Visa ämne
 Skriv ut ämne
Terrängbilar
Efter att ha sett granQ:s trevliga film blev jag sugen på att göra en terrängbil till Smile

Kollar intresset här. Inga löften men vilken skulle ni helst se ingame om ni fick välja?

Stabsterrängbil 1313. Har sambandshytt för stridsledning. Ser ut som ambulansen med extra antenner. Användes av brigadstaber.

Batteriplatsterrängbil 1317. Batteriplatsen är "hjärnan" i ett haubitskompani. Bilen innehåller sambandsutrustning och det viktiga centralinstrumentet som beräknar skjutvinklar mm och ger order pjäserna. Ser ut som ambulansen med extra antenner.

Pjäsplatsterrängbil 1321. En tgb 13 med radioutrustning och plats för pjäsplats gruppchef med biträden. Användes av granatkastarförband.

Terrängbil 30. Som tgb 40 men med enkel bakaxel. Användes av alla förband för transporter av folk och materiel.

Terrängbil 40 med personalhytt. Som tgb 40 men med en hytt som tar halva flaket. Hytten rymde 8 personer. Användes av artilleriet som dragbil till haubits 77. Hytten rymde pjäspersonalen.

Ingen av dem tillför någon direkt funktion spelmässigt, såvida man inte kommer på någon bra idé hur. Nyttan skulle vara för variationens skull när man gör uppdrag. Alltid kul att kunna använda rätt bil i rätt sammanhang.
Tgb 40, med flak.. för vet shadow vill ha, annars stabshytt
Jag hade huggt av min vänstra lilltå med en sked för en TGB 1111 med ksp + ksp/rb/grsp i lavett....alternativt åka till stockholm och bjuda dig på en glassbåt!
www.soldf.com/images/s_tgb1111.jpgCool
Redigerat av Daffman den 2011-10-05 22:56
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif

Citera


Batteriplatsterrängbil 1317. Batteriplatsen är "hjärnan" i ett haubitskompani. Bilen innehåller sambandsutrustning och det viktiga centralinstrumentet som beräknar skjutvinklar mm och ger order pjäserna. Ser ut som ambulansen med extra antenner.



Denna med den artillerienheten för styrning du fick tillstånd att använda GranQ
slöben och lite kod knackare Cool
Noterar friskt era synpunkter och önskemål Smile

@Daffman. Fokus är ju på 1981 så den varianten av tgb 1111 faller utanför ramen. Hmmm... glassbåt med tå är ju gott

@granQ. Med flak? Det är ju det vi har?
Steel Rat, med flak och personalhytt alltså. För FH 77:an.


En öken version av tgb 1111 med rb 56 osv.. fast samtidigt är den värdelös (bara 1.5 km range, jämfört med tow som har 5+ km och används på Hmmwv)
@granQ. Min kvinnliga intuition anade att det var det du menade

i73.photobucket.com/albums/i236/steel_rat1/tgb-40-cabin-1.jpg
Redigerat av Steel rat den 2011-10-06 22:07
Geländewagen (Ptgb 5). Den ska ju ändå ersätta Tgb 11/13/20, D:
Redigerat av Emperor Archaeon den 2011-10-07 18:26
Galaxens räddare.
Geländevagen är inte en pansarterrängbil och den ska inte ersätta terrängbilarna, sprintern ska.
"Fordonen, som är av typen Mercedes Geländewagen 300 CDI kommer successivt att ersätta Terrängbil 11/13 och 20 i samtliga förbandstyper och funktioner i den svenska försvarsmakten. " - FMV
Galaxens räddare.

Citera

Steel rat skrev:
Noterar friskt era synpunkter och önskemål Smile

@Daffman. Fokus är ju på 1981 så den varianten av tgb 1111 faller utanför ramen. Hmmm... glassbåt med tå är ju gott

Äsch nu ska vi inte vara sådana!

Citera

granQ skrev:

En öken version av tgb 1111 med rb 56 osv.. fast samtidigt är den värdelös (bara 1.5 km range, jämfört med tow som har 5+ km och används på Hmmwv)

2,2 km faktiskt enligt soldf!!!!11!oneone
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif
Då är FMV full i skit, jag vet personligen att det är Sprinter som gäller då Delregementsgruppen är en av dom som har provat ut fordonet. Jag kan även nämna andra källor om du har lust:

SoldF(mycket spekulation i början men sen när fler börjar komma med riktiga källor så är det någonting man kan ta i beräkning):
http://forum.sold...gb-111320/

En av utbildningsgrupperna:
http://ovg.hemvar...hetid=8737

Och till sist Hemvärnstidningen (sid 14):
http://www.tidnin...4_hela.pdf
Redigerat av Dirk McStride den 2011-10-07 18:43
Sprinter är iaf enligt soldf bara temporär, och ska vara kassaste fordonet i arsenalen.
Galaxens räddare.

Citera

Sebastian skrev:
Då är FMV full i skit, jag vet personligen att det är Sprinter som gäller då Delregementsgruppen är en av dom som har provat ut fordonet.

Känns ju som ett skämt, du är säker på att det inte bara är prostata-armén som ska åka bekvämt till donken?
Redigerat av Emperor Archaeon den 2011-10-07 18:57
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif
Emperor: Det är den gamla årsmodellen av sprintern som avses, det har hittills inte kommit upp något negativt om de som har köpts in nu förutom spekulationer. "den gamla var ju dålig så då måste ju den här vara det också!!!1!111!1!!"

Daff: Jag hoppas inte på det med tanke på antalet fordon som det pratas om att det ska köpas in... Jag brukar inte kläcka ur mig saker om jag inte är helt säker på min sak.

Menmen, det spelar ändå ingen roll för min del jag är ändå med i en bandvagnspluton. Grin
Redigerat av Dirk McStride den 2011-10-07 18:59
Fortfarande en rullstolstaxi.

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/cd/Mercedes_Benz_Sprinter_IKEA.jpg

105 eländeswagen slår lätt 200 sprinters.
Redigerat av Emperor Archaeon den 2011-10-07 19:21
Galaxens räddare.

Citera

Sebastian skrev:
Jag brukar inte kläcka ur mig saker om jag inte är helt säker på min sak.

Jag brukar inte torka arslet med murbruk, men någon dag må det ske.

Citera

Sebastian skrev:
Menmen, det spelar ändå ingen roll för min del jag är ändå med i en bandvagnspluton. Grin

Skön inställning till skattebetalarnas pengar.
Mundis Ex Igne Factus Est

i3.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/243/561/afc.gif
Emperor: Jag föredrar att vänta tills jag har förstahandserfarenhet innan jag uttalar mig om saker, men men, alla får ju ha sina åsikter.

Daff:
Varför skulle du torka arslet med murbruk? Dåligt uttryckt av dig må jag säga, varför inte bara säga vad du menar istället?

Det är mina pengar också, vad är det du insinuerar? Är jag en dålig person för att jag inte bryr mig i inköpet av sprinter för att det ändå inte påverkar mig på något sätt eftersom att vi bara har bandvagnar i min pluton? Jag föredrar terrängförmåga framför bekväm transport i krislägen.
Redigerat av Dirk McStride den 2011-10-07 20:53
Ja.

rnjn.se/trollface.png
Redigerat av Emperor Archaeon den 2011-10-07 20:56
Galaxens räddare.
Håll er till ämnet! /ModeratorFinarvas