Visa ämne
 Skriv ut ämne
Tgb 40 lastning


systemet är i princip 100%, men har inte bestämt mig vilka objekt som skall vara "ok" att frakta. Funderar på kanske endast ammo lådor, kanske alla "små objekt"

Vad tycker ni?
Tgb40 är ju trots allt våran egen mulåsna, så allt upp till bandvagnar ska va möjligt att lasta enligt spec.
Att det sen kanske blir lite knepigt med kodning osv må va hänt, men då ska i alla fall artilleri kunna fraktas utan problem, antingen på flaket eller som släp-fordon.
Dessutom vet jag av egen erfarenhet att man kan slänga på en hel pluton om minst 30 man på flaket på dom Smile
Vi hade iofs ingen packning vid tillfället men ändock vapen.
Så som sagt en ordentlig mulåsna med riktigt bra lastkapacitet.
Ja, Artilleriet (och luftvärnet?) har den ju dessutom i version där främre 1/3 av flaket är utbytt mot en hytt som tar 10 soldater.
kranen sitter då längst bak på flaket, och så har den kapell..

och sedan finns ju versioner med Giraffe radar (för Luftvärnet bla) och i ett antal ledningsvarianter...

så ja, den är precis som TGB11/13/20 ryggraden i försvaret som används till "allt" där TGB 11/13/20 är för små Wink
Legitimerad SFP Gnällröv.

Citera

The_Shadow skrev:
Ja, Artilleriet (och luftvärnet?) har den ju dessutom i version där främre 1/3 av flaket är utbytt mot en hytt som tar 10 soldater.
kranen sitter då längst bak på flaket, och så har den kapell..

och sedan finns ju versioner med Giraffe radar (för Luftvärnet bla) och i ett antal ledningsvarianter...

så ja, den är precis som TGB11/13/20 ryggraden i försvaret som används till "allt" där TGB 11/13/20 är för små Wink


med giraffe radarn? näh nu skoja min doja?
nä är nog ps70 som sitter på tgb40, men för gameplay kan man ju köra 23
Det är lite rörigt med alla varianter av bilen. Här kommer ett försök att reda ut det.

Bilen finns i två grundversioner. Tgb 30 med enkel bakaxel och tgb 40 med dubbel bakaxel. Båda finns i flera utföranden. Inom parentes typiska användningsområden som jag fått fram, förutom allmän arbetshäst Smile

Tgb 30: Lastar 4.5 ton
* Med flak (drivmedelsbil m. 2 tankar)
* Med personalhytt och kortare flak
* Med personalhytt och kran bak som lyfter 550 Kg

Tgb40: Lastar 6 ton
* Med flak (drivmedelsbil m. 4 tankar)
* Med flak och kran som lyfter 1250 kg (ammobil)
* Med personalhytt och kortare flak. Med eller utan kran bak som lyfter 550 Kg (dragbil f. artilleriet)
* Med radar PS 70 (luftvärnet)

Tgb45: Lastar 8.5 ton
Nyare version av tgb 40 framtagen för export till Indien. Kraftigare utförande och fler hästkrafter. Försvaret köpte 90 stycken.

* Som tgb 40
* Med radar PS 90
Steel rat, du glömde att de finns med stabshytt också (TGB 40)
användes iaf av Bataljons staben i artilleriet när jag låg inne.

btw så skiljer det i hästkrafter osv mellan TGB 30 och 40 också Wink
TGB 40 är starkare eftersom den bla har turbo och annan växellåda Pfft
men inget som skulle göra skillnad i SFP
Legitimerad SFP Gnällröv.
Visste inte att de fanns med stabshytt, intressant.
finns en ombyggd Radiolänk hytt som används bla på TGB 30
Legitimerad SFP Gnällröv.