Visa ämne
Anrop » Anrop » FAQ
 Skriv ut ämne
En guide till att lira större COOP-uppdrag.
En sammanställning för hur man kan prata i radio och allmänna tips.
Se till att allt funkar innan liret, behöver du någon att testa det mot/med? bröla till i planket eller på TS.
.:::UPPDATERAS ALLT EFTERSOM:::.

Att tänka på som soldat
Vid spelstart, försök att få ett humm om vilka dina gruppkamrater är och det viktigaste vem din gruppchef är, vad är din uppgift? Lyssna på din chef. Om någon säger till dig att hålla käft, gör då detta, finns vanligtvis en vettig anledning.

Din grupp har stannat vid utkanten av en glänta i skogen, istället för att ställa dig och bröla på ett träd så kanske det vore vettigt att ta upp en sektor och hålla ögonen öppna.


Att tänka på som Gruppchef
Vid spelstart, vilka är dina gruppmedlemmar? t.ex. vem är din signalist? Vad är din grupps uppgift?

Att tänka på som Pilot
Vem är det som springer runt där nere egentligen? var är närmsta vänliga förband? om jag droppar en 200 kg bomb kommer mina polare som bor i huset bredvid få sina rutor krossade? Kommer katten få en hjärtattack? Du besitter tunga grejer, se till att du har koll på dina polare innan du börjar fräsa på. Be dom t.ex. markera sin position med rök om du är osäker.

Att tänka på som nedskjuten pilot eller annan specialroll
kan jag rollspela för att göra det hela mer intressant? Har jag crashat och fått en hjärnskakning? vet jag var jag är?
Vet jag vem jag är? Har jag hittat spännande svampar som jag tuggar på?


Rutiner vid i/ur-lastning av fordon
I och ur lastning av fordon görs på grpC kommando "Uppsittning!" resp "Avsittning!". Om fordonet befinner sig i strid skall(bör) förare samt tornskytt kvarstanna i fordon om inget annat sägs. Skulle fordonet snabbt behöva överges vid fara (exempelvis RPG attack) kommenderar grpC "UT! UT! UT!" och samtliga soldater i fordonet bör då skyndsamt förflytta sig ut ur ovan nämnda fordon.


Att snacka i radio
O UPPDATERAT OCH KAN FÖRÄNDRAS FÖR ARMA 3 LÄS EJ DEL 1 FÖRNÄRVARANDE

Del 1.
Börja med att se till att inget ligger på knapparna Capslock och VoIP(Voice over IP) som är ingame snacket.

Hur sänder jag på radion?
CAPS LOCK

Hur får jag upp radion?
CTRL+SHIT+X

Jag har 2 radioapparter, kan jag byta?
CTRL+SHIFT+C

Hur använder jag Ra180?


Förtydligande..
PA läge går bara ha i fordon, förstärker signalen 10 gånger i princip.
Annars kör på HI.
Del 2.
Hur skall jag tala?
Långsamt, kontrollerat. De tre T'na. Tänk Tryck Tala. Hellre låta någon vänta än att haspa ur sig något oanvändbart som ändå behöver korrigeras.


Kom = jag är klar med min sändning, och lämnar nu utrymme till dig att prata.
Slut kom = Jag har inget mer att säga och vill avsluta sändningen(det var jag som upptog den)
Klart slut = Inte jag heller, därför avslutar jag samtalet.

Exempel :
Bravo vill förmedla att det är hans födelsedag idag till Alpha.
- Alpha, Alpha
- Alpha, kom
- Alpha från Bravo det är min födelsedag idag slut kom
- Från Bravo, det är din födelsedag idag, klart slut.

Förbindelseprov:
Bravo undrar om Alpha kan höra honom på radion.
- Alpha, Alpha
- Alpha kom
- Från Bravo Förbindelsen provas Klart Slut

Alternativt(hardkår edition)
-Alpha, Alpha
-Alpha kom
-Från Bravo förbindelsen provas slut kom
--Från Alpha hörbarhet 5 (1-5)klart slut.
[/b]

Generellt exempel även här börjar Bravo konversationen.
- Alpha, Alpha
- Alpha kom
- Från Bravo Jag hittade en sko under min säng, den ser suspekt ut, vad göra frågas? kom
- Kleta på ett kilo semtex och läs bibeln efter råd kom
- Det är uppfattat, ett kilo semtex och läsa biblen slut kom
- Föresten kolla efter monster under sängen innan du applicerar semtex kom
- Det är uppfattat, slut kom
- Klart slut

Plutonsledningen vill skicka ut nya ordrar:

SAMTLIGA BA, SAMTLIGA BA, DETTA ÄR BA1. MEDDELANDE: Samtliga BA omgruppera till UPK 342 och rapportera till chef. kom
BA1 (repeterar): JAG REPETERAR: MEDDELANDE: Samtliga BA omgruppera till UPK 342 och rapportera till chef. kom
Bravo: Bravo här, omgrupperar till UPK 342, slut kom
Charlie: Charlie här, uppfattar, slut kom
Plutonsignalist: Klart slut

Det viktiga är inte att man pratar i korrekta termer osv, utan just att man pratar tydligt, kort och sammanfattande samt tydligt markera när man är klar.

Du är gruppchef och kallar in en helikopter för upphämtning av trupp.

-Helikopter, helikopter
-Helikopter kom
-Från Alpha, Hämta upp alpha och bravo från markering 'här' slut kom
-Det är uppfattat klart slut.

Helikoptern kommer och landar, du säger till dina soldater att hoppa in i helikoptern, du stannar utanför och ser till att alla soldater är inne, sedan hoppar du in i helikoptern själv och meddelar piloten att samtliga i din grupp är inne.

++Subroc
++granQ
++Christensson
Något som saknas? Skriv nedan.
Redigerat av Daffman den 2013-03-17 21:56
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif
tok bra Daffman, har inga tillägg men kanske göra till en fin anrop pdf "spelar guide" ? En lite version av shack tactical.

Sunt förnuft i pdf form helt enkelt Wink

Citera

granQ skrev:
tok bra Daffman, har inga tillägg men kanske göra till en fin anrop pdf "spelar guide" ? En lite version av shack tactical.

Sunt förnuft i pdf form helt enkelt Wink

4.bp.blogspot.com/_gWQaU40PH24/TUeXYAj6lnI/AAAAAAAAKN8/2HUvHG45xO0/s1600/cb035_ORIG-common_sense%255B1%255D.jpg
PDF är coolt.
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif
Rutiner vid i/ur-lastning av fordon
I och ur lastning av fordon görs på grpC kommando "Uppsittning!" resp "Avsittning!". Om fordonet befinner sig i strid skall(bör) förare samt tornskytt kvarstanna i fordon om inget annat sägs. Skulle fordonet snabbt behöva överges vid fara (exempelvis RPG attack) kommenderar grpC "UT! UT! UT!" och samtliga soldater i fordonet bör då skyndsamt förflytta sig ut ur ovan nämnda fordon.

/arg skattebetalare
Förstår man sig inte på det mesta av det ovanstående kanske man inte borde spela ArmA 2. Dock tycker jag att Anrop inte borde bli allt för strikt. Om ex. gruppledaren dör så borde varje soldat fortsätta utföra sin uppgift, inte bara stå där för att de inte vet vad de ska göra för att det är ledaren som bestämmer allting. Jag ser inte hellar att stå i led i 10+ min som roligt. Sägs det på radion att ex. Alpha ska samlas på en plats så samlas alla där, men hur eller exakt vart man står borde inte spela roll så länge man täcker åt ngt håll om det behövs. Jag spelar inte ArmA 2 för att gå i låtsaslumpen.
Redigerat av JonathanE den 2011-10-02 10:19
Steam: BloodyVikings
Håller fullständigt med att anrop inta skall vara tokorganiserat med grader/närvarokrav/toppstyrning men anser att jag vid mina 2-3 tim i veckan som jag har tid att spela ska kunna göra det utan att man ska behöva känna att man hamnat i ett hav av bollmongos dvs. sunt förnuft gäller!

Citera

subroc skrev:
Håller fullständigt med att anrop inta skall vara tokorganiserat med grader/närvarokrav/toppstyrning men anser att jag vid mina 2-3 tim i veckan som jag har tid att spela ska kunna göra det utan att man ska behöva känna att man hamnat i ett hav av bollmongos dvs. sunt förnuft gäller!


Självklart håller jag med dig. Det är sjukt drygt när folk bestämmer sig för att TK:a (Team Kill) eller spela en massa skit musik över radionFacepalm
Steam: BloodyVikings

Citera

subroc skrev:
Håller fullständigt med att anrop inta skall vara tokorganiserat med grader/närvarokrav/toppstyrning men anser att jag vid mina 2-3 tim i veckan som jag har tid att spela ska kunna göra det utan att man ska behöva känna att man hamnat i ett hav av bollmongos dvs. sunt förnuft gäller!

This.
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif

Citera

Daffman skrev:
Förbindelseprov:
Bravo undrar om Alpha kan höra honom på radion.
- Alpha, Alpha
- Alpha kom
- Från Bravo Förbindelsen provas Klart Slut


Ingen som reagerade på detta?

Förbindelseprov:
Bravo undrar om Alpha kan höra honom på radion.
- Alpha, Alpha
- Alpha kom
- Från Bravo Förbindelsen provas klart slut

Alternativt(hardkår edition)
-Alpha, Alpha
-Alpha kom
-Från Bravo förbindelsen provas slut kom
-Från Alpha hörbarhet 5 (1-5)klart slut.

Vid vanlig kom över TS skulle Hörbarhet-tjaffset vara irellevant, men ACRE.

I övrigt används engelsk signalering (eller man strävar efter det) även i Sverige nuförtiden.

// No Phun intended
Redigerat av Christensson den 2011-10-04 09:34
Jag lärde mig den "korta" varianten i lumpen, tycker räcker. Man vet ju att man har kontakt, att man fortfarande hör varandra osv.


Och vi på anrop kör både 1981 "i Sverige", där Adam, Bertil dominera. "2015" scenarion där Alpha, Bravo gäller...


till de lite mer speciella, "akbar 1, akbar 2, akbar 3".. eller "alla akbar" istället för samtliga Wink

En kväll har jag för mig vi hade Rebecca och Black också Pfft
En annan grej jag reagerade på:

Citera

Plutonsledningen vill skicka ut nya ordrar:

Plutonssignalist: Samtliga grupper, omgruppera till UPK 342
Alpha: Alpha här, det är uppfattat, klart slut
Bravo: Bravo här, vänligen repetera kom
Plutonsignalist: Samtliga grupper, omgruppera till UPK 342 kom
Bravo: Bravo här, omgrupperar till UPK 342, slut kom
Plutonsignalist: Klart slut


Med risk för att låta som en radiodicilin-polis:

Först och främst namn (exempel på stridsplut):
plut: BA (Bravo Alpha), plutC:BA1
grp: VJ, grpC: VJ1, stfgrpC: VJ2
grp: VL
grp: VN
grp: VU

Vi ett meddelande som ska gå ut till alla:

BA1: All BA, all BA. This is BA1. MESSAGE: Samtliga BA omgruppera till UPK 342 och rapportera till chef.
BA1 (repeterar): I SAY AGAIN: MESSAGE: Samtliga BA omgruppera till UPK 342 och rapportera till chef. OVER
VJ1: This is VJ ROGER, OVER
VL1: This is VL ROGER, OVER
VN1: This is VN ROGER, OVER
VU1: This is VU ROGER, OVER
BA1: This is BA, OUT

Eller något i den stilen, men jag vet inte hur ni vill ha de. Just saying.


Att det är publicerat på webben säger att detta är inget hemligt.
http://www.fro.se...brf_NY.pdf
Redigerat av Christensson den 2011-10-04 10:29

Citera

granQ skrev:
Jag lärde mig den "korta" varianten i lumpen, tycker räcker. Man vet ju att man har kontakt, att man fortfarande hör varandra osv.


Och vi på anrop kör både 1981 "i Sverige", där Adam, Bertil dominera. "2015" scenarion där Alpha, Bravo gäller...


till de lite mer speciella, "akbar 1, akbar 2, akbar 3".. eller "alla akbar" istället för samtliga Wink

En kväll har jag för mig vi hade Rebecca och Black också Pfft


Jag vet att detta är ett spel, men det är bra träning (repetition är kunskapens moder).

Namnen ska alltid vara olika vilket jag håller med om.

Jag är också från den gamla skolan, men men.
Båda är bra på sina sätt, den riktiga svenska sitter i ryggmärgen.
kanske skall städa tråden, eller göra om topic där uppe till pdf:en sen..

men ja, gärna lite radio skola ingame senare Smile

Citera

JonathanE skrev:
Förstår man sig inte på det mesta av det ovanstående kanske man inte borde spela ArmA 2. Dock tycker jag att Anrop inte borde bli allt för strikt. Om ex. gruppledaren dör så borde varje soldat fortsätta utföra sin uppgift, inte bara stå där för att de inte vet vad de ska göra för att det är ledaren som bestämmer allting. Jag ser inte hellar att stå i led i 10+ min som roligt. Sägs det på radion att ex. Alpha ska samlas på en plats så samlas alla där, men hur eller exakt vart man står borde inte spela roll så länge man täcker åt ngt håll om det behövs. Jag spelar inte ArmA 2 för att gå i låtsaslumpen.


Nä men jag tycker man kan stå vid sin grupp i 10 min iaf så man känner igen alla Smile Att fortsätta när gruppledare dött brukar det inte vara något fel på. Men att gå till sin grupp i början av spel och känna igen allas roller är något helt annat. Stå på led brukar det mest bli när alla känner för det och vill spexa till det lite. Men helt ärligt så ser jag hellre det än total anarki.

Citera

En kväll har jag för mig vi hade Rebecca och Black också


HAHAHHAHA *gråter*
Har jag kommit till SSG?
odenhouse.servegame.com/OdenSig512.jpg

Citera

theOden skrev:
Har jag kommit till SSG?

demensen igen.. fortsätt on topic.


Men ärligt talat, diskussionerna brukar gå fram och tillbaka. Fördelen med anrop är att det körs seriösa uppdrag som får SAS att framstå som fjortonåringar, och det körs uppdrag som får Peter Wahlbeck att framstå som seriöst. Ibland "klaffar" det inte riktigt och folk förväntar sig det ena, men blir det andra. För mig är dock det en av de viktigaste sakerna, att vi har båda. Inte kul köra Falcon4 om man blir nedskjuten av friendlies på startbanan, inte heller kul om man flyger i 40 h bara för öva formationsflygning.. samma med arma

Citera

sillburk skrev:
Nä men jag tycker man kan stå vid sin grupp i 10 min iaf så man känner igen alla Smile Att fortsätta när gruppledare dött brukar det inte vara något fel på. Men att gå till sin grupp i början av spel och känna igen allas roller är något helt annat. Stå på led brukar det mest bli när alla känner för det och vill spexa till det lite. Men helt ärligt så ser jag hellre det än total anarki.


Självklart, exakt vad jag menade! Man SKA (tycker jag) stå vid sin grupp för att underlätta det för sina medspelare. Jag t.ex. har svårt med att minnas vilka som är med i min grupp och därför är det bättre om alla samlas på gruppledarens position, men jag vill inte stå och titta rakt i marken i 10+ min om det inte är ett måste. Vad jag menar med det är att man borde stå vid sin gruppledare men kanske inte i led och att man borde få snacka lite skit så länge ingenting viktigt behöver sägas. Som vissa av er här borde veta så har jag inte gått i lumpen och därför har jag tidigare inte vetat om hur man pratar över radio korrekt. Eftersom att jag inte gör någonting annat än spelar dator-spel om dagarna så har jag inte det minsta emot att träna tillsammans med er andra om ni har tid. Däremot så har jag fått lära mig att Anrop inte är SSG och det tycker jag att vi borde fortsätta att inte vara. En hybrid av både och är däremot ingenting mig emot.

Tack om du orkat läsa igenom allt ovanstående även om det är slarvigt sammanfattatSmile

Förresten så har jag ett litet klagomål på ACRE. Varför används ex. CTRL+SHIT+X till att få upp radion? Menar ni verkligen att ni använder BIS skitdåliga tangentbords konfiguration? Jag hukar mig på shift och ligger med CTRL eftersom att det är vad som känns naturligt för mig efter ca. 12 år av datorspelande. Om jag då ligger bakom en mur och vill få upp radion under beskjutning så är jag rätt så körd.
Redigerat av JonathanE den 2011-10-05 02:05
Steam: BloodyVikings
Korrekt radio snack är nog ingen som kräver och stå på led är inget jag efterstävar men ibland är det sånt som funkar bäst för att få ordning. sen kan jag personligen tycka det är lite kul med uppdrag typ mossarellis med inte så mycket pang pang men mer rollspel.

ang ACRE så finns det en userconfig i arma2\userconfig\acre\keynånting.cfg
där du kan ändra vilka knappar som skall användas

Citera

JonathanE skrev:
Förresten så har jag ett litet klagomål på ACRE. Varför används ex. CTRL+SHIT+X till att få upp radion? Menar ni verkligen att ni använder BIS skitdåliga tangentbords konfiguration? Jag hukar mig på shift och ligger med CTRL eftersom att det är vad som känns naturligt för mig efter ca. 12 år av datorspelande. Om jag då ligger bakom en mur och vill få upp radion under beskjutning så är jag rätt så körd.

TACK!! Nu rasar granQ. Grin
Tycker inte heller om ArmAs standard konfiguration, jag har typ bytt vad ända knapp.
CAUTION: I'm a screamer and I'm using Voice-Activated!