkt..

Så bildförstärkaren 1010, 1 per pluton? plutonchef.
Ficklampa 3, i ammolådor, ingen som har?
Signal pistol 50, till gruppchefer?
Vad jag kan minnas från min tid i lumpen -90 , så fanns det typ en signalpistol med nånstans i utrustningen på plutonen.
Men så var ju inte vi dom som gick längst fram heller.
Vad vi hade att erbjuda fronten var lysgranater från våra granatkastare.
Kommer dock ihåg att vi fick prova mörkerskjutning med enbart närlys, precis som frontkillarna hade.
Vad gäller NVG-s så tror jag inte ens våran spaningspluton hade mer än en bildförstärkare 1010.
Vad gäller ficklampor så tror jag att dom var efter behov.
Men som sagt jag låg på granatkastare och inte vid fronten.
Klart jag hade en ficklampa men jag låg på rek-gruppen så den var "efter behov".
Intressant. Jag tror att mtrl tilldelningen var extremt varierande mellan olika förband. Ex så har jag en kompis som gjorde vpl som Eldledare vid A9 1995, om kriget kom skulle han tillhöra Fördelningsunderrättelse. När dom kikade i sitt mob förråd så hade dom M58 och AK4, m90 kängor. Kompass och kikare skulle han medföra själv eftersom det är/var bristvara.

Jag var själv inne i ett sk stabshaubits kompani mob förråd 1992, dom hade haubits m40 eller vad dom hette.
Jag skall kolla med en snubbe ang mörker mtrl tilldelningen vid IB66 och IB77 för den aktuella perioden.
"Snart sitter det Moskoviter på gasledningarna i Östersjön" General Lundgren - 2006
En ir-indikator hade varit intressant, finns info om den på SVN.
"Snart sitter det Moskoviter på gasledningarna i Östersjön" General Lundgren - 2006
i princip omöjligt med IR indikator tror jag, dessutom är det mesta passiva förutom bmp osv.

Iallafall, var handhavandet av bildförstärkaren samma som kikare? Fundera hur den skall kodas nämnligen.

Ficklampan är en pistol förövrigt Smile
Ja handhavandet var "samma" som på kikare. Man tryckte ögat mot ögonmusslan som då "öppnade" sig (erotiskt) och då framträdde en gröndaskig bild. Att nämna är också att den avgav ett ganska högt konstant pip ljud när man anv den.

För övrigt så kan jag säga att Bildf HV som nämns tidigare köptes in på mitten eller slutet av -90 talet till HV.
"Snart sitter det Moskoviter på gasledningarna i Östersjön" General Lundgren - 2006
ok, fixat så det är i princip en kikare, bara NVG.. så blir rätt värdelös på dagen. Osäker på om skall låta plutonchefen ha en sådan + vanlig kikare + pistol.

Signalpistol tänkte jag ge squadleaders. Får även göra en crate kanske med mörkerutrustning, GRG lys, närlys och en bildförstärkare.

men nu är frågan vad skall bild förstärkaren heta, klassnamn och engelska?

Image Intensifier 1010?


classnamn: sfp_image_intensifier_1010 känns lite långt va, så sfp_nvg_1010 som namn? Även om inte är binoculars.. hmm klurigt.
Jag har provat en sån där 1010 i HV vid ett tillfälle.
Vad jag kan komma ihåg är att pipandet var när man körde den "aktiv", sen stängde man av den och sen höll den sig ett tag med bibehållen styrka , varefter man kunde aktivera den igen när man tyckte att bilden/skärpan blev för svag.
Vid dess aktivering vill jag minnas att den även då kunde synas av andra NVG's/kikare eftersom dom ser samma ljus.
En andra grej om vad den bör heta är ju intressant eftersom åtminstone det exemplar jag provade från början kom från ryssland och säkerligen då hette nånting helt annat.
Jag har en avskjuten närlys här hemma nånstans, samt kan eventuellt ordna bilder på/genom GN1 (för 2015?) och Rysskikaren.

Ryssarnas nattsikte finns ju med i OA så det kan ju OPFOR få...

Citera

Finarvas skrev:
Jag har en avskjuten närlys här hemma nånstans, samt kan eventuellt ordna bilder på/genom GN1 (för 2015?) och Rysskikaren.

Ryssarnas nattsikte finns ju med i OA så det kan ju OPFOR få...



hmm, förtydligande.. blir tight hinna med till nästa release, men just ja... radios på OPFOR sidan?!

Citera

kotten747 skrev:
Jag har provat en sån där 1010 i HV vid ett tillfälle.
Vad jag kan komma ihåg är att pipandet var när man körde den "aktiv", sen stängde man av den och sen höll den sig ett tag med bibehållen styrka , varefter man kunde aktivera den igen när man tyckte att bilden/skärpan blev för svag.
Vid dess aktivering vill jag minnas att den även då kunde synas av andra NVG's/kikare eftersom dom ser samma ljus.
En andra grej om vad den bör heta är ju intressant eftersom åtminstone det exemplar jag provade från början kom från ryssland och säkerligen då hette nånting helt annat.


Hmm talar du om 1010 nu? Eller bildförstärkare HV?
1010 är inte rysk, dock är BF HV det. Kollade upp med HV förstärkaren, manualen jag har hemma är från 1997, ungefär då jag såg den ute på förband första gången.
"Snart sitter det Moskoviter på gasledningarna i Östersjön" General Lundgren - 2006