Visa ämne
Anrop » Anrop » Off-topic
 Skriv ut ämne
Menige Nordström inställer sig!
Ignorera mitt användarnamn på forumet. Det är nick jag använder i stort sätt överallt på Internet. Det startade som "Kapten Nordström" vilket jag började använda med Battlefield 1942. Innan dess var det "Masterkrigaren" vilket jag kallade mig i ett spel som heter "Sudden Strike", men då var jag väldigt ung och hade inte ens fått Internet hemma. Numera går jag under olika former av "KaptenN", "Kapten-N", "Kapten_Nordström", "Kapten Nordstroem". "Nordstroem", "Kapten Rödskägg" (jag har ett rött skägg) och "Captain Redbeard", varav de två sista används vanligtvis i piratspel och relaterade forum.
Men det är oviktigt och du har nu kastat bort en paragrafs tid av ditt liv som du inte kan få tillbaka.

I ARMA 2 går jag bara under "Nordström".


Information om mig:
Född 89.
Har läst Datateknik på LTH ett tag men tar nu paus för att söka jobb.
Läste Elprogramet - Datorteknik (högskoleförberedande inriktning) på NTI-gymnasiet.
Har bott hela mitt liv i Malmö utom det senaste året då jag har bott i Lund.
Jag har varit medlem i FRO (Frivilliga Radiooganisationen) så länge jag kan minnas och gick första ungdomskursen så fort jag fyllde 15.
Gick GU-F och signalist grundkurs i somras. Ska gå HV-intro om en vecka.
Kan använda Ra145, Ra180, Högantenn 1S och Högantenn 2K mycket väl. Jag säger detta för att det är med dessa som jag har störst möjlighet att vara till hjälp med SFP om ni skulle vilja.
Jag kan både den gamla svenska signaleringen och NATO-signaleringen som används idag.
Jag föredrar 59 kepsen över 90 kepsen. Likt så föredrar jag 59 skjortan över både 90 skjortan och t-shirten.


Jag var med på ett MP lir igår kväll. Det var första gången jag använde ACRE så jag hade en del problem. Jag har dock fixat lite saker och hoppas att det ska gå bättre nästa gång. Bland annat så har jag höjt Teamspeak volymen rejält så att jag kan höra vad folk säger. Pfft
Redigerat av Kapten-N den 2011-11-04 09:22
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
Välkommen
Haha om du vill vara med efter igår så får du ett dubbelt välkomnande av mig!
vaddå efter igår? gick väl rätt bra Smile

Välkommen hit Nordström, gjorde själv värnplikten med samband och för några dagar sen körde vi ett lir där jag satt i min terrängbil 1112 och förmeddelade radiomeddelande mellan fronten och artilleriet.. manuellt. Kanske inte optimalt men samband är viktigt.

Snart kan vi göra uppdrag som bara går ut på att montera högantenner och upprätta radionät över sturkö Smile
Fördelen med acre är att det är faktiskt möjligt, dock inte sett det göras dynamiskt och vet inte riktigt vad som krävs men vore kul att bygga upp relä stationer Smile

Citera

granQ skrev:
vaddå efter igår? gick väl rätt bra Smile

Välkommen hit Nordström, gjorde själv värnplikten med samband och för några dagar sen körde vi ett lir där jag satt i min terrängbil 1112 och förmeddelade radiomeddelande mellan fronten och artilleriet.. manuellt. Kanske inte optimalt men samband är viktigt.

Snart kan vi göra uppdrag som bara går ut på att montera högantenner och upprätta radionät över sturkö Smile
Fördelen med acre är att det är faktiskt möjligt, dock inte sett det göras dynamiskt och vet inte riktigt vad som krävs men vore kul att bygga upp relä stationer Smile


Hmm... Förmodligen behöver man skripta en radio som lyssnar och sänder på två frekvenser. Varje relästation skulle förmodligen kräva en bot i Teamspeak för att utnyttja ACRE. Om man sände med DART skulle man kunna använda Ra180 som D-relä, men DART sänder ju bara textmeddelanden och inte tal.

Förresten, varför kallas terrängbilarna med massor av antenner inte för radioterrängbilar (ratgb ) och stabsterrängbilen för just det (stabstgb ) i SFP?
Redigerat av Kapten-N den 2011-11-04 09:36
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
ah har funderat på det.. sanningen är väl att det är enklast.

Stabstgb 1112 då tex.. hm, kan fundera på det tills nästa patch Smile
Nej. RaTgb 1112 och StabsTgb 1317. Visst ja, så har vi PvPjTgb 1111.
Jag erkänner att jag inte är bekant med 1317, men jag har utfört stabsarbete i en stabstgb 1313 vid ett par tillfällen och den ser likadan ut.

Finns det någon tråd där man kan påpeka sådana saker? Jag har nämligen fler saker att påpeka. Pfft
Redigerat av Kapten-N den 2011-11-04 10:00
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
Visst ja! Jag har för mig att man kan skapa en relä station genom att koppla ihop två Ra180 som står på olika frekvenser med en DL-kabel. Grin
Nu är det bara till att lista ut hur man gör det i spelet. Pfft
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
för att TGB 1317 är en Batteriplatsterrängbil (BplTGCool och används av artilleriet Wink

Exteriört är den säkerligen ganska lik StabsTGB1313 men interiört har den lite andra saker.
finns även en PjäsPlatsTGB (PjPlTGCool 1321 som ser ut som en 13 bil men med antenner likt 1112 och helt annan inredning (kartbort, längsgående soffor och bord osv)

finns kort sagt hur många varianter som helst av terrängbilar Pfft

så, den som är i SFP är en 1317, därav heter den så Wink (Batteriplatsterrängbil)
Legitimerad SFP Gnällröv.
Tack för informationen, Shadow! Grin

Kan ju ta upp det vi snackade om chatten precis innan du lämnade.
Det hade varit häftigt om man kunde ta bort artilleridatorn från Haubitsen och sätta den i BplTgb 1317 istället. Du skulle en artilleri koordinerare kunna sitta i 1317 bilen, markera var Haubitsen ska skjuta och skicka en riktning och elevation till pjässervisen så får de rikta in pipan på den angivna riktningen och elevationen och avfyra.
Det skulle dock kräva att Haubitsen får synligt interface för att visa vilken riktning och elevation pipan står i, men det skulle ta realismen i krigsföringen ännu ett steg upp. Smile
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)
de 13 varianter jag hittar är
13 (vanlig tgb 13)
1312 Radiolänktgb (benämns ibland radiotgb, har stabshytt, förlängd version av 13 chassie)
1313 Stabstgb (stabshytt, förlängd)
1314 Sjuktransporttgb (sjukvårdshytt, förlängd)
1315 Ambulanstgb (ambulanshytt, förlängd)
1316 ???? (Stabshytt, förlängd?)
1317 Batteriplatstgb (stabshytt för artilleri, förlängd)
1318 Batteriplatstgb (Stabshytt, förlängd, nämns som alternativ till 1321)
1321 Pjäsplatstgb (vanlig 13 kaross med lasträcke på taket och fordonsantenner)

infon har hittats genom att helt enkelt googla på varje enskild modellbeteckning.

har inte googlat på 11 och 20 serien, men vet att det iaf finns en tgb 21 som har färre sittplatser och ett bagagutrymme/robot utrymme längst bak, har hört att den skulle varit till rb70 grupperna på luftvärnet.
man har helt enkelt monterat bort sätena på den sista 1/3 och satt in en vägg. (har sett irl)
Redigerat av the_shadow den 2011-11-04 15:53
Legitimerad SFP Gnällröv.
Hej och välkommen till Anrop! Kul idéer om artilleriet Smile Något att fundera på.

Citera

Snart kan vi göra uppdrag som bara går ut på att montera högantenner och upprätta radionät över sturkö Smile
Fördelen med acre är att det är faktiskt möjligt, dock inte sett det göras dynamiskt och vet inte riktigt vad som krävs men vore kul att bygga upp relä stationer Smile


Dags för en radiolänkterrängbil 1312 med andra ord Smile
Det vore trevligt att ha alla sorters terrängbilar, men jag tror att 1312 bara passar in i större skalor, alltså i scenarion där de flesta är AI spelare, eftersom att sända med radiolänk är inget man gör när man är mobil. Radiolänken skulle fungera som en semi-fast förbindelse mellan två baser.
Nordström
Signalist Hemvärnet
FRO (Frivilliga Radioorganisationen)